Rena 640

#1 - 24 januari 2007 19:40
Nu har jag precis burit hem (inte själv, det behövdes två till) min nya pärla, ett RENA 640 :D .

Efter att ha packat upp all kartong och plast upptäckte jag att det sitter tre runda frigolitskivor, symmetriskt placerade, tejpade under botten av karet. Är det någon med erfarenhet av RENA kar som vet om dessa små skivor är för transportens skull eller om de ska sitta kvar? Jag vill ju komma igång med inredandet :) men det vill jag inte börja med förrän jag vet om skivorna ska bort eller ej. Snälla, någon som vet?

Såg också att filtret som följer med är RENA xP3 (rekommenderat upp till 600 liter), lite snålt tycker jag. Ska jag byta upp mig (dvs. betala mellanskillnaden till ett xP4) eller sälja xP3 och köpa ett EHEIM (jag har några sedan tidigare och gillar kvaliteten, RENAs filter vet jag inget om)?
#2 - 24 januari 2007 20:03
Tyvär vet jag inget om frigoliten men det är onekligen ett läckert kar du köpt.
Det skulle var kul om du fortsätter skriva om dina erfarenheter av detta eftersom jag har en dröm om att skaffa ett sånt så fort det finns plats och ekonomi och all info är därför av intresse.

En liten fråga bara vad fick du ge för det ?
#3 - 24 januari 2007 21:26
Vad kul att du gillar Renas kar!
Dessa är toppenfina.Vi säljer sådana på djurmagasinet där jag jobbar lite extra.tYVÄRR kan jag inte Komma på att jag sett dessa frigolitskivor du skriver om.
Helt klart skall du byta filter,lägg mellanskillnaden till ett Xp4.
Renas filter är bara så himla bra!!Jag har två xp3:or.kvalitet som attan vill jag mena!!!Dessutom bara hälften i energiförbrukning jämfört med eheim,fluval.
Sedan går de otroligt tyst.
Så ett Rena kan jag verkligen rekommendera.
#4 - 24 januari 2007 21:33
frigoliten ska sitta kvar. Är där som stöd för glaset.
På mitt sitter det ett stort klistermärke på frigolitbiten som det står "Do not remove" på femtielva olika språk :P
#5 - 24 januari 2007 21:58
Vad kul att du gillar Renas kar!

Dessa är toppenfina.Vi säljer sådana på djurmagasinet där jag jobbar lite extra.tYVÄRR kan jag inte Komma på att jag sett dessa frigolitskivor du skriver om.

Helt klart skall du byta filter,lägg mellanskillnaden till ett Xp4.

Renas filter är bara så himla bra!!Jag har två xp3:or.kvalitet som attan vill jag mena!!!Dessutom bara hälften i energiförbrukning jämfört med eheim,fluval.

Sedan går de otroligt tyst.

Så ett Rena kan jag verkligen rekommendera.

Jo, karet är jättesnyggt. Jag har sett nåt tidigare men när butiken där jag bor satte upp ett "litet" RENA kar så sa det klick ordentligt.

Jag får kolla vad prisskillnaden kan bli till ett xP4, alternativt kan jag ju behålla xP3 och köra ytterligare ett filter. Sen jag sålde mitt gamla har jag en 2028 över.
#6 - 24 januari 2007 22:01
SleepyZZZ skrev:
frigoliten ska sitta kvar. Är där som stöd för glaset.

På mitt sitter det ett stort klistermärke på frigolitbiten som det står "Do not remove" på femtielva olika språk :P

Är det ett RENA du har också? På mina frigolit "tallrikar" står det bara RENA. De ser ut att vara formpressade, RENA loggan är i relief, det kanske man inte använder sig av bara för att skydda under transport?
#7 - 24 januari 2007 23:22
ja jag har också ett renakar dock lite mindre så har bara en frigolitbit som det står rena på.
#8 - 24 januari 2007 23:39
SleepyZZZ skrev:
ja jag har också ett renakar dock lite mindre så har bara en frigolitbit som det står rena på.

Jättebra, då låter jag frigoliten sitta. Tack!
#9 - 25 januari 2007 16:36
överväger också inköp av ett 640.. hade du Någon valmöjlighet på bänken ?? färg/modell typ

/manne
#10 - 25 januari 2007 18:19
Jag kollade upp om det gick att få med T5 belysning och om bänken fanns i björk men svaret var nej i bägge fallen. I nuläget finns bänken bara i Bok men det kanske kommer i björk också? Jag hade föredragit björk eftersom jag har en del annan inredning i björk. Men den är snygg i bok också....
#11 - 25 januari 2007 18:46
jag är sugen på "wenge" , (mörk trä) verkar dock bara finnas i en variant. (liten) .. antar att det var 4 t8rör på 150cm i rampen , känns det tillräckligt nu, elller kommer du utöka på något sätt..

kollar man sen deras www så är det ett xp4a som ingår i "settet" 1550 L/h
skulle du kunna lägga in en blid sen på det ?

/grymt intressant..
#12 - 25 januari 2007 21:29
Jo, på den engelska web sidan listar man att det är xP4 men på den franska är det xP3 som gäller. Den franska sidan verkar inte alls lika komplett vad gäller antalet modeller så den är kanske omodern. Gör man en sökning på karet på engelska akvariebutiker så hittar man inget om att xP4 skulle vara inkluderat, där nämns bara xP3. Men, men, kanske håller man på att göra en förändring, vem vet?

