Jag planerar att göra om mitt 540l (http://www.viitanen.se/akv/akv.html - för ett par månader sedan) i äkta low-tech/walstad stil med jordbotten etc...
Hela projektet tros starta i början av juni men då jag gillar planering så har jag redan börjat :)
Som sagt så ska det hela byggas i walstad stil med jord/torv botten med ett gruslager ovanpå. Mitt fluval 304 ska få lite torvextrakt samt alkottar i sig för att ge svartvatten effekt för den äkta SA biotopen...
Belysningen kommer att ske med en fyrarörs ramp (4x36W) villket kommer att leverera ca 0,27 W/L eller ca 1 WPG. Alternativt så ska jag sätta in 1-2 extra 36(40)W rör om det hela inte räcker...
Invånare i karet:
Sorgmantlar, ca 15st
Citroner, ca 10st
Kardinaler, ca 30st (omöjliga att räkna)
Ancistrus, ca 5st?
Siamensis, några då de ränsar bra
Skalarer, ett större par eller ett stimm på 4-5st små
Black molly, några st (så kul med levandefödare)
Nu dock till det viktiga...hur man ska inreda akvariet...
Jag har redan gjort en liten planering men vill gärna ha tipps, synpunkter med mera då jag troligtvis inte har tänkt på allt :)
Här är en bild på det hela:

Och här beskrivning till bilden:
A) Rot (med Riccia?), ca 20cm x 60cm (!)
B) Rot (med Riccia?), som går up till "ytan" och lutar mot bakre väggen
C) Mörka/Svarta stenar (!)
D) Teknik: Filter in & ut samt doppvärmare (!)
1) Baccopa Australis (!)
2) E. Bleheri (!)
3) E. Osiris (!)
4) E. Bleheri (stor, begagnad eller tropica moderplanta)
5) Lilaeopis Macloviana
6) E. Parviflorus
7) Hydrocotyle Leucocephala
8 ) Eleocharis "Parvula"
9) E. 'Aquartica'
10) Alternanthera Reinecki
11) Sagittaria Subulata (utspritt) (0,5 !)
12) E. Angustifolius
(Allt som har utropstecken har jag redan och kommer således med stor trolighet att finnas med i remaken).
Jag tänkte inte mkt på aquascaping "regler" när jag gjorde denna utan improviserade mest men den verkar följa en del av dem iafa. Tex 1,6:1 regeln då blickfånget troligen kommer att ligga vid de röda Alternanthera Reinecki (10), alternativt där den högra roten slutar, båda vilka ligger vid 1,6:1.
Ett problem kan dock vara att det ligger för stora och mörka växter i mitten villket kan skapa obalans...
Lilaeopis Macloviana (5) är tänkt att imitera vallesneria då det inte existerar någon riktig vallesneria i SA...
Som jag sa så har jag bara noterat och tänkt på en bråkdel av allt som man ska tänka på så ALLA komentarer, tipps etc är välkommna!
Tack för alla som orkat läsa och tack på förhand!