Renässansprojekt

#1 - 28 juni 2018 19:30
[FONT=Arial]Hej![/FONT]

[FONT=Arial]Är något av en gammal nybörjare inom akvariehobbyn, sysslade med det för 10-15 år sedan när jag var ung och dum(mare) men har nu bestämt mig för att satsa på det lite mer seriöst.[/FONT]

[FONT=Arial]Jag hittade då det här forumet som jag hoppas kan ge mig lite stöd på vägen i utbyte mot att jag delar med mig av mina egna projekt och så småningom erfarenhet som jag samlar på mig på vägen.[/FONT]

[FONT=Arial]Tanken med denna tråd är att den ska handla om mitt renässans-akvarium. Ett 240 liters Rio Juwel som ska försöka efterlikna ett ganska strömt vattendrag med mycket rötter och växlighet.[/FONT]

[FONT=Arial]Alla kommentarer, kritiska såväl som positiva mottages gärna då jag lär göra en del tankefel på vägen...[/FONT]

[FONT=Arial]Så till själva akvariet:

[SIZE=14px]Juwel Rio 240 liters[/SIZE]

Fiskar
[/FONT]

[SIZE=12px][FONT=Arial][COLOR=#333333]Melanotaenia[/COLOR][COLOR=#333333]praecox - 6st[/COLOR]
[COLOR=#777777]Neonregnbåge[/COLOR][/FONT]

[FONT=Arial][COLOR=#333333]Hasemania[/COLOR][COLOR=#333333]nana - 10-15st[/COLOR]
[COLOR=#777777]Koppartetra, silvertippstetra[/COLOR][/FONT]

[FONT=Arial][COLOR=#333333]Danio rerio - 10-15st[/COLOR]
[COLOR=#777777]Sebrafisk, Zebrafisk[/COLOR][/FONT]

[FONT=Arial][COLOR=#333333]Crossocheilus[/COLOR][COLOR=#333333]oblongus - 4st[/COLOR]
[COLOR=#777777]Siamesisk algätare, algätare[/COLOR][/FONT][/SIZE]

[FONT=Arial]Växter[/FONT]
[FONT=Arial]Microsorium pteropus
Echinodorus bleheri
Echinodorus mixed
Anubias nana
Egeria densa

Hygrophila guianensis
Hygrophila polysperma
Alternanthera cardinalis

Inredning
Mörkare sand
Rötter, ett par större med mycket grottor + flera mindre[/FONT]
[FONT=Arial]Troll-hasselgrenar

Tekniken
Innefilter som medföljde akvariet [/FONT]
[FONT=Arial]Fluval U4 pump 1000L/H - Mest för att skapa en bättre cirkulation i akvariet men extra filteryta skadar aldrig[/FONT]
#2 - 29 juni 2018 03:55
Tycker att det låter som ett spännande projekt. Kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga.
#3 - 29 juni 2018 22:03
Ja de va riktigt spännande att sätta upp ett akvarie igen också. Var och hämtade det idag och har fått igång det med lite växter och dubbla pumpar. Ska dock tillkomma ytterligare växter (av den mindre sorten att ha i framkanten) samt en större rot i mitten av akvariet (när den bestämt sig för att sluta flyta...). Och sen så fiskar förstås. :)

Dagens arbete

#4 - 29 juni 2018 22:08
Bilderna blev visst väldigt stora...

Går det att skriva något mer i för att ändra storlek?
#5 - 30 juni 2018 21:39
[IMG width=200 height=200] http://i65.tinypic.com/28heuxz.jpg[/IMG]

#6 - 1 juli 2018 15:47
Det ser riktigt lovande ut!
Jag brukar välja mina som miniatyr. Men jag iofs så ser jag nu att du inte är guldmedlem och jag trodde inte att icke guldmedlemmar kunde lägga in bilder.
#7 - 1 juli 2018 16:10
Man måste bara lägga in dom på en sida som lagrar bilderna åt en såsom tinypic. Ser också nu att de ser ok ut storleksmässigt på mobil. Nästa gång får jag minska dom innan jag laddar upp dom så kanske de blir bra överallt.