Det var förresten 4 st 58 W T8 rör i armaturen. Tror faktiskt att det är ganska lagom, omräknat i W/L så är det bättre än vad jag har i något av mina andra akvarier. Har dock inte hunnit testa än, tänkte jag skulle ha ganska mycket växter i detta karet så jag får väl se. Har man växter som kräver mycket ljus eller göder med co2 så kanske det behövs mer ljus.
#13 - 25 januari 2007 23:38
Kan ju tillägga att det är separat strömförsörjning till de två ramperna, kan ju vara trevligt om man vill släcka ner dem vid olika tidpunkter på kvällen.
#14 - 26 januari 2007 04:55
har också tanken med mycket växter.. co2 har jag i andra kar så det blir det igen... hade varit bättre med t5 med 80w's rör.. i det läget..

kollade franska sidan.. så du hade rätt xp3 står där.. lite synd..
du får gärna lagga upp en bild på det när du satt upp det ..
#15 - 26 januari 2007 18:35
Vad har Rena för adress, jag kan inte hitta deras hemsida ?
#16 - 26 januari 2007 23:37
rena är ju franskt så egentligen borde ju den sidan i så fall vara mest up-to-date eller ja mest rätt i alla fall. Fransmännen är ju inte bäst på engelska i världen precis.
#19 - 27 januari 2007 11:37
janne63: hur går det ?
#20 - 28 januari 2007 00:58
Jodå, nu har jag planterat ett 60-tal plantor och fyllt på vatten. Har i 3 stycken rötter varav två flöt. En lyckades jag få på plats men 4 kilos roten får ligga i blöt i en balja ett tag. Har även fått igång RENA filtret, jag bestämde mig för att behålla xP3 och komplettera med ett EHEIM senare. Jag har ett 2028 som ska kopplas in så snart jag får fatt i längre slang än vad jag har till det nu.

Jag förstår nu varför jag gillar EHEIM. De är tysta (i allmänhet) och går snabbt att installera och få igång.

xP3 är tyst men inte så tyst som mina 2028 (för tillfället har vi 4 st. 2028/2128 i sovrummet och de stör inte alls :) , väldigt tysta ). Men installationen av xP3 tog mig flera timmar:mad: , någon fransk sadist har roat sig med att i manualen skriva att slangen ska föras över minst 5 cm på inlopps och utloppsrör. Jag trodde det skulle vara en baggis eftersom slangen är så mjuk men icke. De första två centimeterna gick enkelt men sen börjar det bli tufft. Just att slangen är mjuk gjorde att det inte funkar att pressa på den. Efter hårt arbete, ymnigt svettande och ett antal svordomar (och en liter coca-cola) lyckades jag nästan. Värma slangen testade jag också, det funkade inte. Annars tycker jag att själva filtret verkar ok vad gäller handhavande, smidigt att fylla det med vatten och smidigt handhavande i övrigt. Tur att man inte behöver bråka med slangen så ofta .......

Imorgon får jag se hur resultatet av ansträngningen blev, igår slängde jag i Bactozym så vattnet var ganska mjölkigt idag. Återkommer med någon bild när jag hämtat mig.
#21 - 28 januari 2007 01:09
SleepyZZZ skrev:
rena är ju franskt så egentligen borde ju den sidan i så fall vara mest up-to-date eller ja mest rätt i alla fall. Fransmännen är ju inte bäst på engelska i världen precis.

Jo, det borde vara så :D .

Fast den franska sidan saknar en del modeller som jag sett i butik, och som finns på den engelska sidan, så man kan ju undra. Kanske är den engelska marknadsavdelningen bättre på att uppdatera websidan?

Innan jag köpte mitt kar så mailade jag både RENA i Frankrike och England för att kolla vilket filter som egentligen ingick. Jag vet inte så mycket om fransk "customer service" men jag fick inte svar på något av mina 3 mail. Kanske var det för att jag inte skrev på franska...........
#22 - 28 januari 2007 01:30
Kan du slänga upp bilder på karet?
#23 - 28 januari 2007 12:27
Bilder janne!!

Vad för botten har du laggt i.. tycker du det är svårt att Nå ner i karet nu när du testat med 60 plantor ? önskar att 640it kommer i wenge färgen också.. då kommer jag inte att kunna hålla igen..
#24 - 28 januari 2007 14:09
Jag grundade med ett lager jord (nått från Aquatic Nature som jag fick till hyggligt pris) och sedan har jag i Råda 0.8-1.2, 4.5 säckar. Tycker det gick rätt hyggligt att nå ner i karet, har man bara tillräckligt mycket sand i så funkar det :D . Vid ett tillfälle fick jag ställa mig på en stol men annars gick det bra att stå på golvet.

Wenge varianten är säkert snygg, Aqualantide (?) har kar i mörkt träslag som är väldigt snygga.

Jag ska ta några bilder och lägga upp när jag kommer tillbaka från min resa, just nu är vattnet mjölkigt efter alla bakteriekulturer jag stoppat i. Tyvärr har jag bara en taskig kompaktkamera och jag har fortfarande inte kommit på hur man tar vettiga bilder av akvarier utan att halva bilden störs av reflexer från blixten i glaset.

