Rena 480 liter börjar bli inrett och snyggt!! :-)

Lucas_no1
#1 - 3 februari 2006 23:46
Nu börjar mitt Rena akvarium i vardagsrummet bli skapligt snyggt och växterna ser ut att trivas ihop med mina discusar för första gången!
Discusarna har till och med parat ut sig till förhoppningsvis två nya par. :-)
På några veckor har både discus och bolivianskfjärilsciklid lagt rom.

Vill ni veta hur det ser ut så kika på länkarna nedan.
Hoppas ni gillar det ni ser!

http://img9.imagevenue.com/img.php?loc=loc24&image=ed1f4_Bild_225.jpg

http://img128.imagevenue.com/img.php?loc=loc24&image=caf10_Bild_226.jpg

http://img138.imagevenue.com/img.php?loc=loc24&image=c8803_Bild_230.jpg

http://img131.imagevenue.com/img.php?loc=loc24&image=f2016_Bild_119.jpg

/Lucas :-)
#2 - 3 februari 2006 23:57
lika snyggt som alltid lucas.
ack så fint rena möbelakvarium är!
dina discus är ju suveränt fina
#3 - 4 februari 2006 00:12
Riktigt snyggt!
Är själv ordentligt sugen på att börja köra discus
#4 - 4 februari 2006 01:15
[quote=Sacrium]Riktigt snyggt!
Är själv ordentligt sugen på att börja köra discus[/quote]

jepp samma här.. förhoppningsvis börjar ja med de i mars :)
#5 - 4 februari 2006 08:05
Supersnyggt!

Ps:
Ett tips är att flytta doppvärmaren bakom roten...
#6 - 4 februari 2006 08:09
Wow! Läckert!
Och precis den sorts discus jag gillar!
#7 - 4 februari 2006 09:27
Skitsnyggt! *avis* Gillar rötterna, det ser stilrent ut, inte för mycket plotter!
Lucas_no1
#8 - 4 februari 2006 10:10
[QUOTE=petnym]Supersnyggt!

Ps:
Ett tips är att flytta doppvärmaren bakom roten...[/QUOTE]

Doppvärmaren är faktiskt placerad bakom stora roten i bakgrunden och det är insuget till ytterfiltret du ser som är störande.
Det var från början ett vitt eller ljusblått plaströr till renas ytterfilter.
Jag bytte ut det mot ett svart sotat genomskinligt fluval rör i stället.
Dock syns gråa gummipackningen allt för mycket och ska bytas ut vid tillfälle men jag hoppas att spikbladet ska ta sig och täcka röret.
Renas ytterfilter har svarta kopplingar och svarta rör till utblås sidan och ljusgblått till insugs sidan och det för att man inte ska koppla fel vilket jag tycker är jätte löjligt!
Jag fattar inte att det inte tillverkas diskreta färger på filter och slangar!
Alla filter ska det vara någon form av skrikig färg på.

Nåväl kul att ni gillade bilderna! :-)
#9 - 4 februari 2006 11:01
Grymt fint, Lucas.

Vilken sorts diskusar är det du har i karet?
Dom passade nämligen grymt bra in och jag ska starta diskuskar innan sommaren någon gång :)
#10 - 4 februari 2006 11:06
[quote=Lucas_no1]Nu börjar mitt Rena akvarium i vardagsrummet bli skapligt snyggt och växterna ser ut att trivas ihop med mina discusar för första gången!
Discusarna har till och med parat ut sig till förhoppningsvis två nya par. :-)
På några veckor har både discus och bolivianskfjärilsciklid lagt rom.

Vill ni veta hur det ser ut så kika på länkarna nedan.
Hoppas ni gillar det ni ser!

http://img9.imagevenue.com/img.php?loc=loc24&image=ed1f4_Bild_225.jpg

http://img128.imagevenue.com/img.php?loc=loc24&image=caf10_Bild_226.jpg

http://img138.imagevenue.com/img.php?loc=loc24&image=c8803_Bild_230.jpg

http://img131.imagevenue.com/img.php?loc=loc24&image=f2016_Bild_119.jpg

/Lucas :-)[/quote]

Kanonsnyggt !!!

