Har ett stim med pigga Regnbågstetror. Ett par av dem har börjat bete sig lite konstigt och eftersom jag har svårt att hitta information om just Regnbågstetror hoppas jag att någon här vet lite mer.
Av och till simmar de runt på ett sätt som gör att jag undrar över om det är fråga om lek eller osämja. De cirklar runt, verkar inte nafsa eller så, ofta en liten bit ifrån övriga i stimmet. Men - konstigast av allt - de får precis som ett skarpt gulgrönt lysande band från munnen upp över ryggfenan just då - och bara då. Jag var först helt säker på att det var någon sorts reflektion från ljuset, men nu är jag lika säker på att det inte är ljuset. Eller?
Vad håller de på med? Lek? Verkar må bra i övrigt och håller inte på så här hela tiden. Har upptäckt det kanske fyra gånger under den senaste veckan.
Rolig fisk förresten, såg trista ut i butiken för ett halvår sedan - men oj så vackra färger nu! Nyfikna, lite försiktiga och lekfulla på samma gång. Fredlig mot de mindre tetrorna.
Är ny som medlem och har inte hunnit betala in för guldloggan än = kommer inte åt artbeskrivningarna ännu - kanske finns svaret där?...