Red Sea Max

#1 - 12 juni 2007 12:00
Hej

Mitt namn är Lasse Forsberg. De senaste åren har jag inte varit aktiv på Zoopet utan på saltvattensguiden. Jag har märkt att det är ganska många duktiga sötvattensakvarister som konverterat på sistone och tycker det skulle vara en god idée att slänga upp en tråd här och beskriva det projekt jag just nu håller på med. Jag har ju förut publicerat en artikel här på zoopet och försökt att visa att det inte är så där hemskt komplicerat att starta och driva ett saltvattenskar - på sätt och vis tycker jag det är enklare att få en bra stabilitet i ett saltvattenskar än i många sötvattenskar. Jag tillhör inte precis teknikfräsarna inom hobbyn utan försöker bygga upp mina kar med en stor portion biologi. Det kar som jag just nu satsar min tid på är ett sk "plug and play" - kar, dvs all utrustning finns med från början. Länk: http://www.redseafish.com/Max.asp Jag är inte så förtjust i skummare när jag vill köra ett revakvarium - det skall sägas att jag är ganska ensam om detta vad gäller saltvattensfolk, de flesta vill ha ordentlig skumning - men jag har inte installerat den skummare som fanns med i paketet. Det börjar dyka upp en del mindre, liknande kar, bland annat ett som heter Clown. Mitt Red Sea är på 110 liter plus 20 liter i "sumpen". Sumpen är ombyggd för att få en maximal biologisk rening eftersom jag anser det är en av förutsättningarna om man skall köra skummarlöst.

[CENTER][attach]6001[/attach][/CENTER]

[LEFT]Karet på plats den 28/2 2007. Då hade jag väntat på det i över 4 månader![/LEFT]

[CENTER][attach]6003[/attach][/CENTER]

[LEFT]En liten del av ombygget av filterkammaren. Jag har en extra cirkulation över den första kammaren på ca 1000 liter. på grund av att den värmer så har jag inte kört den cirkulationen så mycket men det är en säkerhet.[/LEFT]

[CENTER][attach]6002[/attach][attach]6004[/attach][/CENTER]

[LEFT]Bilderna visar bakgrunden och överinningskammaren jag byggde - Back to Nature går även i salt![/LEFT]

[CENTER][attach]6005[/attach][/CENTER]

[LEFT]Den 25/3 har jag äntligen vatten och levande sten i karet. Nu kan inkörningen starta. Jag gör numera alla inkörningar, sött som salt enligt följande metod. efter några dagar så introducerar jag en tålig fisk och vad det gäller saltvatten också gott om "turbo" snäckor. Karet matas väldigt försiktigt och under de första tre veckorna tillsätter jag något preparat typ NitroVec varje dag. Efter tre veckor är karet inkört och jag har sedan jag började på detta sätt dels inte förlorat en fisk och aldrig uppmätt någon nitrittopp. Snäckor och eremitkräftor är oerhört viktiga (tycker jag) i en uppstart, speciellt om man inte använder skummare.[/LEFT]

[CENTER][attach]6006[/attach][attach]6007[/attach][/CENTER]

[LEFT]Med levande sten så följer det alltid med spännande saker. I mitt fall en massa intressanta makroalger. Bild 2 visa en del av de 20-30 snäckor jag använde vid uppstarten.[/LEFT]

[CENTER][attach]6008[/attach][/CENTER]

[LEFT]5-6 dagar efter start - nu kommer mikroalgattacken - först kiselalger. Nu är det viktigt att ha betare och städare. [/LEFT]

[CENTER][attach]6009[/attach][attach]6010[/attach][/CENTER]

[LEFT]Jag skaffade några sandlevande eremiter typ "ögona på skaft" och bilderna ovan talar sitt tydliga spår om deras bulldozerbeteende![/LEFT]

[CENTER][attach]6011[/attach][attach]6012[/attach][/CENTER]

[LEFT]Efter tio dagar så ser karet ut som på bild 1 och efter ytterligare en vecka ser det ut som på bild 2. Nu har jag börjat introducera koraller - det började jag med redan efter 10 dagar.[/LEFT]

[CENTER][attach]6013[/attach][attach]6014[/attach][/CENTER]

[LEFT]18/4 såg karet ut som vänstra bilden ovan och den högra visar karet den 29/4 - ca en månad efter starten[/LEFT]

[CENTER][attach]6015[/attach][attach]6016[/attach][/CENTER]

[LEFT]Den vänstra visar mitt kar den 24/5 och den högra bilden är från 1/6.[/LEFT]

[LEFT]Jag kommer att återkomma med mer bilder från juni lite senare.[/LEFT]

[LEFT]MVH Lasse[/LEFT]
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 12 juni 2007 12:18
Tack för artikeln Lasse.
#3 - 12 juni 2007 13:11
Tack skall du ha Kjell

Jag tänker uppdatera denna tråd med jämna mellanrum och svarar gärna på frågor om detta kar. För mer bilder på karet och närmare beskrivning på processen med uppbygget så hänvisar jag till http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=15770 men jag avser att göra de kommande uppdateringarna i denna tråd på zoopet.

Nåväl - nedan är ett antal bilder från idag - helbilder och detaljbilder. Karet är nu 2,5 månader gammalt och i stort sett färdigbyggt. Nu återstår det för korallerna att växa till sig - några få ställen skall göras om i karet - annars är det bra. Någon flakväxande korall skall till också och möjligvis någon gonipora.

MVH Lasse
#4 - 12 juni 2007 14:00
Himla läckert :)
Otroligt snyggt med alla korallerna som täcker upp "revet".
Jag har varit lite mer återhållsam med antalet koraller för att se hur dom sprider sig.
Mitt akvarium är på 300L så det finns en del yta att täcka upp, din "burk" ger ideèr om hur jag kan fortsätta.
Ska bli riktigt kul att följa med dina bilder hur det fortskrider.
I ärlighetens namn så var det faktiskt korallerna och inte så mycket fiskarna som lockade när jag gick över till salt [:o]
#5 - 12 juni 2007 14:45
De e bra Lasse rekrytera fler till saltsidan ;)
Själv är jag lite mer teknik-nörd och det fungerar också, så ni som gillar prylar bör absolut ta en titt på salt.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 12 juni 2007 15:17
Det kan väl nämnas att vi för en dryg månad sedan hade ett Zoopetklubbvästmöte hos Lasse.

I ärlighetens namn så var det faktiskt korallerna och inte så mycket fiskarna som lockade när jag gick över till salt

Håller helt med - det som drar med saltvatten är korallerna (eller rättare sagt alla lägre stående djur) och inte fiskarna. Sötvattensfiskar tycker jag nog faktiskt är betydligt mer intressanta än saltvattensfiskar.
#7 - 12 juni 2007 17:28
Det kan väl nämnas att vi för en dryg månad sedan hade ett Zoopetklubbvästmöte hos Lasse.

Håller helt med - det som drar med saltvatten är korallerna (eller rättare sagt alla lägre stående djur) och inte fiskarna. Sötvattensfiskar tycker jag nog faktiskt är betydligt mer intressanta än saltvattensfiskar.

TACK Kjell ;)
Väldigt ofta får jag kritik när jag nämner att det finns lika färggranna sötvatten fiskar och att dom ( enligt mig ) är intressantare [B)]
Jag har 1300L med söt och 300L salt, söt kommer jag nog aldrig att sluta med men ett 800L salt är i planeringsstadiet.
Kommer att bli ett täckande korallrev med endast ett fåtal fiskar.
Vi sågs på Riksstämman när b.l.a Ola Åhlander pratade om Asiatiska juveler som jag har börjat att utforska.
Bägge delarna har onekligen sin tjusning så varför inte kombinera ?
Ursäkta att tråden blev lite "kapad" [:o]
Blev dock väldigt inspirerad av korallrevet vilket ska bli väldigt kul att följa.
#8 - 12 juni 2007 17:34
väldigt snygga bilder, är verkligen impad, korallerna är klart snyggast när det gäller saltvatten :)....hehe
#9 - 12 juni 2007 19:14
Hej Lars

Ser trevligt ut.

Har själv ett 163 liters akvarium som jag driver utan skummare, har varit igång i ca 6 månader. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=106526
Hela botten är dsb med plenum och med levande sten som jag "hängt" på väggarna för att så lite som möjligt skall täcka grusbotten.

Startade detta akvarium därför att jag tror, precis som du, att det går att driva ett akvarium utan all den tekniska utrustning som anses nödvändigt.
Jag har ett 1000 liters akvarium med det mesta som kan tänkas vad gäller teknik, skall bli intressant och gämföra.
#10 - 12 juni 2007 20:30
Nja - vet inte om det finns roligare fiskar i sötvatten - det finns en hel del höjdare i saltvatten också. Som dessa två gynnare som ständigt omöblerar sanden för mig.

" target="_blank">

" target="_blank">

Det var tänkt en djup sandbädd men sen föll jag pladask för dessa kompisar - en pistolräka och hans/hennes symbiotiska goby.

Fast det är klart - att även om pistolräkan är en buldozer så slår den inte världens effektivaste grävmaskin i förhållande till storlek - Neolamprologus multifasciatus från Tanganyikasjön!

MVH Lasse
#11 - 12 juni 2007 21:28
Riktigt snyggt Lasse! Bra guide, och ett bra initiativ.
Har själv haft funderingarna på ett saltvattenskar, efter det här kanske man vågar.
#12 - 12 juni 2007 21:35
ggrrrrrrrrrrrrrymt snyggt!! själv vågar man sig inte på saltvatten ;) men det blir väll i framtiden så som så mycket annat man skjuter upp. Men väldigt snyggt gjort måste jag säga!
#13 - 19 juni 2007 21:31
Hej

Dags för lite uppdateringar om innevånarna i mitt kar. Som nämnts tidigare så har jag en pistolräka och en gobie som lever tillsammans

[CENTER]
[attach]6084[/attach][/CENTER]

Jag har några andra gobies också, Okinawa gobien (Gobiodon okinawae) som ses på bilden nedan

[CENTER]
[attach]6082[/attach][/CENTER]

En liten goby kallad eviota spp

[CENTER]
[attach]6083[/attach][/CENTER]

En annan goby som min fru envisas att kalla "den med handtag på" eller rättare sagt Stonogobius nematodes

[CENTER]
[attach]6085[/attach][/CENTER]

Det var gobisarna detta - jag har också 3 stycken grön chromis, Chromis viridis gående. Det är en mycket underskattat fisk som alltid håller sig framme. Genom att den gör det så får den ofta de mer blyga gobierna att hålla sig framme också.

[CENTER]
[attach]6086[/attach][/CENTER]

Min favoritfisk för närvarande är dock ingen av dessa utan en fisk som är en nära släkting till den grupp som brukar kallas Anthias, Serranocirrhitus latus. Bilderna talar för sig själva!!

[CENTER]
[attach]6087[/attach] [attach]6088[/attach][/CENTER]

Förutom fiskarna så finns det mycket liv i karet i form av lägre djur. En av "huvudstenarna" i saltvattensakvaristiken är idag att använda sk. levande sten (LS). Det är sten som är tagen från ett riktigt korallrev - eller vilket är det bästa ur miljösynpunkt - sten som lagts ut i ett korallrev för att få en population av smådjur. På vänstra bilden syns en borstmask (inrinngad med grönt) och filtrerande ormsjöstjärnor (randiga armar) - inringat med rött. På den högra bilden syns olika svampar - pilarna pekar mot de sk sifonerna som svampen använder för att pumpa vatten

[CENTER]
[attach]6089[/attach] [attach]6090[/attach][/CENTER]

Sista bilderna visar mitt kar uppifrån där färgerna framträder bättre samt en närbild på en "pumpande Xenia"

[CENTER]
[attach]6091[/attach] [attach]6092[/attach][/CENTER]

Så det var allt för denna gången - mer kommer senare under sommaren

MVH Lasse
#14 - 19 juni 2007 21:38
Fortfarande förbaskat vackert Lasse.
B!
#15 - 19 juni 2007 21:57
Mr B skrev:
Fortfarande förbaskat vackert Lasse.

B!

Tack Mr B

MVH Lasse
#16 - 20 juni 2007 13:23
Hej Lasse jag undrade hur du gått tillväga med pistolräkan, fick du med den som fripassagerare eller inskaffade du den separat?
Jag skulle gärna se att min Randalli fick lite sälskap...
#17 - 20 juni 2007 13:28
Folk som har sådana brukar vilja göra sig av med dem pga deras eviga oväsen. Det borde alltså inte vara svårt att få överta någon annans liftare. Jag tycker de är skitcoola, så får jag några, behåller jag dem.
B!
#18 - 20 juni 2007 18:22
NiXoN skrev:
Hej Lasse jag undrade hur du gått tillväga med pistolräkan, fick du med den som fripassagerare eller inskaffade du den separat?

Jag skulle gärna se att min Randalli fick lite sälskap...

De hade "parat ut sig" i ett försäljningskar hos Ciklidleken i Lerum. Han brukar ta hem pistolräkor lite då och då. Håller med Mr_B - de två förhöjer karet betydligt.

MVH Lasse
#19 - 24 juni 2007 22:40
Jaså så du huserar även här. Bra att du visar sådant som sällan lämnar saltvtnsguid.se :)
#20 - 25 juni 2007 21:06
Var får ni tag på alla härliga saltvattensprylar.
I de butikerna i Jönköping jag har varit i är det ända jag har hittat levande sten och 1 räka en gång!
#21 - 25 juni 2007 21:38
Man får åka längre för att handla... Det värsta är inte att det är långa resor. Det värsta är att även om man bara ska ha ett par billiga fraggar i en butik (små koraller) kan det lätt kosta en tusing för 2-3 st. Billig fisk ligger ungefär mitt i prissegmentet för sötvattensfisk, och dyr fisk kan kosta många månaders undansparade pengar. Sen gäller det ju att införskaffa rätt prylar i utrustningsväg med. På hela taget, det är dyrare rakt över jämfört med sötvatten. Jag har inte kommit längre än till planeringsstadiet, just pga bristande bärkraft i ekonomin.
B!
#22 - 26 juni 2007 09:14
Mr B skrev:
Man får åka längre för att handla... Det värsta är inte att det är långa resor. Det värsta är att även om man bara ska ha ett par billiga fraggar i en butik (små koraller) kan det lätt kosta en tusing för 2-3 st. Billig fisk ligger ungefär mitt i prissegmentet för sötvattensfisk, och dyr fisk kan kosta många månaders undansparade pengar. Sen gäller det ju att införskaffa rätt prylar i utrustningsväg med. På hela taget, det är dyrare rakt över jämfört med sötvatten. Jag har inte kommit längre än till planeringsstadiet, just pga bristande bärkraft i ekonomin.

B!

Okej, det blir en hel del pengar med andra ord.
Vågar man sig verkligen på saltvatten då, tänk om man misslyckas med ett projekt man har lagg tiotals tusenlappar på...
#23 - 26 juni 2007 13:13
Det bästa sättet att misslyckas är nog att starta upp ett kar och sen läsa på.
Om man tar sig tiden och läser på på forum och böcker så går det förvånansvärt lätt då man (förhoppningsvis) vet hur man skall agera vid problem.