Helt klart är ingen bakgrund den snyggast bakgrunden :)
#11 - 4 februari 2006 11:19
Vad grymt akvarium du har! Snygga diskusar.
#12 - 4 februari 2006 13:39
Hej, Det ser jättefint ut!

Jag har tre frågor till dig. Har nämligen beställt ett exakt likadant :)

Jag undrar:

1. Bländas lysrören när man bara tittar på akvariet från normalt avstånd?
2. Hur stora är discusarna på bilden?
3. Var har du fått tag i en bakgrund som är tillräckligt hög?

/ Nyfiken Maria
Lucas_no1
#13 - 4 februari 2006 14:08
[QUOTE=Björken]Hej, Det ser jättefint ut!

Jag har tre frågor till dig. Har nämligen beställt ett exakt likadant :)

Jag undrar:

1. Bländas lysrören när man bara tittar på akvariet från normalt avstånd?
2. Hur stora är discusarna på bilden?
3. Var har du fått tag i en bakgrund som är tillräckligt hög?

/ Nyfiken Maria[/QUOTE]

1. Absolut inte!
Däremot är det en aluprofil på karet som syns i bak kant av karet när man sitter lågt som i en soffa.
Det är listen på toppen som syns under vattenytan.

2. Discusarna är ca 17-18 cm styck och det är en mycket vacker Royalblue hanne och en Cobolt samt tre rödturkosa.

3. Bakgrund har jag ingen i karet.
Jag har däremot en svart film på baksidan.
Det är en sådan man tonar bilrutor med i mörkaste utförandet.
3 meter 70 cm hög kostar lite över 100kr på biltema.
Jag tror inte det är smart att montera en bakgrund i detta karet då det bara är 50 cm djupt.
Sen har jag personligen tröttnat på bakgrunder då jag tycker dom snor förmycket plats och begränsaren fantasin när man vill inreda karet.
Så nu ska jag nog göra mig av med min andra nyinköpta btn rocky juwel 120cm och göra på samma sätt med svart film i juwel karet. :-)
#14 - 4 februari 2006 14:16
[quote=Lucas_no1]
3. Jag tror inte det är smart att montera en bakgrund i detta karet då det bara är 50 cm djupt.[/quote]

50 cm? Ja, just det, djupt ja, tänkte först du menade högt så jag blev lite skraj! Visst blir det typ 64 cm högt om man räknar bort rampen? Jag tänkte inte på en bakgrund inne i karet utan en plansch att tejpa fast utanpå, ursäkta att jag var otydlig..... Jag är lite svag för bakgrund som ser ut som bergvägg men det är svårt att hitta höga sådana har jag märkt :( . Bra att veta hur stora discusarna är så att jag kan tänka mig in i hur det kommer att se ut med mina fiskar i akvariet. Tack!
Lucas_no1
#15 - 4 februari 2006 15:53
[QUOTE=Björken]50 cm? Ja, just det, djupt ja, tänkte först du menade högt så jag blev lite skraj! Visst blir det typ 64 cm högt om man räknar bort rampen? Jag tänkte inte på en bakgrund inne i karet utan en plansch att tejpa fast utanpå, ursäkta att jag var otydlig..... Jag är lite svag för bakgrund som ser ut som bergvägg men det är svårt att hitta höga sådana har jag märkt :( . Bra att veta hur stora discusarna är så att jag kan tänka mig in i hur det kommer att se ut med mina fiskar i akvariet. Tack![/QUOTE]

Jag tror inte riktigt att det är 64 cm högt men nu är det lite svårt att mäta då det är fyllt med vatten och jag har frigolit i botten.
Fast jag har en kompis som har rena 680 liter och han har en 60 hög film bak och det fungerar bra om man har sand i.
Då syns det ingen glipa.
#16 - 4 februari 2006 16:19
Oj, det ser kanon fint ut. Perferkt placering av växter. Ger fin balans.
#17 - 5 februari 2006 09:59
Ser riktigt bra ut.
Det enda som stör är på den första bilden så ser det ut som att det läcker ut ljus genom locket, e det så?
Lucas_no1
#18 - 5 februari 2006 10:25
[QUOTE=adl]Ser riktigt bra ut.
Det enda som stör är på den första bilden så ser det ut som att det läcker ut ljus genom locket, e det så?[/QUOTE]

