Rehab efter slagsmål?

#1 - 18 januari 2008 20:50
En av mina frontoser blev illa tilltygad i dag efter en fight.
Fjällen är rejält uppluckrade på båda sidorna , dessutom ser ena bröstfenan ut som en katts morrhår.
Han vilade på botten förut, men jag flyttade över honom i balja med salt och luftpump och nu är han och simmar runt igen (lugnt).
Jag vet att infektionsrisken är maximal men jag tror att jag kan hjälpa honom att bli bra igen.
jag har inga mediciner hemma men som sagt var så skall ju salt vara bra.
Vet ni hur mkt salt jag skall ha i,eller om det finns ngt annat.
Jag har inte råd med ngr dyra mediciner nu, men tips är alltid välkommet.:([:-55][:-132]
#2 - 19 januari 2008 02:19
Var väldigt försiktig med salt, det finns alltid en mycket stor risk att överdosera...Jag har fyra stora påfåglar i ett 540 liters och de ryker ibland ihop så att fjällen lossnar lite här och var. Fiskar har en otroligt stor förmåga att läka skador. Det jag rekommenderar är att du häller i Aqua plus i vattnet, det har även en viss läkande effekt (mängden är beroende på storleken på karet). Häll i som i en nystart i karet om fisken har stora skador. Aqua plus är inte speciellt dyrt. Peronligen har jag aldrig haft något salt i mina akvarium. Jag har Malavi och Sydamerikanare. Hälsningar från Björn
#3 - 19 januari 2008 11:22
okej. skall testa det. kan t.o.m hända att jag har det hemma. Men hur lång tid tror du att det tar innan det läker då?
Han ser mkt piggare ut i dag. Så kan jag bara hålla honom ifrån infektioner så tror jag att det löser sig.
Det finns ngn antibiotika ,nuifrip...., jag kommer inte ihåg vad den heter men den använs mkt här på zoopet som tips. Det är inget som jag skall använda som förebyggande syfte?
Eller är det bättre med "less is more"?
#4 - 19 januari 2008 12:22
C-vitamin (i fodret) har betydelse för sårläkningsprocessen. Så när du börjar mata den igen kan du tillsätta extra C vitamin i fodret (om du gör det själv). Frontosa tål en hel del salt! Jag skulle ha tagit i ca 1/2 jodfritt salt /100L vatten

Frontosorna lever ju dessutom i naturen i vatten med mycket hög konduktivitet (salter).
#5 - 19 januari 2008 13:16
vilka fiskar var det i slagsmålet frontosen och vilken ee den andra sorten elr var det också en frontos
Bilagor:
#6 - 19 januari 2008 16:22
Hagi skrev:

Frontosorna lever ju dessutom i naturen i vatten med mycket hög konduktivitet (salter).

Ca 500 microsiemens är väl inte att räkna som så himla mycket?
#7 - 19 januari 2008 17:04
Ca 500 microsiemens är väl inte att räkna som så himla mycket?

Ca 600uS är rejält konduktivt för att vara sötvatten, så är det! Vet du många andra sötvattenfiskar som går i betydligt mer konduktivt vatten än så? 1/2 dl /100l vatten är dock inte speciellt salt (ur ett bräck/salt vatten perspektiv), många använder salt i liknande dosering konstant i sina Malawi och Tyanganyika -kar för att få upp konduktiviteten likt den i naturen...
#8 - 19 januari 2008 21:08
Hagi skrev:
C-vitamin (i fodret) har betydelse för sårläkningsprocessen. Så när du börjar mata den igen kan du tillsätta extra C vitamin i fodret (om du gör det själv). Frontosa tål en hel del salt! Jag skulle ha tagit i ca 1/2 jodfritt salt /100L vatten

Ähum ...när jag börjar mata igen!
Jag har satt i en riktig pump till han nu oxå så jag har redan börjat mata honom. Han äter bra och jag är noga med att ta ut överflödig mat.
Jag vet att man inte skall mata under medicinering, men räknar inte salt riktigt som det.
Vad bra att det tålde såpass med salt ändå. Det finns väl ggr som man gör riktiga saltbad under kortare tid t.o.m.
Sen skriver du c- vitamin. hur skall jag få tag e det, det är väl knappast en brustablett som jag kommer mala ner i maten (wow, jag har uppfunnit den nya luftpumpen, hehe) Skämt åt sido. jag fortsätter med salt, tänkte göra dagliga delvattenbyte oxå. Känns det rätt?
#9 - 19 januari 2008 21:12
mirrefirre skrev:
vilka fiskar var det i slagsmålet frontosen och vilken ee den andra sorten elr var det också en frontos

En frontosa den med, fick dock inga skador som tur var!
Jag måste göra mig av med dem nu, de har börjat jagas en del i akvariet.
Har ett alldeles för litet kar till dem[:(], mkt tråkigt men har insett att det är för deras bästa.
#10 - 20 januari 2008 09:31
Tänkte bara om du gör egen räkmix så kan du göra en liten dos med extra mycket C-vitamin (askorbinsyra från kryddhyllan) om du vill....