I övrigt bebos akvariet av 3 st. räkor av okänd art. Jag fick världens chock när jag packade upp en av påsarna med växter och det plötsligt började sprattla när jag tog ut en kruka. Hittade 3 räkor som ser ut som Amano fast större. Jag kunde ju inte bara ta livet av dem så de får bo i akvariet, får se om de klarar sig.
#25 - 28 januari 2007 15:11
väntar tålmodigt på bliderna..

kommer också att köra med råda....
#26 - 28 januari 2007 17:49
janne63 skrev:
Men installationen av xP3 tog mig flera timmar:mad: , någon fransk sadist har roat sig med att i manualen skriva att slangen ska föras över minst 5 cm på inlopps och utloppsrör. Jag trodde det skulle vara en baggis eftersom slangen är så mjuk men icke. De första två centimeterna gick enkelt men sen börjar det bli tufft. Just att slangen är mjuk gjorde att det inte funkar att pressa på den. Efter hårt arbete, ymnigt svettande och ett antal svordomar (och en liter coca-cola) lyckades jag nästan. Värma slangen testade jag också, det funkade inte. Annars tycker jag att själva filtret verkar ok vad gäller handhavande, smidigt att fylla det med vatten och smidigt handhavande i övrigt. Tur att man inte behöver bråka med slangen så ofta .......

Ha, ha, den där franske sadisten skulle jag också vilja ha ett samtal med.. Jag provade också med värme, men valde öl istället för Coke. Fick en snilleblixt och gned lite matolja på rördelarna. Voila! Eller vad det heter i Frankrike, med matolja gick det plättlätt!

Min xP2 ger lite ljud ifrån sig, står på en bit liggunderlag och dessutom i ett skåp. Så ett par meter ifrån hörs ingenting, den gamla jätte Eheim-pumpen på jobbet låter däremot ganaka mycket.
#27 - 1 februari 2007 19:54
Nu har jag fått tummarna loss och tagit ett par bilder. Bilderna ligger bland Gold medlemmars akvarier.
#28 - 2 februari 2007 04:53
slimlinen, hur pass högt från botten har du silikonat dom ? är dom typ 55 höga ? , om du mäster själva glasrutan hur hög är den ?
#29 - 2 februari 2007 08:18
Jo, slimline är 55 hög och glasrutan är c:a 61-62 cm har jag för mig, kommer inte ihåg exakt mått. Satte slimline så högt upp som möjligt.
#30 - 2 februari 2007 08:56
Jag har också ett Rena (480), och jag har problem med en lysrörsramp som surrar. Någon som har samma erfarenhet eller är det bara min det är fel på?
#31 - 2 februari 2007 11:29
Mina är tysta.
#32 - 2 februari 2007 14:17
Har ocksa ett Rena.
Helnojd och knapptyst. Ar nyborjare ... men ar inte Rena's glas betydligt klarare an manga andra tillverkares?

Eller sa ar det bara jag :)
#33 - 2 februari 2007 21:25
Jag har ett Rubin 420 också och skillnaden är inte märkbar med vatten i, däremot tyckte jag att glaset hade lite mer grönt i sig innan jag fyllde Rubinkaret med vatten. RENA karet såg jag inget sådant på alls. Juwels kar har jag inte heller märkt något konstigt med, inte heller på Dalas alukar som jag hade tidigare.
#34 - 2 februari 2007 22:43
hehe ja slangproblem har jag också med mitt xp2, har hittills satt fast slangarna till delarna i karet men ännu inte orkat fästa dem i delen som går in i filtret :P Blev nästan knäckt när jag skulle få in slangarna men som tur var hade jag en polare till hjälp så vi turades om, annars hade nog pump och hela skiten åkt ut från balkongen för längesen :D

Men nu har jag äntligen fått grusen som jag beställde till karet så nu blir jag så illa tvungen att fixa slangarna imorron eftersom det ska vatten i karet.

Tänk på mig och ge mig mentalt stöd imorgon :D
#35 - 2 februari 2007 22:57
Att fästa slangarna i delen som går in till filtret tyckte jag var den lätta biten så har du fixat allt annat så ska det nog gå rätt så snabbt. Lycka till :) .
#36 - 2 februari 2007 23:30
hehe det låter ju betryggande :D

Däremot har jag en stor möbleringskris för tillfället, går mest och dricker öl och kliar mig i huvudet. Det blir kanske bra till slut men just nu känns allt hopplöst :)
#37 - 2 februari 2007 23:40
kan du lägga upp ett par bilder i tråden här så vi som inte är medlemmar oxå kan se :)
#38 - 3 februari 2007 23:23
janne63 : lägg någon bild här så blir vi glada.. , bestämt dig för vilka invånare som ska i ? känns karet stort ?
#39 - 4 februari 2007 08:51
Manne_74 skrev:
janne63 : lägg någon bild här så blir vi glada..

Kolla hans profil;)
#40 - 4 februari 2007 09:51
sett dom innan... var är invånarna.. vi väntar tålmodigt.. :)
#41 - 4 februari 2007 18:32
Invånarnarna är än så länge 8 st. Parotocinclus (LDA25), 1 st Chaetostoma Thomasi och 14 st. Citrontetra. Malarna är i storlek 2-4 cm och tetrorna nyligen isläppta så det är inte så mycket att fotografera än. Idag var jag iväg och skulle köpa ett större stim kilfläckstetra men jag upptäckte att en vit prick på stjärtfenan hos en av fiskarna :( så jag avstod.

Säljaren sa att "en prick betyder inget" och det kan säkert vara sant men jag har ingen lust att chansa. Risken för att få in sjukdom är nog högre om en fisk har en vit prick på fenan än om alla är helt prickfria (hehe). Säljaren var f.ö. på väg att sätta fisken i karantän men blev stressad av alla andra kunder i butiken så han struntade i det. Vad det nu skulle löna sig att sätta fisken i karantän mer än att det för stunden ser ut som att alla fiskar är friska, är det smittsamt så har det nog redan smittat av sig....... Det är väl bättre att sälja fisken sett ur handlarens perspektiv, då kan man ju dessutom få sälja medicin inom kort.

