Reglering med pH-kontroller

#1 - 10 juli 2004 17:20
Tänkte höra med er som kör med pH-kontroller hur injusteringen ser ut. Hur ser reglercyklerna ut när kontrollern jobbar med är- och börvärde? Kör man med hög bubbeltakt och snabba cykler eller långsam bubbeltakt och långsamma cykler. Någon som har labbat eller skruvar man in och låter bråten gå bara?

Hur ser en till- från cykel ut i erat kar (minuter/timmar), med hur mycket växtmassa, hur stort kar, bubbeltakt och reaktor?

En nyfiken fråga till. Någon som vet hur interfacet till lösa pH-probar ser ut (signalnivå/typ)?

Jaaa, okej då, jag erkänner. Jag är ute efter regleralgoritm till en egen pH-kontroller ;)
#2 - 10 juli 2004 17:34
Ursprungligen skickat av BluesBoy

En nyfiken fråga till. Någon som vet hur interfacet till lösa pH-probar ser ut (signalnivå/typ)?

Jaaa, okej då, jag erkänner. Jag är ute efter regleralgoritm till en egen pH-kontroller ;)

Måste erkänna att jag åxå är toknyfiken på dessa nivåer. Skulle vara löjligt ballt att bygga ett seriellt interface och ladda in dem i en dator... Rita grafer i realtid... Nackhåret reser sig bara av tanken :)
#3 - 10 juli 2004 17:58
Måste erkänna att jag åxå är toknyfiken på dessa nivåer

Kan det va' nåt att bjuda främmat på?
http://www.omega.com/techref/ph-3.html

Sitter inne med ett logikkort med några 10-bitars A/D som då skulle funka ganska bra om länken stämmer ;) Få se nu, om man bortser från temperaturkompenseringen borde man hamna på..vad blir det...0,08 pH upplösning. Duger nog om jag räknar rätt. Liiite frestande med ett relä till magnetventilen och ansluta seriesnittet till PC'n som du säger. ;)
#4 - 10 juli 2004 19:22

Scary med att koppla magnetventilen till PC'n åxå !

Windows + Magnetventil + Blue screen of Death -> Ph=4 eller mindre...

Det får definitivt bli något bättre OS än Windows om jag pillar ihop det :)

#5 - 10 juli 2004 19:32
Ursprungligen skickat av oveb

Scary med att koppla magnetventilen till PC'n åxå !

Windows + Magnetventil + Blue screen of Death -> Ph=4 eller mindre...

Det får definitivt bli något bättre OS än Windows om jag pillar ihop det :)
Nej för tusan. Inte nån Gates i min burk inte;)
Tänkte mer på ett egentillverkat system al'a detta med inbyggt E2PROM för kalibreringskurvor etc. som ändå ligger i garderoben och skräpar. Fattas bara en prob/sensor s.a.s:
http://www.eidusa.com/Interface_Boards_Application_33.htm
#6 - 10 juli 2004 19:44
ELFA...

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2014195.htm

Och jag som måste åka på semester några dagar :(

Får nog ta med ELFA-katalogen som nattlitteratur :)

Kommer iallafall inte att kunna sova när jag vet att karet äter nästan 20 ppm Nitrat på 2 dagar...

Kommer drömma mardrömmar om Alienliknande Cyano !

#7 - 10 juli 2004 22:17
Jag har en ritning liggande till en anpassning av pH-prob till en CO2-anläggning.
Hysteresen tror jag de ställde in på ca 0,1 pH, och ut från op-förstärkarna kom det 1V/pH. Du behöver justera in några justeringspunkter i den konstruktionen. Dvs så att 7 pH gav 7 Volt och 4 pH (tror jag) gav 4 Volt. Sedan var det bara att justera in hysteresen och önskad pH. Skall leta efter konstruktionsritningarn. Med en dator räcker det troligen med en op-förstärkare och A/D-omvandlare. Resterande justeringar (4pH och 7 pH) samt omslagspunkterna lägger man lämpligen i programmet.

Ritning på CO2-kontroller: http://www.thekrib.com/Plants/CO2/hurley-co2.html

Specar på elektroder: http://www.eidusa.com/ph_Electrodes.htm
Allmän beskrivning: http://www.omega.com/techref/ph-3.html

Spänning ut från proben: -420 till 420mV (14-0pH)
Spänning vid pH7: 0 mV (ändras med tiden)
Deltaspänning: 60mV/pH
#8 - 11 juli 2004 04:29
Tack jackson!

Jag tänkte om man skulle smälla ihop nåt sånt här lite förenklat: http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=188

Det kan inte kosta många kronor att lägga till lite kringkomponenter kring en liten mikrokontroller som har det mesta on-chip.
Lite mjukvara för kalibrering av prob och styrning av magnetventilen samt ett enkelt PC-program som man kan tanka ur historik och annan data är snart gjort. Samma program skulle kunna sätta upp funktionen av kontrollern om man vill ändra hysteres, sätta börvärde etc. Skiten skulle kunna gömmas undan så man slipper ha den framme om man inte kräver en display på burken.

Vem vet, det kanske blir en fortsatt regnig semester ;)
#9 - 11 juli 2004 13:27
Slänger in ett par frågor till:
Hur ofta behöver ni kalibrera de probar som sitter i karet permanent?
Hur kalibrerar ni?
#10 - 11 juli 2004 17:21
Varför inte slänga in en sådan här för att kontrollera co2
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/5125.htm
Den har inbyggda 0-10V 8bitars ad.

Då kan man styra värme (har för närvarande bara en enkel pid men det kommer en uppdatering i september har jag hört)och belysning med samma modul på köpet.

Om man köper den direkt från den svenska återförsäljaren
www.crouzet.se så går den största modellen på ca 1000 kr.
#11 - 12 juli 2004 09:03
Varför inte slänga in en sådan här för att kontrollera co2

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/5125.htm

Den har inbyggda 0-10V 8bitars ad.
Jo, det kanske skulle funka men då är lite av tjusningen borta. Jag har redan kontrollerdelen i form av ett cpu-kort och behöver bara anpassa med en förstärkarkoppling mellan prob och AD samt ett relä för styrning av magnetventilen.

Förstärkarkopplingens konstruktion tror jag att jag fått till på papper nu så det är bara att koppla upp och prova när tillfälle ges. Jag har valt att begränsa arbetsområdet från proben till pH 6-8 för att använda så mycket som möjligt av AD-omvandlarens område med bra upplösning.
Jag ser ingen anledning att behöva pH 0-14 i denna applikation. Hmm..förbiser jag något tro *funderar*.

#12 - 12 juli 2004 10:12
Jag ser ingen anledning att behöva pH 0-14 i denna applikation. Hmm..förbiser jag något tro *funderar*.

Kalibreringen kanske? De vanligaste buffertlösningarna är ph 4,5,7,10. Minst två utav dessa värden måste vara med i mätområdet för att få en bra kalibrering.
MVH
Magnus
#13 - 12 juli 2004 10:50
Kalibreringen kanske? De vanligaste buffertlösningarna är ph 4,5,7,10. Minst två utav dessa värden måste vara med i mätområdet för att få en bra kalibrering.
hmmm...bra synpunkt...*funderar igen*
Jag anser nog att det inte ska behövas. På grund av det snäva arbetsområde jag har valt att använda, kommer jag ju mäta på, och snävt kring mitt kalibrerade värde (7,0).
Varför man har två, eller ännu bättre tre, kalibreringspunkter är ju för att mäta rätt över hela probens spann 0-14. Mellan punkterna litar man sedan på att det är någorlunda linjärt.

Av samma anledning tycker jag min billiga digitala mätare fungerar hyfsat bra (för mitt hobbyakvarie) eftersom jag alltid mäter kring min kalibreringspunkt 7,0.

