Red moor rötter - vad är det egentligen?

#1 - 2 september 2007 14:54
Ja, dom här jättesnygga (och dyra) rötterna vart kommer dom egenligen från och från vilket trädslag? Någon som vet?
#2 - 3 september 2007 12:31
Ær det ingen som vet?
#3 - 3 september 2007 12:32
Nej, jag själv har inte en aning och sitter med spänning med och väntar på något bra svar;).
#4 - 3 september 2007 15:21
Redmoor är ett ställe på Irland (finns säkert andra som heter så också). En "moor" är en hed/myrmark, och sådana finns det gott på Irland. Så en gissning är att det är rötter som legat i myrmarker...av skilda träslag.

Gissa bättre, någon? :)
#5 - 3 september 2007 15:32
Fast de ser ut ruskigt snarlika ut för att vara olika trädslag..
#6 - 3 september 2007 15:37
nått är det med dom för dom är stenhårda att såga i!
#7 - 3 september 2007 16:36
Jag har nu skicket en mail till en affær som førhandlar dom. Får se om dom svarar:)
#8 - 4 september 2007 08:40
Har fått svar nu. Dom har førsøkt ta reda på det utan resultat, och leverantørerna vil inte avsløja nått. skumt...;)
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 4 september 2007 09:03
Kjaer skrev:
Har fått svar nu. Dom har førsøkt ta reda på det utan resultat, och leverantørerna vil inte avsløja nått. skumt...;)

Naj, skumt är det säkert inte. Snarare en affärshemlighet - osmart att dela med sig av sin kunskap till konkurrenter.

De flesta rötter kommer dock från Asien samt södra Afrika.
#10 - 4 september 2007 10:38
Naj, skumt är det säkert inte. Snarare en affärshemlighet - osmart att dela med sig av sin kunskap till konkurrenter.

Jo, jag vet. Dom kanske ær hæmtade från dom svenska myrarna:D
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 4 september 2007 11:50
Kjaer skrev:
Jo, jag vet. Dom kanske ær hæmtade från dom svenska myrarna:D

Knappast - de säljs ju i andra länder också och sedan har vi väl inte så hårda träslag här
#12 - 4 september 2007 20:35
Det var menat som ett skæmt. Glømde en sån hær - ;)
#13 - 5 september 2007 08:13

De flesta rötter kommer dock från Asien samt södra Afrika.

Hm, nja lite "skumt" är det väl ändå att leverantörena inte "hakat" på kvalitets och miljöcertifierings "hypen".
Med kvalitetscertifiering enl ISO9001 så ska väl varje enskild produkt/detalj kunna spåras till sitt ursprung ;)

Annons