Referenstråden - Kommentarer

#1 - 4 september 2003 08:57
Vet inte om detta är en bra idé, men jag tycker själv att det hade varit bra med lite enkla referenser så att man kan jämföra lite.
Följande upplägg:
Inga inledande ord, utan man börjar direkt med ordet "Akvarium". Inte för mycket svammel om annat. Och inga kommentarer eller frågor i tråden. Ändras något kan man gå in och ändra och inte skriva en gång till????
Nedan är alltså ett exempel:

---------------------------------------------
<b>Akvarium:</b>
240l Juwel Rio
<b>Pump/Filter:</b>
Juwels innerfilter 600l/h
<b>Värmare:</b>
Juwels xxx W
<b>Bestånd:</b>
3 Blå Gurami
2 Guld Gurami
6 Svärdbärare
2 Ancistrus
4 Otocinclus
9 Vinkeltetra
10 Amaonoräkor
<b>Växter:</b>
xxxxxx
xxxxxx
xxxxxx
<b>Botten:</b>
Ljus sand (Malawisand, Gibbon)
<b>Temperatur:</b>
27
<b>Övrig inredning:</b>
En stor hålig sten.
En stor rot.
Ett flertal mindre sandstenar.
<b>Ljus:</b>
1 Narva Daylight med reflektor
1 Narva Warmlight med reflektor
<b>Belysningstid:</b>
09:00-21:00
<b>Bakgrund:</b>
Juwels original.
<b>Kommentar:</b>
Här kan man skriva lite om vad som är bra eller dåligt. Vad man gillar och vad man vill förändra. Problem?
-------------------------------------------------

Kan det vara något? Ska man lägga till något, ändra något?
Eller är det en usel idé...

Obs! Detta är bara ett förslag och inte TRÅDEN!
Har kanske funnits något liknande innan?
#2 - 4 september 2003 09:12
menar du så man skall kunna se hur andra ha det och jämföra lite med sig själv?
#3 - 4 september 2003 09:15
Tycker det verkar vara en jättebra idé du kom med! Ett enkelt sätt att se hur andra har det, men som du sa så ska man nog låta bli att kommentera och fråga i tråden. Se det som en ren "faktatråd"!

Däremot ser det ut som att det kommer bli en otroligt "LÅNG" tråd, om man skriver så som du gjort, det blir en väldigt lång lista varje person skriver då. Man kanske ska komprimera sin text lite, är du med? Alltså kanske skriva i flera kolumner eller liknande för att inte få en så himla lång lista för varje person. Kanske bara jag som tycker så...
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 4 september 2003 09:16
Menar du att man skall läga upp detta i sin profil - i så fall tycker jag det är en bra idé.
Menar du att man skall lägga det som signatur efter sina inlägg i forumet så tycker jag det är en dålig idé. Tycker redan nu att en del har lagt in alldeles för mycket text som sin "signatur" - man får scrolla en himla massa för att kunna läsa inläggen.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#5 - 4 september 2003 09:26
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

Menar du att man skall läga upp detta i sin profil - i så fall tycker jag det är en bra idé.

Menar du att man skall lägga det som signatur efter sina inlägg i forumet så tycker jag det är en dålig idé. Tycker redan nu att en del har lagt in alldeles för mycket text som sin "signatur" - man får scrolla en himla massa för att kunna läsa inläggen.

Tror de menar att man ska skriva en lång tråd med vad de har för saker, utan att det blandas med frågor och onödiga "ord".
Vore det i så fall inte enklare att folk fick skriva in i en databas (mailade förslag om detta till dig Kjell för några månader sen) vad de har för fiskar, akvarium, växter osv :)
Då kan man sen sortera ut alla som har tex påfågelsciklid och kontakta dem, etc. Då är det enkelt att uppdatera sin info sen också.