Jag tänkte även förbereda för temperaturkompensering vid mätstället men tror inte det kommer behövas om de typiska probkurvorna jag hittat på nätet stämmer. Återigen spridningen är inte så stor mellan 6-8 som vid 0-14 (25 vs 100 grader C).

EDIT: Tänker jag tokigt blir jag bara glad om någon väcker mig innan jag spikar komponentvärden för förstärkaren mm :)
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 12 juli 2004 11:06
OK- BluesBoy jag vet att jag tjatar[;)] - men som tidigare sagts så har vi ju helt olika erfarenhet av digitala pH-mätare eftersom jag anser att sådana som inte har minst två kalibreringspunkter är skräp.
Men OK jag kan köpa ditt resonemang om man ENBART skall mäta upp pH-värden som ligger precis runt kalibreringspunkten - t.ex. inte lägre än 6.8 och inte högre än 7.2 vid en kalibreringspunkt på 7. Men hur ofta är det så och är det inte just för att upptäcka avvikelserna som man oftast använder dessa digitala pH-mätare.
#15 - 12 juli 2004 11:40
OK- BluesBoy jag vet att jag tjatar
Jag ser det inte som tjat. En nyttig diskussion snarare. Vi har alla våra egna erfarenheter som möts i diskussioner i forumet. Positivt! Kan man inte ta åt sig av andras synpunkter - skit! Jag jobbar på det, jag lovar [:D]

men som tidigare sagts så har vi ju helt olika erfarenhet av digitala pH-mätare eftersom jag anser att sådana som inte har minst två kalibreringspunkter är skräp.
Håller med fullt ut om man måste mäta över ett stort spann. Inte vid ett litet. Typkurvor för mätprobar visar inte på sååå dåliga egenskaper. Sedan tillkommer givetvis egenskaper och onogrannhet i själva mätapparaturen men i detta projekt är det upp till mig och min konstruktion ;)

För att återgå till min billiga mätpenna är jag överraskad att den håller en så pass bra kurva. Kalibrerar vid 7,0 och vid kontrollmätning vid 4,0 skiljer visningen 0,1-0,2. Jag har inte kontrollerat på den basiska sidan så där vet jag inte.

Sedan finns det givetvis andra svagheter och synpunkter man kan ha på mäteren. Ej utbytbar prob är ett stort minus. Ej kontinuerlig drift i vätska ett annat.

Men OK jag kan köpa ditt resonemang om man ENBART skall mäta upp pH-värden som ligger precis runt kalibreringspunkten - t.ex. inte lägre än 6.8 och inte högre än 7.2 vid en kalibreringspunkt på 7.
Mina kontrollmätningar 7 vs 4 skvallrar om att det ser betydligt bättre ut än så. Det är orsaken till mitt förslag med området 6-8 med mitt målvärde 6,9-7,1.

Vill ochså understryka att jag bara haft tillfälle att prova en modell och ett fabrikat. Det kan mycket väl vara som du säger för andra modeller eller möjligen även för enskilda examplar. Jag kanske har haft tur men mina har stämt med databladet.

Vidare blir ingen kalibrering bättre än buffertlösningen man använder. Jag vet inte om det finns bäst-före-datum för dessa men det är lätt att lösningen blir stående av ren lathet och jag tror det är viktigt att följa bruksanvisningen när man blandar dessa.

EDIT: 25 stavfel :(

#16 - 12 juli 2004 11:57
Hej!

Mycket bra tänkt!

Min erfarenhet av elektronikbyggen är på ganska låg nivå. och är av learning by doing. Men jag är lite nyfiken.

Är probens utgång en tvåtrådig som lämnar spänning som ett batteri, eller måste man mata den med ström?

Mina egna reflektioner stöder bluesboys teorier.
maskinen ska mäta ph och slå till och från ett relä(magnetventil).

Om man dimensionerar reaktorn lagom så kommer det inte att behövas någon hysteres. Det blir en naturlig hysteres när magnetventilen slår till och försöker få 320 liter vatten att komma ikapp.

temperaturkompensering kommer inte att behövas för man håller ju hela akvariet på kanske 24 grader alltid.

Så en enkel op förstärkare nästan rakt på magnetventilen borde funka bra.

En tanke jag har är om man ska mäta hela tiden eller bara 5 sekunder var tionde minut för att inte slita ut elektroden i förtid.

man måste naturligtvis kontrollmäta ph i karet med jämna mellanrum med tex duplatest ph 6-7,2

Urban

#17 - 12 juli 2004 12:09
Är probens utgång en tvåtrådig som lämnar spänning som ett batteri, eller måste man mata den med ström?

Ja 59,16 mV / pH (+- 414 mV totalt spann för 0-14 pH)

Om man dimensionerar reaktorn lagom så kommer det inte att behövas någon hysteres. Det blir en naturlig hysteres när magnetventilen slår till och försöker få 320 liter vatten att komma ikapp.

Kan hända att det betraktas som stor tröghet i ett akvariesystem men utan hysteres tror jag inte på. Jag har siktat på +- 0,1 i förta utkastet.

temperaturkompensering kommer inte att behövas för man håller ju hela akvariet på kanske 24 grader alltid.

Nej, jag tror inte heller det.

Så en enkel op förstärkare nästan rakt på magnetventilen borde funka bra.

Bara för att man är lite arbetsskadad vill jag ha en microkontroller med minne som kan ta hand om kalibrering, målvärde och loggning av dygnsrytmen. Detta tankas ut m.h.a dator. Mest för att det är en kul grej och för att lära lite hur pH:t fungerar i karet.
man måste naturligtvis kontrollmäta ph i karet med jämna mellanrum med tex duplatest ph 6-7,2

Ja, vi pratar ju om saker som ska kalibreras så det kommer man aldrig ifrån.
För min del som växtakvarist är det inte så noga vad målvärdet verkligen är exakt. Syftet är ju att man siktar på en nivå där man har fullgod CO2-nivå genom att se växtbubbel och att pH-variationerna blir så små som möjligt. Om det är blir pH 6,5 eller 7,0 har ingen betydelse (felkalibrerad vill säga) i denna applikation.
#18 - 12 juli 2004 12:30
Hej!

tack för infon.

Nu vet jag att det inte är så svårt om jag vill sätta ihop nåt

En tanke jag har är om man ska mäta hela tiden eller bara 5 sekunder var tionde minut för att inte slita ut elektroden i förtid.

eller är livslängden på elektroden så lång att detta kvittar?

Och hur påverkas elektroden av bakterier och alger som kommer att fastna på den.

Urban
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 12 juli 2004 13:04
För att återgå till min billiga mätpenna är jag överraskad att den håller en så pass bra kurva. Kalibrerar vid 7,0 och vid kontrollmätning vid 4,0 skiljer visningen 0,1-0,2.

Jag hade nog varit lite mer positiv om jag hade fått fram samma hyfsat låga avvikelser som BluesBoy men som sagt min erfarenhet säger att avvikelserna blir betydligt större.
På den tiden jag var grossist på akvarietillbehör så var en sådan billig pH-mätare något som jag verkligen sökte efter och jag dammsög marknaden för att få tag i en som var acceptabel. Jag tog och testade de fabrikat som då fanns utan att hitta någon som ens var acceptabel - när jag tog kontakt med fabrikanterna och påtalade de stora avvikelserna så fick jag bara till svar att det inte går att göra dem bättre under dessa förutsättningar. Ibland frågade jag dom varför de då sålde "undermåliga" produkter men fick då oftast inget svar alls. Någon svarade faktiskt att det var för att det fanns en efterfrågan.
Jag tog i alla fall aldrig upp någon sådan produkt i sortimenetet.

eller är livslängden på elektroden så lång att detta kvittar?

Och hur påverkas elektroden av bakterier och alger som kommer att fastna på den.

