Redan dräktiga igen....

#1 - 26 april 2006 13:11
Mina två guppyhonor födde för 3 veckor sedan så nu har jag 52 yngel att pyssla med. Sedan en vecka tillbaka upptäckte jag att honorna är märkbart rundare över magen igen, och de blir bara tjockare....Så nu blir det väl snart fler yngel...
Hur räknar man beräknad förlossning då, när de alldeles nyss fött en kull. Satte graviditet nr 2 igång direkt efter den första förlossningen så att jag kan vänta mig bäbisar var 4:e vecka?
(Ser framför mig allt fler plastbackar i köket :) )
#2 - 26 april 2006 13:21
[quote=Alicia]Mina två guppyhonor födde för 3 veckor sedan så nu har jag 52 yngel att pyssla med. Sedan en vecka tillbaka upptäckte jag att honorna är märkbart rundare över magen igen, och de blir bara tjockare....Så nu blir det väl snart fler yngel...
Hur räknar man beräknad förlossning då, när de alldeles nyss fött en kull. Satte graviditet nr 2 igång direkt efter den första förlossningen så att jag kan vänta mig bäbisar var 4:e vecka?
(Ser framför mig allt fler plastbackar i köket :) )[/quote]

Guppyhonor brukar yngla var 4:e vecka ungefär! Så mycket yngel blir det...:p

Det behövs bara en befruktning så kan de få yngel varje månad i flera
månader framåt. Det kallas förrådsbefruktning.
#3 - 26 april 2006 13:26
Våra Platy får yngel var tredje vecka. Om jag har förstått rätt får guppy 10 kullar på en lek. Så det är vad du har att räkna med.
#4 - 28 april 2006 14:25
Mina guppy får bara var 6:e vecka.... varför föder dom så "sällan" då?
#5 - 28 april 2006 14:29
hur vamrt går dna guppys ?
#6 - 29 april 2006 09:56
24-25 grader. Ja, jag har hört att man ska ha ganska höga temperaturer ( ca 28?) för att få täta kullar men andra som jag känner får täta födslar med mina temperaturer...
#7 - 8 maj 2006 05:04
Temperaturen spelar även in vilken kön det blir, minns inte riktigt hur det var men står säkert här på forumet.. men om en hona ynglar av sig hela tiden, borde det inte bli svagare yngel?... för på honan måste det sätta sina spår iaf :P
#8 - 14 maj 2006 07:11
är det nån som har en bild på guppyns riktiga miljö

Annons