Man kan köra en del byteshandel med koraller vilket brukar fungera rätt bra och blir billigare.
Men visst, man skall inte sticka under bordet med att de kostar mer än sötvatten.
#24 - 26 juni 2007 20:15
Hej

Det är precis som niXon säger - det är ganska viktigt att läsa på. Problemet är nog bara att det finns precis lika många "sanna" och "enda" vägar som det finns skribenter så en "nybörjare" blir lätt vimmelkantig. Under de 35 år jag varit aktiv inom hobbyn har det hänt otroligt mycket både vad gäller den tekniska utvecklingen och förståelsen för de biologiska/kemiska processerna i våra akvarium. Tyvärr verkar det som att sötvattensakvaristiken och saltvattensakvaristiken har växlat in på två olika huvudspår. Det som i stort sett är det bestämmande idag inom saltvattensakvaristiken är de tekniska lösningarna och tänkandet, och där tekniken inte som är vanligt i sötvattensakvaristiken blir ett understöd till biologin utan snarare ersättare till biologin. När jag för två år sedan började att bli aktiv på det största saltvattensforumet i Sverige (www.saltvattensguiden.se) så ställde mina tankegångar om "back to basic" till ett ramaskri. Jag har nu genom att redovisa (noggrant) tre olika starter av mindre akvarium visat att det finns många sätt att flå en katt på. En av de saker jag var osäker på när jag började var om det skulle gå att köra utan att använda det som 99 % av alla saltvattensakvarister anser vara det absolut viktigaste tillbehöret - skummaren. Min tankegång var att jag skulle försöka med de enklare av korallerna, hitta ett sät där det gick att köra ett saltkar i ganska liten storlek. Det akvarium jag började med var på 27 liter - ett Aquatic Nature akvarium som innehöll allt inklusive sump, cikulationspump och belysning. Detta akvarium har nu gått i två år och som bilderna nedan visar så är det still going strong

[CENTER][attach]6131[/attach] [attach]6133[/attach][/CENTER]

[LEFT]Det har gått så långt så att jag hört påståenden som att ha varit en sötvattensakvarist snarare skulle motarbeta än att underlätta att bli en bra saltvattensakvarist. Ett påstående som jag inte håller med om överhuvudtaget. Zoopet är fullt av duktiga akvarister som inte skulle ha speciellt svårt för att börja med saltvattensakvaristik och sakta bygga upp specifika kunskaper så att man också klarar de lite svårare grejerna inom saltvattenshobbyn. Precis som inom sötvattensakvaristiken så finns det saker som är lättare och saker som är svårare och där mer specifierad kunskap behövs.[/LEFT]

[LEFT]De viktigaste skillnaderna som jag anser finns och som man måste ta hänsyn till är först ljusbehovet. De flesta koraller behöver mycket ljus och exempelvis mina 11 watts kompaktrör i mina 27 liters akvarium var på gränsen för de lätta och medelsvåra korallerna. Jag har ökat styrkan idag till 2*11 watt och det fungerar bättre. Många har en riktlinje på ca 1 watt per liter vatten och om man ligger kring 0,8 till 1,2 watt per liter så räcker det i alla flesta fall. Att korallerna har ett stort ljusbehov beror ju givetvis på att de via sina symbiotiska alger uttnyttjar fotosyntesen som tillväxtkälla. Detta faktum leder till nästa viktiga slutledning - en bra cirkulation så man slipper lokala syrgasöverskott och syreradikaler. Något som många växtakvarister upptäckt när man började optimera ljuset, näringsvärdena samt koldioxidhalt/karbonathalt. Då det verkar som korallers fotosyntes inte är koldioxidbegränsad så kan man med bibehållen produktion ha en mycket bra cirkulation i sitt akvarium. I mitt Red Sea Max har jag en cirkulation på upp mot 10 gånger volymen. I ett kubiskt akvarium som detta så är min uppfattning att den cirkulationen är tillräckligt, däremot kanske man får gå upp i cirkulation i långsmala kar.[/LEFT]

[LEFT]På grund av kravet på ljus och kravet på cirkulation så finns det ett stort problem med mindre akvarium och det är värmen! Min erfarenhet är att de koraller som jag kör mår allra bäst i temperaturer kring 25 - 26 grader. 28 - 30 - då är det ordentlig kris. För att bemästra detta under varma dagar så är det bra att ha en fläkt som blåser luft på vattenytan så att man får en ökad avdunstning vilket kyler akvarievattnet. Detta leder till nästa viktiga skötselgrej - man måste ersätta det avdunstade vattnet med nytt sötvatten och det bör göras åtminstone varannan dag. [/LEFT]

[LEFT]När man kör ett litet akvarium - under 100 liter - så finns en fördel som ofta gör att man slipper att tänka på tillsatser och liknande och det är att det är ganska lätt att byta vatten. Gör man ett 20 till 30 % vattenbyte varje eller varannan vecka så slipper man mycket av de dyra tillsatserna - man får det i de flesta fall genom vattenbytena.[/LEFT]

[LEFT]Gör som niXon säger läs - men låt er inte skrämmas av allt tekniksnack - en duktig akvarist har inga som helst problem att konvertera till salt. Det finns många trådar på saltvattensguiden vad gäller start av lite enklare saltvattenskar och de flesta av dessa har fungerat väldigt bra. Det finns också de som anser att små, enkla kar bara är för experterna men jag håller inte med om detta.[/LEFT]

[LEFT]Skötseln av mitt Red Sea Max som nu är ca 3 månader gammalt består av att putsa rutorna (varannan dag), fylla på dunstat vatten (där använder jag för närvarande något som kallas kalkvatten och det fyller jag på varje dag), matar med lite artemia, cyclops och torrfoder (varje dag - ibland hoppar jag över en dag). Kontrollerar temperaturen (varje dag). Byter vatten (just nu varannan vecka - ca 30 - 40 liter). Ställer tillbakls koraller som eremiterna flyttat (då och då). Mäter kalcium, alkanitet och pH (oftast bara en gång i månaden för att se att jag framförallt inte tappar på dessa tre värdena - vill ha 420 - 440 Ca, 6-8 i KH och ca 8,3 i pH på morgonen). Kramar skumgummifiltret i filterfacket (vill ha ut bakterier i akvariet som mat för koraller och borstmaskar, görs varje dag) Detta är den skötsel jag just nu gör och jag måste säga att det var jobbigare när jag höll på med att odla tanganyiker.[/LEFT]

[LEFT]Med ovanstående vill jag försöka att minska lite av den rädsla som finns bland även avancerade sötvattensakvarister att starta en saltburk. Jag kan lova er - den kommer att ge er ytterligare en dimension i er hobby, - fisken kan ibland kvitta - det är alla smådjur och otäckingar som gör skillnaden.[/LEFT]

[LEFT]MVH Lasse

Edit

Såg en annan tråd om förfrågan om råd. Där nämndes ett AN som var på 35 liter. Det har 2*11 watt och det är flera som kört det akvariet som "nanokar" med stor framgång.[/LEFT]

#25 - 27 juni 2007 17:00
Okej. Ska nog bli medlem på saltvattensguiden och börja läsa och fråga mig fram. Min kompis är faktiskt just nu och köper sitt första akvarium, han kör "pang på" salt. Kan ju ta del av hans bygge och det han lyckas och misslyckas med. Så kanske det blir lagom att starta upp ett saltvattens kar när man flyttar till villa...
#26 - 27 juni 2007 17:27
@Lasse: Har du inte problem med att du får en ohygglig massa makroalger när du kör utan skummare?
När jag körde utan skummare fick jag otroligt kraftig tillväxt av makroalger. Framförallt lärde jag mig avsky Caulerpa - jag hade 5-6 arter Caulerpa som jag måste rensa minst en gång i veckan pga de växte över korallerna och som inte gick att utrota. Visst var det intressant men jag fick aldrig bra förhållanden för stenkoraller.
#27 - 27 juni 2007 18:19
Azur, Lasse svarar säkert själv, eftersom du riktade frågan rakt till honom, men jag har inga hämningar utan sticker in ett snabbt svar i mitten. Lasse kör med en relativt stor levande massa som drar i sig samma näringsämnen som växterna gör. Korallernas symbios med alger gör att man genom att tänka sig för kan få en väldigt stor upptagnings kapacitet. Lasse klarar sig alltså utan skummare genom att, precis som vi gör i sötvatten, bryta ner det som annars skummas bort, och låta det komma växterna till godo. Korallerna konkurrerar ut makrosarna. Han har lite alger, om jag inte minns fel, men ingenting som han ser som ett problem, utan bara som vackert.

Snart kommer Lasses svar, och visar att jag har fått allt fel, men men, sånt är livet.
B!
#28 - 27 juni 2007 21:12
Hej

Makrosarna kan bli problem, speciellt C. racemosa om de inte skördas hårt. Jag har använt denna framförallt i starten av flera akvarier innan jag etablerat tillräckligt med koraller av "ogrästyp" för att uppnå precis det som mr_B talar om. Jag tröttnade på C.racemosa eftersom varje gång man rensar så rör man på inredningen. Därför har jag inte introducerat den i mitt Red Sea men du kan se lite i det lilla akvariet ovan. Däremot har jag ordentligt med rödalger av olika typer i Red sea Max och i det lilla kan du se en ordentlig buske - den har dock tagit ca ett år att bli så stor. Denna typ kräver inte så mycket ljus heller - hade en liten buske i det större karet men hade inte sett den på en tid. Idag upptäckte jag den längs in i en håla (eller grottrum) bildat av mina större levande stenar.

C. racemosan skall bort från det lilla karet vad tiden lider.

Men huvudfrågan stämmer - I och med att jag kör skummarlöst så får jag mer kväve kvar i karet eftersom jag inte luftar ut någon ammoniak att tala om. Det har också varit en av mina tankegångar att få kvar en del kväve. Grundresonemanget är att det näringsämne som är ett problem, om det finns löst i vattnet, för stenkoraller är fosfor. Även små mängder av fosfat (löst i vattnet = ej utnyttjat) påverkar enligt många uppgifter kalcifieringsprocessen. Det vanligaste sättet idag att ta bort överflödigt fosfat är olika "removrar". Eftersom jag inte vill använda dessa metoder så måste jag begränsa fosfaten på något annat sätt. Eftersom kvävets kretslopp i vatten omfattar flera olika, möjliga luftfaser så förlorar man oftast mer kväve än fosfor även med dålig skumning (läs luftning) och man får vid en snabb tillväxt av exempelvis koraller ett läge där man går slut i kväve och får ett överskott fosfat. Det här vill jag undvika och då måste jag på något sätt se till att det blir fosforn som är den tillväxthämmande faktorn -inte kvävet. [Jag tillhör som du ser den skola som hävdar att i rent saltvatten är oftast kvävet den tillväxthämmande näringsämnet medans det i sötvatten är fosforn och i bräckvatten är det ingen ordning alls :)] Att inte använda skumning är då en väg (jag har också andra motiv till att inte använda skumning). Att använda makrosar i ett intialskede, eller som komplement är också en del av strategin att begränsa löst fosfat med tillväxt istället för borttagning. Mikroalger som betas av snäckor och eremiter är en annan del av strategin. Använder man dock Caluerpa så är det helt klart att det är bäst att använda det skillt från huvudkaret i en belyst sump eller refugium. Det finns dock gott om olika rödalger som växer bra men inte så som Caluerpan. Jag har ett litet kar som jag på grund av dess placering får för varmt nu på sommaren - där har jag en "raketodling" av C. racemosa just nu - jag kan inte pga värmen ha koraller där utan Caluerpan får sköta vattenkvalitén.

Fungerar det då? Ja - jag tycker nog det. Jag har en del stenkoraller (euphyllia och andra av storpolypig typ, sk. LPS) och de går någorlunda (glöm inte att karet bara är tre månader gammalt) Några småpolypiga (SPS av typ montipora) finns med men det är inte mitt huvudintresse just nu. Målet med karet är att försöka skapa en sådan tillväxt att jag får näringsbrist på naturlig väg och att jag senare skall kunna gå över till de mer känsliga stenkorallerna typ Acroporor. Om det fungerar - vet ej men det är roligt och intressant på vägen.

MVH Lasse
#29 - 28 juni 2007 08:15
Lasse:
Det här med Red Sea Max, när jag först såg det blev jag överlycklig.
Så snyggt, så bra storlek, så underlättat. Jag kände att det skulle vara perfekt för en som mig som inte vet alls mycket om tekniken i saltvatten.
Men frågan är då, kan man köra igång det som det är?
Eller rekomenderar du att man gör modifieringar så som du har gjort?

Finns det någon mer som har gjort en liten utvärdering (testat) Red Sea Max, som man kan läsa någonstans?
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 28 juni 2007 08:39
VioXiD skrev:
Finns det någon mer som har gjort en liten utvärdering (testat) Red Sea Max, som man kan läsa någonstans?

Bara lite info: Detta akvarium är ju rätt nytt på marknaden och jag tror nog att Lasse var en av de första som köpte in det när det kom till Sverige så du skall nog inte räkna med så många svar på din fråga
#31 - 28 juni 2007 10:59
VioXiD skrev:
Lasse:

Så snyggt, så bra storlek, så underlättat. Jag kände att det skulle vara perfekt för en som mig som inte vet alls mycket om tekniken i saltvatten.

Har inte testat det själv så kanske igentligen inte borde uttala mig. men såg på någon sida där dom sålde Ren Sea Max att dom rekomenderade att man skulle köpa till en cirkultaions pump typ en koralia (kommer dock inte ihåg hur stark).

Jätte trevlig tråd att läsa kommer fortsätta följa den nu börjar jag bli riktigt sugen på att starta salt igen får som om man gör slag i saken den här gången är bara det där med utrymmes bristen. Jaja bara hoppas att vi snart hittar ett hus el en större lgh.
#32 - 28 juni 2007 20:33
@Lasse: OK, då är jag med. Skall bli intressant att höra om det går att hålla makroalgern så kort att ömtåligare stenkoraller kan konkurrera.

Vad gäller fosfat: har du funderat på att ersätta avdunstat vatten med kalkvatten? Det fäller ut fosfat.
#33 - 28 juni 2007 22:31
VioXiD skrev:
Lasse:

Jodå - det fungerar nog utmärkt med skummaren också - sätten att flå en katt är många. Mina modifieringar ligger delvis på experimentplanet. det finns flera som startat upp "orginal" Red Sea Max också - finns några trådar på saltvattensguiden. En erfarenhet är dock att det blir varmt så se till att du får med den nya fläkten för att öka avdunstningen eller också går du in på denna länk så ser du hur jag gjort http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=176788&postcount=257

Att använda skummaren innebär att man sätter in ca 23 watt till i karet. Jag har en återcirk. på samma watt tal men jag kör inte den när det är för varmt.

[quote=Azur]Vad gäller fosfat: har du funderat på att ersätta avdunstat vatten med kalkvatten? Det fäller ut fosfat.[/quote]

Vi tillhör nog samma skola du och jag. Fälla fosfat med hjälp av en höjning av kalciumkoncentrationen har jag använt mig av tidigare (då använde jag kalciumklorid). I det nya projektet (Red Sea Max) gör jag just detta du föreslår - använder kalkvatten för ersättning av avdunstat vatten. Det går åt ca 1 - 1,5 liter kalkvatten per dag. Det stora plusset med kalkvatten är också att du stabiliserar pH:t kring 8,3 vilket jag lutar åt är väldigt viktigt i det långa loppet. Jag har legat stadigt på ca 420 - 430 ppm kalcium och kalkvattnet för in ca 0,8 - 1.2 gram kalcium per dag vilket verkar vara min förbrukning just nu.

MVH Lasse
#34 - 2 juli 2007 14:42
Lasse har väntat på att någon ska öppna en sådan tråd. Du bidrar verkligen med något stort genom denna handling :)

jag vill också starta upp ett salt. Jag har tänkt konvertera mitt 112Liters till salt. Detta för att jag så gärna vill ha de fina korallerna och Min favorit fisk, Drakfisken (om den nu heter så :) den med taggar o gift) :)

Pengarna är inga problem för min del (tack och lov) men jag respekterar pengar och vill vara säker på att det jag gör kommer att fungera.

Vill dock ändå veta ca hur mycket det kommer kosta mig att konvertera. Vågar du gissa ?

Föresten.
jag var nere på brommas akvarielager, där hade dem en bok som nyligen kommit ut, en bok om saltvattens akvaristik som de mycket starkt rekomenderade. Den är på svenska också vilket är en fördel. Hört om denna ? läst den kanske? minns tyvärr inte vad den heter.

Mvh Amaro
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 2 juli 2007 14:46
Amaro skrev:
jag var nere på brommas akvarielager, där hade dem en bok som nyligen kommit ut, en bok om saltvattens akvaristik som de mycket starkt rekomenderade. Den är på svenska också vilket är en fördel. Hört om denna ? läst den kanske? minns tyvärr inte vad den heter.

Mvh Amaro

Det var väl antagligen denna bok - http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=324&Itemid=190 - inte helt ny men bra.
#36 - 2 juli 2007 18:54
Daniels Knops bok är bra och den kan jag rekommendera. Vad gäller drakar och storlek på karet så är 112 liter alltför smått. En vuxen drake bör ha minst 350 liter (även av de småväxta arterna). Den äter mycket och skitar därför ner ordentligt. I detta fall bör man ha en kraftig skummare. Svårt att ha koraller samtidigt pga av svårighet med vattenvärde. Skall du starta med ett så litet som 112 liter så skall du satsa på koraller och mindre fiskar (såsom gobys) och räkor.

MVH Lasse

Edit. Kostnaden - ja allt mellan ett par tusen till ....... Beror på utrustning och hur du väljer att köra. Svårt att ge en uppskattning där.
#37 - 2 juli 2007 20:05
Jag och sambon har kört igång ett saltkar utan skummare som vi har lite enkla koraller och "basic-djur" i. Jättetrevligt och hyperintressant.
Kul att läsa att det är fler än vi som väljer bort skummaren. Vårt kar är 3-delat med hjälp av BTN med cirkulationspump i mitten.

Lasse: In med mer bilder! :P
#38 - 3 juli 2007 21:53
Hej

Jag har gjort några ändringar vad gäller ljuset. Som orginal är Red sea Max utrustad med två 55 watts kompaktrör. Varje rör består av två delar och orginalrören har vardera en vit del (ca 6500 K) och en blå del (<20 000 K)

[CENTER] [attach]6169[/attach] [/CENTER]

Jag har bytt ut dessa mot två arcardiarör på 55 watt, ett som håller ca 14 000 K (Väldigt vitt mot det blåa hållet) och ett blått med sin våglängdstopp på 420 nm. De som håller på med salt vill gärna ha ett väldigt kallt ljus åt det blåaktiga hållet för som det sägs "skapa känslan av saltvatten". Vitt ljus (dagsljus = fullfärg) håller ca 6 500 K där k står för grader Kelvin. Det ljus vi oftast har i allmänbelysningar är gulare och håller oftast 3000 K (Philips 830) och om man upplever ljuset som irriterande vitt så brukar det vara på ca 4000 K (Philips 840). Medans sötvattensakvarister (läs växtakvarister) oftast är intresserade av våglängderna och vill då ha toppar i det röda och blåa området har saltvattensakvaristerna koncentrerat sig mest på kelvintalet. Ett högt K är per definition ett bra ljus enligt många saltvattensakvarister. Vad gäller koraller så tillhör jag dem som förordar att man skall titta på våglängderna snarare än kelvintalet. För att få ett visst kelvintal så filtrerar många tillverkar bort vissa våglängder vilket gör att rören av oss upplevs som svagare. Att exempelvis uppnå dagsljusets 6500 K kan man både filtrera eller använda ett fullfärgsrör. Det som är intressant här är att använda ett fullfärgsrör på 6 500 K för då vet man att man har alla våglängder - sen är det bara att brassa på - lite oekonomiskt men det fungerar. Det finns idag många rör där man ser till att ha våglängdstopparna i de områden som är optimala för de vanligaste klorofyllmolekylerna men här finns en liten svaget. En del växter har man visat behöver olika toppar beroende på i vilket stadie plantan befinner sig och givetvis så känner man inte dessa variationer för alla enskilda växter. Och då återstår det gamla knepet - ta ett vitt ljus (fullfärg per definition) kring 6500 K och brassa på så presenterar du alla våglängder för din lilla planta och den kan ta vad den behöver.