Livslängden påverkas väldigt mycket av sådant som fastnar på elektroden (t.ex. alger) och om man rengör den ofta så förlängs livslängden väldigt mycket.
#20 - 12 juli 2004 13:12
För just växtakvarier där pH-proben bara ska reglera CO2-insprutningen så gör det absolut ingenting att den är oexakt långt ifrån den enda kalibreringspunkten eftersom det är dit pH:t ska regleras.

Även om pH-mätaren visar pH 8.5 när det egentligen är pH 8.0 så gör det inget eftersom CO2 ska sprutas in tills att pH:t närmare sig kalibreringspunkten, där värdet är exakt.
#21 - 12 juli 2004 13:57
På den tiden jag var grossist på akvarietillbehör så var en sådan billig pH-mätare något som jag verkligen sökte efter och jag dammsög marknaden för att få tag i en som var acceptabel.

För just växtakvarier där pH-proben bara ska reglera CO2-insprutningen så gör det absolut ingenting att den är oexakt långt ifrån den enda kalibreringspunkten eftersom det är dit pH:t ska regleras.

Nej, vi har anfallit diskussionen från två skilda håll s.a.s. Min uppfattning som kanske har framkommit mellan raderna är att det beror på VAD man vill ha ut av sin mätning.

Att använda min billiga mätare med en kalibreringspunkt för att se om pH:t är ok för de fiskar jag har. Funkar!

Att använda densamma för att se pH-sänkningar vid CO2-gödning. Funkar! Eftersom det är skillnaden jag är ute efter. Vad startvärdet är spelar ingen som helst roll. CO2 mängden är proportionellt pH:t oavsett kH.

Att överräcka ovan nämda lilla tingest till personal på ett laboratorium där man vill veta exakt vad värdet är i mätvätskan för ett testprotokoll - njaa. Det skulle nog orsaka skador i de nedre regionerna i halsen på mig. Jag skulle nog inte få upp den inom överskådlig tid ;)

Alltså: det är hobby vi håller på med. Som alternativ till färgskalor tycker jag fortfarande den funkar riktigt hyfsat.

EDIT:
Jag hade nog varit lite mer positiv om jag hade fått fram samma hyfsat låga avvikelser som BluesBoy men som sagt min erfarenhet säger att avvikelserna blir betydligt större.

På den tiden jag var grossist på akvarietillbehör så var en sådan billig pH-mätare något som jag verkligen sökte efter och jag dammsög marknaden för att få tag i en som var acceptabel.

Ok! Jag vill inte älta, men det kanske vore intressant för diskussionen hur du kom fram till att de testare du provade var undermåliga. Var det några speciella krav och omständigheter du hade (saltvatten, odlingskar, stort ph-spann etc.)? Kommer du ihåg hur du testade grejerna?
Kan ju vara bra att ha i bakhuvudet vid ev. kommande diskussioner och rekommendationer på zoopet.
#22 - 13 juli 2004 06:58
satt och letade lite efter de här små digitala ph mätarna som ni pratar om och hittade några som verkade okej på www.hannainst.com/. Dessa har även utbytbar prob och eftersom hela mätare inte kostar med än 600-700 kr så borde proben vara hygligt billig. De hade även lite terorier så ta en titta här
www.hannainst.com/products/prodline/electrod.htm
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 13 juli 2004 07:26
Ok! Jag vill inte älta, men det kanske vore intressant för diskussionen hur du kom fram till att de testare du provade var undermåliga.

Jag testade dom enbart i sötvatten och körde både med korttidstest och med långstidstest.
Kortidstestet gick helt enkelt ut på att jag testade dem i olika vatten med olika pH-värden (som mätts fram mycket noggrant) - detta klarade de flesta hyfsat när de var nya men efter en tids användning så föll en efter en av dom bort eftersom de visade för mycket fel. Detta gjorde inte de dyrare instrument som hade flera kalibreringspunkter.
Inget av de "billiga" enkalibreringsinstrumenten nådde ens upp till samma exakthet som vätsketesterna.

Men nu är det ju som jag skrivit tidgare några år sedan som jag utförde dessa tester och dessa har kanske utvecklats sen dess - vad vet jag. På den tiden så vågade jag i alla fall inte som seriös grossist med bibehållen självaktning ta upp dom i sortimentet.
#24 - 13 juli 2004 12:12
En tanke slog mig idag.
Det kanske finns fler växtakvarister än jag som kör med CO2-tub som inte vill lägga tusentals kronor på en kommersiell pH-kontroller?
I så fall skulle jag kunna titta på alternativ till min lösning och använda generella pryttlar på marknaden som alla kan få tag på.

Finns det inget intresse kommer jag använda befintliga pryttlar jag har i bra-att-ha garderoben och köpa en prob som det var tänkt från början.
#25 - 13 juli 2004 14:01
Jag är helt klart intresserad av ett allternativ till de dyra komersiella prylarna. Det skulle vara kannon om man kunde få ritningar att göra en egen.
#26 - 13 juli 2004 14:17
Hej!

Jag är helt klart intreserad. Gör den gärna enkel så den blir billig och lätt att sätta ihop.
En 24 volts omformare att sätta i uttaget, och 24 volts spole på magnetventilen gör det hela säkert stt bygga. Mest så ingen dör av en elchock.

Har du funderat på mitt förslag att bara mäta 5 sekunder var tionde minut för att öka probens livslängd?

Urban
#27 - 13 juli 2004 14:22
Jag är interesserad, man kan inte få för många tekniska prylar.
MVH
Magnus
#28 - 13 juli 2004 15:22
Ok, jag kan titta på några alternativ.
Hoppas och tror inte att jag bryter mot forumets regler nu men jag är ju inte ute efter att kränga något. Tanken var att vi kanske är flera som kan göra något gemensamt (kopiera). Bara så det inte blir missförstånd. :)
#29 - 13 juli 2004 15:50
Har du funderat på mitt förslag att bara mäta 5 sekunder var tionde minut för att öka probens livslängd?

Njae. Jag är inte riktigt med på noterna. Hur menar du att det skulle slita på proben vid mätningar?
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 13 juli 2004 16:18
Hoppas och tror inte att jag bryter mot forumets regler nu men jag är ju inte ute efter att kränga något.

Om du bara lägger upp en lista på vad som behövs och var man kan löpa det så är det OK.
Men om du samlar ihop beställningar för att sälja (eller göra saminköp) så är det kommersiell verksamhet och hör inte hemma här.
#31 - 13 juli 2004 17:00
Jag skulle inte riskera konstruktionen genom att inte ha två kalibreringspunkter (ex 4 och 7 pH). Detta för att vara säker på att få rätt värde och rätt lutning på pH-kurvan. Prec. lär ju bli tillräcklig ändå. Se på konstruktionen som jag skickade adressen till. Där kan du ta ut pH som en spänning till din AD. Resterande del i konstruktionen (hysteres och drivdel) behöver du ju inte bygga.

Hysteresen är satt till 0,1 pH i konstruktionen som jag skickde adressen till.

pH-prober fungerar som ett litet batteri, som inte orkar driva något. Därför som man behöver en högohmig op-förstärkare kopplad till proben. Läs länkarna jag skickade i tidigare inlägg.

Notera att det finns några förbättringar angivna (en till kondensator på ingången, fel polaritet på en 12V-spänning och lysdiod som skall vändas).

Har du kalibrerat i två punkter behöver man inte kontrollmäta pH. Sätt dessutom en display på kontrollern med tre siffror, så att man kan se vad proben ger. Bra om proben skulle sluta fungera )vilket händer).

Proben är ett batteri, som jobbar så länge det är i vatten. Så att mäta en eller 10000 ggr i sekunden spelar ingen roll. En prob kan behöva påfyllning, om jag förstått det rätt. Fast det beror lite på modell och applikation. Nu är akvariumvatten snällt, så jag tror att den håller rätt länge. Detta under förutsättning att man rengör den emellanåt, samt kalibrerar den (dvs en rengöringsvätska och två kalibreringsvätskor).
#32 - 13 juli 2004 19:12
jackson, jag är glad att du kommer med synpunkter.