Hur som helst, planerna är att skaffa ett stim kilfläckstetror, alternativt colombiatetror och om ett tag fylla på med någon mindre ciklid, bågciklid eller boliviansk fjärilsciklid. Corydoras Sterbai tänkte jag också skaffa. Huvudattraktionen blir antingen redback scalare (som jag ännu inte lyckats hitta någonstans) eller discus, dessa ska dock i sist i karet så det dröjer. Karet känns mycket större än mitt tidigare 540 trots att skillnaden i liter inte är så stor. Hemma hos mig funkar det dessutom mycket bättre med 50 cm bredd än 60 cm, det ser inte klumpigt ut som mitt gamla kar gjorde. Sen att det är 50 cm längre är väldigt trevligt, det är en gammal dröm att ha ett två meters kar :D .
#42 - 5 februari 2007 13:20
tycker tveklöst att du ska jaga fatt på ett gäng redbackar.!

kul att du tycker att den inte känns "klumpigt" , har lite samma känsla för att det ska passa in så att säga.. man får bara "tänka" på vilken bakgrund man har i. så att den inte själ allt utrymmet..

Kör själv med vanliga skalarer,diskus,Lmalar,sterbai
Skulle jag få tag i redbackar skulle jag köpa dom vilket som , hade 3 st innan
men dom har dött bort över tiden..

har samma dröm här.. 2 meter...

vilka butiker ha du i ditt närområde ?
#43 - 5 februari 2007 13:32
Du ska väll ha ett par L-malar hoppas jag :D
#44 - 5 februari 2007 19:25
Manne_74 skrev:
tycker tveklöst att du ska jaga fatt på ett gäng redbackar.!

kul att du tycker att den inte känns "klumpigt" , har lite samma känsla för att det ska passa in så att säga.. man får bara "tänka" på vilken bakgrund man har i. så att den inte själ allt utrymmet..

Kör själv med vanliga skalarer,diskus,Lmalar,sterbai

Skulle jag få tag i redbackar skulle jag köpa dom vilket som , hade 3 st innan

men dom har dött bort över tiden..

har samma dröm här.. 2 meter...

vilka butiker ha du i ditt närområde ?

Jo, jag hade ju BTN moduler i mitt tidigare 540 och det blir snyggt men det tar en hel del plats. Jag är jättenöjd med slimline, förutom RENA karet så har jag det i två andra kar också.

Jag har många butiker i närområdet (Malmö-Lund), så utbudet kan man inte klaga på. En del butiker är riktigt bra och en del är mindre bra. Tyvärr var jag i en som jag inte gillar så värst i helgen, mest för att jag visste att de hade fisken i butik och att de hade öppet när jag hade tid (söndag).
#45 - 5 februari 2007 20:14
Amaro skrev:
Du ska väll ha ett par L-malar hoppas jag :D

Njaee, vet inte riktigt. Har fått för mig att en del inte går så bra med växter och en del blir för stora. Men jag tar gärna emot tips på malar som inte äter upp växterna för malar är vackra fiskar :) .
#46 - 5 februari 2007 22:47
janne63 det finns massor med malar som struntar i växterna =) så det där är nog inget att oroa sig för.

man måste ju ha nån mal, de är speciella =)

gå in på malforumet och skriv ner vad du vill ha för typ av mal. så får du massa info om olika malar som inte käkar växter mm.
#47 - 6 februari 2007 20:39
Janne63: du kan köpa lite L malar som är "Herbivorer" ... tex L204 eller L190
har själv båda.. dom käkar mest rötter istället.. putsar lite på rutorna och bakgrunden , rör inte direkt på växterna i princip..
#48 - 6 februari 2007 21:39
Tack för tipset, ska kolla upp dessa.

För tillfället funderar jag på om jag ska släppa i ett par siamesiska algätare, det börjar komma lite alger nu. Har visserligen Parotocinclus men de är nog mer selektiva vad gäller vilka alger de äter.

Annars har jag bestämt mig för kilfläckstetra som tillägg till citrontetrorna som redan går i karet. Bägge lär funka med discus och troligen scalare också. Synd att redback scalare ska vara så svår att hitta, ev. kanske det blir Peru scalare istället. Eller discus ...... :D Har man inte värre problem så får man vara glad ;) .
#49 - 8 februari 2007 15:54
gnäll på butikerna du är i om redbackarna.. så kanske någon kan ordna hem ett gäng.. jaga... natt o dag på peru vs red..
#50 - 14 februari 2007 22:09
Nu har jag äntligen fått igång mitt andra ytterfilter, Eheim 2028. RENA xP3 klara inte riktigt av 600 Liter på egen hand. Vilken skillnad det är att installera Eheim .....

Karet har varit igång i 3 veckor på lördag, intressant att följa hur algerna avlöser varandra. Först kom de rödbruna (vad det nu är för några), dessa har försvunnit nu och lämnat plats för gröna alger (rutan är grönprickig). Någon enstaka trådalg har jag också sett till.

Sagittaria Subulata som jag planterade 5 ex. av har inte gått bra, de ser bedrövliga ut alla plantorna. Resten ser ok ut, Polysperman och Shinnersian växer så det knakar. Shinnersian avger små syrebubblor, en trevlig växt för den som vill ha bubbel utan att tillsätta CO2. Hornsärven växte så bra så jag var tvungen att ta upp den, den skuggade alldeles för mycket. Har ersatt den med en Limnophila Sessiliflora som förhoppningsvis ska se lite prydligare ut också.

