Regnbågsciklid hona blev mörk-grå!

#1 - 30 oktober 2002 12:15
Mitt senaste tillskott i akveriet hemma är en Regnbågsciklid hane med två honor. Nu är den ena honan väldigt fin med stark gul färg, medan den andra är mörkt grå, nästan svart. Vad kan detta bero på? Den mörka honan jagas av den andra om hon kommer för nära vänsta nedre hörnet av akvariet. Hanen verkar dock inte aggresiv utan raggar på båda och spänner sig som vanligt.
Kan den honan vara sjuk?

#2 - 30 oktober 2002 13:43
Troligen är det så att den gula honan är dominant och att den andra känner sig hotad. Jag skulle inte tro att honan är sjuk. Finns det utrymme så det räcker?

// Magnus

// Magnus
#3 - 30 oktober 2002 14:13
Jag har ett gäng med Argusar. De har en mycket bestämd rangordning när de skall äta. De starka/dominanta firrarna har klara färger och äter först. De svagare blir mörka, nästan svarta, för att visa sig underlägsna och slippa få stryk. De underlägsna firrarna äter först då de dominanta börjar bli mätta.

//Annika

#4 - 30 oktober 2002 14:19
Bilbo; Jo det är ett 160 liters kar, så det borde räcka för två honor, tror jag.
Annika, tack för infot, det är nog samma sak i det här fallet också.
Jag ska nog skaffa en hona eller två till så den "svarta" får lite mer vila och vågar färga ut sig lite mer.
Tack för hjälpen!

Annons