regntunna som tillfälligt kar?

#1 - 27 juni 2009 12:20
Kan man använda regntunnor i plast som en tillfällig lösning (under ca 2-3 veckor )?
Jag tänkte stoppa ner ett väl ingånget fluval4 filter .
Tunnan är på 200liter
#2 - 27 juni 2009 12:26
Det tror jag funkar alldeles utmärkt såvida inte plasten avger någon skit, men varför skulle den då kunna användas till regnvatten som man bla. vattnar sina grönsaker med;).
Murarbaljor har jag själv provat men med ett par dödsfall, sedan tog jag en balja av liknande plast som din regntunna utan att det hände något:).
#3 - 27 juni 2009 12:46
Ok, det låter ju lovande (men är ändå fortfarande lite nervös för att stoppa ner de små liven där [:o] )
#4 - 27 juni 2009 14:38
Hade Guldfiskar i vinterförvaring i många år i regntunnor innan jag grävde dammen större och det var ingen fara,men det är ju en tåligare fisk än vad du har skulle placerat där i skulle jag tro.
#5 - 27 juni 2009 23:29
OT:Finns det lock till dom där tunnorna?
#6 - 28 juni 2009 05:17
Gaffel skrev:
OT:Finns det lock till dom där tunnorna?

Ja (fick med en plastkran också ;) )
#7 - 28 juni 2009 22:03
Lite nyfiken varför du skall ah fiskar i vatten tunnan för ??
#8 - 29 juni 2009 04:36
Mick13 skrev:
Lite nyfiken varför du skall ah fiskar i vatten tunnan för ??

Ska till hösten köpa ett 720-liters och för att få in det i lägenheten så måste hallen tömmas på grejor bla 3st akvarium i ställning (har en jäkligt trång hall) och av bekvämlighetsskäl så är det lättare att dumpa över allt innehåll i tunnan (i ett annat rum)...och om jag har tur så kanske jag får sålt karen i samma veva (tvivlar dock på detta men man vet aldrig ;) )
#9 - 29 juni 2009 09:56
Ingen fara! Bara ner med fisken, men inga växter ifall du inte har ljus över tunnan. Växterna ruttnar annars så lätt, och då blir det inte hälsosamt för fisken.
#10 - 5 juli 2009 23:45
rödtoppen skrev:
Ska till hösten köpa ett 720-liters och för att få in det i lägenheten så måste hallen tömmas på grejor bla 3st akvarium i ställning (har en jäkligt trång hall) och av bekvämlighetsskäl så är det lättare att dumpa över allt innehåll i tunnan (i ett annat rum)...och om jag har tur så kanske jag får sålt karen i samma veva (tvivlar dock på detta men man vet aldrig ;) )

OK :D
Blev bara sååå nyfiken i en strut varför man skulle pula fiskarna ner i en tunna. Jag hade nog oxå kört den varianten i dina kläder. HOppas bara ekonomin tillåter ett större kar till hösten. Jag skulel så himla gärna vilja ha ett 400l i vardagsrummet 200l käns lite futtigt fär SA. [:o]

Annons