Varför har jag valt ett rör med 14 000 K då? Ja det är faktiskt lite "känslan" och inte biologin - jag är så skadad att jag tycker att 6500 K är i gulaste laget :) Det blå ljuset är däremot helt biologiskt betingat, dels har klorofyll a en topp i i det blåa området och dels har många koraller en väldigt speciell egenskap som kallas Fluorescens. De kan ta in en en energirikare foton med en kortare våglängd och sända tillbaka en mindre energirik foton med en längre våglängd. Oftast är den motagande fotonen i det blåa området och den avsända fotonen i det gröna området. Här uppkommer en energivinst för korallens zooxantel och det är fortfarande väldigt oklart vad denna energi används till. Dock är det så vanligt bland många släkten och arter att det är svårt att bortförklara att egenskapen har någon typ av biologisk betydelse.

Nu har jag bara möjlighet att köra på eller av med mina två gånger 55 watts kompaktrör - jag kan inte styra den individuellt. I min önskeuppsättning skulle det ingå en fullfärgs ljuskälla på 6500 K som jag brassade på extra med ca 3 - 4 timmar mitt på dagen. På morgonen och på kvällen (när jag tittar på det) skulle jag enbart köra ljuskällor åt det blåa hållet (men inte för blått - därav 14 000 K). Jag skulle också ha en rödare ljuskälla med också.

Blev jag nöjd med min ändring - tja ljuset går mot det violetta hållet och vi får se hur mina koraller reagerar på det nu.

Att fotografer och få rättvisande bilder vad gäller färgen på en del av mina koraller är svårt. Jag använder en ganska enkel kamera (Canon Powershot A 520). Jag har gjort ett försök med min stolthet - en stor Euphyllia som är vackert grön i verkligheten men oftast blir brunaktig på kort

[CENTER][attach]6173[/attach][/CENTER]

Och det blev ju ganska bra. Koraller är djur och det händer att åtminstone skivkorallerna (anemonerna) bestämmer sig för att ge sig iväg. Här är det en stor grön sk "hairy mushrom" som är ute på vandring. Återstår att se vart den bestämmer sig för att bosätta sig nu.

[CENTER][attach]6174[/attach][/CENTER]

Jag gillar eremiter - de är roliga, de är nyttigga och ibland förjäkliga på att möblera om. Här nedan är det några blåbenade eremiter plus en " ögona på skaft" eremit som slåss om en algtablett

[CENTER][attach]6175[/attach][/CENTER]

Med levande stenen kommer det med många djur, en del anses som pest och det är iofs rätt att vissa djur kan ha förmågan att föröka sig själv vid vissa tillfällen att de kan ta över mycket av livsutrymmet i ett akvarie. Oftast går det dock att med biologiska metoder begränsa "pest" organismerna. Glasros är något som på en saltvattensakvarist ofta går i spinn över om det dyker upp i akvariet. Jag har en betydligt mer "slö" inställning till dem - om de inte tar över så fyller de sin funktion - och det finns alltid djur som kan äta dem. Idag upptäckte jag något som kan vara en typ av glasros - det är bara att denna är grön!

[CENTER][attach]6176[/attach] [attach]6177[/attach][/CENTER]

Den får vara kvar så får vi se vad det blir av den!

Bilden nedan innehåller mycket smått och gott - hittar ni alla djur?

[CENTER][attach]6179[/attach][/CENTER]

Slutligen en helbild av akvariet 3 månader efter start

[CENTER][attach]6178[/attach][/CENTER]

MVH Lasse
#39 - 3 juli 2007 22:35
@Lasse: Det är inte en glasros. De små "bollarna" i spetsen på tentaklerna är typiska för actinomorfer av olika slag, och just detta tycker jag ser ut som en bägarkorall. Jämför med denna svenska bägarkorall (fotad i endast aktinisk belysning, därav färgen): http://www.zoopet.com/tavlingar/showphoto.php?photo=738&cat=548

Bara att gratulera till en liten gratiskorall, med andra ord!:)
#40 - 4 juli 2007 10:09
Azur skrev:
@Lasse: Det är inte en glasros. De små "bollarna" i spetsen på tentaklerna är typiska för actinomorfer av olika slag, och just detta tycker jag ser ut som en bägarkorall. Jämför med denna svenska bägarkorall (fotad i endast aktinisk belysning, därav färgen): http://www.zoopet.com/tavlingar/showphoto.php?photo=738&cat=548

Bara att gratulera till en liten gratiskorall, med andra ord!:)

Tack för upplysningen, jag misstänkte att det var något annat. När jag tittar nogrannare så ser jag en till under också. Skall bli intressant att följa. Det här är den stora tjusningen med saltvatten och levande sten.

MVH Lasse
#41 - 4 juli 2007 10:48
Kan bara hålla med. Det var en av de stora glada överaskningarna när vi drog igång vårt kar här hemma. Alla djur som följde med levandestenen.

Lasse: Hur högt är karet? Jag har bara ett sånt Arcadiakompaktrör på 55W och det är bra kräm i det.
#42 - 4 juli 2007 14:17
Kan bara hålla med. Det var en av de stora glada överaskningarna när vi drog igång vårt kar här hemma. Alla djur som följde med levandestenen.

Lasse: Hur högt är karet? Jag har bara ett sånt Arcadiakompaktrör på 55W och det är bra kräm i det.

Det är 50 cm högt och jag har ca 1 watt per liter

MVH Lasse
#43 - 4 juli 2007 15:06
Jag insåg just att jag har en bild på glasros:
http://mikes-machine.mine.nu/specimens/Aiptasia_at_Aquaria_Watermuseum_DSCN3564.jpg
Tre ohyres-organismer i samma bild: Glasrosor, Rött slem, och Caulerpa.
#44 - 13 juli 2007 15:40
Hej

Här är en liten uppdatering.

Akvariet är nu inne på sin 4:de månad och jag är fortfarande nöjd med det. Eftersom fläktarna lever omkring en del så har jag skaffat några 50 mm fläktar från Cooltek som bara ger i från sig 17 dB. Jag har tillsvidare bara monterat den till kylning/avdunstning och den fungerar fint.

Idag så såg några av mina absoluta favoriter vad gäller fiskar i en affär här i Göteborg, Doryrhampus dactiliophorus, en typ av kantnål.

[CENTER][attach]6285[/attach] [attach]6286[/attach][/CENTER]

Jag har haft denna fisk tidigare och ett problem med den är att den är svår att vänja in med dött foder och behöver därför ofta levand foder i början. Jag har också sedan länge haft ett behov att kläcka artemia för att gynna vissa koraller jag har. I ett tidigare projekt så provade jag en artemiakläckare som verkade vara perfekt för en kontinuerlig tillförsel av artemia.

[CENTER][attach]6287[/attach] [attach]6288[/attach][/CENTER]

Den fungerade bra men jag hade svårigheter med skalen när jag skulle tömma och göra rent den. Jag införskaffade då sk skallös artemia (för en förmögenhet) men jag provade alldrig den i full drift med dessa. Jag beslöt idag att ta upp idéen igen och placera kläckaren i ett av sumpfacken i akvariet.

[CENTER][attach]6289[/attach] [attach]6290[/attach][/CENTER]

Jag kommer att återkomma med lite helhetsbilder lite senare ikväll men jag avslutar detta inlägg med en bild av något som kommit under namnet rickordea yuma men jag är inte så säker på att det är detta. En skivanemon är det i alla fall.

[CENTER][attach]6291[/attach][/CENTER]

Edit: Jag köpte aldrig kantnålarna idag - vill vänta och se om jag kan kläcka artemia först.
MVH Lasse
#45 - 13 juli 2007 19:52
Här kommer lite bilder från idag

[CENTER][attach]6293[/attach]

Hela karet

[attach]6294[/attach] [attach]6295[/attach]

[attach]6296[/attach]

Delar av karet

[attach]6297[/attach]

[CENTER]Hairy mushroom[/CENTER]

[attach]6298[/attach]

[CENTER]Stjärnpolyp[/CENTER]

[attach]6299[/attach]

Xenia

[attach]6300[/attach]

Skivanemoner[/CENTER]

MVH Lasse
#46 - 16 juli 2007 00:46
#47 - 16 juli 2007 22:42
Fortsätter att fylla på både tråden och karet.

Nyförvärv idag - har ingen aning om vad det är - aldrig sett dom förut. Verkar - på beteendet att dömma - vara en zooplanktonätare, minst lika snabb som chromisen. Verkar också tillhöra de mer fredliga av dessa blås fiskar.

Färgen i akvariet är som den bara blixtrar till då och då - det blr en ljust, vitblå strimma från ögat ner till det vita i överdelen av stjärtroten och stjärtfenan.

[CENTER][attach]6373[/attach]

[attach]6374[/attach][/CENTER]

Ovan ses den ljusa strimma jag talade om tidigare.

Jag skaffade också i dag ett nytt komplett saltvattenskit på 57 liter - ett så kallat Clown - fiskhotell. Jag kommer att starta en egen tråd för start och uppsättning av ett sådant akvarie med koraller och några fiskar - förhoppningsvis kan jag hjälpa (stjälpa?) in några nya i denna mycket roliga del av akvariehobbyn.

MVH Lasse
#48 - 17 juli 2007 09:42
Lasse skrev:
Fortsätter att fylla på både tråden och karet.

Nyförvärv idag - har ingen aning om vad det är - aldrig sett dom förut. Verkar - på beteendet att dömma - vara en zooplanktonätare, minst lika snabb som chromisen. Verkar också tillhöra de mer fredliga av dessa blås fiskar.

Färgen i akvariet är som den bara blixtrar till då och då - det blr en ljust, vitblå strimma från ögat ner till det vita i överdelen av stjärtroten och stjärtfenan.

[CENTER][attach]6373[/attach]

[attach]6374[/attach][/CENTER]

Ovan ses den ljusa strimma jag talade om tidigare.

Jag skaffade också i dag ett nytt komplett saltvattenskit på 57 liter - ett så kallat Clown - fiskhotell. Jag kommer att starta en egen tråd för start och uppsättning av ett sådant akvarie med koraller och några fiskar - förhoppningsvis kan jag hjälpa (stjälpa?) in några nya i denna mycket roliga del av akvariehobbyn.

MVH Lasse

Ser verkligen läckert ut!! Har precis fastnat i akvarieträsket och fått igång 2 sötvattensakvarier men har börjat snegla rejält på ett saltvatten, men har hört att det ska vara så svårt och dyrt så jag ser verkligen fram emot att följa din uppstart av 57liters burken risken (eller chansen kanske? :)) är att jag är fast sen.
#49 - 18 juli 2007 11:51
Hej Lasse!

Snygg burk!
Är det inte ett par Pomacentrus alleni som simmar där?

Inte har du väl fått den där artemiakläckaren att producera några mängder??
Du får nog återvända till gammal hederlig pet-flaska du också...
#50 - 18 juli 2007 19:12
Tack Capote

Jo jag är ganska nöjd med den nu, den är ju bara 4 månader gammalt knappt. Korallerna har börjat att växa till - inte snabbt men ändå. Upgifterna för mina stjärnployper är att täcka en del av BTN-bakgrunden och åtminstone en av dem har fattat vinken.

Du har helt rätt det måste vara Pomacentrus alleni jag fått tag i. Jag har tittat i fishbase och på google och det är utan tveckan den arten. Hittat uppgift på att den både skall vara aggresiv och fredlig. Tror på det sista - jag har inte bara ett par utan de är fyra. Än så länge går de väldigt fredligt tillväga - kör lite när någonting kommer ivägen men inte mobbning av högre skalan. Jag har faktiskt aldrig sett den förut - men den kanske är vanlig uppe i dina trakter. Mitt intryck av den efter ett par dagar är att den skulle förtjäna att vara vanligare.

Artemiakläckaren- Nej jag har inte fått den producera större mängder - jag använder just nu skallös artemia och räknar med att några skall ta sig ut. Jag fick en "start-idé" av en kompis häromdagen på hur man skulle kunna få en kontinuerlig matning med redan kläckt artema. (kläckt på det gamla hederliga sättet och med skal). Jag har funderat vidare på den och skall nog göra en test med den idén senare vad det lider. Och som vanligt lite "Lasse-modifierad :).

MVH Lasse
#51 - 18 juli 2007 19:51
Ska bli spännanande att se!!

Mammutpumpreaktor har patent pending :) Du känner ju till mina expriment och jag har ännu inte lyckats nåt vidare med att få den 2:a generationen. Kanske måste jag ha levande phyto för det och det orkar jag inte för tillfället. Kombinationen artemia -- tiggerpods var inte lyckat i samma reaktor heller. Brachioniusen går dock stabilt på fryst koncentrerad phyto.
#52 - 2 augusti 2007 21:43
Hej Lasse
Jag Tror att jag köper mig samma burk som du hoppas på goda råd mvh Bechen
#53 - 3 augusti 2007 09:35
(Fortfarande) Löjligt vackert. Det gör ont i kroppen av avundsjuka, och själv har jag fortfarande pga ekonomiska faktorer inte lyckats handla någonting.

B!
#54 - 5 augusti 2007 11:05
Ja - då var man hemma då efter ca två veckors frånvaro. Jag var på semester i nordnorge och lyckades än en gång missa möjligheten att få se livs levande Kaskeloter. Efter ett mästerstycke (lyckades övertyga min fru att det var värt en helsikes massa pengar att följa med en båt ut i Norska Havet för att leta dessa stora djur) så kom Västgötaklimaxet - just den turen blev inställd pga dimma och nästa räknades gå ca ett dygn senare. Nu har jag nog världsrekord i missade turer. De förekommer inte på så många platser i världen (i den koncentration att det finns chans att se dem). Jag har haft förmånen att vara på tre av dessa platser (Azorerna, norr om Christchurch på sydön i Nya Zeeland och nu Vitöya) men av olika skäl har jag missat turerna. Ja så är det.

Under min resa han jag besöka ett köpcentrum utanför Ö-vik där det står ett mycket fint utställningsakvarium samt några affärer i Stockholm (Akvarielagret och Triton). Korallrevet i Södertälje fanns också med på listan men jag hade en bild av vart de skulle finnas som inte stämnde med verkligheten så jag missade dem helt enkelt.

Bilder från Ö-vik

[CENTER][attach]6778[/attach][/CENTER]

[CENTER][attach]6779[/attach][/CENTER]

[CENTER][attach]6780[/attach][/CENTER]

[LEFT]Och en sista med många borstmaskar[/LEFT]

[CENTER][attach]6781[/attach][/CENTER]

Jag har dock haft turen att i mitt hus så bor det ytterligare en akvarist som skött mina kar väldigt bra under min frånvaro. Nackdelen med saltvattensakvarium är att man behöver fylla på dunstat vatten med jämna mellanrum och jag har inte installerat någon automatisk påfyllare (ännu ?).

Jag har också skaffat mig en ny och bättre kamera och hoppas att jag med tiden skall lära mig den så bra att jag får bättre bilder. Bilderna under är tagna med denna kamera och jag tycker själv att färgerna blir bättre (efter en del experimenterande).

Det har inte hänt så mycket mer än att nu börjar mina olika stjärnpolyper på allvar sprida sig på bakgrunden - min förhoppning är att mycket av stjärnpolyperna skall etablera sig just på bakgrunden och täcka den. det förekommer också ett ständigt krig mellan olika koraller om livsutrymmet. Många brukar försöka flytta om dem så att man räddar så många som möjligt. Mitt mål med detta akvarium är dock att ha ett så levande rev som möjligt och därför får jag ta de eventuella förluster som kommer av dessa krig (inom rimliga gränser dock). min dröm är att i stort sett inte se någon "bar" levande sten utan bara koraller av olika sorter.

Här kommer bilderna

Först några bilder på olika stjärnpolyper och hur de börjar att sprida sig på bakgrunden.

[CENTER][attach]6767[/attach][/CENTER]

[CENTER][attach]6768[/attach][/CENTER]

[CENTER][attach]6766[/attach][/CENTER]

Här förekommer lite krig då och då. Euphyllian nere till höger slänger ut långa sveptentakler med jämna mellanrum och den med små polyper (Galaxea spp) är en riktig elaking med långa, tunna sveptentakler. den är dock placerad så att strömmen för dessa tentakler på "ofarliga" platser. Nere till vänster finns ytterligare en typ av "stjärnpolyp".

[CENTER][attach]6769[/attach][/CENTER]

Euphyllia är en korall som jag gillar och som är en stenkorall som är ganska lätt (tycker jag i alla fall). Jag har tre typer och bilderna under visar två av dem.

[CENTER][attach]6772[/attach][/CENTER]

[CENTER][attach]6771[/attach][/CENTER]

De sk "mushrooms" korallerna (på svenska kanske "svamp"-korall är den bästa beteckningen) är oftast väldigt tacksamma och lätta. Här är en grön "Hairy" variant.