Tack för kommentaren iaf! De känns som de går åt rätt håll även om ja visst måste reklamera ljusarmaturen. Men förhoppningsvis kan jag fylla på med lite fisk nästa helg ändå. :)
#8 - 1 juli 2018 16:43
Såhär såg de ut tidigare idag efter jag fått i de (förmodligen) sista växterna. :)

#9 - 1 juli 2018 16:45
Så fint!
#10 - 1 juli 2018 17:27
[QUOTE=Stahl;n2387833]Man måste bara lägga in dom på en sida som lagrar bilderna åt en såsom tinypic. Ser också nu att de ser ok ut storleksmässigt på mobil. Nästa gång får jag minska dom innan jag laddar upp dom så kanske de blir bra överallt.

Tack för kommentaren iaf! De känns som de går åt rätt håll även om ja visst måste reklamera ljusarmaturen. Men förhoppningsvis kan jag fylla på med lite fisk nästa helg ändå. :)[/QUOTE]

Tack för svaret!

Hoppas att går bra att reklamera den. Roligt med nya växter med.
#11 - 1 juli 2018 17:33
[QUOTE=Nando;n2387840]Så fint![/QUOTE]

Tack! Kliar sjukt mycket i fingrarna att skaffa fiskarna också nu och se va de tycker om de. Men har bestämt mig att göra saker efter konstens alla regler så får tålmodigt vänta tills slutet på nästa vecka. :P
#12 - 1 juli 2018 18:48
Snyggt! Praecox är ett bra val. Väldigt trevliga och roliga och de blir ju inte så stora heller. Kanske öka dem till 8-10 st och minska nåt på den andra? Ja, det är ju bara mina preferenser förstås. :)
De stimmar bra och kommer antagligen se väldigt fina ut med den svarta bottnen och ditt lite blåa lysrör jag läste om i en annan tråd. [:-168]
#13 - 1 juli 2018 19:18
Tack! Ja jag såg dom "live" första gången igår på Hornbach och kan verkligen tänka mig att de blir bra i ett stim på 10. Får se om jag kanske kan minska ner något av de andra stimmen lite för att få plats med fler Neonregnbågar. :)
#14 - 5 juli 2018 12:11
Sådär. Nu äntligen har jag fått en ny lysramp. :)

Har även fyllt på med två små stim med koppartetra och zebrafisk, den första i måndags och den senare idag.

Trevligt med lite liv i akvariet och de verkar trivas bra. :)

#15 - 5 juli 2018 12:12
Vad roligt!
#16 - 5 juli 2018 16:36
Så fint det är och vad roligt med nytillskotten!
#17 - 5 juli 2018 19:24
Tack! :D

Har spenderat dagen med att försöka ta närmare bilder på fiskarna vilket inte är de lättaste. Snabba stim är de, speciellt zebrafisken. Konstigt nog har zebrafiskarna inte vågat sig upp till ytan så mycket än dock utan håller sig mest i mitten och längst med botten.

#18 - 5 juli 2018 19:27
Jättefina bilder!
#19 - 6 juli 2018 08:21
Så vackra koppartetran var. Zebrafiskarna väldigt fina med men koppartetran var speciell! Var håller sig den mest i karet tycker du?
#20 - 6 juli 2018 08:30
De håller sig mest i mitten skulle jag säga. Jag har en nedåtgående ström där och de gillar att simma emot den och sen glida tillbaka. Så välcirkulerat och syrerikt vatten skulle jag tippa att de gillar. :)
#21 - 9 juli 2018 14:17
Sådär nu börjar akvarieprojektet bli fullbordat. Neonregnbågarna är införskaffade och likaså flytväxter som de förstnämnda tycks gilla väldigt mycket. Jag har även fixat ihop en "flytring" för att hålla växterna på plats, detta av ett smalt pumprör som jag klippte ett litet jack i och på så sätt kunde trä ihop till en ring.