Jo, i vissa fall kan man bada fisken i saltlösning, inget jag gjort själv, och inget som är aktuellt i det här fallet iaf.
#11 - 20 januari 2008 12:08
Hagi skrev:
Tänkte bara om du gör egen räkmix så kan du göra en liten dos med extra mycket C-vitamin (askorbinsyra från kryddhyllan) om du vill....

Jo, i vissa fall kan man bada fisken i saltlösning, inget jag gjort själv, och inget som är aktuellt i det här fallet iaf.

askorbinsyra skall det bli. Gillar när det finns hjälpmedel i den vanliga livsmedelhandeln:)
#12 - 21 januari 2008 07:09
Han fick askorbinsyra i maten igår men ngr timmar senare simmade han dåligt och jag kunde fånga honom med händerna. Han fick lämna in tyvärr....
#13 - 21 januari 2008 07:31
Synd

Jag hoppas att du blandade det (askorbinsyran) i rimliga proportioner i fodret (räkmix), men det utgår jag ifrån att du gjorde

Det bästa brukar vara att låta dem gå utan mat ett tag, tills de har repat sig skapligt
#14 - 21 januari 2008 07:56
Hagi skrev:
Synd

Jag hoppas att du blandade det (askorbinsyran) i rimliga proportioner i fodret (räkmix), men det utgår jag ifrån att du gjorde

Det bästa brukar vara att låta dem gå utan mat ett tag, tills de har repat sig skapligt

Ja blandade ut det, men det kanske blev för starkt för honom ändå.
Sedan så var han väldigt trasig i fjäll och fenor men men , man hoppas ju alltid.
Tråkigt var det ,mister man står det ju 1000 åter säger de ju. Hittade 5 yngel ifrån min golden i går[:o]
#15 - 21 januari 2008 08:38
Man måste tänka på konsekvenerna av ett preparat både direkt och indirekt (på vattnet), speciellt om den/de går i begränsad vattenvolym.

En normal dos askorbinsyra i räkmix är 5-10 ml till ca 1 kg käk, en rejäl dos blir det om man tar ex. hela påsen (35 g, ca 2 matskedar) till samma mängd foder...

EDIT: förtydligande, vad jag främst vill ha sagt med det är att askorbinsyra är precis vad det låter som, en SYRA, och kommer vid en kraftig överdosering således att påverka vattnet, i negativ bemärkelse (ur en frontosas ståndpunkt), i en begränsad vattenvolym.
#16 - 21 januari 2008 19:26
Hagi skrev:
Man måste tänka på konsekvenerna av ett preparat både direkt och indirekt (på vattnet), speciellt om den/de går i begränsad vattenvolym.

En normal dos askorbinsyra i räkmix är 5-10 ml till ca 1 kg käk, en rejäl dos blir det om man tar ex. hela påsen (35 g, ca 2 matskedar) till samma mängd foder...

EDIT: förtydligande, vad jag främst vill ha sagt med det är att askorbinsyra är precis vad det låter som, en SYRA, och kommer vid en kraftig överdosering således att påverka vattnet, i negativ bemärkelse (ur en frontosas ståndpunkt), i en begränsad vattenvolym.

Jag blandade i en portion. Men tror att jag fick för mkt på det sättet. Skulle säkert vara bättre att blanda en större mängd mat så tror jag att det inte hade varit så stor chans att överdosera.
Jag fick inte känslan att det var vattnet som det var fel på. Han blev först dålig ngr timmar efter maten och hade inte visat ngr tecken innan.
Jag tror inte att hans mage klarade min dosering. Jag är tyvärr ganska säker på att han dog för att jag tabbade mig.
Jag vet inte om han skulle klarat sig , men med buken uppåt å lite ryck då och då kändes det som det ända rätta var att ta bort honom ....
Jag har lärt mig en läxa..=(
#17 - 21 januari 2008 21:44
Hagi skrev:
Ca 600uS är rejält konduktivt för att vara sötvatten, så är det! Vet du många andra sötvattenfiskar som går i betydligt mer konduktivt vatten än så? 1/2 dl /100l vatten är dock inte speciellt salt (ur ett bräck/salt vatten perspektiv), många använder salt i liknande dosering konstant i sina Malawi och Tyanganyika -kar för att få upp konduktiviteten likt den i naturen...

Nej, dom använder saltet för att läka skador och förebygga svampangrepp.
Igelbäcken på Järvafältet för att ta ett exempel, har ca 1000 microsiemens i konduktivitet.

http://www.riftlakes.com/cichlids/malawi.html
Där omnämns konduktiviteten i Malawisjön till ca 200 microsiemens. Det behöver du inte ha i så mkt salt för att uppnå. (Tog upp Malawi eftersom du omnämner det ovan.)
#18 - 22 januari 2008 08:56
Nej, dom använder saltet för att läka skador och förebygga svampangrepp.

