Reglera intervallfilterfart??

#1 - 4 december 2004 21:56
Har problem med mitt eheim 2027.... det har sån himla fart så växter och fiskar ryker.... har 200 liter och har fel fisk för dess utblås. Är det så att man får skaffa pump efter vad man har för fiskar eller hur begränsar man pumpens kapacitet på ett vettigt sätt utan att störa bakterierna?? Stryper man slangarna vid pumpen är risken stor för att intervallfunktionen slutar funka... Nån ????
#2 - 4 december 2004 22:03
jag körde med strilrör som jag satte fast vid utblåset å vattnet tvingades att strila uppåt... funkade för mig o funkar fortfarande..:)
#3 - 4 december 2004 22:12
mmm sätter jag det uppåt så... spruttar det omkring i rampen, det är så himla fult att ha det långt ner tycker jag, just nu kör jag med en strumpa...*fniss* det är också fult men det blir lugnt för fisken i alla fall. Jag skulle vilja kunna vrida på en knapp så att det gick långsammare...kanske borde byta filter?
#4 - 5 december 2004 10:37
jaha, har du inget täckglas.. ja då blir det ju lite jobbigare [:)]

hur gör du med strumpan?
#5 - 5 december 2004 11:01
Jag har löst det genom ett långt strilrör (1m), man kan ju variera kraften en del genom att borra upp hålen i strilröret.
Jag borrade upp hålen i mitt tills jag tyckte att det var OK, kanske svårare om man har original (30cm).
#6 - 5 december 2004 11:23
Om strumpan: Jag klipper av foten på en gammal strumpa och surrar den som en påse om utsprutsröret. Det hämmar flödet en del men det verkar funka i alla fall. Jag har enormt mycket växter så jag vill inte ha nån ytrörelse som är kraftig. Det gillar inte guramisarna heller. De gillar däremot att gå och noppa på strumpan, antar att den blir en fin odlingsbädd för nåt de gillar... Men den e ful, det är den. Jag funderar på en sydd lång ganska smal tygpåse som man tynger ner i änden, då kunde jag gömma den i bakre hörnet bakom växter....
#7 - 5 december 2004 12:07
ah, smart.. är det en vit intersport tubsocka? [:)]

men om du sätter strilröret mot glasväggen men ändå lite nedåt så kanske det funkar...

Annons