Regöring av innerfilter och en fråga om syre.

#1 - 14 mars 2013 20:10
1. Jag har suttit en stund och filosoferat över hur man egentligen ska rengöra innerfilter. Jag har två innerfilter, en gammal eheim med vanligt svampfilter och en fluval u2 med biofilter. Fluvalen är simpel att rengöra, spola ur filterkasetterna och låta bli att spola biofiltret. Bakteriekulturen är intakt och alla är glada. Eheimen däremot måste ju spolas för att få bort skiten, och då torde bakterierna bli ledsna?

2. Sen har jag hört väldigt mycket huruvida man ska köra med luftpumpar eller inte. Några påstår att man ska ha luftströmning för att transportera skadliga ämnen till ytan och att det syresätter vattnet så att växterna blir glada medans några påstår att man INTE ska köra luftpumpar för att det i själva verket SÄNKER syrehalten i vattnet. Vad jag menar här är en vanlig luftpump alternativt den inbyggda luftnippeln som sitter på många innerfilter och inte ett co2-system.
#2 - 14 mars 2013 21:34
1.
om du bara spolar av det värsta gojset o inte tokrengör filtermattan så är det lugnt. tillräckligt mycket bakterier finns kvar samt att du har en fin bakteriekultur i bottengruset med. så det blir liksom inte helt borta. så du kan gått spola av dom

2.
luftpumpar syresätter till viss del, men det är absolut inget som behövs i ett kar. för att bubblorna ska syresätta vattnet ordentligt så behöver bubblorna lösa sig i vattnent. o det gör de ju inte. de bubblar rakt ut.
har man bara ytrörelse så räcker det gott för syresättningen.
det pratas dessutom om att luftbubblor binder upp co2 i vattnet o driver ut det, vilket inte är bra för dina växter.
varför man sätter en slang på innerfilter har jag aldrig förstått. inget som behövs eller så.
personligen tycker jag luftbubblor är skitfullt. kan inte tänka mig det i ett kar. de låter o ser illa ut.

enda gången jag kan tänka mig använda en luftpump är för att driva ett filter.
#3 - 14 mars 2013 22:28
Det var just delen om huruvida det sänker syrehalten jag var nyfiken på. Har sökt lite på det men det finns precis lika många som säger att det höjer syrehalten. Rent kemiskt så bildas co2 direkt när man blåser luft genom vatten men om det stannar i karet eller om det försvinner när bubblorna kommer till ytan är lite suddigt.
#4 - 14 mars 2013 23:13
Syresättningen minskar garanterat inte av luftbubblorna, troligen ökar den syresättningen. Frågan är bara om det gör en märkbar skillnad.
Sen sägs det ju att bubblorna driver ut co2 ur karet. Jag har märkt i mitt kar med trycksatt co2 och phregulator att mitt ph stiger något när mitt filter börjar kasta ur sig bubblor, när jag sen luftar ur filtret så sjunker ph´t ner till normala nivåer.
Men eftersom insuget till det filtret sitter nära min co2 reaktor så utesluter jag inte att bubblorna är co2 som fäller ut redan i filtret och sen bubblar ut och därför inte kommer vattnet till godo.

Om man ser till större dammar så sätter man ofta ett bottenavlopp i mitten med en inbyggd "luftsten" som bildar en luftpelare och på så vis bidrar till ökad cirkulation, men där snackar vi ju helt andra luftflöden än vad man har i akvariet.
#5 - 15 mars 2013 06:44
En luftpump ventilerar effektivt ut CO2 som växterna behöver, liksom alltför kraftig ytcirkulation. Därför används inte luftpump i växtakvarier där man vill ha en viss nivå CO2 för växternas behov. Ett akvarie med god belysning, mycket växter samt tillförsel av CO2 mm. ger ett syrerikt (t.o.m. mättat) vatten. För att ta reda på hur flyktigt CO2 är kan man ju bara hälla upp ett glas med kolsyrat mineralvatten och röra lite med sked. Kolsyran försvinner då ganska snabbt i motsats till om man låter det vara orört.
När det gäller att rengöra filter så gör man ju det relativt skonsamt i knappt ljummet vatten. Har akvariet varit i drift ett tag så klarar iofs. filtret dock en mera tuff rengöring ifall det skulle behövas.

Annons