Red Moor Rot (stavning kan va fel)

#1 - 13 september 2007 20:23
Jag har bara haft mangroverot än så länge i mina kar men har nu blivit sugen på red moor istället.
E det nåt speciellt man behöver tänka på? Färgar den mkt? Funkar den med all sorts fisk? Behöver den kokas innan man lägger den i blöt i karet?

Tacksam för svar!

Mvh Eva
#2 - 13 september 2007 23:00
Jag gillar verkligen red moore rötter. De känns väldigt hårda, så jag har för säkerhets skull också lagt i små bitar av vanlig mjukare rot (mangrove?) också i de akvarier där jag har ancistrus, eftersom jag har läst någonstans att de vill kunna gnaga i sig lite trä. Vet inte om det stämmer, men som sagt så har jag gjort det för säkerhets skull.

Det verkar som det ofta bildas ngt slags vitt slem på dem när de är nyinstoppade i akvariet, men det ska inte vara farligt.

Jag hade mina i blöt några dagar innan de hamnade i akvarierna.
#3 - 14 september 2007 04:40
En sak som kan garanteras är att den flyter ganska ordentligt i början, så att lägga den i blöt ett bra tag innan den ska i karet är ingen nackdel.
Annars är dessa och Mopanirötter de snyggaste rötterna som man kan ha i karet!
#4 - 14 september 2007 06:48
Tack för era svar!

Jag tycker ju också att dom e grymt snygga, e precis därför som jag kommit på tanken att inhandla en. Såg en i en butik som såg ut precis som en spindel fast med "kroppen" långt ovan mark-ASSNYGG! Så finns den kvar så ska den inhandlas, blötläggas ett bra tag & sen ner i ett nyköpt kar :-)
Ska bli kul!

Mvh Eva
#5 - 14 september 2007 08:46
min sån rot fick också sån vit sörja på, typ som sockervadd
#6 - 14 september 2007 12:17
Samma här..skrubbade av den igår så hoppas det försvinner.

Mvh Marcus
#7 - 14 september 2007 13:40
jag har inte haft några stora problem med flytande redmoore-rötter. När det gäller den vita sörjan så kom det litegrann på min nyaste rot, men det tror jag att fiskarna åt upp, de var iaf där och pickade på det

Annons