Rekomenderad storlek på akvarium till uppfödning av malawi..

#1 - 7 april 2008 19:44
Ska göra mig av med hela fiskbesättningen och 3 akvarium här hemma och satsa på ett stort, 540/720 liters malawi istället.
Tänkte att jag kanske kan spara det största av de tre, ett 72-liters till uppfödning av eventuella yngel.
Jag läste någonstans att rekomenderat akvarium till uppfödning av malawi ska vara minst 100 liter då ynglena kan stanna i växt och få jobbiga konsekvenser. Vill bara höra ifall detta kanske bara vart skrock och om jag kan använda mitt 72-liters med gott samvete, iallafall under en kortare period, inte med så många yngel och med lite inredning + bra filter?
#2 - 8 april 2008 06:54
Visst kan man föda upp några malawis till säljsklart i en 72:a, om man har mycket filtrering och gör sina vattenbyten, men, det är bättre ju större och ju fler akvarier du har. I princip alla malawis förökar sig extremt lätt och snabbt, vad ska du göra med resten av ynglen?
#3 - 8 april 2008 07:12
72 går bra om du skall förvara yngel men vad är vitsen? Ska du däremot dra upp yngel till friska fina fiskar så anser jag att yngelbaljan börjar på 200 liter o uppåt.

Mvh Jari
#4 - 8 april 2008 08:09
jarinen skrev:
72 går bra om du skall förvara yngel men vad är vitsen? Ska du däremot dra upp yngel till friska fina fiskar så anser jag att yngelbaljan börjar på 200 liter o uppåt.

Mvh Jari

vilket är egentligen bäst, ha ett yngel kar på typ 60/72 l som dom kan spotta ut yngeln i och sen släppa över dom till det stora (600l) eller låta naturen ha sin gång så dom får spotta ut i det stora?
#5 - 8 april 2008 10:22
Blohme skrev:
vilket är egentligen bäst, ha ett yngel kar på typ 60/72 l som dom kan spotta ut yngeln i och sen släppa över dom till det stora (600l) eller låta naturen ha sin gång så dom får spotta ut i det stora?

Vet inte riktigt, är inte så haj på malawi men jag förstår att 70 liter inte går att dra ciklider i, det var min enda poäng.

Mvh Jari
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 8 april 2008 12:16
Beror ju förstås på antalet yngel, vattenbyten, filtrering etc. men nog tycker också jag att som uppdragningskar så behövs åtminstone 150-200 liter
#7 - 8 april 2008 13:20
Jag har ett 60 l som mina går i tills dess de är ca 1,5-2 cm. Sen flyttar de till 375 l tillsammans med de andra "halvstora" ynglena.
#8 - 8 april 2008 13:37
Skulle gissa att du kan dra upp ca 25-30 yngel i ett sånt kar dvs en kull åt gången. Detta om du sköter vattenvärden mm som tidigare skrivits.
#9 - 8 april 2008 13:40
Nja, har inte tänkt försöka få dom till fullvuxen storlek i det lilla karet, bara använda som spottkar och hjälpa dom upp i rimlig storlek innan jag säljer, byter eller vad jag nu gör med dom senare.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 8 april 2008 13:47
Vic skrev:
Nja, har inte tänkt försöka få dom till fullvuxen storlek i det lilla karet, bara använda som spottkar och hjälpa dom upp i rimlig storlek innan jag säljer, byter eller vad jag nu gör med dom senare.

Det var det som jag menade med att "dra upp".
I ditt lilla akvarium tror jag att max 15-20 fiskar i "mbunastorlek" skulle funka (dvs något färre än endymion rekommenderar). För Haplisar krävs större akvarium.
#11 - 9 april 2008 06:55
Det var det som jag menade med att "dra upp".

I ditt lilla akvarium tror jag att max 15-20 fiskar i "mbunastorlek" skulle funka (dvs något färre än endymion rekommenderar). För Haplisar krävs större akvarium.

Vilken storlek ca i cm är det lagom att byta in till sin zooaffär?

mbunas pratar vi om då?

Annons