Nej, dom använder saltet för att läka skador och förebygga svampangrepp.
Igelbäcken på Järvafältet för att ta ett exempel, har ca 1000 microsiemens i konduktivitet.
http://www.riftlakes.com/cichlids/malawi.html
Där omnämns konduktiviteten i Malawisjön till ca 200 microsiemens. Det behöver du inte ha i så mkt salt för att uppnå. (Tog upp Malawi eftersom du omnämner det ovan.)
Malawi ligger på 200-300uS, Tangyanika på 500-600uS. Det är få andra akvariefiskar (sötvatten) som kommer från vatten med så pass hög konduktivitet. Det är ett faktum. Vad finns det för akvarie(fiskar) i Igelbäcken? Eller vem tar kranvatten därifrån?
JAG (och andra med mig) använder salt (oaktat vilken form av salt vi snackar)till ovanstående fiskar för att få en konduktivitet som motsvarar det i naturen, konduktiviteten är nog viktigare än de flesta anar, vissa använder det säkert i förebyggande syfte också eller enkom i det syftet, det får var och en svara för. VISSA doserar i den mängd jag skriver i inlägget, så mycket behövs dock ej för att ex. få upp konduktiviteten till malawimått, däremot är det nog rätt så nära ex. Tanganyika. Någorlunda rätt konduktivitet underlättar för fisken att hålla rätt salthalt i kroppen vilket naturligtvis gör fisken mer motståndskraftig mot olika angrepp -logiskt! Sen har saltet andra positiva egenskaper också, såsom att ex. parasiter tål det sämre än fisken (men då talar vi betydligt högre salthalter än det som bör brukas för att ex. hålla Malawi i ett lagom konduktivt vatten). Det är alldeles riktigt att det inte är mycket salt vi snackar om, vem har påstått det? Men faktum kvarstår att ingen (de allra,allra flesta iaf) inte får ett tillräckligt konduktivt vatten ur sin kran för att hålla Tanganyika, eller Malawi för den delen, i vatten som konduktivt liknar det i naturen.
Det finns 2 läger när det gäller saltets vara eller icke vara, jag känner till det, men den diskussionen ska vi inte föra här, utan jag konstaterade bara att ex. malawi och tanganyika är vatten med betydligt högre konduktivitet än de allra flesta andra sötvattenfiskar har i naturen och att de därav i naturen har en betydligt högre salthalt i vattnet än många andra (akvarie)fiskar.
Var och en får ha sin uppfattning i frågan, och som du nog förstår så är jag av den uppfattningen att RÄTT mängd salt är av godo när man håller dessa fiskar, dock är jag av uppfattningen att det är konduktiviteten som är den mest väsentliga anledningen till att använda saltet, att sedan saltet (NaCl) har andra positiva egenskaper gör mig inget!