Igelbäcken på Järvafältet för att ta ett exempel, har ca 1000 microsiemens i konduktivitet.

http://www.riftlakes.com/cichlids/malawi.html

Där omnämns konduktiviteten i Malawisjön till ca 200 microsiemens. Det behöver du inte ha i så mkt salt för att uppnå. (Tog upp Malawi eftersom du omnämner det ovan.)

Malawi ligger på 200-300uS, Tangyanika på 500-600uS. Det är få andra akvariefiskar (sötvatten) som kommer från vatten med så pass hög konduktivitet. Det är ett faktum. Vad finns det för akvarie(fiskar) i Igelbäcken? Eller vem tar kranvatten därifrån?

JAG (och andra med mig) använder salt (oaktat vilken form av salt vi snackar)till ovanstående fiskar för att få en konduktivitet som motsvarar det i naturen, konduktiviteten är nog viktigare än de flesta anar, vissa använder det säkert i förebyggande syfte också eller enkom i det syftet, det får var och en svara för. VISSA doserar i den mängd jag skriver i inlägget, så mycket behövs dock ej för att ex. få upp konduktiviteten till malawimått, däremot är det nog rätt så nära ex. Tanganyika. Någorlunda rätt konduktivitet underlättar för fisken att hålla rätt salthalt i kroppen vilket naturligtvis gör fisken mer motståndskraftig mot olika angrepp -logiskt! Sen har saltet andra positiva egenskaper också, såsom att ex. parasiter tål det sämre än fisken (men då talar vi betydligt högre salthalter än det som bör brukas för att ex. hålla Malawi i ett lagom konduktivt vatten). Det är alldeles riktigt att det inte är mycket salt vi snackar om, vem har påstått det? Men faktum kvarstår att ingen (de allra,allra flesta iaf) inte får ett tillräckligt konduktivt vatten ur sin kran för att hålla Tanganyika, eller Malawi för den delen, i vatten som konduktivt liknar det i naturen.

Det finns 2 läger när det gäller saltets vara eller icke vara, jag känner till det, men den diskussionen ska vi inte föra här, utan jag konstaterade bara att ex. malawi och tanganyika är vatten med betydligt högre konduktivitet än de allra flesta andra sötvattenfiskar har i naturen och att de därav i naturen har en betydligt högre salthalt i vattnet än många andra (akvarie)fiskar.

Var och en får ha sin uppfattning i frågan, och som du nog förstår så är jag av den uppfattningen att RÄTT mängd salt är av godo när man håller dessa fiskar, dock är jag av uppfattningen att det är konduktiviteten som är den mest väsentliga anledningen till att använda saltet, att sedan saltet (NaCl) har andra positiva egenskaper gör mig inget!
#19 - 22 januari 2008 10:09
Hagi skrev:
Malawi ligger på 200-300uS, Tangyanika på 500-600uS. Det är få andra akvariefiskar (sötvatten) som kommer från vatten med så pass hög konduktivitet. Det är ett faktum. Vad finns det för akvarie(fiskar) i Igelbäcken? Eller vem tar kranvatten därifrån?

!

Att vara akvariefisk är ingen biologisk definition, utan det blir en fisk per automatik när någon stoppar den i akvarium. Vilka fiskar som hamnar där beror på akvariestorlek, tillgång, färger, och ibland tas hänsyn också till naturligt beteende.
Igelbäcken innehåller sutare, grönling, gädda och abborre främst.
#20 - 22 januari 2008 11:31
Att vara akvariefisk är ingen biologisk definition, utan det blir en fisk per automatik när någon stoppar den i akvarium. Vilka fiskar som hamnar där beror på akvariestorlek, tillgång, färger, och ibland tas hänsyn också till naturligt beteende.

Igelbäcken innehåller sutare, grönling, gädda och abborre främst.

Ja där ser man, men faktum kvarstår fortfarande att de afrikanska sjöarna har hög konduktivitet jämfört med de allra flesta andra sötvatten varifrån våra akvariefiskar härstammar ifrån, vet ej varför det är så svårt för dig att medge detta!? Att sedan ex. gäddan i Igelbäcken lever i vatten med hög konduktivitet var intressant.

Salt höjer konduktiviteten. Och det vatten vi får i kranarna (ej från igelbäcken) är oftast mjukt, och ej så konduktivt -den fisk det i ursprunget handlade om var -frontosa! Den mår bra av en tillsats som höjer konduktiviteten på vattnet.

Eftersom vi nu har glidit ifrån ämnet, tänker jag inte diskutera detta här iaf.

-Klart och slut från 60
Bilagor:

Annons