[CENTER][attach]6773[/attach][/CENTER]

Till slut några fiskbilder

[CENTER][attach]6770[/attach] [/CENTER]

[CENTER][attach]6774[/attach][/CENTER]

Till Bechen - du är välkommen med frågor. dokumentera med egen tråd också så kan du förmedla dina erfarenheter vidare. det är ett bra kar och fungerar bra.

Till MrB - Sätt igång bara - du har kunskap att börja i liten skala.

MVH Lasse
#55 - 8 augusti 2007 15:47
Hej Lasse
Der blev ett red sea max tänker köra det orginal utförande skall se om jag kan lära mig hur man lägger ut en länk här jag återkommer
Mvh Bechen
#56 - 8 augusti 2007 21:25
Bechen skrev:
Hej Lasse

Der blev ett red sea max tänker köra det orginal utförande skall se om jag kan lära mig hur man lägger ut en länk här jag återkommer

Mvh Bechen

Välkommen i träsket

MVH Lasse
#57 - 13 augusti 2007 22:57
Hej Lasse!
Hur går det artemian? Har du provat din nya idé, eller har du kört något mer med kläckaren? Jag är lite sugen på att skaffa en sån kläckare till mitt kar för att ge kontinuerlig mat, främst till mina Chromisar (och Anthias när jag bara hittar....), men även för att se om det kan göra något för korallerna. Är väl visserligen bara LPS som kan ta artemia, det är väl för stort för SPS? Det ska väl kopplas en liten luftupmp till den kläckaren som sitter i karet? Hur högt sticker den upp ovanför vattenytan?
Jag har lite samma tanke med stjärnpolyper i mitt kar, vill få dem att täcka ytavrinningen, de växer verkligen fort :)
Ska skaffa ny kamera snart, sen ska jag också lägga upp lite bilder på mitt kar här

P.S Måste bara tacka för den fina visning på ditt jobb i våras också, det var verkligen kul! Jag var en av skåningarna som också kollade in affärerna
#58 - 18 augusti 2007 22:15
Fruktansvärt läckert...... Jag är väldigt sugen på att inskaffa korallrevs akvarium.. Men kan dock inget om det.. Bara att det ser snyggt ut. Dags att börja läsa på.
#59 - 26 augusti 2007 20:20
En liten uppdatering.

För en vecka sedan så var det någon som fick för sig att möblera om övre delen av revet. Troligtvis någon liten eremit som kröp under fel sten eller någon krabba (Jag har sett minst en krabba men aldrig lyckats med att fånga den på bild). Däremot lyckades jag fånga en fjärdedel av en "bristle worm" på bild.

[CENTER][attach]7235[/attach][/CENTER]

Nåväl ommöbleringen gjorde att min Cataphyllia hamna så ena halvan blev ordentligt skadad. Det spred sig till hela och nu är hela kollonin död. Synd.

Hela karet ser ut som nedan

[CENTER][attach]7236[/attach][/CENTER]

En av mina favoriter som varit med i 2 år nu, en euphyllia växer bra.

[CENTER][attach]7245[/attach][/CENTER]

Den andre favoriten leker titut då och då

[CENTER][attach]7239[/attach][/CENTER]

En anna som också tittar ut då och då - och ofta ihop med sin kompis är nedanstående goby

[CENTER][attach]7240[/attach]

[attach]7238[/attach]

[attach]7237[/attach][/CENTER]

Skaldjur är det gott om i karet och det finns även en mycket liten innevånare - en evoita

[CENTER][attach]7246[/attach][/CENTER]

Här ses den med min rödbenade eremit

[CENTER][attach]7242[/attach]

[attach]7243[/attach][/CENTER]

De blåbenade pinnar på i hela karet och ibland så är de på varandra....

[CENTER][attach]7241[/attach]

[attach]7244[/attach][/CENTER]

I slutet av veckan hoppas jag att få några tillskott - men jag får återkomma då.

MVH Lasse
#60 - 27 augusti 2007 12:26
Härligt att se som vanligt lasse, men vi saknar dig på guiden :(
#61 - 27 augusti 2007 12:54
Jättekul att det fortfarande flyter på bra Lasse! Synd med Späckhuggarna, vi saknar dig på guiden.

Ha de gött
#62 - 27 augusti 2007 20:07
Tack skall ni ha Teggner och Adddo. Vi får se vad som händer med mitt skrivande på guiden men tillsvidare kommer jag att häcka här :).

MVH Lasse
#63 - 28 augusti 2007 16:34
adddo skrev:
Jättekul att det fortfarande flyter på bra Lasse! Synd med Späckhuggarna, vi saknar dig på guiden.

Ha de gött

Späckhuggarna ??? saknar dig på guden ?

Vad pratar ni om ?
#64 - 29 augusti 2007 12:03
Späckhuggarna ??? saknar dig på guden ?

Vad pratar ni om ?

Jag skrev någonstans att jag nu i sommar för tredje gången missat att komma ut på en valsafari, denna gång på Andöya - har tidigare missat det på Azorerna och Nya Zeeland - och så var det kaskeloter inte späckhuggare! Det med guden var nog att de saknade mej på guiden - dvs saltvattensguiden. Visserligen var det någon som hävdade att jag var gud där men du läste nog fel Peter :).

MVH Lasse
#65 - 29 augusti 2007 15:01
Lasse skrev:
Jag skrev någonstans att jag nu i sommar för tredje gången missat att komma ut på en valsafari, denna gång på Andöya - har tidigare missat det på Azorerna och Nya Zeeland - och så var det kaskeloter inte späckhuggare! Det med guden var nog att de saknade mej på guiden - dvs saltvattensguiden. Visserligen var det någon som hävdade att jag var gud där men du läste nog fel Peter :).

MVH Lasse

Haha :D:D Vad kul det blev med felstavningen. Guiden skulle det vara, eller kanske det var ett avsiktligt stavfel;).

Men tack för förklaringen.
#66 - 2 september 2007 09:00
Jaså det är här du håller till? Kul att det går bra!

Mvh Daniel
#67 - 2 september 2007 09:23
Ahab skrev:
Jaså det är här du håller till? Kul att det går bra!

Mvh Daniel

Tack du, hur har det gått met calluerpan? Ja la ut en lika stor mängd igen häromdan. Det går ta mig fasen inte att driva den till krash i det karet. Har knappt matat under tiden.

MVH Lasse
#68 - 2 september 2007 09:47
Jodå, men har inte fått igång något sjöhästkar ännu så den växer på i sumpen under en lampa.Sjöhästkaret får vänta till efter afrika. :)
#69 - 5 september 2007 17:42
Ja - då har man gjort bort sig lite grand. En av mina absoluta favoritfiskar (och även min fru:s) är picassotryckare. Nu lyckades jag få tag på en baby (3 cm) och satte i den i mitt kar. Lyckan var fullständig - men efter någon dag så - vart är den där stora fjäderborstmasken - och var är den som satt i bakkanten? Ja - lite får jag väl offra för denna härliga krabat. För alla vänner av ordning vill jag säga att givetvis är/var meningen att flytta fisken till ett betydligt större kar senare.

[CENTER][attach]7438[/attach][/CENTER]

Nåväl - efter två dagar så åt den ur handen och var på tryckares vis hela tiden framme och följde vad som hände i rummet.

[CENTER][attach]7439[/attach][/CENTER]

Men så igår - va - brunalger på botten. Vad i h-e. Var är mina eremiter - inte här - inte där. Jo där sitter en och trycker - där en annan. Ögona på skaft har bullat upp en hel pallisad av tomma snäckskal och sitter under och spanar nervöst överallt. Ja - borstmaskr är ok - men eremiter. Ja- hur får man upp en fisk med attityd ur ett fullt inrett revakvarium? Jo - har man varit så förutseende att man lärt honom att äta ur handen så tar man artemian i ena och håven i andra handen. Vips så är problemet löst - det är en hungriog krabat.

Den bruna algfläcken på sanden då? Ja tio minuter efter jag tagit upp tryckaren var "ögona på skaft" framme och mumsa på kiselalgerna och idag finns inte ett spår av dem.

[CENTER][attach]7440[/attach][/CENTER]

Picasson - jag den är satt på vatten och bröd i väntan på vidare transport. Jo - jag vet vad tryckare är för fisk - men en på 3 cm? Men en fisk med attityd - det är det

MVH Lasse
#70 - 5 september 2007 18:06
Nå, den ÄR vacker, men det var egentligen ganska väntat?

Fast, vågar man inte prova, hittar man aldrig de där ovanliga kombinationerna som fungerar.
Blir det några nya borstmaskar?
B!
#71 - 5 september 2007 20:54
Mr B skrev:
Nå, den ÄR vacker, men det var egentligen ganska väntat?

Fast, vågar man inte prova, hittar man aldrig de där ovanliga kombinationerna som fungerar.

Blir det några nya borstmaskar?

B!

En fisk på 3 cm som ger sig på eremiter med större skal än det -- Jo - det blir definitivt nya borstmaskar.

MVH Lasse
#72 - 7 september 2007 18:58
Jag vet inte riktigt vad som hänt efter det att picassotryckaren kom i. Eremiterna börjar återgå till normalt nu när den kommit ut men igår visade min stora euphyllia tydliga tröttehetstecken och idag när jag kom hem hade den utvecklat något liknande "Brown jelly disease". Det var bara att ta upp sågen och försöka avskilja de delar som var oangripna och se om de går att rädda.

För övrigt ser det bra ut.

MVH Lasse
#73 - 23 september 2007 21:43
Uppdatering

Sedan min euphyllia dog har det varit en del småproblem med något som kan liknas med dinoflagelater och en röd, mattbildande cyanobakterie. Allt detta tyder på nitratbrist men min mätning visade att jag hade ca 30 ppm nitrat i karet. De som känner mig vet vad jag anser om de här testerna av nitrat i saltvatten och nu har jag fått väl bekräftat att man inte kan lita på dem, inte ens som en riktlinje. Efter att ha doserat upp karet med en ppm vid 7 tillfällen har jag fått situationen att vända. Dessutom har jag iaktaget att de bruna alger som jag fick skrapa bort från rutorna varje dag totalt försvunnit och ersatts av gröna alger som blir besvärande efter 4-5 dagar istället. Mina koraller, framförallt stjärnpolyperna har ocks skjutit fart.

En av de nya koraller jag skaffat är en turbinaria som ses på bilden under.

[CENTER][attach]7770[/attach][/CENTER]

Nedan ses också två översiktsbilder från olika vinklar

[CENTER][attach]7768[/attach][/CENTER]
Längs fram i nedre delen (under turbinarian) har det också bildadts en rolig röd alg. Den ser ut som tunna korvar som bildar horn - väldigt dekorativ.

[CENTER][attach]7769[/attach][/CENTER]

MVH Lasse
#74 - 27 september 2007 13:24
tjo.!

Lasse: vad anser du att man behöver införskaffa utöver själva red sea karet ? (detta blir första med salt)

velade innan mellan clownhotellet o red sea, så det "live" igår.. red sea van klart.. o då får man ju svälja 'priset'..

mvh manne
#75 - 27 september 2007 14:21
Jag har inte köpt något extra förutom komplettering med en kylfläkt. Jag har till och med tagit bort skummaren. Det beror lite på vad du skall använda akvariet till - vilka koraller och så.

Här har du två sidor som kan vara intressanta

www.rsmreefers.com
http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&postid=10853116#post10853116

MVH Lasse
#76 - 27 september 2007 19:01
En fråga, läste jordbruksverkets nya lagar som gäller från nu... där står det att ett akvarium minst måste vara 40 liter och ha en insynsskyddad sida... insynen är ju inget problem... men hur gör man med 37 liter som måste vara 40????
#77 - 27 september 2007 20:41
pettabaj skrev:
En fråga, läste jordbruksverkets nya lagar som gäller från nu... där står det att ett akvarium minst måste vara 40 liter och ha en insynsskyddad sida... insynen är ju inget problem... men hur gör man med 37 liter som måste vara 40????

I lagen står bör och vi får se när frågan är rättsligt prövad om det man skall läsa detta bör som skall. Det är fortfarande lagligt att ha lägre djur.

MVH Lasse
Kjell Fohrman
Administrator
#78 - 27 september 2007 20:45
Lasse skrev:
I lagen står bör och vi får se när frågan är rättsligt prövad om det man skall läsa detta bör som skall. Det är fortfarande lagligt att ha lägre djur.

MVH Lasse

Nja, går det till domstol. Det utdöms väl ett vite direkt från myndigheten utan domstolsförfarande. Så funkar det ju för affärer i alla fall.
Kjell Fohrman
Administrator
#79 - 27 september 2007 20:46
pettabaj skrev:

Man låtsas att det regnar:D och med 3 liter regnvatten så är du hux flux uppe i 40 liter.
#80 - 28 september 2007 04:51
Nja, går det till domstol. Det utdöms väl ett vite direkt från myndigheten utan domstolsförfarande. Så funkar det ju för affärer i alla fall.

Vad jag vet så går det att överklaga vitesåläggande (möjligtvis bara till länsrätten iofs) och få föreläggandet juridiskt prövat i högre instans.

MVH Lasse
#81 - 28 september 2007 10:43
Man låtsas att det regnar:D och med 3 liter regnvatten så är du hux flux uppe i 40 liter.

Eller så kan man ju avrunda uppåt till närmsta tiotal om nån frågar:p
#82 - 30 september 2007 20:09
kanon fint akvarie Lasse..!! följer tråden dagligen..
#83 - 30 september 2007 21:28
Manne_74 skrev:
kanon fint akvarie Lasse..!! följer tråden dagligen..

Tack

Det kommer mer bilder vad det lider

MVH Lasse
#84 - 1 oktober 2007 18:54
väntar tålmodigt.. var o kollade "live" på ett red sea't igår... i en butik.. ringde idag... tänkte "hämta" ett idag.. hade bara silver.. skulle ha svart.. får avakta tills dom kommer in igen. :(
#85 - 1 oktober 2007 19:32
Hej

Nu har akvariet gått i ca 7 månader och det fungerar relativt bra. Jag har lite besvär med lite röd cyano uppe kring en av stenkorallerna (högt upp - nära ljuset). Jag doserar in ca 1 ppm nitrat varje dag och det är lite mer under kontroll just nu. Har införskaffat tre nya eremiter som kom under samma namn som mina gamla -ögona på skaft. Tyvärr är det inte samma art - denna är en helt annan men den verkar inte vara sämre än de andra.

Här nedan är en helhetsbild på karet efter 7 månader

[CENTER][attach]7879[/attach][/CENTER]

En liten men ytterst fin euphyllia som jag äntligen hittat en plats för och där den trivs. På denna bild syns också att kalkalgerna har börjat att växa ordentligt. Jag har på prov användt ett preparat kallat "purple up" varannan till var tredje dag och det har satt fart på kalkalgerna.

[CENTER][attach]7880[/attach][/CENTER]

Andra roliga alger som är någon typ av röd macroalg är dessa som ses på bilden under här.

[CENTER][attach]7881[/attach][/CENTER]

Mina stjärnpolyper växer och frodas och de har satt fart sedan jag började med nitrattillsättningen. Det gäller också mina olika typer av Xenia som verkligen växt och börjar sprida sig ordentligt.

[CENTER][attach]7882[/attach] [attach]7883[/attach][/CENTER]

Xenian är vacker när den växer och sprider sig. Den kan bilda formliga fält som böljar i strömmen

[CENTER][attach]7884[/attach][/CENTER]

MVH Lasse
#86 - 1 oktober 2007 19:40
Vet inte varför men jag har en oerhörd fascination för Xenia. Väldigt snyggt kar Lasse, ser att du har haft nano förrut ;).

Mvh Thomas
#87 - 2 oktober 2007 20:13
kanonfina bilder lasse..! dom inspererar nog många till att våga ta steget..
#88 - 2 oktober 2007 21:30
havre skrev:
Väldigt snyggt kar Lasse, ser att du har haft nano förrut

Inte helt säker, men större delen av hans framgångar tror jag beror på att han har pysslat med större skala, än nano. Att han sen är systematisk, och vägrar godta "så är det" utan fakta bakom, gör att han testar en massa nytt. Jag hoppas på att min första balja, som än har långt kvar, blir åtminstone en tiondel så vacker, då är jag nöjd.Undra om man kan få Lasse att pendla för att hjälpa till med underhållet. ;- )
B!
#89 - 2 oktober 2007 21:36
Nja...Även om jag inte haft ett större salt förrut så är det alltid lättare att inreda ett stort kar än ett litet. Ett litet har oerhört begränsat utrymme som måste nyttjas på maximalt sätt, medan ett större går det att slarva mer med och det ser ändå ok ut i slutändan.

Mvh Thomas
#90 - 3 oktober 2007 06:57
havre skrev:
Nja...Även om jag inte haft ett större salt förrut så är det alltid lättare att inreda ett stort kar än ett litet. Ett litet har oerhört begränsat utrymme som måste nyttjas på maximalt sätt, medan ett större går det att slarva mer med och det ser ändå ok ut i slutändan.

Mvh Thomas

Jag håller med dig där Thomas... Jag har ju inte heller haft nåt annat men när man funderar på vad man ska stoppa i så gäller det ju att välja rätt från början. Dels för att få det så fint som möjligt men även pga att korallerna bränner varandra om man väljer fel sorter... Men man får hoppas att man lyckas, och om inte så har man säkert lärt sig en läxa till nästa burk;)
#91 - 3 oktober 2007 22:09
lasse:

i början på din tråd om RSM på SG så skiver du att där är månljus, stämmer det ?