Jag skulle inte riskera konstruktionen genom att inte ha två kalibreringspunkter (ex 4 och 7 pH). Detta för att vara säker på att få rätt värde och rätt lutning på pH-kurvan.
Ja, det är sant att man ändrar lutningen med två kalibreringspunkter. Skulle inte tveka att göra det du säger om apparaten skulle fungera som en mätare över hela området. Nu kommer den att fungera som en kontroller som ska jobba mot en setpoint. Om jag tittar lite snabbt i CO2-tabellen kommer setpoint hamna mellan 6,5-7,5 för alla med ett kH upp till 20. Jag har aldrig labbat med någon pH-prob men menar du (misstänker du) att lutningen skulle vara så usel?
Även om den inte är helt korrekt så gör det inget om utgångsvärdet är fel. Kontrollern kommer jobba mot setpoint som är kalibrerad och därför stämmer.

Anledningen till att jag föreslog omskalat område 6-8 var att jag kommer aldrig få en setpoint utanför det området och jag var ändå tvingad att anpassa till min AD så...ja, varför inte.

Vidare:
Ett alternativ är att ta lösningen du bifogade rakt av och endast modifiera drivningen av spolen (220V). Jag är inte så pigg på den eftersom jag ville kombinera nytta med nöje och få med lite mjukvara.

Nu har jag ännu inte hittat något universiellt cpu-kort (för de kompilatorer jag har) som skulle försvara kostnaden jämfört med färdig kontroller. Hittar jag ingen blir det att jag kör som jag tänkte från början. Alla andra intresserade kan ju givetvis köra på den bifogade lösningen.
#33 - 13 juli 2004 20:02
Men ta konstruktionen, men bara OP U1, U2 och U3 (och kanske U6, spännignsföljare). Då får du ju en linjär, skalad spänning som du kan använda i din AD-omvandlare. Resterande delen av konstruktionen är bara att låta bli. Jo, U1 måste ju justeras in så att man får rätt förstärkning (lutning på kurvan). Då är en andra kalibreringspunkt (ex buffert på 4.0 pH) bra att ha. U3 ger en offset så att man får rätt "nolla" vid 7 pH (dvs buffertvätskan för 7,0 pH).
Om man tar större omfång (exempelvis 3-9 om man tycker att 0-14 är för stor av någon konstig anledning) så kommer konstruktionen inte att vara begränsad för de som exempelvis kör med diskusar eller malawi (dvs mjukare och surare miljö eller mer basisk än den du föreslår).
Jag tycker inte om begränsningar i konstruktioner som inte är nödvändiga, speciellt som att justera in en andra justeringspunkt inte är så mycket jobbigare, men med mycket större användningsmöjighet med konstruktionen.
Men, det är inte jag som gör jobbet...
#34 - 13 juli 2004 22:08
Om man tar större omfång (exempelvis 3-9 om man tycker att 0-14 är för stor av någon konstig anledning) så kommer konstruktionen inte att vara begränsad för de som exempelvis kör med diskusar eller malawi (dvs mjukare och surare miljö eller mer basisk än den du föreslår).

Assååå, är det verkligen så? Använder man CO2 för att justera pH till malawi- och diskuskar? Då är jag ute och cyklar och får tänka om. Jag är tydligen lite hemmablind i växtträsket verkar det som ;)

Jag tycker inte om begränsningar i konstruktioner som inte är nödvändiga, speciellt som att justera in en andra justeringspunkt inte är så mycket jobbigare, men med mycket större användningsmöjighet med konstruktionen.
Nej, jag håller med. I detta fallet ville jag optimera för tillämpningen men enligt svaret ovan visste jag inte bättre. Emrbyot till förslaget var anpassat för mig, och enbart mig (AD 0-5V), och då såg jag ingen anledning till större område. Ska vi titta på en gemensam lösning anpassar jag givetvis konstruktionen till de krav som finns.

Till sist förmodar jag att du inte hade svar på min tidigare fråga:
Jag har aldrig labbat med någon pH-prob men menar du (misstänker du) att lutningen skulle vara så usel?

#35 - 13 juli 2004 23:21
Om det är utspänningen på -7 till +7 volt (och matningsspänning +- 12 Volt) som stör, så är det ju "bara" att konstruera om första OP så att det bli, säg -0,3 Volt/pH och 2,5 Volt vid 7 pH (eller något annat lämpligt). Du kan ju som sagt senare skala om i kontrollerdatorn.

Så vad planerar du för matninsspänning till konstruktionen?
Vad har du för spänningsintervall på AD-omvandlaren? Går iofs att skala om ganska enkelt.

Lutningen bestäms ju av op-förstärkaren, eftersom den inte är konstruerad för att ge 1:1 mellan in- och utspänning. Du bör kompensera för oexakta komponenter med en pott. Sedan kan ju även 0-punkten (vid 7 pH) hamna lite snett beroende på hur länge man använt proben (om jag förstod databladen rätt).

Sedan tror jag att det är enklare att justera fixpunkterna med en eller två pottar än via något annat datorinterface. Fast det är ju klart, det kanske är enklare med detta interface (om man har en 2*40 teckens display och ett fåtal menyknappar).

"Rengör proben med rengöringsvätskan, tryck knapp när klart.
Tryck på knappen när proben mäter 7 pH-buffert.
Tryck knapp när proben mäter 4 pH-buffert.
Klart!"

Men man behöver troligen pottarna ändå för att grovjustera elektroniken. Elektroniska komponenter brukar ju inte vara så exakta som man kanske vill...
#36 - 14 juli 2004 05:11
jackson:
Jag har konstruktionsförslaget fullt klart för mig hur den fungerar ;) på samma sätt som jag har klart för mig hur alternativa anpassningar kan se ut. Jag vet hur mitt kontrollerkort är konstruerat och antingen anpassar jag förförstärkaren eller kontrollerkortet - inga problem. För att välja väg ville jag ha KRAVEN klart för mig först. Jag har inga problem att anpassa för 0-14 pH OM det behövs. Gör det inte det ser jag hellre att utnyttja hela mitt AD-område till det arbetsområde som förekommer i karet.

Jag skulle hellre se att du svarar på mina frågor än konstruerar något jag redan har klart för mig :)

Anser vi att vi behöver 0-14 pH och två eller tre kalibreringspunkter - fine, då kör vi på det. Slipper man hålla på och köpa buffertvätskor som är "onödiga" då ska vi inte hålla på med det.

Och som jag sa tidigare har jag ännu inte hittat något kort som skulle passa för en generell lösning. Gör jag (eller någon annan)inte det blir det ju bara en anpassning till mitt kort och där har jag kraven klart för mig med ett undantag - pH probens onogrannhet.

#37 - 14 juli 2004 07:25
Hej!

pH-prober fungerar som ett litet batteri, som inte orkar driva något. Därför som man behöver en högohmig op-förstärkare kopplad till proben. Läs länkarna jag skickade i tidigare inlägg.

Ett batteri tar slut för att elektroderna blir förbrukade (bortfrätta eller oxiderade på nåt sätt). Därför borde man kunna öka livslängden på proben mångfallt genom att bara mäta 5sek var 10min. Eller varje minut beroende på om man håller på och sparar mätvärden.

Fast en prob har kanske så bra livslängd att det i verkligheten inte är något problem.

Urban
#38 - 14 juli 2004 12:30
Ok, efter en tur på åkgräsklipparen mellan skurarna har jag nog en liten plan som Sickan skulle ha sagt.

Eftersom det finns en osäkerhet om det är fler som kommer bygga detta projekt och hur de olika kraven ser ut, kommer jag designa ett arbetsområde på pH 3-11. En kalibreringspunkt (7,0) kommer krävas medans slope (4,0) kan vara frivillig för den som vill/måste kalibrera lutningen. Kaliberar man inte slopen antas en förutbestämd kurva.