Räkorna som följde med växterna av misstag verkar trivas, idag såg jag en för första gången som antagit en betydligt mörkare färg. Enligt beskrivningen av klippräka här på Zoopet ska det tydligen indikera trivsel. Citrontetrorna verkar också trivas, de simmar fram och tillbaka längs med framrutan utan att verka det minsta skygga.

Med lite tur kanske jag får tag på redbackar inom kort, återkommer om det. Tänkte också skaffa en bottenorienterad ciklid, hade tankar på bågciklid (Nannacara) men boliviansk fjäril som jag har i ett "litet" 120 L är också en väldigt trevlig fisk. Kilfläckstetra ska jag få (köpa!) ett gäng svenskodlade, kommer strax till en fiskaffär nära mig. Jag tänkte akvariet skulle få gå ett tag till innan jag släpper i mer fisk men sedan återkommer jag med lite bilder.
#51 - 15 februari 2007 21:25
väntar på fler bilder :)
#52 - 24 februari 2007 16:44
Här kommer några bilder på karet som det ser ut nu, 4 veckor efter start. Har lagt till CO2 system (mäsk) med reaktor av två fabrikat, Ferplast och JBL. Har en i varje ända av karet.
#53 - 24 februari 2007 16:52
snyggt
#54 - 24 februari 2007 21:42
har en ferplast också... den verkar sådär... har ett kar där jag har en 5L dunk och den "reaktorn". fyller hela utrymmet med co2.. sen bubblar det bara ut i stora bubblor.. dock inte haften så länge ännu , så jag kan inte avgöra om den funkar bra.. du kan ju rappotera om din verkar funka.. snygga bilder föresten.. klarar dina låga växter sig bra "sofar" ?? med lyset osv ??
#55 - 25 februari 2007 10:46
Jag har visserligen "bara" två stycken 1 till 1.5 -liters flaskor kopplade till min Ferplast men jag har inte märkt att den släpper stora bubblor. Det kan ju bero på hur mycket koldioxid man matar den med iofs, den klarar kanske bara en viss mängd? Den verkar i alla fall mycket bättre än Hydors motsvarighet, som jag har i ett annat kar. JBLs Vario reaktor vet jag inte riktigt hur bra den är, man kan se att bubblorna som kommer minskar i storlek ju längre upp de kommer så förmodligen funkar den, frågan är bara hur mycket koldioxid den ger till vattnet. Fördelen är att det inte är någon pump till den så den är mer "underhållsfri" än Ferplast (som samlar en massa små växtdelar och annat vid insuget).

Av de låga växterna går Pogostemon Helferi riktigt bra, den sprider sig och växer kompakt vilket tydligen ska indikera att den får tillräckligt med ljus. Sagittaria Subulata blev brun och delviss vissen, samtliga 5 plantor, redan under första veckan. Nu har den kommit tillbaka lite men den står i princip stilla, vet inte om det har med ljuset att göra eller om det beror på annat. Just Sagittarian är den enda växt som inte funkat riktigt bra. Lilaeopsis Macloviana har inte vuxit något vad jag kan se, men den ser lika fin ut som när jag planterade den så den kanske kommer igång vad det lider.
#56 - 8 mars 2007 19:23
något nytt nu om karet ??? bilder kankse ? tankar om karet ??
#57 - 8 mars 2007 20:03
Jo, jag har skaffat ett gäng diskusar som håller på att göra sig hemmastadda. Det är den stora händelsen på sistone, förutom att ett lysrör gick sönder i fredags, helt bränt i ändarna. Det visade sig att det var glimtändaren som gett upp. Hur som fick jag nytt lysrör och glimtändare utan kostnad så det gjorde inte så mycket.

Funderar på att skaffa ytterligare en tetra utöver citrontetrorna som jag skaffade för att "köra in" karet. Har funderingar på svart neontetra, lykttetra eller någon annan lättskött tålig art. Förslag mottages tacksamt.

Än så länge göder jag med halv dos TMG, funderar på att gå över till PMDD som jag kör i de andra karen och gå upp till full dos. Jag har sett lite tendens till några fina trådalger men inget alarmerande.

Själva karet är jag väldigt nöjd med, gillar det skarpt. Jag är glad att jag sålde mitt 540, dels slipper jag täckglasen och dels passar 50 cm bredd mycket bättre än 60 cm där det står.

Under helgen ska jag plocka fram kameran och ta lite bilder, dax att plåta lite diskus :) .
#58 - 17 mars 2007 18:23
Lite nya bilder. Jag behöver definitivt en ny kamera och jag behöver torka av frontrutan:D .
#59 - 18 mars 2007 09:58
Tjo!

grymme Snyggt ju.!!! växterna växer till sig bra ju.. o diskus är inte fel..

vilken gräsaktiga växt är det du har under smådiskusarna ? höger sida. (första bilden) S.subulata ?? o den verkar funka fint ?

och sen växten "framför" den rödgula diskusen.. (första bilden)

sen om, ett tips för polysperman så finns en tätare variant än "big leaf" som det verkar som du har.. den vanliga med mindre blad se tätare o finare ut..

ur tetra väg så skulle nog någon tetra åt det röda hållet passa in, lite större model så skalarerna inte mumsar... själv matar jag med vanliga neoner.. försvinner dock efter någon vecka..

http://www.simontorp.se/sub_produkter/fisklista.asp?lnr=&knr=&orderby=ArtArt

Kolla på "Rosentetra White fin" artid 93990

får en fin lyster under phillips rören som sitter i ditt kar om jag inte mins fel.