EDIT : Har hittat dom 2 små dioderna nu.. och var man knäpper på dom..
#92 - 9 oktober 2007 17:31
Tjena Lasse,
skoj att det gick bra med RSMen!
Ha't
//Mattias
#93 - 9 oktober 2007 19:51
morphriz skrev:
Tjena Lasse,

skoj att det gick bra med RSMen!

Ha't

//Mattias

Vart tog du vägen då?

MVH Lasse
#94 - 19 oktober 2007 20:35
Ett tag sedan jag visade bilder.

Har lite problem med några av hårdkorallerna. någon cyano liknande bakterier/alg tycker att det är bra att växa på och runt vissa av dem. Annars så har många av de andra korallerna tagit fart ordentligt efter det att jag började dosera lite nitrat. Jag har också börjat med att mata lite hårdade, framförallt med en kombination av frusen vuxen artemia, frystorkad cyclo-ez och avskalade artemiacystor. Man kan väl säga att vissa fiskar tycker om den här blandningen men framförallt förväntar jag mig en bättre tillväxt på en del koraller. Fast jag har varit motståndare till det hela tiden så har jag ändå övertalat mig själv att på försök sätta in en 1400 liters korallia i burken. tycker inte det är snyggt men får erkänna att den gör en del nytta. Skall nu försöka hitta på något så att den går att ha kvar men inte skämmer ut hela karet. Nu kommer några bilder.

Hela karet, som ni ser har det växt bra i vänstra delen

[CENTER][attach]8327[/attach][/CENTER]

Vänstra delen, 2 foton

[CENTER][attach]8330[/attach][/CENTER] [CENTER][attach]8331[/attach][/CENTER]

Högra delen går också ganska bra

[CENTER][attach]8332[/attach][/CENTER] [CENTER][attach]8333[/attach][/CENTER]

Möte i oceanen

[CENTER][attach]8334[/attach][/CENTER]

Det finns olika sätt att speja på ägaren av akvariet.

[CENTER][attach]8335[/attach][/CENTER] [CENTER][attach]8336[/attach][/CENTER]

Och slutligen - vad vore denna hobby utan överraskningar. Jag hade en sten med några små solkoraller (utan zooxanteller alltså ljusoberoende) på en sten som givetvis ramlade ner bakom hela röset. När jag hade matat med cyclo-ez i några dagar fick jag sen något gult på en helt annan sten - nya solkoraller i vardande.

[CENTER][attach]8337[/attach][/CENTER]

MVH Lasse
#95 - 20 oktober 2007 18:26
Väldigt naice Lasse man bli lite sjugen på en sådant akvariet.:)
#96 - 21 oktober 2007 09:58
Riktigt vackert Lasse... På översta bilden nere till vänster, precis ovanför okinawien... Vad är det för art på den??
#97 - 21 oktober 2007 18:31
lasse: vad tillsätter du för spårmedel i vattnet ?
#98 - 21 oktober 2007 22:48
Det är en sixliner wrasse Pseudocheilinus hexataenia

Jag använder Kalkvatten vi påfyllning av avdunstat vatten, en järn och manganblandning samt då och då kaliumnitrat. Annars bara vattenbyte som blivit inte så ofta som jag velat men skall bli bättre på det nu. på försök har jag även använt ett medel som kallas Purple up

MVH Lasse
#99 - 22 oktober 2007 06:24
Lasse : eftersom att du tillsätter nitrat , vilket värde är då lagom på nitraten ? har läst till mig att det finns koraller som gärna suger åt sig en del.
#100 - 22 oktober 2007 09:04
Nitraten är ett kapitel för sig. eftersom jag inte litar det minsta på de nitrattester som finns i handeln för saltvatten. Jag tycker till och med att de är så dåliga att deras rätta ställe vore soporna. Jag mäter alltså inte. Jag har dock gjort en stamlösning av kaliumnitrat på 41 gram som jag lagt i en liten petflaska. sedan fyller jag upp vatten till 500 gram. av denna lösning tar jag 2 ml per 100 liter. Jag får då ett tillskott på 1 ppm nitrat.

Doseringen gör jag på grundval av hur mikroalgerna samt vissa koraller utvecklar sig. Ser jag tecken på cyano och dinoflagelater så doserar jag i mellan 2 - 6 ml dagligen några dagar. Jag matar väldigt lite med högproteinfoder - om du använder mycket av detta så minskar detta behovet av nitrat via dosering.

MVH Lasse
#101 - 22 oktober 2007 23:19
Tog några bilder ikväll på två av mina fiskar. Förs bilder på min Pseudocheilinus hexataenia

[CENTER][attach]8431[/attach][/CENTER]

[CENTER][attach]8432[/attach][/CENTER]

[CENTER][attach]8433[/attach][/CENTER]

Sedan på min "blue devil" hona Chrysiptera cyanea. Hanen ser liknande ut men har ett orangtgult fält i bakre delen av stjärtfenan.

[CENTER][attach]8435[/attach][/CENTER]

[CENTER][attach]8434[/attach][/CENTER]

MVH Lasse
#102 - 23 oktober 2007 13:27
Hexataenia är så fin! Är väldigt sugen på en, men den behöver nog större utrymme än jag kan ge den.

Mvh Thomas
#103 - 23 oktober 2007 14:27
Dom kan vara lite jobbiga mot dom andra fiskarna om man har otur...
Ett tipps är att ha i den sist av alla då skall de fungera bättre, jag märkte att min gav sig på dom nya fiskarna men lät dom gamla vara.
#104 - 23 oktober 2007 15:58
Lasse skrev:
Vart tog du vägen då?

Lång historia.. mest privat sådan. Har fortfarande grejerna liggandes ska väl få iordning grejjerna så länge. Jag håller mig dock undan forum, har inte riktigt tid och ork att annat än läsa :)
mvh Mattias
#105 - 23 oktober 2007 19:59
Jag har inte haft något problem med min Hexataenia versus andra fiskar. Men det har fallit sig så som Nixon sa att min är den fisk som kommit i sist. Havre - jag tror nog att du kan ha en i ditt Molly om du skaffar ett litet exemplar. Min gick i ett väldigt litet kar i ett halvår utan problem - jag visste iofs att jag skulle flytta den senare men jag upplevde inga problem med den.

Morphriz - du är saknad (av mig i alla fall) på både guiden och här.

I kväll har jag fortsatt att försöka lära mig min kamera och ta foto med blixt. Jag fick några ganska bra bilder. Först på en av mina Serranocirrhitus latus

[CENTER][attach]8449[/attach][/CENTER]

Jag har sedan några veckor matat med en blandning av vuxna artemia (frusna), avskalade artemiacystor samt frystorkad cyclo-ez. Det är med avseende på både mina koraller och fiskar. Jag har en del polyper som jag räknade med att föda på detta sätt. Men, även mina större "hairy mushrooms" verkar älska denna blandning. Bilden visar en kolloni av dessa ca 5 minuter efter matning. Normalt är korallen platt utbredd. Här har de bildad strutar för att kunna transportera ner infångad mat till munnen.

[CENTER][attach]8450[/attach][/CENTER]

Jag har två gynnare som har varit väldigt svåra att fånga på bild innan men där jag fick några skapliga bilder på idag. Det är min pistolräka och dess skydsling - räkgobyn. På två av bilderna kan man se nedgången till bådas bostad just under den nyfikna eremiten

[CENTER][attach]8451[/attach]

[attach]8452[/attach]

[attach]8453[/attach][/CENTER]

MVH Lasse
#106 - 23 oktober 2007 20:35
Får se hur jag gör med Hexataenian, en gylta ska det bli i alla fall. Finns många med fina färger.

Där har du mitt favoritpar. Antingen gör jag om ett av mina sötkar eller så kör jag ned dem i mitt nuvarande saltkar. Det är otroligt häftigt när man, som du, får dem att fungera ihop. Den räkan du har är väl även den mest kompatibla som jag förstått det, blir nog en sån för mig också.
#107 - 4 november 2007 22:22
Dags för lite bilduppdateringar. Det är svårt att få en bra helhetsbild - har inte lyckats med det ännu men jag har några mindre delbilder av akvariet. jag har skaffat mig några olika sorters av sk knappar - zoanthids. De finns i olika färger och kan tillföra akvariet en hel del. Sök på Google bilder så lär ni hitta en hel del ganska så granna sådana. Mina är dock inte så färggranna - än i alla fall - för jag har bara haft dem i drygt en vecka än så länge.

Först då en bild på två av mina gula Okinawa gobys när de ligger och "lögar" sig

[CENTER][attach]8627[/attach][/CENTER]

[LEFT]Av mina nya knappar har jag först en rödaktig variant som kan ses på denna bild[/LEFT]

[CENTER][attach]8628[/attach][/CENTER]

[LEFT]Sedan har jag skaffat en ljusgrön också[/LEFT]

[CENTER][attach]8630[/attach][/CENTER]

[LEFT]Skall försöka återkomma med någon bra helhetsbild vad det lider

MVH Lasse[/LEFT]
#108 - 5 november 2007 15:59
har precis kollat igenom den här tåden lite snabbt och förstår inte hur jag har kunnat missa den. hur grym som helst. man bli inte lite sugen på att skaffa saltvatten när man ser hur snyggt det kan bli.

Är väldigt imponerad av ditt akvarium.
Hur många fiskar har du i karet? verkar gå att ha ganska måna i ett så litet kar.

forstätt ladda upp bilder =)

Mvh
Hampus
#109 - 13 november 2007 23:41
Ett nytillskott nu i kväll - Meiacanthus smithii från Sri Lanka. Jag fick också tag på två andra arter typ - inte alltför vanliga i handeln. Bilder kommer på dem senare. Det har hänt en del med karet och jag har börjat skriva en del på saltvattensguiden igen så jag har inte hunnit att rapportera här vad som hänt och vad jag gör just nu. Det skall bli ändring på detta så jag hoppas kunna uppdatera mer här den följande tiden. Bland annat har jag testat lite trick på några envisa kollonier av cyano och skaffat mig en elektronisk pH mätare för att följa hur pH varierar under dygnet. detta i sin tur har lett till att jag byggt om första facket i mitt RSM till att innehålla en luftning. Denna luftning körs nattetid för att driva ur den koldioxid som bildas och som inte (eftersom det är släkt) konsumeras av zooxanteller och alger. Nu har jag lyckats med att balansera pH svängningarna mellan ca 8 och 8,3. Mitt mål är att ligga så nära 8,3 som möjligt - vilket verkar vara svårt i ett välisolerat hem.

Bilder kommer - under tiden håll till godo med denna skönhet.

[CENTER][attach]8834[/attach][/CENTER]

MVH Lasse
#110 - 14 november 2007 11:18
[COLOR=blue]Det är supersnyggt!!!![/COLOR]
[COLOR=blue]Jag blev nu jätte sugen på att slänga ut allt jag har i mitt 63l och göra det till ett saltvatten:p. Kruxet är att jag isf måste köpa en ny ljusramp. Jag kan bara ha två glödlampor i den. [/COLOR]
[COLOR=blue]Kan man göra mycket med ett 63l? Hur många kg levande sten behöver man? Hur mkt fisk kan man ha?[/COLOR]

[COLOR=blue]Jag kommer säkert inte att starta upp ett än på ett tag, men jag kan ju alltid fråga och sedan, med svaren i hand, fundera.:D[/COLOR]
#111 - 14 november 2007 11:20
Fint exemplar du fick tag på Lasse! Ja börjar bli dags för nya bilder :)

matte159 ett hett tips är att ta en titt på www.saltvattensguiden.se ;)

Mvh Thomas
#112 - 14 november 2007 16:13
havre skrev:
Fint exemplar du fick tag på Lasse! Ja börjar bli dags för nya bilder :)

matte159 ett hett tips är att ta en titt på www.saltvattensguiden.se ;)

Mvh Thomas

[COLOR=blue]Jaha, då var man medlem där också:p[/COLOR]
#113 - 17 november 2007 20:55
Dags för lite uppdateringar med en helbild - förutom Meiacanthus smithii

[CENTER][attach]8879[/attach][/CENTER]

så skaffade jag en gulstjärtad chromis till detta kar, Neopomacentrus azysron

[CENTER][attach]8880[/attach][/CENTER]

Annars går det sin gilla gång och den attack av lite cyano som var igång, framförallt uppe där jag har mina stenkoraller verkar vara bekämpad just nu. Resultatet av bekämpningsmetoden har blivit en bättre tillväxt än på länge av vissa koraller som Xenia spp

[CENTER][attach]8883[/attach] [/CENTER]

Även mina stjärnpolyper har vuxit till ordentligt - här en delbild från en gulgrön variant.

[CENTER][attach]8882[/attach][/CENTER]

Nedan finns en Anthelia spp som när jag fick den i september bara var en sten med blåkorall. Efter några veckor började det växa ut något och nu är det en väldigt ståtlig korall som sprider sig bra.

[CENTER][attach]8884[/attach][/CENTER]

Även en sten med troligtvis rhodactis spp är väldigt fin och de växer på bra.

[CENTER][attach]8885[/attach][/CENTER]

Det börjar bli ganska så tätt med fisk även om det är så att det är flera goby jag inte sett på någon tid. Evoiterna visar sig ibland, de är ju bara ca 15 mm så de har många ställen att gömma sig på men en annan art har jag inte sett på ett tag. Den har hållit sig undan förr men man kan så smått undra om man inte har något odjur i karet som gillar fisk för några lik har jag aldrig sett och det försvann några andra fiskar för ett tag sedan. Den som lever får se.

Här är i alla fall ett möte i monsunen när två vackra fiskar möts.

[CENTER][attach]8886[/attach][/CENTER]

Och så slutligen en helhetsbild

[CENTER][attach]8881[/attach][/CENTER]

MVH Lasse
#114 - 17 november 2007 21:49
Föredömligt Lasse! Detsamma gäller med den andra tråden du skapat, vill inte smutsa ned den sån nämner det här.

Själv är jag en ganska hård kille men du visar att det går att vara mjuk och få det fint ;)
Okinaewen måste trivas som fisken i vattnet med alla koraller. Hur funkar din "blue devil", de kan vara ganska aggressiva har jag hört.

Med så mycket sten vet man aldrig vad som kan gömma sig där i!

Mvh Thomas
#115 - 18 november 2007 05:44
Snyggt Lasse.! hur pass mycket fisk har du i ? kan lätt räkna till 15 talet på sista bilden..
gissar ändå att det inte är alla.. oddsen att alla är framme är ju inte stor.. Har ju själv ett rsm och igår kom det i 2 små gobys (4-5cm) så jag har totalt 6 fiskar nu..
#116 - 18 november 2007 08:57
Akvariet har varit igång nu i 10 månader - det är väl ca 20 fiskar i det just nu. Jag har ökat antalet fiskar just nu för jag matar lite hårdare för mina koraller. Det fungerar bra och en del av de stenkoraller som var kraftigt på tillbakagång börjar att repa sig och växa till igen.

MVH Lasse

Havre: Min Blue Devil som är en hona funkar väldigt bra. Den kom i ganska sent men nu när nytillskotten kom in så har den inte bråkat alls. Jag tror att det delvis beror på att det är ganska tätt om fisk och det igentligen inte finns mer än ett revir med gott om gömställen som inte går att övervaka helt.
#117 - 29 november 2007 20:58
Dags för lite nya bilder. Cyanon och det som irriterade mina stenkoraller är borta och tillväxten på mjukkorallerna har varit enorm. Jag har gåt i med motsvarande ca 2 ppm nitrat med jämna mellanrum och gjort en del vattenbyten. pH:t har gått ner lite trots tillsats av kalkvatten - nu pendlar det mellan 7,85 och 8,3. Jag blandar ut en dos frystorkad cyclo-ez med skalade artemiaägg och med lit vuxen frusen artemia. Som blandningsvätska har jag tagit ett vatten som fått suga åt sig från nypressad vitlök.

Först en helhetsbild

[CENTER][attach]9086[/attach][/CENTER]

Problemet just nu är väl att det knappt finns någon plats för nya koraller - för en liten tid sen skaffade jag mig några stenar med "knappar" (zooanthider). Den längst upp har fått några lustiga fjädrar som är röda - något annat djur troligtvis.

[CENTER][attach]9089[/attach][/CENTER]

Sedan länge har jag haft en mycket konstig rödalg som ser ut som hjortkronor och verkar tillhöra kalkalgerna eftersom "kronorna" är självbärande.

[CENTER][attach]9090[/attach][/CENTER]

Den vänstra delen av karet domineras av några "Hairy mushroms" och ett ståtligt anthelia "buskage". Till höger syns en turbinaria som växit bra men som inte visat sina polyper sen den kom hem till mig. troligtvis beroende på lite höga näringsvärden. skall eventuellt prova lite grejer med det senare.

[CENTER][attach]9087[/attach][/CENTER]

Högra delen har växt igen med Xenia, mushroms, stjårnpolyper, rhodactis och ricorderor.

[CENTER][attach]9088[/attach][/CENTER]

Det här karet sköts helt utan skummare men jag har den sista månaden luftat det under dygnets mörka timmar. Skall prova ett annat sätt att styra luftningen - troligtvis tidstyrt. Just nu styr pH värdet luftningen. Jag har kört nästan 9 månader utan luftning på natten - det fungerar bra men jag ville göra några experiment. Jag väntar på att få hem en fotospektometer som jag köpt och när den kommer hem har jag möjlighet att ta fosforvärden med en sådan precision att jag vågar experimentera lite med kolkällor. Min målsättning är att ta ner fosfaten ganska lågt. Jag har den sista tiden bytt lite mer vatten än normalt på grund av att jag behövt lite "skitvatten" för att testa ett nytt filtermaterial som sägs ta bort gulfärgning - resultatet - nja det är nog mycket "sägs".