Jag har tittat lite på experimentkort för de kompilatorer jag har och har ev. hittat ett alternativ. Jag måste dock titta lite mer på specen innan jag går vidare. Lågvolympryttlar är dessvärre inte gratis. Detta kort ligger på omgring 800 kr. För den som vill pilla ihop en datorstyrd kontroller skulle då få hosta upp uppskattningsvis 1500 kr för allt inkl. prob.

Jag har ju ändå tänkt bygga så jag kommer beställa och bygga en prototyp inom kort. Går det bra kommer jag lägga upp styrprogram och instruktioner, schema etc. på min hemsida. Jag kommer inte ta något pröjs för något, utan alla som vill kopiera får göra det.

För att jag inte ska hamna i någon gråzoon för vad som är tillåtet i detta forum så har jag lagt upp en sida där jag fyller på med info vartefter bygget fortskrider. Jag kommer där även ha ett litet forum där vi kan diskutera detaljer under resan.

Och vad ska man kalla den lilla manicken? En stand-alone pryttel av en musikintresserad - "Solo" kanske [:-38]

Den för närvarande tomma sidan finns på adress:
http://193.12.137.241/bluesboy/Solo/Solo.php
#39 - 14 juli 2004 17:58

Åtminstone så kommer en till att bygga !! Efter att ha drällt runt på Astrid Lindgrens Värld i 2 dagar (dyngsur såklart) så måste jag säga att Ni nästan gjort allt det roliga...

Regn är kul när man är på hemmaplan :)

Enda problemet är att det antagligen kommer gizmos ifrån tyskland i morgon att leka med...
#40 - 12 augusti 2004 15:47
Halloj.

Semesteraktiviteter börjar avta och sämre väder är på gång har jag hört. Dags att göra lite nytta igen alltså ;)

Jag har pryttlar för mecka ihop en regulator men jag har börjat fundera på ett alternativ så det ska vara lättare för fler som vill bygga något liknande. Vad tror ni om dessa vilda idéer?
Ett markant billigare alternativ om jag nu inte har förbisett något av vikt:

http://193.12.137.241/bluesboy/Solo/solo.php
#41 - 13 augusti 2004 18:03
Ohoj igen.

Jag har roat mig med att plocka isär den digitala timern från Clas Ohlson för 68 spänn och tametusan, jag tror det ska gå att ro denna budgetvariant av kontroller iland.

Genom att byta ut ett motstånd på befintligt kort och löda dit en handfull komponenter på ett litet labbkort skulle man nog få ihop en fullt fungerande pH-kontroller för 220 Volt.

Jag gjorde en grov uppskattning av vad den skulle kosta och hamnade på:

Inkapsling med styrning av 220 V = 68 kr
Labbkort med komponenter och kontaktdon = ca. 200 kr
PH-prob 539 kr

Totalt alltså omkring 800 kr och några timmars löd- och monteringsjobb en regnig dag med lite lödkunskap på gymnasienivå. En liten mjukvara laddas ned i kontrollern med en PC. Alla komponenter är hålmonterade och rubb och stubb kan beställas från Clas Ohlson och Elfa. Med reservation för ändringar vid testning.

Jag kommer beställa komponenter för prototypbygge i morgon för att se om jag missat något.

http://193.12.137.241/bluesboy/Solo/viewlogg.php?id=3

#42 - 14 augusti 2004 08:41
Hej!

oj oj. Nu är det högintresant. Får du igång det så bygger jag direkt.
sen måste jag handla co2 flaska bara.

Urban
#43 - 21 augusti 2004 16:06
För information så börjar det röra lite på sig:
#44 - 27 augusti 2004 19:10
Jag såg på hemsidan att arbetet rullar på.

Jag väntar med spänning.
#45 - 27 augusti 2004 19:32
Ursprungligen skickat av Holmby

Jag såg på hemsidan att arbetet rullar på.

Ja, ikväll har jag överfört den första byte:n till kontrollern via seriesnöret som behagade att svara dessutom :)
Allt rullar på som planerat alltså. Snart kommer bloggen uppdateras i realtid med pH-status i karet....;) Jag tror nästan intresset är större än behovet i detta fall [;)]
#46 - 27 augusti 2004 20:43
Kul att det går bra!

Jäkligt listigt av dig att komma på att använda en timer som utgångspunkt.
#47 - 30 augusti 2004 18:31
Lite avrapportering:
#48 - 24 september 2004 19:25
Tjenixen alla blivande kontrollerbyggare :)

Mitt projekt rullar på, fast i någorlunda sansad takt.
Det mesta har fallit på plats efter en hel del bök och de stora orosmolnen har skingrats. Jag är någorlunda säker på att detta kommer att gå att ro i land för ett par hundralappar plus prob.

Sitter just nu och funderar lite på upplägget framöver. Hårdvarukonstruktionen känns någorlunda stabil och jag kommer nu inleda en del pH-loggnigar utanför projektet. Jag är toknyfiken att få automatiska pH-avläsningar dygnet runt i karet ;)

Det ligger i sakens natur att det kommer att ta en del tid att trimma in regulatordelen i mjukvaran och det jobbet har jag planerat in efter dessa loggningar. Så...

Vad tycker ni. Ska jag knopa ihop ett el-schema redan nu om ni är sugna på att börja bygga eller är det bättre att allt blir färdigt och utprovat innan jag lägger upp all information på min blogg? Det kommer i så fall ta ett par veckor till innan det blir av. Risken att börja redan nu är ju att man kanske måste ändra/lägga till något innan det blir färdigt *vilsen*.
#49 - 24 september 2004 19:35

Jag tycker att du skall göra helt klart. Jag kommer iallafall inte kunna låta bli att handla en "märkeskontroller" denna lön !

Har följt ditt projekt med största spänning, tänkte du göra en programvara som sållar bort alla "skitvärden" ?? Det såg ut att komma lite "orimliga" värden emellanåt !

Lyckligtvis har man ju fler kar där jag kan testa en "Bluesboy-controller" :)
#50 - 24 september 2004 19:38
Det såg ut att komma lite "orimliga" värden emellanåt !

http://193.12.137.241/bluesboy/Solo/viewlogg.php?id=13 ;)
#51 - 24 september 2004 19:49
Oveb !

Vill du skaffa en controller: kolla på ciklidcentret dk..bra pris på AM kontroller..jag har själv köpt en sådan för en tid sdan..funkar utmärkt !!..Mvh Jan
#52 - 24 september 2004 20:43
http://193.12.137.241/bluesboy/Solo/viewlogg.php?id=13 ;)

Så ooooootroligt grymt. Tänk att samma värden för PO4, NO3 och Fe *drömmer*
#53 - 24 september 2004 22:49
BluesBoy: Hur gör du upplösningen 0,05pH?
Jag skulle göra medelvärdesberäkning samt programmera en hysteres.
#54 - 24 september 2004 22:55

Ah , snygga jämna värden ! En dröm helt enkelt :)
#55 - 25 september 2004 07:25
Jag skulle göra medelvärdesberäkning samt programmera en hysteres.
Yes box. Det ingår i finliret i regulatordelen som jag lite luddigt försökte säga i ett tidigare inlägg. Hysteresen kommer dessutom vara justerbar av användaren.

För närvarande har jag bara "mätfunktionen" igång med en fast upplösning på 0,05 pH.
#56 - 26 september 2004 08:37
Man känner sig som ett barn på julafton ta mej tusan:
http://193.12.137.241/bluesboy/viewlink.php?id=88
#57 - 27 september 2004 06:49
Jag tycker att du skall göra helt klart.
Ok, jag får se hur jag gör. Har fått mycket respons via mail och ICQ:n där vissa vill hugga in redan nu.
#58 - 28 september 2004 20:57

Messier:

Kanske är en dum fråga men på hur många punkter kalibreras Aqua-medic controllern ??