/manne
#60 - 18 mars 2007 11:12
Jo, det är Sagittaria Subulata som är den lite gräsaktiga växten. Det är väl den växten som gått sämst, först trodde jag att alla 5 plantorna skulle "lämna in" men de har tagit sig lite grann de sista 2 veckorna.

Den andra växten du syftar på är nog Cryptocoryne Wendtii "Green". De har vuxit så de döljer stenen jag placerade bakom gruppen. Diskusen är en Marlboro Red (egentligen borde man inte köpa fiskar med sådana namn), en eftergift åt "familjen" som tyckte det skulle vara kul med fiskar med lite färg.

Big Leaf är som du säger lite otät, men den skaffade jag mest för att ha en snabbväxare under uppstarten. Var faktiskt och skaffade ersättningsplantor igår, nu får det bli några högväxande Cryptocoryner på den gaveln istället. Alternativt kan jag peta ner en E. Bleheri där också, upptäckte att en av mina plantor (den som står längst in i vänstra hörnet) har skickat en adventivstängel. Någon som har någon åsikt om vad som kan passa bäst?

Lilaeopsis Macloviana ser ut precis som när jag planterade den, tillväxt +-0. Kanske behöver den ännu mer ljus även om den ska vara mindre krävande än övriga Lilaeopsis i det avseendet. Funderar på att flytta dem till ett annat kar om det inte händer något och peta ner en rot där de står.

För tillfället är jag inne på att släppa ner ett gäng Colombiatetror, stor och bra tetra, den blir nog inte mat i första taget. Stjärtfenan är röd och i övrigt skimrar ryggraden i blått. Annars har jag funderat på alla möjliga tetror men till slut har jag kommit fram till att de flesta blir antingen för små eller också "försvinner" de. Citrontetrorna verkar väldigt pigga och inte det minsta skygga men de är ju inte precis några färgklickar.

Scalarerna växer som attan förresten, de trivs säkert med att få lite mer frekventa måltider tillsammans med diskusarna. Jag hade tur som hittade ett gäng väldigt vackra fiskar, höga och fina i kroppen. Tyvärr kostade de "lite" mer än vanlig "scalare mix" men det var det värt, speciellt som de är odlade i skandinavien.

Manne74, vad tycker du om ditt Lido kar förresten? Jag har ett också (det var det som ledde mig in på SA spåret :D ) som jag är jättenöjd med. Jag har iofs. tagit ut innerfiltret för att spara plats. Det jag funderar på är om jag ska skaffa ett lysrör till för att öka ljusmängden, det är ju ganska djupt.
#61 - 18 mars 2007 12:16
janne63 Lidot blev kanonbra .. verkar som dom ändrat lite på modellen.. mitt är högre än dom äldre lido120. Har samma tankar som du , mer ljuse.. beställt 2*24W T5 Arcadia lysrörshållare till det.. kör med 5L mäsk idag som troligtvis blir en tub istället på sikt.. just nu har jag JBL's Vario reaktor + påbygnad.. och permanent testet visar Bra resultat. Lyckats få i grymt mycket växter i det lilla karet.

Jag gillar Lidot's format skarpt.. höjden är kanon för ett sådant litet kar..
Dark Brown tycker jag är absolut snyggaste modellen av alla bänkar jag sett..
#62 - 18 mars 2007 13:28
Jag har två Arcadia 15 W T8 hållare på gång till mitt (jag behåller original rampen och sätter extra ljuset i huven). Börjar med att sätta in en, hoppas det ska räcka för det blir lite meckit att komma åt i karet med två extra rör.

Kör också med Vario reaktorn med extra modul i det karet, mäsk liksom du.

Höjden på det karet gör att det blir så snyggt, det påminner mer om ett stort kar (som är "lite" kortare). Flyttade en Bleheri från Lido till mitt Rena och blev förvånad över hur i allsin dar den hade fått plats i Lidot:D .
#63 - 18 mars 2007 20:11
jag ska också behålla orginalet.. tanken är att om man borrar 2 hål i främre locket , så kan du skruva fast reflektorn i locket 2 st svarta plana skruvar som går igenom locket/reflektorn ner i lysrörsclipset i reflektorn.. man får stänga av just det ljuset när man ska ner o mecka.. annars får man det rätt i huvudet. kan ju göra exakt samma på det bakre locket också.. :))
#64 - 18 mars 2007 20:19
Jag tänkte sätta min hållare i huvens bakkant, på det viset har jag locket fritt. Lyckades hitta några riktigt bra häftkuddar från Arcadia så jag slipper dessutom borra. Tyvärr slutade Arcadia tillverka dessa eftersom det inte var tillräcklig efterfrågan på dem, men jag har i alla fall två par kvar.
#65 - 3 april 2007 10:59
janne63: en update om renat.. hur går det ? nöjd osv bilder ??
#66 - 3 april 2007 22:09
Jo, jag är jättenöjd. Karet är mer lättarbetat än vad jag trodde. Det kändes ju ganska högt men det går rätt bra att komma åt ändå. Det växer ganska bra tycker jag, jag slänger mycket stängelväxter varje vecka när jag ansar. Alla andra kar är proppfulla med plantor så nu går överskottet till komposten. På sikt funderar jag på att ta bort stängelväxterna och ersätta dem med något som inte kräver ansning i samma utsträckning. Det känns som ett onödigt störningsmoment för fiskarna.