MVH Lasse
#118 - 9 december 2007 13:21
Hej

Håller på att experimentera med min kamera för att kunna visa några bra helhetsbilder. Det är väldigt svårt att få bra överblicksbilder och PS är ett tvingande redskap. Man måste idag bli bra både på att fotografera ssamt att bildbehandla. Jag tycker själv att bilderna blir bättre och bättre. Har köpt en extern blixt men det var ingen heureka-upplevelse direkt - bättre - javisst men det kräver nog lite yrkeskicklighet också.

Tillbaka till karet. Jag har som jag tidigare skrivit haft lite problem med cyano som velat ockupera vissa ställen på stenen. Inga massattacker men jag har genom åren lärt mig att man bör attackera i ett tidigt stadium. Cyano är ett problem både i sött och salt - i sötvatten kommer de mörkgröna mattorna och i saltvatten brukar de oftast vara väldigt röda. Dessa typer som vi oftast har i akvarium är trådformade och flercelliga. I ett normalt akvarium så hittar man dem ofta men då som enskilda organismer om man tar ett vattenprov och kollar i mikroskop. Gör man det så upptäcker man att dessa cyano inte har de speciella celler (heterocyter) som behövs för kvävefixering vilket har skapat en hel del huvudbry eftersom akvarister i alla tider bekämpat dessa blomningar med att tillsätta lite nitrat i vattnet för att gynna växter, koraller eller andra alger. Om man först går till dessa algers förmåga att ta upp fosfat i vattnet så tillhör de vad man kan säga "sämst i klassen" och har svårt att konkurrera med andra organismer om ortofosfat i vattenkolumnen, men vid vissa tillfällen så exploderar bara dessa alger och bildar dessa förhatliga mattor - vad är det som triggar detta. För att svara på detta så får man försöka titta på vad som krävs för att att fixera kvävgas och omvandla detta till ammonium som autotrofa organismer kan utnyttja. Det första kravet är att den organism som gör detta måste ha enzymet nitrogenas. Nitrogenas inaktiveras dock av syre vilket gör att detta enzym, eller organismer som utnyttjar detta enzym måste befinna sig i syrefria förhållanden. Det finns bakterier (anaeroba = ej syrekrävande) som har detta enzym och kan arbeta som en ammonium"pump" i en syrefri miljö. Ett flertal forskningsrapporter jag läst genom åren har mer eller mindre indikerat att det är just detta som sker när de förhatliga mattorna bildas. När det oorganiska kvävet tar slut i vattenkolumnen så ansamlas fosfor i form av ortofosfat i densamma. Förlorarna, under normala förhållanden, i kriget om tillgängligt fosfor får plötsligen sin chans. De har fortfarande kvävebristen att ta tag men genom att bilda dessa mattor (eg ett geléskikt) så skapar man en syrefri miljö mellan botten och mattan och voila - bakterier börjar att skapa det ammonium som behövs och inga andra har en chans att få tag på det! Det räcker troligtvis inte med detta eftersom ytterligare biokemiska förlopp sker samtidigt. Under mattan blir en mikromiljö som är syrefattig och nitratfri vilket innebär att de bakterier som finns där av tvång måste gå över från att utnyttja nitrat i förbränningscykel till att utnyttja sulfat istället. Restprodukten blir då svavelväte. Svavelvätet i sin tur frigör ortofosfat från sedimentet (eller kalkstenen) där fosforn varit bunden i olika metallföreningar. Under den här j-a mattan har då cyanon bildat en näringsfabrik som är helt självförsörjande tills fosforn är slut i bottenmaterialet. I detta läge är cyanon oerhört svår att bekämpa, det vet var och en som försökt. Den metod som jag prövat i många fall slår på flera av cyanons levnadssätt. Först och främst tillsätter jag nitrat - jag har valt kaliumnitrat (salpeter eller kalisaltpeter) men natriumnitrat (Chilesalpeter eller natronsalpeter) går lika bra. Av kaliumnitrat tar jag 40 gram i en liten petflaska och späder upp det till 500 ml (om man använder våg så späder jag upp med vatten till kaliumnitratet och vattnet väger 500 gram tillsammans). 1 ml av denna lösning ger sedan en höjning på 0,5 ppm per 100 liter akvarievatten. Jag brukar tillsätta så jag får i 1 till 2 ppm i hela volymen per dag, dvs. har jag 400 liter vatten så tar jag för en ppm 8 ml av lösningen per dag (2 ml ger 1 ppm/ 100 liter vatten och det är 400 liter som skall ha 1 ppm). Därefter går jag in och stör mattorna så mycket jag kan, exempelvis suga rent varje eller varannan dag. Med denna metod har jag lyckats att bekämpa cyanon ett flertal gånger men det tar tid – upp mot en månad. Nitraten slår på flera sätt – ett den ökar livsutrymmet för de organismer som inte kan kvävefixera genom att de kan tillgodogöra sig fosforn, den hindrar svavelvätebildning, Även störningarna (uppsugningen av mattorna) slår på olika sätt – den får bort biomassa, den tar bort syrefria områden och den öppnar upp för andra organismer att sätta sig på de frigjorda ytorna.Vid start av ett nytt akvarium brukar jag också gå in efter ca 4 dagar med några ppm nitrat i vattnet och har på så sätt sluppit de annars obligatoriska cyanon i start samt haft mycket mindre problem med kiselalger i saltvatten.

Förutom att effekten blivit att cyanon har försvunnit har tillväxten av mina mjukkoraller blivit enorm och de stenkoraller som inte trivdes fullt ut har börjat och repa sig. Bilderna under är tagna med en månads mellanrum och talar nog sitt egna språk.

Från den 5 november 2007

[CENTER][attach]9192[/attach][/CENTER]

Från idag den 9 december 2007

[CENTER][attach]9193[/attach][/CENTER]

MVH Lasse
#119 - 14 december 2007 12:59
Man längtar till man har något liknande att vila ögonen på, just nu har jag bara 2 rabiata clowner som kör rundor och knockar omkull sniglarna och skrämmer skiten ur eremiterna ;)

/Henke
#120 - 14 december 2007 17:57
port513 skrev:
Man längtar till man har något liknande att vila ögonen på, just nu har jag bara 2 rabiata clowner som kör rundor och knockar omkull sniglarna och skrämmer skiten ur eremiterna ;)

/Henke

Försök att skaffa dig några skivanemoner, xenia, "hairy" mushroms eller stjärnpolyper. Det kommer att fungera bra och du får något mer att vila ögononen på. Börja med denna typ av koraller.

MVH Lasse
#121 - 14 december 2007 18:48
Lasse hade du inte Tubastrea i burken? Vore kul med lite mer detaljbilder;)

//NiXoN
#122 - 14 december 2007 19:38
"Rött slem" som är ett sånt otyg i saltvattenskar är, Spirulina. I just mitt fall var det arten Spirulina rosea. Tittar man på den i mikroskop ser det ut som manila-rep. Den bildar i naturen mattor där det finns förhöjda halter näringsämnen och lösta organiska substanser. Det akvarium där jag fick det var ett "fish-only-with-live-rock", som onekligen hade höga näringshalter, och jag blev till slut tvungen att använda antibiotika för att få bukt med det.

Den "hjorthornsformade rödalgen" är inte en rödalg, utan en hydroid, Millepora eller Distichophora eller liknande (jf http://www.reefimages.com/cgi-reefimages/page.cgi?list=Corals&slide=282.jpg ). De kallas eldkoraller pga att många kan brännas mycket starkt. Jag vet förstås inte om just din kan brännas, men bara utifall att kan det vara en bra idé att undvika ta i den med handen.
#123 - 14 december 2007 20:07
Azur skrev:
"Rött slem" som är ett sånt otyg i saltvattenskar är, Spirulina. I just mitt fall var det arten Spirulina rosea. Tittar man på den i mikroskop ser det ut som manila-rep. Den bildar i naturen mattor där det finns förhöjda halter näringsämnen och lösta organiska substanser. Det akvarium där jag fick det var ett "fish-only-with-live-rock", som onekligen hade höga näringshalter, och jag blev till slut tvungen att använda antibiotika för att få bukt med det.

Den "hjorthornsformade rödalgen" är inte en rödalg, utan en hydroid, Millepora eller Distichophora eller liknande (jf http://www.reefimages.com/cgi-reefimages/page.cgi?list=Corals&slide=282.jpg ). De kallas eldkoraller pga att många kan brännas mycket starkt. Jag vet förstås inte om just din kan brännas, men bara utifall att kan det vara en bra idé att undvika ta i den med handen.

Tack för informationen, dock har jag med flera lyckats många gånger med nitrattillsats just på röda slemmattor vilket jag inte kan tyda på annat än att akvariet på ett eller annat sätt varit kvävebegränsat. Jag har dock i ett fall sett rödaktig matta i ett akvarium där nitraten var mycket hög (bekräftat via lab)

Kan det finnas flera olika "röda slem" med olika biologi.

MVH Lasse

Edit

Jag har kollat lite - jag tror inte det är någon eldkorall - det stämmer inte och jag har aldrig sett några polyper eller liknande. Men jag har ingen aning om vad det är.
#124 - 14 december 2007 21:03
Jag tog lite bilder på algen - korallen - se om du ser bättre vad det är Azur

Bild 1

[CENTER][attach]9262[/attach][/CENTER]

Bild 2

[CENTER][attach]9263[/attach][/CENTER]

Och slutligen en bild på min senaste favorit - salarisvariant av okänt slag - den är vit!

[CENTER][attach]9264[/attach][/CENTER]

MVH Lasse
#125 - 14 december 2007 21:11
Lasse skrev:
Kan det finnas flera olika "röda slem" med olika biologi.

Det gör det säkerligen. Jag är t.ex. rätt övertygad om att det "röda slem" amerikanerna råkar på är ett mycket snällare rött slem än den virulenta smörja som vi i Sverige och Tyskland råkar på - hur det kommer sig vet jag däremot inte.

Jag har kollat lite - jag tror inte det är någon eldkorall - det stämmer inte och jag har aldrig sett några polyper eller liknande. Men jag har ingen aning om vad det är.
Man kan inte se polyperna på milleporider - de är mycket små och sitter nedsänkta i kalkskelettet - men om du lyser på den med ficklampa på natten kan du med lite tur se de mycket tunna tentaklerna som en fin päls.
Jag försökte kolla på reefcentral, jag vet att jag kommenterat på just milleporider flera gånger, men deras sökfunktion är avstängd. Om du har Fossaa & Nielsen tror jag det finns ett foto där på en milleporid som är väldigt lik din.
#126 - 15 december 2007 11:58
Azur

Här kommer en konstighet till som börjat att växa fram i ett knappbestånd. Knapparna kommer från Vietnam. Vet du vad det är?

[CENTER][attach]9267[/attach][/CENTER]

[LEFT]MVH Lasse[/LEFT]
#127 - 16 december 2007 21:42
Nixon

Jo jag hade till och med två som kommit med på levande sten. En som föll ner bakom mitt stenparti - kan bara hoppas att den ligger bakom och samlar in av all de cyclo-ez jag matar med. Den andra satt i snåret av Xenia och jag utgår från att den är kvar någonstans där - ser den dock inte så ofta.

Det är mycket roligt som följer med Levande Sten - de roliga sakerna som Azur bestämde till milleporider av någon art - dvs en typ av koraller som jag trodde var någon märklig kalkalg.

Har lite mer bilder från idag - kvalité - sådär

Först en helbild

Edit - titta noga längs uppe till höger - där fick jag med något jag inte såg innan :)

[CENTER][attach]9298[/attach][/CENTER]

[LEFT]Förstorning som visar något förhistoriskt monster - en lite ovanlig typ av Salaris[/LEFT]

[CENTER][attach]9304[/attach][/CENTER]

Sedan några bilder som visar hur trångt det börjar bli på sina ställen - först det "bruna hörnet" med milleporiderna längs ner till höger

[CENTER][attach]9297[/attach][/CENTER]

En central bild

[CENTER][attach]9302[/attach][/CENTER]

Knappberget

[CENTER][attach]9299[/attach][/CENTER]

Och det högra hörnet

[CENTER][attach]9303[/attach][/CENTER]

Några snyggingar som simmar i karet

En av mina tre Chromisar

[CENTER][attach]9296[/attach][/CENTER]

En av de tre gula Okinava-gobierna i en av mina vackraste koraller - en Rhodactis av något slag

[CENTER][attach]9300[/attach][/CENTER]

Och slutligen en av mina Smith´s Blenny Meiacanthus smithi

[CENTER][attach]9301[/attach][/CENTER]

Allt detta och lite till får faktiskt plats i ett akvarium som inte är större än 110 liter!

MVH Lasse
#128 - 17 december 2007 21:11
Imponerande!
Kul att se vad det går att hålla i ett så litet kar. Jag känner mig grymt sporrad med mina 112liter.
#129 - 17 december 2007 22:01
Går ju superb det där! Antar att okinawen tycker det är väldigt mysigt med så många armar att gömma sig bland :)

Hur stor är din cirkulation nu?

Mvh Thomas
#130 - 17 december 2007 22:05
Tack Stefan.

Du har ju sett det "live" och det är svårt att "få till det" med fotografering men jag tycker själv att det blivit bättre med foto också.

Nackdelen med ett sådant här litet kar är ju att det fort blir "fullt" men jag har några ställen i karet som jag ständigt letar passande koraller till. Ett av de ställena fick jag tag i en korall till idag. Det är inte en av de lättaste eftersom den inte använder fotosyntes utan lever helt på rov. Nu matar jag varje dag med en blandning av små foder son cyclo-ez och skalade artemia napulier och jag ville testa om jag kan hålla liv i denna alcyonium spp. Det är en släkting till en vanligt förkommande mjukkorall här på västkusten "död mans hand". Normalt är det en liten fastare gul geleklump som brukar sitta på kroken när man gjort en bottenkänning med draget. Jag har sett denna korall i full prakt i ett av våra kallvattensakvarium på jobbet och då är den vackert gul och full med polyper så att det ser ut som en tonnårspojk innan första rakningen! Denna jag fick tag i liknar "död mans hand" men är till färgen mer jordgubbsaktig än gul.

Först en bild nerifrån

[CENTER][attach]9315[/attach][/CENTER]

Sedan lite från ovan

[CENTER][attach]9316[/attach][/CENTER]

I gårdagens helbild så smög det fram sig ett spöke, förr kallade man dessa för Salaris men de skall nu troligvis höra till släktet Istiblennius. Art det är dock omöjligt att säga - det är i alla fall inte den "vanliga" Salarisen.

Tjänare - hur är det här då?

[CENTER][attach]9317[/attach][/CENTER]

Tack för informationen - hej då

[CENTER][attach]9318[/attach][/CENTER]

Ja - jag är stilig!

[CENTER][attach]9319[/attach][/CENTER]

Och så siste en blå disk - lite hjälp från PS men den är allt så här blå för det mesta.

[CENTER][attach]9320[/attach][/CENTER]

MVH Lasse

Havre

Jag har slängt ut streamern för som sagt var jag gillar inte att titta på teknik - det har jag nog av på jobbet. Däremot har jag ett litet Eheim Ecco filter (400 liter) som suger från filterfacket och skickar ner vreturvattnet bakom "stenväggen". Orsaken till det är att jag provar ett nytt "revolutionerande" filtermaterial vi skall använda på jobbet istället för sand i filtren. Vi får väl se hur "revolutionerande" det är.

Nu har jag då orginalets 1000 liter plus då dessa 400 literna (som snarare är 200 liter)

PS

Var det någon som undrade om Okinavan är bildkåt - det är den!
#131 - 17 december 2007 22:44
Åhå! Vad består detta material av?

Fick tänka en extra gång när du sa att den skickar ned bakom stenväggen, men kom på att du har en modul till ytavrinningen.

Har du skummaren avstängd nu?

Hittar "salarisen" några alger att käka av eller göder du den?

Mvh Thomas
#132 - 17 december 2007 22:48
tänkte bara kika hur ditt fiskbestånd ser ut i nuläget, hur många invånare har du som cirkulerar i karet och hur funkar det?
/fredrik
#133 - 18 december 2007 07:32
Jag tycker inte du behöver skämmas för de bilderna. Klar godkända. Framförallt när du får med firrarna i skärpa. Det tycker jag är grymt svårt.

Ja de kan jag tänka mig att det blir trångt ganska fort i mindre kar. Samtidigt är det ju lite kul att man ser skillnad lite fortare.

Såg en liknande korall hos Herkules. En av flera såg väldigt trött ut å hängde utmed LSn. Men det var väl aklimationsbekymmer antar jag.
Huva jag den "bottenfirren" har man ju fått ett par gånger eller så ;) Kul när du får chansen att se dem i dess rätta element, å hur fina de kan vara. För på kroken är man ju måttligt imponerad av dem...:)
#134 - 19 december 2007 16:56
Havre

Det heter AFM och googla på AFM och filter så får du en del. Om det är så bra - det tvivlar jag på.

Teggner

Mina fiskar
3 okinava, 3 chromis, 1 hexatania, 3 smiths blenny, 1 gulstjärtad chromis, 1 hon "blue devil, en goby tillsammans med pistolräkan, minst 4 evoiter, troligvis några högfenade gobies (de kan vara borta länge och plötsligt finns de där igen) 2 Fathead Anthias och en salaris av någon sort jag aldrig sett innan. det fungerar fint fast det är mycket fisk.