Vad som kvarstår nu är för några rötter som jag ha i en hink i badrummet att sjunka så jag kan införa dom i akvariet. Sen får gärna algtillväxten börja så jag kan introducera ett gäng ottisar också. :)
#22 - 9 juli 2018 14:22
Om ni undrar vad alla vita prickar i vattnet är så tycks det vara lyftbubblor. Är det normalt med så mycket bubblor i vattnet? Temperaturen har hållit sig stadigt på 26 grader i en veckas tid så de borde inte ha med temperatursväxlingar att göra.

#23 - 20 juli 2018 15:37

Här tuffar saker på. Har förlorat 1 Neonregnbåge som inte verkade må så bra redan när jag fick han men i övrigt har de varit lugnt med drama.

Algväxten har börjat nu med kiselalger vilket tydligen ska va helt naturligt och inget att oroa sig för. Men just kiselalger är redigt fult så jag har införskaffat tre snyggt oranga ancistrus som ska få ta hand om dessa. Tror också de blir de enda algätarna jag skaffar eftersom ottisarna som jag hade planerat för nog är lite för känsliga för min smak. Jag va lite anti ancistrus då jag haft såna förut och tycker de är ganska tråkiga utseendemässigt men just denna oranga variant va riktigt riktigt snygg. Är väl därför de kosta 165kr styck också. :P

Men alltsom allt är jag mycket nöjd med akvariet nu. Jag gillar hur det ser ut, kan inte riktigt sätta fingret på va de är men tror växterna bidrar med mycket då de är så varierande i både form och färg.

Även fiskarna är väldigt trevliga de med såklart. Är faktiskt lite förvånad över hur bra de tycks komma överens. Har neonregnbågar, koppartetra och zebrafisk som alla tycks röra sig i mer eller mindre ett gemensamt mångkulturellt stim. Därför känns de också extra bra med ancistrus framför ottisar så man får några självständiga individer istället för ytterligare ett stim.

Jag gjorde också en intressant upptäckt nyligen att inte alla mina zebrafiskar är zebrafiskar utan de verkar som jag fått med mig en leoparddanio hem. Men de andra verkar inte bry sig att han saknar sina ränder. :)

Här kommer den obligatoriska fotobombningen: [CENTER][/CENTER]
[CENTER]Försök på panorama
[/CENTER]
[CENTER] [/CENTER]

[CENTER]

2 av de 3 nyinköpta ancistrusarna

Den ensamma leoparddanion...[/CENTER]

#24 - 21 juli 2018 20:25
Så vackert du har fått det!
#25 - 21 juli 2018 21:54
Tack! ^^

Inser när jag kollar på andra nystartade akvarium att mitt kanske är lite overkill när det gäller växter, både storlek och antal (räknat till 10 olika sorter nu...) och att de räcker med att skaffa mindre som sedan växter till sig. Men jag gillar frodigheten jag fått fram redan nu och är spänd på hur de ska se ut om några månader. :P
#26 - 22 juli 2018 14:46
Vad fint ditt kar har blivit. Tycker inte att det är overkill med växterna. Tycker snarar det ser rätt lagom ut. :)
#27 - 22 juli 2018 14:59
Oj så fint karet blir!! :)
#28 - 22 juli 2018 18:18
Tack LoGeek! Är lite förvånad själv faktiskt. :P
#29 - 30 juli 2018 16:07
Haha, linslusar!
#30 - 30 juli 2018 16:20
Eftersom min mobil så snällt skapade en animering av bilderna jag tog (utan att jag ens behövde be den om detta) så tänkte ja testa att lägga upp den här. :D

Forumer stödjer visst inte gif-filer så fick bli en länk:
https://media.giphy.com/media/2ux2qI5Ke9dHEmvI9a/giphy.gif