Det var ju riktigt prisvärt om man ser till allt som ingår, får en extra magnetventil men den borde ju gå att sälja eller ha som reservdel...
#59 - 19 oktober 2004 19:54
Hallå BluesBoy...

Blev lite sugen på att kopiera ditt projekt så jag lusläste både nätet och ditt schema, och blev lite skeptisk till att du lägger en potential på några tiondels volt över proben. Kan det verkligen vara bra? Risken är ju att du får en ström genom proben ner i vattnet, och det borde väl inte vara så nyttigt för proben?
#60 - 20 oktober 2004 07:31
Hallå hallå.
Trevligt med fler knep&knåpare.

Ursprungligen skickat av petnym

Blev lite sugen på att kopiera ditt projekt så jag lusläste både nätet och ditt schema, och blev lite skeptisk till att du lägger en potential på några tiondels volt över proben.

Ja, det kanske kan se lite brutalt ut men jag tror inte det ska vara någon fara på taket.
Det stämmer nog inte riktigt att jag lägger en högre potential över proben som du säger. Jag lyfter bara nivån på ena sidan (som normalt ansluts till systemets nollpunkt). Det blir ingen skillnad i ström eftersom den ska passera mitt kombinerade skyddsmotstånd (om det skulle bli ett fel i OP-kopplingen) och RC-filter. Vidare är Bias-current för 6041 extremt låg för att passa impedansen på en normal prob.

Notera dock att jag inte har hittat så värst mycket uppgifter hur proben EXAKT är konstruerad så ingen är gladare än jag om jag får reda på att jag har fel.

http://www.consort.be/documents/wApplication%20pH.pdf
#61 - 20 oktober 2004 09:03

Det stämmer nog inte riktigt att jag lägger en högre potential över proben som du säger. Jag lyfter bara nivån på ena sidan (som normalt ansluts till systemets nollpunkt). Det blir ingen skillnad i ström eftersom den ska passera mitt kombinerade skyddsmotstånd (om det skulle bli ett fel i OP-kopplingen) och RC-filter. Vidare är Bias-current för 6041 extremt låg för att passa impedansen på en normal prob.

Du klippte bort den viktigaste delen av mitt inlägg. "ström genom proben ner i vattnet"... Är det inte dumt att riskera livslängden på proben bara för att spara in några komponenter i förstärkarkopplingen?
#62 - 20 oktober 2004 09:16
Du klippte bort den viktigaste delen av mitt inlägg. "ström genom proben ner i vattnet"...
Mättåtarna har väl ingen kontakt med testvätskan i en combiprob? Då förstår jag inte hur den kan fungera oavsett om man ansluter till signalnoll eller hissar ett antal mV.
Är det inte dumt att riskera livslängden på proben bara för att spara in några komponenter i förstärkarkopplingen?

Jo, absolut om det skulle stämma vad du säger. Syftet med en offset var, som du säkert förstår, att använda så mycket komponenter av originalutförandet av Clas Olsson-timern som möjligt. Då ville jag få bort behovet av negativ spänning.
#63 - 20 oktober 2004 09:32

Mättåtarna har väl ingen kontakt med testvätskan i en combiprob?

Åjo... proben är ju i vätskan. Sök gärna på begreppet "Ground Loop" ihop med pH-prob så hittar du en massa info. Nu har ju du inte någon jordpunkt vid proben utan en potential på ca 0,2 volt. Det är ju verkligen som att be om jordströmmar. Nu kanske någon påpekar att akvariet är isolerat på grund av allt glas, men det finns ju för det mesta en del annan elektrisk utrustning i karet.

Nu tror jag inte det är någon större risk att proben tar skada av detta det är definitivt en källa till mätfel.
#64 - 20 oktober 2004 10:36
Det är ju uppenbart att vi har en grundläggande feltolkning under uppsegling ;) Hua.

Det är ju verkligen som att be om jordströmmar.
Jag förstår vart du vill komma. Jag har inte räknat med jordströmmar till testvätskan eftersom jag inte trodde det fanns kontakt mellan testtrådar och vatten. Om det är så får du gärna förtydliga hur det kan induceras någon spänning (mätspänningen) om trådarna kortsluts via vattnet?

Jag kan fortfarande inte se att man äventyrar livslängden på proben p.g.a att man lyfter nivån på den ena sidan av "generatorn".

Däremot kan jag förstå att man får ett mätfel om den ena sidan skulle få kontakt med vatten men detta ser jag som ett felfall.

Jag är mycket tacksam för denna diskussion eftersom den kan klara ut ev. missförstånd.

#65 - 20 oktober 2004 10:53

Däremot kan jag förstå att man får ett mätfel om den ena sidan skulle få kontakt med vatten men detta ser jag som ett felfall
Hur skall du kunna mäta pH om proben inte får vara i kontakt med vatten? ;-)

Detaljer om pH-probens konstruktion får du söka upp någon annanstans, för det vet inte jag. Men det är uppenbart att jordströmmar (genom proben till mätvätskan) är en "issue" om man läser de manualer för pH-instrument som finns på nätet. Vidare så kommer de variationer du får ut från din spänningsregulator direkt att adderas till din oförstärkta obuffrade signal.

Jag skulle hellre satsa på en koppling i stil med denna:
http://www.emesystems.com/OL2ph.htm

eller denna:
http://www.web-ee.com/Schematics/pH%20Meter/ph.htm
#66 - 20 oktober 2004 11:05
Hur skall du kunna mäta pH om proben inte får vara i kontakt med vatten? ;-)
Jo, proben måste nog allt sänkas ned i baljan men inte ledarna hoppas jag (kortis). Induceringen skapas väl av H+ koncentrationen via den keramiska "junction"-punkten i probändan. Skillnaden mellan referenssidan och mätstället resulterar i en spänning. Jordström får inte förekomma.

Vidare så kommer de variationer du får ut från din spänningsregulator direkt att adderas till din oförstärkta obuffrade signal.
Yes, det är av största vikt att man väljer en noggrann regulator och en hyfsad strömförsörjning. Den totala variationen jag har är inkluderad i mitt beräknade mätfel.
#67 - 20 oktober 2004 11:11
Ursprungligen skickat av urbanandersson

Den lämnar en utspänning, men inte som ett batteri. För man kan inte ta ut någon vidare ström från den utan att förstöra mätvärdet. Vi snackar strömmar på femto-Ampere! :-)

Hysteres kommer att behövas för att motverka att magnetventilen får tuppjuck vid omslag. (Kan också avhjälpas med att mäta med längre intervall)

Bara man låter buffertvätskorna ha samma temp när man kalibrerar så... :-)

pH-proben är "passiv". Enda sättet att få den att sluta mäta är att ta ur den ur vattnet.
#68 - 20 oktober 2004 12:21
Men det är uppenbart att jordströmmar (genom proben till mätvätskan) är en "issue" om man läser de manualer för pH-instrument som finns på nätet.
Jordström mellan mättråd och vatten gäller i så fall även när signalen är kopplad direkt till logikens jordpunkt.

Jag skulle hellre satsa på en koppling i stil med denna:

http://www.emesystems.com/OL2ph.htm

eller denna:

http://www.web-ee.com/Schematics/pH%20Meter/ph.htm

Jag vill inte hindra dig [;)]
Jag var sugen att göra en enkel regulator till låg kost med tillräckligt bra prestanda för att styra en magnetventil. Hittils ser det ganska bra ut om jag får säga det själv [:)]
#69 - 20 oktober 2004 12:35

[quote]Jag var sugen att göra en enkel regulator till låg kost med tillräckligt bra prestanda för att styra en magnetventil. Hittils ser det ganska bra ut om jag får säga det själv [:)]

Mitt inlägg var inte menat som kritik mot varken dig eller din koppling bara ett tips för att minska mätfelen. Dessutom kostar inte en extra OP av bra kvalité mer än en tjuga extra på ELFA.