Motorship

Dessa koraller kan se sådana ut - i naturen lever de ofta i grottak. Min visade sig från sin allra bästa sida i morse innan ljuset tändes. Se nedan.

[CENTER][attach]9346[/attach][/CENTER]

MVH Lasse
#135 - 19 december 2007 17:14
Ok, din ser riktigt pigg ut mot de som jag såg i affären. Men säger du att det skall vara så så är det säkert så. Jag pratade inte med dem heller.
Läcker med lite polyper utslagna. Kan tänka mig att denna är en lite favorit i ditt kar nu. Högt placerad dessutom, ser det ut som. Mitt i blickfånget.
Härligt med ngt som bryter mot de andra färgerna oxå.
#136 - 19 december 2007 17:26
Lasse skrev:
Azur

Här kommer en konstighet till som börjat att växa fram i ett knappbestånd. Knapparna kommer från Vietnam. Vet du vad det är?

Det är en fotosyntetiserande hydroid. Den där typen anses vara problem i korallakvarier pga att den växer snabbt och kan skada koraller med sitt nässelgift. Den här typen av hydroid brukar identifieras som Myrionema amboinensis, men en snabbtitt på bilder på nätet avslöjar att det rör sig garanterat om ett betydande antal olika arter, varav en del förmodligen är helt harmlösa.

Personligen tycker jag såna här smådjur är intressanta, men de flesta skulle nog rekommendera att du tar ut stenen och skrapar bort hydroiderna, eftersom det finns en risk att de kan "ta över".
#137 - 19 december 2007 22:40
Häftigt med tre stycken smith's hur fungerar dom ihop?
jag köpte faktist på mig en sån underbar firre idag, riktigt tuff när den har tryckt sig upp mot rutan nu för att sova.
#138 - 20 december 2007 04:41
TEGGNER skrev:
Häftigt med tre stycken smith's hur fungerar dom ihop?

jag köpte faktist på mig en sån underbar firre idag, riktigt tuff när den har tryckt sig upp mot rutan nu för att sova.

Det går hur bra som helst med tre. De var lite sparsmakade med maten i början (dvs de åt inte den mat jag bjöd på första veckan) men de kunde rätt som det var stanna upp, kröka kroppen i s form och så en blixtsnabb attack och de knep något från stenen. De äter det konstgjorda fodret likadant. Aldrig sett någgon aggresivitet mellan individerna. Märkligt är att en av mina brukar sova exakt så vid böjen på framrutan. Det är en enormt trevlig firre.

MVH Lasse
#139 - 20 december 2007 12:49
Azur skrev:
Det är en fotosyntetiserande hydroid. Den där typen anses vara problem i korallakvarier pga att den växer snabbt och kan skada koraller med sitt nässelgift. Den här typen av hydroid brukar identifieras som Myrionema amboinensis, men en snabbtitt på bilder på nätet avslöjar att det rör sig garanterat om ett betydande antal olika arter, varav en del förmodligen är helt harmlösa.

Personligen tycker jag såna här smådjur är intressanta, men de flesta skulle nog rekommendera att du tar ut stenen och skrapar bort hydroiderna, eftersom det finns en risk att de kan "ta över".

Tack Micke

Hittade denna artikel på nätet om dem
http://web.archive.org/web/20001212142000/http://www.animalnetwork.com/fish2/aqfm/1997/oct/features/1/default.asp

Nu är ju inte jag "de flesta" så någon bortskrapning blir det inte - denna organism är ju roligare än polyperna (zooanid) den sitter på. Intressant är också att artikeln pratar om att ljus och vattenström är viktig för denna organism och den sitter högst upp och precis i avrinningsströmmen (1000 liter i timmen).

MVH Lasse

Edit: Det är märkligt hur mycket både dolt och synligt liv man kan få i ett saltvattensakvarium på bara 110 + 20 liter. det dyker upp den ena märkliga saken efter den andra. En av orsakerna tror jag är att jag inte köper sk cyklad sten utan vill helst ha den direkt när den kommit med all påväxt som bara kan tänkas och från många olika håll. Dessutom startar jag karen fort så jag hinner få in näring till alla organismer i stenen innan den dör. Bland det märkligaste är hur fiskar i detta lilla kar bara kan försvinna och vara osynliga i någon månad för att plötsligen bara dyka upp. Sist var det min ca 15 mm långa neoviter som jag trodde var borta (har några 10 + cm långa borstmaskar i karet). Plötsligen har jag sett minst 4 av dem. Jag har/har haft 3 stycken Stonogobius nematodes i karet. Inte sett skymten av dem på nästan 2 månader. Häromdagen såg jag en och just nu så tittade en annan - lite större ut och jagade mat!

På jobbet vet jag att det kan ta månader innan jag ser en fisk som jag trodde var borta men då är ju karet 1400 kubik med mycket gömställen! För ett år sedan satt vi in ett hundratal trestrimmiga frökenfiskar, vi såg inga på ca 4 månader - nu finns de överallt!

Konstiga fiskar och andra organismer letar jag alltid efter och i helgen blir det en tur ut mot Lerumstrakten då jag vet att det kom in många konstigheter häromdagen. Här i Göteborg har vi förmånen att ha minst fyra butiker som för saltvatten och det är som på den härliga ciklidtiden på 70 talet att man far runt mellan affärerna och letar konstigheter.
#140 - 20 december 2007 20:58
Lasse skrev:
Konstiga fiskar och andra organismer letar jag alltid efter och i helgen blir det en tur ut mot Lerumstrakten då jag vet att det kom in många konstigheter häromdagen. Här i Göteborg har vi förmånen att ha minst fyra butiker som för saltvatten och det är som på den härliga ciklidtiden på 70 talet att man far runt mellan affärerna och letar konstigheter.

Var lite försiktig så du inte blir såld till någon annan på jakt efter konstigheter bara.
Jag är fortfarande fruktansvärt imponerad av din balja, och dina foton är inte speciellt dåliga. Fiskarna blir bara suddiga streck när jag försöker, och vi vill se helheten på korallerna, inte en ensam polyp i closeup. Med andra ord, vi vill se det som det är. ;- )
B!
#141 - 21 december 2007 21:31
Hej Mr B

Har du rockat loss med ditt saltprojekt än?

MVH Lasse

Edit

Havre - Salarisen äter både torrfoder och artemia - gjort det från första stund. Skummaren har jag aldrig använt!
#142 - 21 december 2007 21:55
Nej juste! Var ju i clowhotellet du provade den.

Vad kul. Jag är sugen på många bottenfiskar, tror jag tagit med det från L-malarna inom sötvatten ;).

Mvh Thomas
#143 - 22 december 2007 03:00
Lasse skrev:
Har du rockat loss med ditt saltprojekt än?
Jag har skurit ner det begagnade akvariet jag hoppades på att kunna återvinna (Ursprungligen var ju tanken att helt enkelt ta det som det var, och lägga i en ny botten, istället för den spruckna, men sen gick det som det gick med trasnporter osv.) och göra en ny lösning på, och i omgångar märkt upp glasen, testat så att jag räknat rätt med längder och vinklar på det saknade glaset. (tejpat ihopa grejerna, det skulle du sett, en sådan lekstuga) Köpt någon pump och ritat på möbel att ha till det hela har jag oxå gjort, men i övrigt har det inte hänt mycket, ekonomin sätter kraftiga gränser, jag håller främst på att spara ihopa till bottenglaset, och det längsta sido-glaset i baljan... en kortsida. Räknade lite snabbt på det i min ensamhet, och någonstans runt 3000 svenska saknas jag, bara för bottenglaset. När pengarna finns, blir det till att försöka lägga på en rem, och få byggt själva akvariemöblen, innan glaset faktiskt handlas, så att jag har någonstans att faktiskt bygga karet.

Alla andra har en 5'års plan på att få akvariet färdigt, jag har en bara för att kunna hälla vatten i det. ;- )
B!
#144 - 22 december 2007 04:05
Lasse skrev:

Edit: Det är märkligt hur mycket både dolt och synligt liv man kan få i ett saltvattensakvarium på bara 110 + 20 liter. det dyker upp den ena märkliga saken efter den andra. En av orsakerna tror jag är att jag inte köper sk cyklad sten utan vill helst ha den direkt när den kommit med all påväxt som bara kan tänkas och från många olika håll.

Ja, jag tycker fripassagerarna är det allra intressantaste med saltvatten.

När jag jobbade på riksmuseet var det diskussion om att jag, en annan kille som jobbar med ringmaskar, samt några till, skulle göra en "fältresa" till Aquaria Vattenmuseum och till Universeum, ta prover på sand och sten i akvarierna, och utreda vilka smådjur som fanns. Vi tog lite kontakt med akvarierna, och de verkade positivt inställda, men det hela blev tyvärr aldrig av.
#145 - 22 december 2007 21:34
Azur skrev:
Ja, jag tycker fripassagerarna är det allra intressantaste med saltvatten.

När jag jobbade på riksmuseet var det diskussion om att jag, en annan kille som jobbar med ringmaskar, samt några till, skulle göra en "fältresa" till Aquaria Vattenmuseum och till Universeum, ta prover på sand och sten i akvarierna, och utreda vilka smådjur som fanns. Vi tog lite kontakt med akvarierna, och de verkade positivt inställda, men det hela blev tyvärr aldrig av.

Det var synd. Att vi har mycket liv i vårt 1400 kubik verkar vara ett faktum. Mycket fisk går och födosöker på "normalt" sätt och all småfisk (1500 - 2000 revfiskar såsom frökenfiskar, kirurger, tryckare och mycket annat) växer så det knakar. Ett stort gäng Sergant Majors har vuxit från ca 3 cm till 14 cm på ett år. Just idag var jag också uppe och lämnade 300 kg konstgjord och odlad levande sten från Bali som skall i stora systemet i morgon. Det är ett bolag på Bali som gör konstgjord sten (ej från korallrev) och lägger ut den på reven i 3 till 6 månader och sedan exporterar den som odlad levande sten. Nu hoppas vi på många underligheter!

Mr B.

Vad är det för mått på rutan du saknar?

MVH Lasse
#146 - 23 december 2007 02:20
Lasse skrev:
Vad är det för mått på rutan du saknar?
Det är 2 glas som saknas, botten, är dock det dyra. Iofs inte 4-kantigt, men det kostar nog efter det formatet i alla fall. 176x115,8cm. Jag räknar med att jag kommer behöva 10-12mm's glas. (Enligt aros glas ska det klara sig med 10mm, men så ska jag ha 3 hål i botten, och jag inbillar mig att det försvagar det något.)
Det andra glaset är 115,8x63 cm. Det är definitivt 10mm's glas som gäller där, om inte glasmästaren gör ett bra pris för att bara behöva ta hem en tjock glas skiva. Den gamla baljan var ännu längre än det jag skissat på, och bottenglaset var bara 6mm, så jag är inte helt förvånad över att det spruckit. Det längsta av sidoglasen från det gamla karet är 75cm, och även det är 6mm, jag har vissa funderingar på att byta de glasen mot 8mm, bara för att vara på säkra sidan.

Konstig menings byggnad, och eventuella stavfel, skyller jag på ett för mig ovanligt kraftigt alkohol intag, då jag firat en väns födelsedag, och nyss kommit hem.
B!
#147 - 23 december 2007 15:31
15,8 cm ?

MVH Lasse
#148 - 23 december 2007 16:05
Oops... *rättat*
B!
#149 - 26 december 2007 16:48
Hej Lasse kanon fina bilder på koraler och fiskar
Man märker tydligt att din balja bli bara rikare och rikare på invånare
och fint är den också ,kul att kolla
[COLOR="Red"]GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR [/COLOR]:)
Mvh
Jarecki68
#150 - 26 december 2007 20:31
Tack Jarek

Du vet var det står - bara komma upp och titta. Idag skulle jag tyvärr göra rent rutorna och vad hände - jo hela vänstra sidan av revet fick för sig att ralma ner. Man kan säga att det ser inte likadant ut nu som innan - jag vet inte om den nya versionen blir bättre - vi får se. Jag gillar inte riktigt när jag måste göra om aquascapingen eftersom det tar lång tid för det att växa upp och bli naturligt igen.

Bilder kommer om några dagar.

MVH Lasse
#151 - 2 januari 2008 22:34
Dags för lite nya bilder. Hela vänstra delen rasade som jag skrev häromdagen så jag fick bygga upp akvariet igen. Passade på att rensa ut lite Xenia som fick flytta några km närmare Göteborg (och lite annat var det väl också).

Efter ombygget så är jag faktiskt lite mer nöjd, det blev ganska bra. Bland annat så har en av de vackraste som jag tycker fått en mer fri placering så de kan växa mer

[CENTER][attach]9613[/attach][/CENTER]

Det är fortfarande trångt, vilket jag vill att det skall vara. Jag har alltid gilla "vilt" trädgårdar

[CENTER][attach]9612[/attach][/CENTER]

Nästa bild visar ungefär hur hela akvariet ser ut framifrån just nu och bilden efter visar allt sett från högra sidan.

[CENTER][attach]9608[/attach]

På bilden ovan ser man hur mycket mina "hydroida" fripassagerare har vuxit bara på någon månad. Längst upp i mitten syns de.

[attach]9609[/attach][/CENTER]

En annan för mig okänd organism är denn Xenialiknande sak som ses på denna bild. Den vanliga xenian är det inte - men jag vet inte vad det är.

[CENTER][attach]9614[/attach][/CENTER]

Kungen (eller snarare drottningen) i karet är min "blue Devil" hona. Hon pattrullerar ständigt och kör då och då in min gulstjärtade chomis i sin håla.

[CENTER][attach]9611[/attach][/CENTER]

Jag brukar alltid skicka ner några algtabletter av den typ som används till L-malar i sötvatten för att mina olika eremiter skall ha lite förstärkning i kosten. Det är dock en lite större typ som har fattat vad detta är och är fullständigt tokig i dom. Har ni sett en katt leka med en råtta - kasta den upp i luften och stila? Så gör min salaris med mina algtabletter - härunder ligger han på lur om en skulle komma ner. Dock har han lite otur för det mesta - strax bakom honom på denna bild så brukar min pistolräka vilja ha sin utgång. det har hänt mer än en gång att maltabletten har kastats direkt ner i räkans ingång - och han/hon gillar också maltabletter. Salarisen har inte vågat följa efter ner i underjorden än utan sitter där med ett utseende som en katt brukar ha när den bollat med en fågel som den antog var död.

[CENTER][attach]9610[/attach][/CENTER]

Nu är karet + 10 månader gammalt och det har utvecklats precis så som jag drömnde om när jag startade det och ett saltvattenskar är ju som en man - det blir vackrare ju mer åren går :)

MVH Lasse
#152 - 3 januari 2008 07:05
Ja jag säger det igen... riktigt vackert. Håller med om att det ska vara välfyllt och trångt. Kanske måste åka till morbror min i götet snart för att våldgästa dig en sväng. Skulle behöva en omgång "live" insperation.[B)]
#153 - 3 januari 2008 09:53
Ja det väcker ju inspirationen utan dess like. Å live är det ju än bättre!

Håller oxå med om den lite mer vildvuxna faunan.
#154 - 3 januari 2008 10:47
Tack skall ni ha.

Det är klart Johan om du kommer till framsidan så får du kontakta mig, sorgligt med vad som hände med ditt akvarium men det är bara att komma igen. Häromkring finns flera ställen för inspiration - både vad gäller salt som sött - så ta dig ner till framsidan av Sverige du :)

MVH Lasse
#155 - 3 januari 2008 12:02
Lasse skrev:
Tack skall ni ha.

Det är klart Johan om du kommer till framsidan så får du kontakta mig, sorgligt med vad som hände med ditt akvarium men det är bara att komma igen. Häromkring finns flera ställen för inspiration - både vad gäller salt som sött - så ta dig ner till framsidan av Sverige du :)

MVH Lasse

Med risk för en del pajkastning...;) Framsidan vet jag inte om jag skulle kalla götet för... möjligen en halvdålig kopia av den här riktiga staden Stockholm:D Skämt åsido... det är en vacker stad... det råder det inga tvivel om.
Mmm jag kommer garanterat höra av mig när det nalkas en resa...
Kommer troligen snart att börja göra om mitt 400l till salt, har en del idéer om att dela det i två delar. ca30/70 för att kunna köra koraller och kanske sjöhästar på lilla delen och nån tryckare mm på den stora. Så till det kan man behöva en hel del idéer och tips...
Kommer snart starta en tråd ang detta. För att få synpunkter och så.
#156 - 3 januari 2008 22:49
Bränd på korall

1 vecka i Hurghada, Egypten, där jag snorklade för första gången någonsin, men vilken värld, vilka färger. Och vilken smärta! Sista dagen drog jag armbågen i korallrevet, brände, sved, kliar och är svullet, inte ens whiskey hjälpte.
Kommer ändå att börja planera att konvertera mitt Malawikar till ett saltvatten.
#157 - 4 januari 2008 06:45
Cargis skrev:
1 vecka i Hurghada, Egypten, där jag snorklade för första gången någonsin, men vilken värld, vilka färger. Och vilken smärta! Sista dagen drog jag armbågen i korallrevet, brände, sved, kliar och är svullet, inte ens whiskey hjälpte.

Kommer ändå att börja planera att konvertera mitt Malawikar till ett saltvatten.