Stackars räka säger ja han måste tycka övriga invånare jäktar en himla massa. :P
#31 - 30 juli 2018 19:18
Karet ser verkligen lummigt och fint ut. Hur tycker du att ringen för flytväxterns fungerar? Skulle vilja ringa in/avgränsa mina lite med tror jag.
#32 - 30 juli 2018 19:53
Svårt att säga faktiskt, jag har växlat mellan att låta flytväxterna flyta fritt och att begränsa dom med en ring. De verkar lite som att mina två pumpar varierar lite i flödet så ibland är det bättre att låta dom flyta fritt. Men den är iaf ganska bra på att begränsa växterna så att allt förutom de minsta håller sig innan ringen. Frågan är bara vad man tycket är snyggast. :P
#33 - 31 juli 2018 07:44
[QUOTE=Stahl;n2389214]Svårt att säga faktiskt, jag har växlat mellan att låta flytväxterna flyta fritt och att begränsa dom med en ring. De verkar lite som att mina två pumpar varierar lite i flödet så ibland är det bättre att låta dom flyta fritt. Men den är iaf ganska bra på att begränsa växterna så att allt förutom de minsta håller sig innan ringen. Frågan är bara vad man tycket är snyggast. :P[/QUOTE]

Tack för svaret! :P Nä jag tycker ju att det är snyggast när de flyter fritt men rötterna blir så långa syns det när de inte hamnar "rätt". Spelar ju ingen roll men det kan ju störa utseendet.
#34 - 3 augusti 2018 20:41
Snyggt det blev. Tycker att det gjorde mycket.
#35 - 4 augusti 2018 17:36
Jättefint!
#36 - 5 augusti 2018 15:04
Tack för kommentarerna! Nu några dagar efter så kan jag hålla mer er, flytväxterna lägger sig dessutom bättre nu så de blir en skuggad del och en större öppnare ljus del. Ständigt liv och rörelse i akvariet nu och man kan lyckas se så många som 7 (av 15) räkor samtidigt. :)
#37 - 7 augusti 2018 11:35
[QUOTE=Stahl;n2389454]Tack för kommentarerna! Nu några dagar efter så kan jag hålla mer er, flytväxterna lägger sig dessutom bättre nu så de blir en skuggad del och en större öppnare ljus del. Ständigt liv och rörelse i akvariet nu och man kan lyckas se så många som 7 (av 15) räkor samtidigt. :)[/QUOTE]

Så roligt att det fungerar så bra. :) Och extra roligt att du får se dina räkor.
#38 - 11 augusti 2018 17:39
Kom precis hem efter att ha varit ifrån akvariet en vecka för första gången. Som tur är verkar allt ha gott bra. Alla fiskar lever och verkar må bra.

Det enda är att en del växter börjat vissna, en del verkar tom smälta bort såsom Alternanthera cardinalis. Den andra är en svärdsplanta mix. Blir de inte bättre kommer jag nog byta ut Alternantheran mot en Heteranthera zosterifolia och svärdsplantan mot Ludwigia palustris (så ja fortfarande har några röda blad som bryter av mot de gröna).

Men det får bli nästa helg, på måndag ska vi iväg igen denna gång känns det lite mindre nervöst då jag nu vet att akvariet klarar sig bra med fodermatare i en vecka. :)
#39 - 12 augusti 2018 09:23
[QUOTE=Stahl;n2389857]Kom precis hem efter att ha varit ifrån akvariet en vecka för första gången. Som tur är verkar allt ha gott bra. Alla fiskar lever och verkar må bra.

Det enda är att en del växter börjat vissna, en del verkar tom smälta bort såsom Alternanthera cardinalis. Den andra är en svärdsplanta mix. Blir de inte bättre kommer jag nog byta ut Alternantheran mot en Heteranthera zosterifolia och svärdsplantan mot Ludwigia palustris (så ja fortfarande har några röda blad som bryter av mot de gröna).

Men det får bli nästa helg, på måndag ska vi iväg igen denna gång känns det lite mindre nervöst då jag nu vet att akvariet klarar sig bra med fodermatare i en vecka. :)[/QUOTE]

Har du någon gödning i gruset?