Du har iallafall väckt idéerna hos mig om att bygga en egen pH-regulator. Vi får se om jag beställer grejerna redan denna vecka. Mitt största bekymmer är att det kontrollerkort jag har bara har 8-bitars ADC (plus att jag måste hitta en Freeware-kompilator till den, då min förra arbetsgivare har licens-dongeln till den). 8 bitars upplösning kan räcka om man medelvärdesbildar lite...
#70 - 20 oktober 2004 12:45
Dessutom kostar inte en extra OP av bra kvalité mer än en tjuga extra på ELFA.

Just, men du får lägga till komponenter för att skapa negativ spänning till OP:n.

8 bitars upplösning kan räcka om man medelvärdesbildar lite...
Just igen. Den kontroller jag använder har också bara 8 bitar så jag beräknar meddelvärde som du säger. Plus att mitt RC filter "lugnar" ner systemet lite.
#71 - 20 oktober 2004 12:45
Jag hittade denna när jag satt och surfade

http://www.lanzo.se/drdaq/index.html
#72 - 20 oktober 2004 13:34

Messier:

Kanske är en dum fråga men på hur många punkter kalibreras Aqua-medic controllern ??

Det var ju riktigt prisvärt om man ser till allt som ingår, får en extra magnetventil men den borde ju gå att sälja eller ha som reservdel...

Hej Oveb !

Ledsen att jag inte svarat tidigare.

Man kalibrerar på 2 punkter PH 7 och 4 eller 9 om man kör i saltkar.Dessa 3 kalibringsvätskor ingår.
Jag är mkt nöjd med funktionen.Det känns bra inte behöva oroa sig för plötsliga ph dykningar när man kör med mjukt vaten (KH5) som jag gör i mitt Asien kar..
#73 - 20 oktober 2004 14:01
Ursprungligen skickat av jorgen41

Jag hittade denna när jag satt och surfade

http://www.lanzo.se/drdaq/index.html

"Problemet" är väl bara att den kostar 850 spänn och då har du ingen regulator som styr magnetventilen. Som mätare/logger fungerar den säkert alldeles lysande om man tycker det är värt pengarna.
#74 - 20 oktober 2004 14:27
Ursprungligen skickat av Messier

[quote]Ursprungligen skickat av oveb

Messier:

Hej Oveb !

Ledsen att jag inte svarat tidigare.

Man kalibrerar på 2 punkter PH 7 och 4 eller 9 om man kör i saltkar.Dessa 3 kalibringsvätskor ingår.
Jag är mkt nöjd med funktionen.Det känns bra inte behöva oroa sig för plötsliga ph dykningar när man kör med mjukt vaten (KH5) som jag gör i mitt Asien kar..
[/quote]

Messier:

De é lugnt ! Jag har tagit reda på det själv den hårda vägen...

Jag köpte en :) Jag gillar den starkt. Har även mejlat till AM för att få veta vilken precision de anser att den skall klara.

Dock har den skapat en del huvudbry... Hur i helsicke kan ett vattenbyte på 60-70 procent "bara" höja ph't ifrån 6,3 till 6,6 ???

Vattnet jag micklar i håller ungefär ph 8,3.

Det måste vara den logaritmiska skalan som ställer till det för mina mattekunskaper :) Får väl prova att addera logaritmiska tal med Excel eller nått för att få klarhet...
#75 - 20 oktober 2004 14:35
Dock har den skapat en del huvudbry... Hur i helsicke kan ett vattenbyte på 60-70 procent "bara" höja ph't ifrån 6,3 till 6,6 ???
Ja, det låter märkligt. Så här ser mitt vattenbyte ut:
http://193.12.137.241/bluesboy/pHplott.php?t=2004-10-14%2014:39:42
#76 - 20 oktober 2004 14:50

Om du byter med kallt vatten kanske det inte blandat sig riktigt...
#77 - 20 oktober 2004 15:33
Oveb: det kan ju bara inte stämma..har du kalibrerat den på rätt sätt?....Byter jag 50% av vattnet med en blandning av filtrerat regn vatten o kranvatten för att få kh 5 så blir ph=7.5 dvs det ph kranvattnet har här.Jag har ställt in önskat ph på 6.80 och då öppnar mventil vid 6.83 och stänger vid 6.75. PH sjunker sedan ytterligare ngr 100 delar....
#78 - 20 oktober 2004 16:08
BluesBoy:
Vad kostar ditt system ungefär, tycker det är j*vligt intressant.
#79 - 20 oktober 2004 17:17

BluesBoy:

Vad kostar ditt system ungefär, tycker det är j*vligt intressant.

Jag har inte sammanställt någon bra kalkyl eftersom jag fortfarande håller på och testar och bökar. Orsaken till att jag slängde upp ett prel-schema på bloggen var att en del byggivriga ville sätta lödkolven i något redan nu ;)

Om jag uppskattar lite kost så ser det väl ut ungefär såhär:
Clas Olson Timer, Spänningstabb (220/12V), Elektronik och kontaktering ca. 300 kr. Sedan tillkommer pH-Prob för en 5-hundring + moms.
#80 - 21 oktober 2004 07:25

Det var ju inte så farlig.

När kan man köpa ;-)

Köpa vadå? Jag kränger inget.
#81 - 21 oktober 2004 07:28
Oj ;-) Nä det är sant. Vi omformulerar frågan. Funkar den såpass bra att man kan beställa grejer ifrån Elfa ?

Vad har du för prog i datorn för att göra diagramen ?
Vilket OS ?
#82 - 21 oktober 2004 07:37

Om jag uppskattar lite kost så ser det väl ut ungefär såhär:

Clas Olson Timer, Spänningstabb (220/12V), Elektronik och kontaktering ca. 300 kr. Sedan tillkommer pH-Prob för en 5-hundring + moms.
Kostnaden för någon form av mikrokontroller med ADC tillkommer, eller?
#83 - 21 oktober 2004 07:39
Funkar den såpass bra att man kan beställa grejer ifrån Elfa ?

Jag håller fortfarande på att utvärdera så beställning nu är en risk. Grundkonceptet verkar funka som jag tänkt men jag är inte hundra på om det krävs några ändringar lite längre fram. Skiten är igång och jag håller en ganska stabil CO2-nivå i karet. Det återstår dock en del mjukvara för att få en smidigare kalibrering etc. Jag kämpar hårt med den lilla RAM-area som finns i kontrollern och om jag går i väggen där kanske jag får titta efter en större variant.

Vad har du för prog i datorn för att göra diagramen ?

Vilket OS ?
För att logga data på min server har jag knopat ihop ett litet enkelt clientprogram på arbetsdatorn som skickar upp mätvärden till min server på övervåningen varje timma. Clientprogrammet är en Win32-applikation och bloggen körs med php som sparar allt i en mySQL-databas. Diagrammen skapas med php varje gång sidan laddas från extern/intern client (webbläsare).
#84 - 21 oktober 2004 07:41
Kostnaden för någon form av mikrokontroller med ADC tillkommer, eller?
Nej den är inräknad. 28 kr på Elfa.
#85 - 21 oktober 2004 14:10
Kommer du att lägga upp hur man programerar kretsen och programen som behövs ??

Jag funderar nämligen på att beställa grejer idag :-)
#86 - 21 oktober 2004 17:04
Kommer du att lägga upp hur man programerar kretsen och programen som behövs ??

Ja, jag kommer lägga upp både mjukvaran för regulatorn, nedladdningsprogram för att ladda ner mjukvaran samt utveckla ett Win32-program för att göra grafer, spara loggar till disk etc.