Mvh Fredrik
#6 - 4 september 2003 09:31
Låter ju oxå som ett roligt och intressant förslag! =)
#7 - 4 september 2003 10:53
Jo, jag menade som en tråd, absolut inte i signaturen för den tycker jag också är på tok för lång (och rör till det när man söker efter saker ibland).
Jo, lång blir den, men man kan ju komprimera en del så att man slipper onödigt space.
Jag menar det mest som en jämförelse. Kul att se vilka kombinationer folk har och man kanske kan snappa upp lite idéer. Ingen absolut vetenskap utan bara en fingervisning.
Och då enligt en ganska strikt mall så att det är lätt att jämföra.
Utan andra kommentarer, de får man lägga i en tråd bredvid eller ta på tu man hand.

Databas fungerar förståss också, men en vanlig scrollbar tråd kanske kan vara väl så bra i sin enkelhet, i alla fall till att börja med?

Kanske?
#8 - 5 september 2003 06:28
Verkar inte vara något större intresse, men jag ändrade lite på förslaget, se ovan i tråden.

#9 - 5 september 2003 07:19
Ursprungligen skickat av Framerate

Databas fungerar förståss också, men en vanlig scrollbar tråd kanske kan vara väl så bra i sin enkelhet, i alla fall till att börja med?

Ärligt talat så tycker jag nog det blir lite rörigt, svårövergripligt och på tok för omständigt :/
Men tanken är god. Skippa dock iden att köra det i en tråd och bygg en databas kring det. Då kan man både få struktur, sökbart och kategoriserat och allt. Mycket enklare :)

Men tyvärr kräver nåt sånt arbete från Christian / Kjell och då lär det nog ta ett långt tag innan man kan få igång en sån sak =/

Mvh Fredrik
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 5 september 2003 07:35
Men tyvärr kräver nåt sånt arbete från Christian / Kjell och då lär det nog ta ett långt tag innan man kan få igång en sån sak =/

Så är det nog - redan för något halvår sedan så pratade vi (jag och Christian) om att ett helt bygga om profilen med fler funktioner. Hela tiden kommer dock något emellan, just nu är t.ex. bägge fullt upptagna med att få klart nästa Ciklidblad samt att organisera protesten mot Jordbruksverkets förslag.
De förändringar vi tänkt oss är tämligen omfattande och kommer att innebära flera nya funktioner (kom gärna med synpunkter). Vi har dock helt enkelt ännu inte hunnit sätta oss och fundera igenom exakt vad som skall genomföras.
Ett lite mer akut problem just nu är dock att komma till rätta med varför sidan då och då försvinner (detta jobbar Christian och fiend med). En del förändringar har genomförts och detta problem uppstår inte längre så ofta, men finns fortfarande kvar.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#11 - 5 september 2003 08:25
Risken med en databas är att det blir för stort och invecklat. Fördelen med tråden är att den snabbt finns där att bläddra i, men det förutsätter dock en viss diciplin så att inte en massa andra åsikter kommer in överallt.

En databas får man vara lite mer aktiv i och man hittar inte det man inte söker på, vilket kanske kan tyckas självklart, men ibland är det nog så roligt att se allt på en gång och bara bläddra.

Som vilken katalog som helst förresten. Resekatalog, Ikeakatalogen, Hobbex, Clas Ohlsson osv osv. Nog är det bra att ha sådana kataloger som databaser på Internet, men det blir lite mer spontant när man bläddrar i papperskatalogen. Som i en tråd. Då finner man det man inte söker och det var kanske just det man letade efter!!

Det enkla är ofta det bästa men det ena utesluter därmed inte det andra. En bra databas fungerar säkert också.

Tanken med referenserna tycker jag annars är bra, eftersom många frågor på forumet kretsar runt vilka fiskar man kan kombinera, hur många fiskar, vilka fiskar man har, filter, rör, temp osv osv
#12 - 5 september 2003 17:17
Tycker redan nu att en del har lagt in alldeles för mycket text som sin "signatur" - man får scrolla en himla massa för att kunna läsa inläggen.

Känner mig träffad:) Ska korta ner den.

Annons