Vad skönt att allt har gått bra. Man är ju alltid lite nervös när man lämnar det ett tag.
#40 - 12 augusti 2018 09:53
Nä jag har ju inte det, kör med Happy plant en gång i veckan. Men funderar på att införskaffa antingen pinnäring eller blomsterlera från Panduro. :)

Men jag tror snarare det beror på bristande ljus, Alternantheran vill nog ha mer ljus än jag kan ge den.
#41 - 13 augusti 2018 16:03
[QUOTE=Stahl;n2389872]Nä jag har ju inte det, kör med Happy plant en gång i veckan. Men funderar på att införskaffa antingen pinnäring eller blomsterlera från Panduro. :)

Men jag tror snarare det beror på bristande ljus, Alternantheran vill nog ha mer ljus än jag kan ge den.[/QUOTE]

Kör ungefär samma som dig. Men jag har funderat på att stoppa ner några pinnar i det stora karet till svärdplantorna. Har ju ändå en del.

Ah jag tänkte i första hand på svärdplantan. Har ingen koll på den andra växten.
#42 - 18 augusti 2018 14:17
Har nyligen satt upp ett mindre akvarium med bland annat pansarmalar och kan inte sluta fascineras över hur livliga de är.

I videon nedan ser det nästan ut som att de ser sin egen spegelbild i rutan och leker med den. Är det möjligt eller hur mycket skiljer sig fiskars syn från våran? :)

https://streamable.com/s/xaw3z/rkcotc
#43 - 18 augusti 2018 14:22
[QUOTE=Stahl;n2390239]Har nyligen satt upp ett mindre akvarium med bland annat pansarmalar och kan inte sluta fascineras över hur livliga de är.

I videon nedan ser det nästan ut som att de ser sin egen spegelbild i rutan och leker med den. Är det möjligt eller hur mycket skiljer sig fiskars syn från våran? :)

https://streamable.com/s/xaw3z/rkcotc[/QUOTE]Det blir ingen spegelbild inuti akvariet, det är bara när du tittar utifrån! Vad är det för pansarmal? Den ser ju världen uanför och vill ju gärna simma där också men de har inte förstått konceptet med glas;)

#44 - 18 augusti 2018 14:29
Ah de är så alltså, kanske tur de så de inte får för sig att börja bråka med sig själva. :P

Det är gröna pansermalar, Brochis splendens. Först trodde jag de lekte så vid glaset för att äta kiselalgerna som växte där, men nu är algerna borta och de leker fortfarande. Kan ju va så att de gillar att kolla ut på balkongen bara. :D
#45 - 18 augusti 2018 15:04
Och kanske dem tycker att ditt hem ser ut som en trevlig sydamerika-biotop som dem vill utforska:d Pansarmalar tycker jag förövrigt är en av de allra roligaste fiskar man kan ha!!
#46 - 18 augusti 2018 17:58
ja liiite trångbodda ser dem ut så dem skulle nog gilla att få lite mer yta att sträcka ut, kanske därför de attackerar glaset en del. Ja dem gillar ju verkligen att gömma/vila sig under något och hålstenen erbjuder väl lite myshålor. Jag hade en gång i tiden en konstgjord rot med utrymme, som en sal nästan, under och där låg ALLA (ca 15st) så gott som all tid som det inte matades:d Och det där med växter utanför akvariet har jag märkt att ennan fisk kan reagera på, har en typ av finbladig palm som står bredvid och den har de försikt simma in bland bladen på, tills dem gav upp när det inte gick[:-5]
#47 - 1 september 2018 17:29
Ser superfint ut. Roligt att få se!
#48 - 1 september 2018 19:29
Ser fint ut, CO2 kommer att göra att växterna kommer att utvecklas än mer.
#49 - 2 september 2018 16:49
Tack! Det kanske bara är inbillning men det känns redan som växterna ser grönare ut efter bara 3 dagar med koldioxid. Vidare har det börjat bildas bubblor på växterna, framförallt Vattenpesten är full av dom. Är det syrebubblor som växterna producerar eller är det bara koldioxid som fastnat?
#50 - 2 september 2018 19:33
Beror ju på ifall det "blåser CO2-bubblor" kring växterna och som fastnar där? Annars beror det på att vattnet är syremättat och bubblor av syre bildas på växterna.
#51 - 2 september 2018 20:37
Nä de här är på andra sidan akvariet jämfört med diffusern så det är nog syremättnad då. :)
#52 - 6 september 2018 17:23
Det ser verkligen fint ut!

Annons