Ett litet bekymmer som ännu inte är löst är hur man ska ladda ner bootprogrammet (som sköter nedladdning samt RS232-kommunikation) till kontrollern när den är ny & utan program. Jag använder utvecklingsverktyg för detta men det ska användaren inte behöva göra. Detta är en engångsprocedur som måste göras och jag har planerat att lösa detta när jag är klar med mjukvaran.

Jag kan i.o.f.s tänka mig att göra detta om ni skickar kontrollern i frankerat kuvert så returnerar jag en programmerad kapsel i retur.
Avvakta info. på bloggen.
#87 - 22 oktober 2004 07:33
Kanon.
Jag har börjat sammla på mig prylar som behövs, var och fixade magnetventil imorse (ifrån en tvättmaskin :-). Den var gratis, dom hadde en hel grön soptunna med magnetventiler.

Jag hoppas att det funkar med en sådan ventil ?
#88 - 9 maj 2005 18:17
Hej!

Jag går lite i byggartankar men i en väldigt enkel konstruktion som inte går att loga till datorn.

Min akilleshäl är pengar så var hittar jag en billig probe?
Och var hittar jag info om hur den vårdas?

Urban
#89 - 10 maj 2005 06:24
[QUOTE=urbanandersson]Min akilleshäl är pengar så var hittar jag en billig probe?[/QUOTE]
www.aquaristic.net har ett stort utbud av prober.
[QUOTE=urbanandersson]Och var hittar jag info om hur den vårdas?[/QUOTE]
Det borde följa med proben, annars kan man säkert hitta sådan info här på forumet. (Vet att Kjell Fohrman skrev sånt för bara någon vecka sedan)
#90 - 13 maj 2005 07:06
Hej!

Jag har ritat upp kopplingen på mitt hemmabygge men har lite frågor till er elektronikfreaks.

Två op förstärkare och ett visarinstrument + lite plock.

Är spänningsregulatorer typ 78xx tillräckligt noggranna för att hålla bra referensspänningar? +-5% men varierar dom om när dom väl är i drift?

Måste proben ha nån impedans att jobba med eller räcker det med ingången till min ua741?

Det blir nog att köpa probe på elfa för dom har ungefär samma pris som alla andra.

Urban
#91 - 13 maj 2005 15:27
[QUOTE=urbanandersson]Måste proben ha nån impedans att jobba med eller räcker det med ingången till min ua741?[/QUOTE]
Ja, du måste ha så hög inimpedans som möjligt för att inte dra ström från proben. Typ 100 Teraohm eller så för att få bra mätvärden. Din 741 duger inte.

Du behöver en sån här OP eller liknande närmast proben:
http://www.elfa.se/pdf/73/730/07306327.pdf
#92 - 13 maj 2005 16:21
Är spänningsregulatorer typ 78xx tillräckligt noggranna för att hålla bra referensspänningar? +-5% men varierar dom om när dom väl är i drift?
Nja, beror väl på som man brukar säga :)
Är man ute efter en *bra* referensspänning (t.ex. till A/D-omvandlare) ska man nog hellre titta på ett annat alternativ. Din fråga om variation - ja, de varierar. Toleransen +-5 % är inte hela egenskapen på komponenten. Det som kan vara mer kritiskt i en sådan här tillämpning är "Line regulation" och "Load regulation". Det vill säga hur bra den håller utspänningen beroende på variationer in och på lasten. Ett trick kan vara att designa in ytterligare en regulator före 05:an som får ta hand om linjeriteten och dessutom bör man se till att lasten är så liten som möjligt (ev. separat försörjning till stora förbukare).

Måste proben ha nån impedans att jobba med eller räcker det med ingången till min ua741?
Inkoppling av proben är kritisk. Där måste du som Peter säger ha en väldigt hög in-impedans i Tohm-området. Proben orkar inte driva mycket. De väldans låga signalerna kan även behöva att man filtrerar bort störningar som kan leta sig in på ingången.
#93 - 13 maj 2005 19:40
Hej!

"Du behöver en sån här OP eller liknande närmast proben:
http://www.elfa.se/pdf/73/730/07306327.pdf "

perfekt! chemat i databladet ger ju en färdig probedrivare. den har tom rätt värden. Jag kan docka den till min konstruktion så löser jag förhoppningsvis en del störnings och filterproblem.

Urban
#94 - 14 maj 2005 18:21
Hej!

på chemat finns en pot kopplad till offset. För att nolla offsetspänningen. Har jag förstått det rätt så är den till för att kunna nollställa spänningsavvikelsen på ingången.
Men vad betyder det?
Vad ställer jag på den och kan jag ta bort den om den är onödig?
Är den för att balansera + och - ingångarna så det verkligen blir 0 volt på utgången när man har 0 volt in? Vid ph 7 då altså.
och kan jag använda en 10k även om jag matar med +-10 volt i stället för +-1,5 volt?

Urban
#95 - 15 maj 2005 06:10
Ja, det stämmer. För att trimma bort offset-fel i vissa operationsförstärkare har tillverkaren dragit ut två pinnar till för detta. Trots att spännings-skillnaden på ingångarna är noll kan förstärkaren ha ett litet fel ut. Man kortsluter därför ingången och justerar utsignalen till noll.
Den kan man väl teoretiskt välja att inte montera om man har en alternativ kalibreringsfunktion som tar hand om detta. Om jag förstår rätt så är du ute efter en liten enkel helanalog lösning och då skulle jag välja att montera den. Tänk bara på att välja en hyfsad bra komponent eftersom en taskig gör mer skada en nytta om den börjar driva av temperatur, vibrationer etc.
kan jag använda en 10k även om jag matar med +-10 volt i stället för +-1,5 volt?
Borde gå, men...jag har inte jobbat med CA-serien och en snabb titt i databladet säger att den är designad för max +-11V. Du håller väl dig där... ;)
#96 - 15 maj 2005 19:17
Hej!

Tack för info!

Nu har jag ritat färdigt. det blir +-9v, en ca3420, en 741 och ett vridspoleinstrument på 50uA som jag redan har. och reläutgång förståss. Visning ph4 till ph9 och fullt ställbar utgång med ställbar hysteres på mellan 0,1-1ph.
Enda problemet är att mätaren kommer att gå på fel håll så jag får gradera den 4-9 pga probens negativa kurva. vilket kanske kommer att göra den en aning svårläst, men jag tror att man vänjer sig för en visare är ju så himla tydlig. (jag tycker inte om digitala instrument pga dom har onödig nogranhet och flimrar siffror, men tyvärr är nog visaren död)
Nu ska jag bara köpa komponenter och sätta ihop den så får vi väl se om mina uträkningar stämmer.

Urban
#97 - 20 augusti 2007 07:55
Hej alla!
Tänkte väcka denna gamla tråd. :)

Jag håller nämligen på med att leta elektronik projekt till skolan. så jag tänkte, varför inte bygga en ph controller, skolan betalar ju delarna :).

Fick ni någon ordning på era projekt?
Är det någon annan än ni som skrivit här som byggt?
Tips på bra läsning?(håller på at kolla kopplingsschemat på the krib)

Håller på att skissa lite på ett bygge med microprocessor styrning. Antagligen kommer jag använda motorolas hc12 då vi har massvis i skolan.

Några förslag eller funderingar?
#98 - 20 augusti 2007 07:59
#99 - 20 augusti 2007 19:54
Fick ni någon ordning på era projekt?
Jodå, jag har gjort några med lite olika lösningar:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=355
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=557
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=391
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=209

samt ett par mätkort (utan kontroller) för PC:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=610
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=612

Det är bara den senaste (utan uP) som inte är fit for fight ännu då jag måste hitta orsaken till en störning som letar sig in:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=697
Pappaledighet satte käppar i hjulet för hobbyprojekt s.a.s :D

Edit: Hittade en bild på den helanaloga lösningen också:

Annons