Regeneration hos Axolotler =)

#1 - 19 april 2009 14:19
Köpt min första Axolotl för ett tag sen och blev kär i den direkt. Bestämde mig då för att köpa en kamrat till den, då jag läst att dem föredrar sällskap.

Till en början hade jag dem i ett 225 liter akvarium tillsammans med diverse fiskar. Allt hade gått bra med den första Axolotlen men efter jag skaffade en till så började en regnbågshaj attackera dem. Efter första natten så var den vita Axolotlens gälar i stort sätt helt uppätna och hon flöt omkring på ytan och använde sina lungor för att överleva. Lite senare Började jag märka att den bruna även den hade fått bitmärken. Till en början trodde jag att det var den bruna som bitit den vita med tanke på att allt hände samma natt som jag la i den i akvariet.

Så här såg de stackarna ut då:

Bestämde mig kvickt för att ge dem ett nytt hem så jag drog iväg på blocket och inom två timmar hade jag ett 70 liter akvarium till dem.
Det har bara gått 14 dagar sen dem fick ett nytt hem men redan nu kan man se hur fantastisk deras läkningsförmåga är.
Dena vita har fått tillbaka mycket utav sina gälar, även om det finns plats för mycket mer, den bruna har fått tillbaka sina gälar fast inte lika snabbt som den vita. Den bruna hade även fått stora delar av sin svans uppäten vilket har börjat läka nu. Det är fortfarande inte färdigläkt men områdena som var uppätna har blivit "ifyllda" igen men det är fortfarande väldigt ljust vävnad så jag gissar att det inte har läkt klart än.

Så här ser dem ut nu (Jag ber om ursäkt för den dåliga bildkvalitén, dålig kamera helt enkelt)

#2 - 19 april 2009 14:28
grattis:)
roliga saker dom där:D

Annons