I morgon ska jag peta i en rot till som ersättning för flyttade växter. Jag flyttade Lilaeopsis Macloviana till 2 andra kar för att se om det blir bättre fart på dem där. Maclovianan stod still sedan plantering, visserligen var den fin men jag hade hoppats den skulle växa rejält på höjden.

I fredags köpte jag ett gäng rosentetror, tror jag har knappt 40 stycken. Det är väldigt snyggt med så stora stim. Hoppas bara de växer sig stora innan scalarerna får smak för dem :D .

Nästa projekt blir att avyttra de sista Tanganyikacikliderna så jag kan göra om mitt 420 till SA. Dessutom får jag då möjlighet att använda mitt 54 L som odlingskar för tetror. Sen ska det bli en sjysst systemkamera och då ska det tas bilder.
#67 - 8 april 2007 10:26
kul o höra att det går bra.. fick mail av rena för någon dag sen nu.. inget 2m "wenge" på ingång, så det blir ett likadat som du har.. tänkt o beställa ett nu efter påsk.

känner du att det går att trolla ner något lysrör till i karet utan förmycket meck ? samtidigt ska det inte vara meckigt att jobba i karet ?
några tips där kankse ?
#68 - 8 april 2007 10:37
Från början tänkte jag att jag skulle peta ner ett rör till men jag har skippat den tanken efter att ha sett karet "in real life". Jag kan inte se var det ska få plats någonstans. Det går att lägga ett rör på tvärstagen men då får man nog lyfta ut det när man ska mecka runt i karet. Redan 4 rör är ju ganska mycket på 50 cm bredd.
#69 - 8 april 2007 18:18
men får du "igång" någon marktäckare som funkar eller det är inte tänkt alls.. ???

kan du mecka något utan att ta bort första lysrampen ??
#70 - 8 april 2007 18:47
Jodå, det går att mecka utan att ta bort någon av ramperna. Ska man göra något större jobb så är det nog bättre att ta bort första rampen, det har jag iofs bara gjort när jag skulle peta i en rot till.

Av riktigt låga växter går Pogostemon Helferi riktigt bra, den blir tät och fin. Sagittarian har börjat komma den också men den har inte direkt bildat någon matta. Nu är jag iofs inte direkt intresserad av att ha en allt för tät matta eftersom diskusarna gillar att gå och plocka på botten.

Problemet är att de flesta plantor växer alldeles för bra, det börjar bli lite trångt i karet. Jag får bestämma mig för att plocka bort en del växter nu tror jag, det får dock vänta tills jag har möjlighet att göra om mitt Rubin 420 till SA. Det känns ju inte så kul att behöva slänga bort fina plantor .......
#71 - 11 april 2007 20:56
minst tre veckors lev.... suck..!
#72 - 13 april 2007 19:00
Då ska det nog skickas från Frankrike ....

Har du möjlighet att deala med din handlare så försök få lägga en slant emellan och byt upp dig till xP4. Jag tycker xP3 är väldigt smidigt men hade gärna haft större filtervolym.
#73 - 14 april 2007 14:02
japp.. har faktiskt gjort det just det med filtert.. xp4 ska vara med. var det inte med från början så löste min butik det med ett xp4 på hyllan i butiken så att säga.. kostnadsfritt.. tycker det är lite lustigt att xp4an inte är med från början.. men xp4an är kankse "ny" så att säga..
#74 - 14 april 2007 18:37
Ja, jag ska skaffa ett xP4 också, blev tvärilsk på mitt Eheim idag.

Lycka till med ditt kar,

Janne
#75 - 14 april 2007 20:55
en lång väntan just nu bara.. men man hinner planera en del... hur många var nu som "bar" på det karet ?
#76 - 15 april 2007 12:14
Vi var bara 3 stycken, utan bärselar. Det var på håret att det gick, skulle nog rekommendera att man är 4 stycken och gärna bärselar. Det hänger ju lite på hur långt man ska bära också, vi hade väl c:a 20 meter utomhus uppför en trappa (trädgården sluttar ner från huset mot gatan) och 15 meter inomhus. Låter inte mycket men det var en pärs, speciellt trappan (svag lutning bara men dock!) utomhus.

Ett tips är att ta hem bordet och montera det innan du hämtar akvariet, då har du en lämplig plats att ställa karet på när du kommer hem med det.
#77 - 15 april 2007 18:57
hm... vi ska "bara" 6 meter ute , 6 meter inne ca.. 2 trapsteg vid ingången..

stog på hemsidan att det var 130 kg ca.. kan det stämma ??
#78 - 15 april 2007 20:01
Hehe, jo, vikten stämmer nog. Förutom själva akvariet så är det lysrörsramper, filter mm. som ingår i "paketet". Lysrörsramperna ligger i från början, filter mm. ligger också i själva karet. Det enda man kan ta bort utan att "förstöra" emballaget är bänken.
#79 - 22 april 2007 20:37
o här väntas det fortfarande.. suck sån tid det tar :) :)
#80 - 23 april 2007 21:30
Men det är väl värt väntan. Det är onekligen häftigt med ett två meters kar, dessutom är det väldigt välbyggt.