Visst sätter det sina spår att se denna helt enorma "värld". Va just i Brasilien och snorklade. Såg massa muränor där. riktigt fina dom med. (men där sa frugan stopp direkt. (Inga såna otäckingar i mitt hus). låter precis som när jag vill skaffa orm[B)]
#158 - 8 januari 2008 14:10
Tänkte höra hur det gick med Purple Up. Gav det något eller tillhör det TV-shops avdelningen?
#159 - 15 januari 2008 15:49
havre skrev:
Tänkte höra hur det gick med Purple Up. Gav det något eller tillhör det TV-shops avdelningen?

Nej det tillhör nog inte TV-shops avdelningen men jag hade relativ hög kalciumhalt ett tag så jag slutade med det därför. Under tiden jag körde fungerade det vad jag kunde se.

MVH Lasse
#160 - 18 januari 2008 23:38
Tiden går och akvariet fortsätter att utvecklas. Det växer ordentligt just nu och en av de roligaste sakerna är att min "mörkerkorall" Alcyonium spp efter en flytt tagit sig väldigt bra och visar sina polyper nästan varje nat och faktiskt ibland också på dagen. Först bilden visar korallen på dagen - ett fåtal polyper är ute

[CENTER][attach]9833[/attach][/CENTER]

Denna bild är tagen ca 1 timme efter släckning och ca 1,5 timmar efter matning med bland annat cyclo-ez.

[CENTER][attach]9834[/attach][/CENTER]

En närbild av polyperna

[CENTER][attach]9835[/attach][/CENTER]

För övrigt så bjuder det på lite överraskningar då och då. Jag har ett antal små fiskar (mycket små - vissa blir som fullvuxna inte större än ca 15 mm) och de dyker upp då och då. Senast var det en liten större varant av goby Stonogobius nematodes (ja större och större - den blir väl ca 30 mm, kanske något större) som jag inte sett på några månader som plötsligen tittade ut ur ett hål som den troligtvis bott i länge.

MVH Lasse
#161 - 19 januari 2008 08:30
Riktigt vackert Lasse, måste säga att ditt kar är de mest intressanta RSM jag sett.
Din mörkerkorall är den helt utan zoohex?

//NiXoN
#162 - 19 januari 2008 11:03
NiXoN skrev:
Riktigt vackert Lasse, måste säga att ditt kar är de mest intressanta RSM jag sett.

Din mörkerkorall är den helt utan zoohex?

//NiXoN

Ja - den är en släkting till vår (här på västkusten) död mans hand. Den lever djupt och mörkt. Även död mans hand är vacker när den skickar ut polyperna - tyvärr är det inte så ofta - har bara sett det på jobbet några gånger. Min verkar dock trivas bra och reagerar helt tydligt om jag kramar filtret eller matar med cyclo-ez. Jag har haft den någon månad och den blir allt bättre.

Jag tycker det är helt otroligt vad ett 110 liters akvarium kan bjuda på vad gäller liv och konstigheter. Jag ser något nytt nästan varje vecka (eller till och med dag). Det senaste som jag inte hade den minsta aning om var en nakensnäcka - helt svart som jag såg för några dagar sedan. Trots jag har såpass mycket fisk i karet så är det fullt av småräkor och smådjur. Jag har en ormsjöstjärna som städar, jag har sett en 15 cm borstmask, det börjar komma nya "fjäder" borstmaskar (gjorde misstaget att prova en liten picassotryckare :) Den tog alla jag hade tidigare). Jag vet att det finns några krabbor mm.

Det var detta jag ville åstakomma när jag startade karet och som bestämde lite vilken teknik och dylikt jag skaffade. Nu går jag dock i funderingarna om att ta bort mycket av den stora fisken (över 4 cm) och ersätta den helt med de småvuxna arterna (max 3 - 4 cm). Får se hur det blir med det. Skall dock skaffa lite mer Evoiter och ha i några småkar under tiden.

MVH Lasse
#163 - 24 januari 2008 00:01
En liten uppdatering med lite bilder.

Jag har nämnt några gånger att det är flera fiskar som jag ser väldigt sällan - det kan dröja någon månad utan att jag ser någon. Och detta i ett 110 liters kar! Normalt betyder det att de är döda. Denna lilla gynnare hade jag inte sett på över en månad när jag plötsligen hittade honom/henne.

[CENTER][attach]9892[/attach][/CENTER]

Min räkgobie brukar också vara borta ihop med sin pistolräka med jämna mellanrum. Då blir man rädd att de grävte så allt rasat ner över dem. Det brukar dock sluta med att de dyker upp - så även denna gång.

[CENTER][attach]9894[/attach][/CENTER]

En liten nykomling som jag införskaffade häromdagen är denna vackra sjöborre, trots att den ser ut som något som inte skulle klara att klättra eller vända på sig om den kom upp och ner så klarar den både klättringar och att stå på huvudet. Om man tittar noga så kan man se en massa tunna "tentaklar" som sticker ut en bra bit längre än taggarna. Det verkar som de har någon funktion just för sjöborrens rörelse. På undre bilden ser man en närbild på taggarna och "tentaklarna".

[CENTER][attach]9893[/attach]

[attach]9896[/attach][/CENTER]

Slutligen en översiktsbil. dessa är svåra att ta. De blir inte bra utan blixt (ingen skärpa på något som rör sig) och de blir inte bra vid blixt - för "hård" bild. Denna är en blixtbild. Titta längst till vänster. Sjöborren är på väg upp i stenröset!

[CENTER][attach]9895[/attach][/CENTER]

MVH Lasse
#164 - 6 maj 2008 07:24
Alltså galet, hur mkt kostar det att sätta upp ett akvarium på låt säga, 540 liter för att bli snyggt saltvatten?
#165 - 7 maj 2008 09:29
Varierar naturligtvis beroende på storlek, inriktning osv.
Det finns nån schablon där man säger ca 100:-/L.
Do ur math.
#166 - 7 maj 2008 14:56
Lasse, är det en polyp till en död mans hand man skymtar i ett av småkaren som är inbyggda i korridoren längs "vattnets väg" innan "västerhavet" och oceantanken på universeum?
#167 - 10 maj 2008 13:44
Är det inte dax för en liten uppdatering? Det var väldigt länge sedan sist :) Ett sjukt fint kar har du iallafall. Mycket intressant läsning i den här och "Clownhotell" -tråden.

MVH
/Jens
#168 - 2 juni 2008 16:36
Gaffel skrev:
Lasse, är det en polyp till en död mans hand man skymtar i ett av småkaren som är inbyggda i korridoren längs "vattnets väg" innan "västerhavet" och oceantanken på universeum?

Jo

MVH Lasse
#169 - 2 juni 2008 19:03
Zybeer skrev:
Är det inte dax för en liten uppdatering? Det var väldigt länge sedan sist :) Ett sjukt fint kar har du iallafall. Mycket intressant läsning i den här och "Clownhotell" -tråden.

MVH

/Jens

måste hålla med om att det är bra läsning både här och i Tobias tråd
Lasses Clownhotelltråd Övertygade mig om att även jag skulle kunna hålla på med saltvatten ;P

Tack Lasse!
#170 - 3 juni 2008 17:16
Ja det ser riktigt trevligt ut, häftigt med alla fiskar.
#171 - 6 juni 2008 23:02
Uppdateringar kommer

MVH Lasse
#172 - 7 juni 2008 18:28
Hej Lasse.
Pga att min fru dammsugade sönder min kub bestämde jag mig för ett RSM.
Ska hämta det imorgon, hur mycket LS går där i utan att bli för mycket? 12-15Kg?
Hittade en som säljer LS för 50kr/kg. Som finns i samma stad som akvariet. Funderar på aatt köpa när jag ändå är där.
#173 - 8 juni 2008 20:19
Jag har ca 15 kg i mitt (som syns) och lagt en grund på ca 3-4 kg vanlig död korallste.

MVH Lasse
#174 - 8 juni 2008 20:48
Ok, jag köpte 12 kilo + (hade ingen våg) till mitt.
Ser nu att jag hade behövt 3-4 kilo till. Så det blir väl det jag får jaga.
Imorgon ska jag byta ut fläktarna iaf. Funderar på att ändra så att det blir 2 st 80mm ADDA fläktar uppe på locket ist. För fläkten i mitt är på g att ge upp och väsnas som satan.
#175 - 15 juni 2008 22:05
Hej

Kommer med en liten uppdatering. Sedan sist har det hänt en del. Först så måste min sjöborre ha fastnat någon stans inne bland stenen för jag har inte sett den på en månad minst. Jag fick vidare lite mer röd cyano och missade min nitrattillsättning för länge så den höll på att ta över. Gick då in med ett kemisk preparat "Red Slime Remover" för ca 6 veckor sedan och har inte sett skymten av någon röd cyano sedan dess. Jag sparkade igång min fotospektrometer och konstaterade´att jag hade väl hög fosfat och drog ner den med en fosfatremover. Följden har blivit att mina "mushrooms" verkar trivas betydligt bättre nu men just nu vet jag inte fosfatnivån eftersom jag inte mätt de senaste 3,5 veckorna. Kommer dock att starta det projektet igen. Jag hade också något konstigt som gjorde att 5 fiskar dog under en natt i mars - vet fortfarande inte vad som hände. Nåväl här kommer bilder som visar statusen idag. Först en helbild - inte den bästa men ändå

[CENTER][attach]12380[/attach][/CENTER]

[LEFT]Sedan karet från sidan[/LEFT]

[CENTER][attach]12381[/attach][/CENTER]

[LEFT]En av mina Chromisar som varit med hela tiden.[/LEFT]

[CENTER][attach]12382[/attach]
[/CENTER]
[LEFT]Här kommer flera av mina "mushrooms"[/LEFT]
[CENTER]
[attach]12383[/attach]

[attach]12384[/attach]

[attach]12385[/attach]
[/CENTER]
[LEFT]Och slutligen en delbild
[/LEFT]
[CENTER][attach]12386[/attach]
[/CENTER]
[LEFT]MVH Lasse[/LEFT]
#176 - 19 juni 2008 19:23
Om du tröttnar på en korall eller två så vet du att jag finns ;)
Nå jag måste säga att det är riktigt läcket du får till det. Hoppas att jag lyckas lika bra. Har du någon guide eller liknande som tar upp A och O med att köra skummarlöst?
Annars om du har vägarna förbi så kan du pränta in det i skallen på mig över en kopp kaffe eller te.
#177 - 23 juni 2008 22:26
Hej

Nu har jag ändrat min belysning lite genom att jag satt in ett blått rör med sin topp kring 420 nm. Det blir lite snyggare att titta på nu. Jag tänkte jag skulle ta några bilder på djuren i karet och då framförallt på några av mina doldisar. Jag har några väldigt små fiskar från gruppen Eviota gående i karet. De kommer oftast inte fram förrän jag stänger av alla pumpar. Jag ångrar nu en del av mina fiskköp - de fiskar som är större än 5 cm och kommer troligtvis försöka fånga ut dem med tiden för att bara ha dessa pyttesmå gobys som då och då förekommer i handeln. En fisk som jag dock troligvis kommer att ha kvar ändå är en av mina favoriter en Salaris av någon typ.

[CENTER][attach]12492[/attach][/CENTER]

[LEFT]Den ingår på sätt och vis i städpatrullen liksom denna krabat - en eremit från karaibien[/LEFT]

[CENTER][attach]12493[/attach][/CENTER]

[LEFT]Tillbaks till evioterna - det är små fiskar - max 15 till 20 mm långa och väldigt hemliga avsig. Jag har väl 3 varianter som jag ser då och då.[/LEFT]

[LEFT]Först en större bild för att visa storleken[/LEFT]

[CENTER][attach]12495[/attach][/CENTER]

[LEFT]Sedan en närbild.[/LEFT]

[CENTER][attach]12494[/attach][/CENTER]

[LEFT]Bilderna är så där - de är inte lätta att fota.[/LEFT]

[LEFT]MVH Lasse[/LEFT]
#178 - 23 juni 2008 22:33
måste ju fråga, var hittar du kompaktrören? är det tyskland som gäller, eller finns dt någon i sverige?
#179 - 23 juni 2008 22:41
Vilken som helst akvarieaffär som handlar med Simontorp - de har tagit hem olika typer av kompaktrör 10000 K, blåa och även röda tror jag som passar till RSM. Arcadia har också en serie - troligtvis går de få tag på via affärer som handlar med imazo.

MVH Lasse
#180 - 24 juni 2008 10:07
En hel bild kanske ? med det nya ljuset.:)
#181 - 24 juni 2008 11:50
Det är lite svårt att få rättvisande bilder med vitbalansering och dylikt. Detta är det närmaste jag kan komma nu i alla fall.

[CENTER][attach]12497[/attach][/CENTER]

[LEFT]MVH Lasse

Edit: Som synes har jag rensat ut lite xenia - de växer ordentligt just nu.[/LEFT]
#182 - 24 juni 2008 15:17
Lasse skrev:
Vilken som helst akvarieaffär som handlar med Simontorp - de har tagit hem olika typer av kompaktrör 10000 K, blåa och även röda tror jag som passar till RSM. Arcadia har också en serie - troligtvis går de få tag på via affärer som handlar med imazo.

MVH Lasse

Tackar, då vet jag vart jag ska vända mig.
#183 - 23 augusti 2008 10:47
Dags för en liten uppdatering.

Sommaren har förflutet bra och akvariet fungerar fint - inga större katastrofer. Jag har fått lite gröna håralger på några ställen men de börjar att gå tillbaka nu. Under sommaren har jag inte kört med kalkvatten (har inte behövts) men nu har jag fått börja med det igen (PH justerande). I januari köpte jag en mörkerkorall och den har klarat sig bra. Den lever och frodas fortfarande efter mer än ett halvår

[CENTER][ATTACH]13521[/ATTACH]
[/CENTER]

[LEFT]Mitt strävsamma par - räkan och gobyn - fortsätter som normalt. Nu har man grävt en utgång precis vid rutan, tyvärr sitter det lite alger där som jag inte kommer åt så bilderna är inte perfekta.
[/LEFT]

[CENTER][ATTACH]13518[/ATTACH] [ATTACH]13519[/ATTACH]
[/CENTER]
[LEFT]Ett nyförvärv är en sk blå stjärnpolyp - vad det blir vet jag inte - troligtvis något xenialiknande.
[/LEFT]
[CENTER][ATTACH]13522[/ATTACH]
[/CENTER]
[LEFT]Jag har också börjat att mäta fosfatnivåerna med en fotospektrometer och jag använder en fosfatabsorberare (aluminiumbaserad). Den har jag i ett litet eheim ytterfilter som får cirkulera över sumpen. Enligt min DR 2010 ligger jag nu på en fosfatnivå på 0,1 ppm (Elos akvarietest visar 0 - 0,01).

Ett av rören nedan har 0 i fosfat - det andra har 0,1. Vilket? Det är omöjligt även för ett tränat öga att se vilket av dem som är blåfärgat - men en fotospektrometer ser det.
[/LEFT]
[CENTER][ATTACH]13520[/ATTACH]
[/CENTER]
[LEFT]MVH Lasse[/LEFT]
#184 - 23 augusti 2008 11:45
Lasse, var har du hittat den blå stjärnpolypen?
Känns intressant nämligen.
#185 - 23 augusti 2008 12:57
Hittade den på Ciklidleken, tror dock inte det är någon stjärnpolyp, snarare en anthelia spp eller någon xenialiknande. Får se när den växt ut - snygg är den dock.

MVH Lasse
#186 - 23 augusti 2008 13:03
Ciklidleken?
Antar att det är något ställe i göteborgs närhet?
Och nu när du säger det så ja det liknar ju xenia mer. Det är lite vill ha faktor över den.
Vet att du skrev något om din belysning innan, vad har du satt i för rör? Tycker själv att mina är för ljusa har ett vitt och ett arctic (eller hur det nu stavas.) Det blå framträder inte riktigt som jag vill ha det.
#187 - 23 augusti 2008 16:16
Jag menade Ciklidhuset givetvis - ja det är i Göteborgstrakten - Lerum närmare bestämt: www.ciklidhuset.se . Det är så jag kör mitt - ett 20.000 K och ett 10.000 K.

MVH Lasse
#188 - 24 augusti 2008 07:32
Jag gissar på den vänstra ;)
#189 - 24 augusti 2008 07:52
Ser bra ut Lasse!
Mitt rullar också på bra. Korallerna växer så det knakar.
Ska beställa en kub till nya kontoret på jobbet och köra likadant där.
#190 - 24 augusti 2008 18:03
Havre då - har du inget färgseende - ett 58-årigt öga ser ju att det är den högra :) Det var den högra som visade 0,1 på min fotospektrometer - Nu är ju inte Hach:s metod avsedd för ett öga men jag tror mitt budskapp går hem ändå - nämligen att det är enormt svårt att se någon skillnad - även för ett tränat öga - i dessa nivåer.

MVH Lasse
#191 - 24 augusti 2008 18:07
Lasse skrev:
Jag menade Ciklidhuset givetvis - ja det är i Göteborgstrakten - Lerum närmare bestämt: www.ciklidhuset.se . Det är så jag kör mitt - ett 20.000 K och ett 10.000 K.

MVH Lasse

Samma uppsättning som mitt då.
Dom medföljande var ju blå/vit i samma rör.
Fanns det mer sådan xenia kvar? En polare från Gbg ska ev. ner till mig nästa helg så jag kunde ju skickat honom att handla.
#192 - 24 augusti 2008 18:43
... :(
Det är tur då att det finns hjälpmedel för oss "handikappade" ;)
#193 - 21 november 2010 19:43
Dags för en uppdatering snart Lasse? ;)

Annons