Det kan det nog göra på bilden.
Det är tre hela luckor som ligger uppe på toppen trycker man inte ihop dom så glipar dom och ljus tränger igenom.
#19 - 5 februari 2006 13:44
Borde vara 64 högt, annars luras de ju.... (150x50x64=480). Ibland blir man lurad, har jag märkt, men jag hade hoppats att det inte var så i det här fallet......
Lucas_no1
#20 - 5 februari 2006 14:30
[QUOTE=Björken]Borde vara 64 högt, annars luras de ju.... (150x50x64=480). Ibland blir man lurad, har jag märkt, men jag hade hoppats att det inte var så i det här fallet......[/QUOTE]

Du är lite lurad faktiskt och jag med för den delen!

Jag kan inte få det till 64 högt om du inte vill dränka lysrören.
Tror att 62 är riktiga vattenhöjdmåttet.
bredden är inte 150 utan 148,4 och djupet 48 så även om det skulle vara 64 högt kan det inte bli 480 liter!
Om jag räknar på 62högt blir det 441liter och om det skulle vara två 2 högre blir det bara 10 liter till.
#21 - 5 februari 2006 14:38
Ok, det är ju bra att veta. Ska nog fundera på att avblåsa beställningen och köpa något annat istället då.....Synd :(
Lucas_no1
#22 - 5 februari 2006 17:43
[QUOTE=Björken]Ok, det är ju bra att veta. Ska nog fundera på att avblåsa beställningen och köpa något annat istället då.....Synd :([/QUOTE]

Vad gör 39 liter hit eller dit eller 2cm mer eller mindre i höjd?
Fiskarna bryr sig säkert inte och jag har inte tänkt på det innan måttstocken plockades fram.
Jag förstår faktiskt inte. *funderar*

Jag hörde för en stund sedan med en kille som handlar med dessa kar, samma kille som jag köpte mitt av och han sa att i Rena katalogen så uppger dom faktiskt både inner och yttermått med volym.
#23 - 5 februari 2006 21:14
Nej visst, du har säkert rätt. Det är bara det att jag var så inställd på 480 l och då kändes 440 plötsligt litet. Och så blir jag lite arg och upprorisk av falsk marknadsföring...... Men vaddå- skulle 480 l i så fall vara volym mätt med yttermått? För det är ju i så fall ett väldigt märkligt sätt att beräkna volym på. Men du har väl rätt, 440 blir säkert också bra och akvariet i sig är ju underbart vackert. Det var roligt att få se din bild. Bara inte scalarerna ser för stora ut i det så.........men det ska väl gå bra. Tack för din hjälpsamhet och tålmodighet med alla mina frågor om ditt akvarium. Är det kanske så med de flesta akvarier- att det beräknas efter yttermått så att de angivna litrarna inte stämmer i slutändan?
Lucas_no1
#24 - 5 februari 2006 22:56
[QUOTE=Björken]

Av ren nyfikenhet så mätte jag mitt Juwel Rio 240 liter.
Yttermåtten på glaset var 120 långt 40 brett.
Innermåttet räknade jag inte men jag vet att bakgrunden som jag har i karet är 47 hög från botten av karet och när vattnet i karet är fyllt till maxnivån vid det röda strecket så är det ca 1,5 cm till toppen på bakgrunden.
Vad blir det då..... hmmm inte 240 liter.

Räknar man bort 8 milimters tjockt glas från 120 blir det 118,4 långt 38,4 brett och ca 45,5 högt vilket då blir 206 liter vatten mer får du inte i!!!
Lucas_no1
#25 - 5 februari 2006 23:01
Vad är det för scalarer du har?
Själv har jag just nu 3 dagar gamla f2 scalarer simmandes i ett 100liters kar. :-)
#26 - 6 februari 2006 14:36
Ja, då är det väl så att volymen oftast beräknas utifrån yttermått........ kan ju vara bra att veta. Tre dagar gamla F2- scalarer, det låter inte illa :) . De måste vara jättesöta, har aldrig sett så små scalarer någon gång. De blir säkert jättefina. Jag har nu fyra stycken vanliga grå scalarer med svarta ränder. De är mellan fem och åtta cm långa ungefär. Behöver snart flytta ur det akvarium de går i nu, för det är för litet.
#27 - 9 februari 2006 20:40
Lucas vad e det för sand du har i karet?
Lucas_no1
#28 - 10 februari 2006 12:14
Det är råda 0,8-1,2
#29 - 10 februari 2006 12:28
Finns det så ljus rådasand alltså? :) Eller ser den ljusare ut på bilden än i verkligheten?