Jag har förresten kompletterat med ett xP4 nu, tyvärr låter det lite mer än mitt xP3. Det är tystare nu efter att ha varit i bruk i ett dygn så det kanske reder ut sig. Se till så du har filtermaterial, det ingår 20 biochem stars (räcker till knappt ett halvt fack), filtervaddplatta (till en halva) samt skumplattor (grovfiltrering) till ett fack. Dessutom får man med någon påse som bl.a. innehåller aktivt kol men det använder jag inte. Återstår då två filterfack att fylla med något annat.
#81 - 24 april 2007 20:47
tack för tipset med filtermatrialet.. får väl se vad "min" butik säger om det..
är du nöjd med slimlinen.. det blir ju en hyfsat platt "vägg" ändå, på den stora yta som det nu handlar om.. ??? är det något du skulle gjort annorlunda nu ??
#82 - 25 april 2007 19:45
Nej, slimline är jag väldigt nöjd med. Skulle jag gjort något annorlunda så skulle jag kanske valt den Faxevita, jag har den i mitt 420 och den är snäppet snyggare i mitt tycke. Den framhäver växterna på ett annat sätt jämfört med den röda. Men annars är det inget jag skulle ha gjort annorlunda.
#83 - 30 april 2007 09:19
okej... jag har den röda i ett kar redan , så jag kör nog vidare på den..
får hoppas att akvariet kommer nu i veckan..
#84 - 30 april 2007 12:44
en fråga, finns de några återförsäljare i sverige av RENA? vart isf? blev riktigt sugen på ett Aqualife Birch Corner 120 ett hett alterneativ till Juwels hörnakvarium!
#85 - 30 april 2007 16:41
många butiker har rena, dock bara som beställningsvara..
#86 - 30 april 2007 16:56
PWSS hade rätt bra pris på Rena men dom verkar ha tagit bort dom, men du kan ju kolla med dom om det fortfarande går att fixa fram dom. Djurmagazinet har dom ochså men till ett betydligt högre pris.

Men det är nog som manne säger, jag tror dom flesta butiker kan beställa hem dom, du får kolla med dina lokala butiker.
#87 - 30 april 2007 20:32
alla butiker jag kollade med kunde ta hem rena's modeller.. blev dock den "lokalaste" handlarn som gav mig bäst pris.. skillde några tusingar på samma akvarie..
#88 - 2 maj 2007 19:39
Jag beställde mitt kar lokalt, kollade hos en annan handlare och de kunde också ta hem. Det finns ju en generalagent i Sverige så det borde inte vara något problem att beställa i i princip vilken butik som helst. Jag fick fri hemkörning och priset var bra så det kändes riktigt bra att handla lokalt. Priset i bägge butikerna jag kollade med var faktiskt lite lägre än vad PWSS hade innan de tog bort dem ur sortimentet.

Hur går det för dig Manne, hur lång tid har du kvar tills karet kommer?
#89 - 3 maj 2007 07:27
skulle kommit nu slutet på denna veckan..... var o kollade igår i butiken... 2 veckor till är det sagt nu från generalagenten(ringde o kollade)....... suger
riktigt dålig stil från "agenten"
#90 - 6 maj 2007 09:50
Aj då, fast det kanske inte är generalagentens fel. Det kan ju hända att de fått ett besked först och sedan ändras det av fabriken (RENA).

Men jag förstår dig, det är ju bra att ha tid till att planera men det finns gränser för hur mycket man behöver planera.

Mitt kar skulle förresten kommit en vecka tidigare från agenten men tydligen hade någon där missförstått något och istället för att skicka karet hade de bara reserverat det. Där gich handlaren och jag och väntade på leverans..... Det var ju lätt fixat dock, ett telefonsamtal var allt som behövdes.
#91 - 9 maj 2007 13:03
still waiting... suck.. :(
#92 - 14 maj 2007 16:38
still waiting... suck.. :(:(:(
#93 - 14 maj 2007 18:08
Du vet inte om det åtminstone är på väg till Sverige?
#94 - 15 maj 2007 13:21
kollat idag med butiken igen.. han ringde o kollade..
senaste löftet var att det kom hit till butiken nu i veckan..

dock Idag tisdag finns inte karet ens hos general agenten i norrland..
och hur man än gör så ska karet upp dit omlastas sen ner hit.

inte en suck på att jag tror att det skulle komma nu i veckan...
#95 - 15 maj 2007 20:44
Vem är Generalagent för Rena ?
#96 - 16 maj 2007 20:10
vet ej namnet på företaget.. butiksägaren sa bara att det var ett norrlandsföretag..

skaffat 110kg 1-2mm grus.. jagat o jagat i butiker.. imazo hade ingen hemma.. fick köra runt o leta efter säck efter säck..

slimlinen hemma nu också...
#97 - 18 maj 2007 21:53
janne63:

ingick allt filtermatrial i din xp pump ??
var i butiken idag så köpte en annan kund ett rena ytterfilter.. då ingick inte dom hör 20 filterstjärnorna..
#98 - 27 maj 2007 13:40
Jo, stjärnorna ingick i xP4 (20 st.), dock ingår dessa inte till xP3-xP1. I övrigt ingick skumplast (2 fina och två grövre). Man behöver alltså komplettera med ytterligare filtermaterial.

Har du fått ditt kar än förresten, manne_74?
#99 - 28 maj 2007 06:59
har fått det nu.. har dock inte fått iordning allt ännu.
byggt möblen.. karet är på plats ,slimline , bottenvärmare , bottengödning , svart grus.
mycket kvar o göra.

jag fick 3kg med annat filtermatrial eheims vita filtersubstrat. ser ut som småsten.

Annons