Biltemaplanschen...... fanns den i andra nyanser också? Jag tror att mina scalarer skulle smälta in lite väl mycket i den bakgrunden.....
Lucas_no1
#30 - 10 februari 2006 12:46
[QUOTE=Björken]Finns det så ljus rådasand alltså? :) Eller ser den ljusare ut på bilden än i verkligheten?

Biltemaplanschen...... fanns den i andra nyanser också? Jag tror att mina scalarer skulle smälta in lite väl mycket i den bakgrunden.....[/QUOTE]

All råda är lite rödgul till färgen biltemas bläster är mer vit.
Sen beror nog allt på vad man har för lysrör i rampen.
Jag tycker svart är snyggast alla andra färger är onaturliga sen gillar jag personligen när inte fiskarna är i rampljuset utan att man får leta lite efterdom och att dom kan gömma sig.
Ta Vargarna på skansen där får man leta och när man ser dom blir man glad! :-)
#31 - 10 februari 2006 13:21
Men FINNS det andra nyanser på planscherna på Biltema, ifall jag skulle vilja ha något ljusare?
Lucas_no1
#32 - 10 februari 2006 14:07
Tror du får leta upp någon firma som gör reklamskyltar och köpa plastfilm därifrån om du vill ha annan färg en svart för denna jag köpt är ju till för att tona bilrutor och jag kan inte tänka mig att biltema har någon annan nyans än svart för det ändamålet.
#33 - 20 mars 2006 09:51
[quote=Lucas_no1]All råda är lite rödgul till färgen biltemas bläster är mer vit.
Sen beror nog allt på vad man har för lysrör i rampen.[/quote]

Du har ju ett likadant akvarium som jag kommer att ha........ Hur pass röd/ rosa tycker du att rådan ser ut i just det akvariet med just de lysrören? Jag gillar nämligen inte rosa sand men har svårt att hitta något bra alternativ.....
#34 - 20 mars 2006 09:53
buäää. jag vill också ha ett snyggt akvarium med diskusar istället för mitt nysilikonade som måste torka till torsdag.
Bilagor:
Lucas_no1
#35 - 23 mars 2006 13:04
[QUOTE='[xstream]']buäää. jag vill också ha ett snyggt akvarium med diskusar istället för mitt nysilikonade som måste torka till torsdag.[/QUOTE]

Smakar det så kostar det! :-)

Btn amazonas är på G i karet till helgen.
#36 - 23 mars 2006 13:07
Lucas, jag ställde en fråga till dig i mitt förra inlägg........ Du har inte lust att svara på den?
Lucas_no1
#37 - 23 mars 2006 14:46
[QUOTE=Björken]Du har ju ett likadant akvarium som jag kommer att ha........ Hur pass röd/ rosa tycker du att rådan ser ut i just det akvariet med just de lysrören? Jag gillar nämligen inte rosa sand men har svårt att hitta något bra alternativ.....[/QUOTE]

Såg inte inlägget!

Jag kan faktiskt inte svara på frågan utan bara anta trots att jag har karet och råda för mitt vatten var mer en te färgat.
Detta gjorde ju min sand brungul.
Vid vattenbyte blev den inte röd snarare brun och det tyder nog på att den inte går åt röda hållet med dessa lysrör som sitter i från början om det nu är samma i alla vill säga.
Det sitter två grolux i mitt samt två aquarelle.
Skulle det bara vara grolux skulle sanden bli mycket rödare.

Jag kommer inte köra med inredning på att tag nu och just nu är karet vattentomt.
#38 - 26 mars 2006 13:52
[quote=Lucas_no1]Smakar det så kostar det! :-)

Btn amazonas är på G i karet till helgen.[/quote]

Trodde du tröttnat på BTN bakgrunder med tanke på följande som du skrev tidigarer.

[quote=Lucas_no1]
3. Bakgrund har jag ingen i karet.

Sen har jag personligen tröttnat på bakgrunder då jag tycker dom snor förmycket plats och begränsaren fantasin när man vill inreda karet.
Så nu ska jag nog göra mig av med min andra nyinköpta btn rocky juwel 120cm och göra på samma sätt med svart film i juwel karet. :-)[/quote]

Personligen så tycker jag att BTN Amazonas är den snyggaste bakgrunden man kan ha i karet.
Ser fram mot nya bilder..
Lucas_no1
#39 - 26 mars 2006 22:45
[QUOTE=adl]Trodde du tröttnat på BTN bakgrunder med tanke på följande som du skrev tidigarer.

Personligen så tycker jag att BTN Amazonas är den snyggaste bakgrunden man kan ha i karet.
Ser fram mot nya bilder..[/QUOTE]

Det stämmer faktiskt men discusen är ett stort intresse och dessa vill jag ha i vardagsrummet då jag tycker de är de vackraste fiskarna som finns och dessa går ej bra i akvarium med svart/mörk bakgrund, dom blir kolsvarta och fula i färgerna.
Jag tycker bakgrunder hindrar en från att inreda akvarium personligt men nu är det fråga om discus i ett rent akvarium ingen sand och inga växter då är det snyggare med dessa fiskar om det finns en bakgrund bakom.
Sen har jag tur eftersom jag har andra akvarium att inreda med växter och rötter mm. :-)
Akvarium utan discus är helt klart snyggast utan bakgrund och massor av rötter stenar och växter men det blir för mycket jobb med discus i sånna kar.

Jag och en kompis har slitit hela dagen med att montera btn miniamazonas i karet så nu är det på plats och nya bilder kommer innom kort! :-)

Sen måste jag säga att det är dåligt av simonstorp att påstå att det är exakta mått på btn bakgrunderna för det är det inte alls!
1,5 centimeter för lite på höjden var det och det blev ett jäkla mer jobb pågrund av det! GRRRRR
#40 - 27 mars 2006 07:32
På Djurmagazinet i Farsta centrum så har dom ett 480L Rena med en BTN Amazonas bakgrund i, dom har lagt två eller tre frigolit skivor under den för att höja upp den.
Lucas_no1
#41 - 27 mars 2006 09:03
[QUOTE=adl]På Djurmagazinet i Farsta centrum så har dom ett 480L Rena med en BTN Amazonas bakgrund i, dom har lagt två eller tre frigolit skivor under den för att höja upp den.[/QUOTE]

Jag tror det är en kopia av btn dom stoppat ner i karet.
Jag minns inte så noga för jag tittade inte så värst mycket på det karet när jag var där.
Det jag minns var att det var ett riktigt fult val av bottenmaterial i de karet.
Vita stenar... huuua... :-)
#42 - 30 mars 2006 14:03
Lucas ge oss lite bilder på det färdiga resultatet!!!!!!
onlyme
#43 - 30 mars 2006 20:28
[quote=adl]Lucas ge oss lite bilder på det färdiga resultatet!!!!!![/quote]

Adl... Lucas har avreggat sig här efter en konflikt med Kjell Fohrman för ett par dagar sedan.:(

Så vi får nog inte se några mer bilder på Lucas akvarium på detta forum........
#44 - 31 mars 2006 13:11
Tråkigt att höra, skulle vilja ha sett bilder på karet med BTN bakgrunden i.
#45 - 31 mars 2006 18:35
[quote=onlyme]Adl... Lucas har avreggat sig här efter en konflikt med Kjell Fohrman för ett par dagar sedan.:(

Så vi får nog inte se några mer bilder på Lucas akvarium på detta forum........[/quote]

Otroligt synd !!!!

Finns tåten kvar eller blev den för pinsam så att den censurerades mha radering av "Mr" ??
onlyme
#46 - 1 april 2006 11:55
[quote=oveb]Otroligt synd !!!!

Finns tåten kvar eller blev den för pinsam så att den censurerades mha radering av "Mr" ??[/quote]

Typ så Ove.. Det blev väl ett par obehagliga tycken i den tåten som inte gillades........[}:)]

(Och nu kommer väl denna tråd också att raderas.....*asg*)

Annons