Rengöra Back to Nature bakgrund?

#1 - 4 juli 2007 10:52
Jag har precis flyttat och med mig flyttade akvariet. I flytten tvingades jag ta ur min Back to nature Rocky Juwel och skall jag sätta i den igen måste det till en rejäl restaurering...

Tyvärr har jag varit tvungen att ha akvariet på en väldigt solig plats och även om jag försökt begränsa med rullgardin är bakgrunden sorgligt ansatt av alger.

Jämför orginalet med vad man kan antyda på bilden från mitt akvarie...

Nu undrar jag, hur rengör man en sådan här bakgrund? Går det ens att göra nåt? Jag har inte hittat några (användbara) tips varken här eller på tillverkarens hemsida.
#2 - 4 juli 2007 15:10
Högtryckstvätt.
Jag skämtar inte. Det tar bort algerna hur bra som helst, och bakgrunden tål det. Den blir som ny efteråt.
#3 - 5 juli 2007 07:01
Azur skrev:
Högtryckstvätt.

Jag skämtar inte. Det tar bort algerna hur bra som helst, och bakgrunden tål det. Den blir som ny efteråt.

Ja tål den det så är det ju guld! Jag hade nog aldrig vågat prova... tusen tack för tipset!

Nu skall jag bara skaffa fram högtryckstvätt... :D
#4 - 6 juli 2007 22:55
Om man har en skit högtrycks tvätt som Azur har så kan man ju använda den men har man en bättre så kommer den blåsa sönder den ganska lätt.

Min gick sönder fast jag vart extremt försiktig.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 7 juli 2007 07:42
Jag har själv kört med högtryckstvätt några gånger utan problem - fast självklart får man ta det lite lugnt.
Fast det har varit en vanlig Kärchertvätt och den kanske betraktas som en skittvätt.

Annars går det fakstiskt att göra rent den med en diskborste också - fast det tar tid
#6 - 7 juli 2007 11:07
Fiddan skrev:
Min gick sönder fast jag vart extremt försiktig.

Bullshit.
#7 - 7 juli 2007 12:05
Men jisses, folk. Börja att spruta långt ifrån och gå sedan närmre och närmre, så att trycket ökar. När algerna börjar försvinna, så gå inte närmre! Då kan man ha en megahögtryckstvätt eller en "skittvätt", spelar ingen roll. :)

Det är semester och sommar, relaxa lite, vetja. :p
#8 - 7 juli 2007 13:22
jo, jag starta långt ifrån, men när jag kom till det avståndet då algerna började försvinna så sprack det ett hålrum i bakrunden, precis på roten.

det är väl inte tvätten eller mitt fel utan att det var ett måndagsexemplar utav btn.. men jag tvättar aldrig mer med högtryck. chansen finns och man blir x000 kr fattigare.
#9 - 13 juli 2007 19:30
Det återstår att se... jag tänker inte stå och gnugga sönder bakgrunden för hand - då gör jag det hellre med högtryck ;)

Är värt ett försök. Den åker inte tillbaka in i akvariet i nuvarande skick hur som helst.

Men men, vi får se hur det går.I morgon skall jag låna högtryckstvätt - ingen aning om vad det är för maskin.
#10 - 13 juli 2007 20:47
Det kommer att gå bara bra. Rapportera resultatet här på zoopet; det är säkert andra som vill höra att det funkar.
#11 - 14 juli 2007 01:09
Jag vet inte egentligen men borde inte sanna experter som Azur inte behöva använda högtrycken på sin bakgrund? en riktig akvarist får ju inte alger.

Azur kanske tvättade sin mormors, grannes, förra sambos bakgrund iof, att jag inte tänkte på de.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 14 juli 2007 08:04
Alger hör till ett akvarium och alger skall finnas på en bakgrund för att den skall se naturlig ut.
Så en riktig akvarist har alger:D
#13 - 14 juli 2007 08:06
Fiddan skrev:
Jag vet inte egentligen men borde inte sanna experter som Azur inte behöva använda högtrycken på sin bakgrund? en riktig akvarist får ju inte alger.

Azur kanske tvättade sin mormors, grannes, förra sambos bakgrund iof, att jag inte tänkte på de.

Sådan här cynism passar definitivt inte in här, lägg av. Inte ens roligt eller fyndigt.

MVH Lasse
#14 - 14 juli 2007 09:14
@Fiddan: Jag har redan sagt vad jag anser om ditt bidrag till den här tråden.
#15 - 23 juli 2007 08:32
Kjell: efter att ha provat att ta bort med högtryck är jag benägen att gå på din linje =)

Det är så passmycket bara, därav tanken med rengöring. Skall visa några bilder så fort jag orkar laddaupp dem!
#16 - 23 juli 2007 08:57
Är det toffsalger kan du ta bort dessa med väteperoxid. Här är en länk hur just det funkar: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=93541&highlight=v%E4teperoxid
Du bör ta ut fiskarna för säkerhets skull.
#17 - 23 juli 2007 09:10
Går fint o göra rent med klorin med. Tag 2 dl klorin per 100 liter vatten, de värsta algerna löser upp sig efter ca 3 dagar. Gör sedan ett 100 % vattenbyte o lufta kraftigt i 24 timmar. Sedan är det klart.
#18 - 23 juli 2007 09:35
Moriarty: Fick du inte bort algerna med högtryckstvätten?!
#19 - 23 juli 2007 10:35
Tofsalger har jag, men inte på min btn. De jag har brukar dyka upp på glaset och det funkar bra med lite scotch (en icke slipande) och lite tålamod. Förhoppningsvis blir algsituationen mer rimlig när jag nu har akvariet så det inte får direkt sol. (Nyligen flyttat).

För att ni skall se vad jag har att göra med kommer här en bild:

Resultatet efter prov med högtryckstvätt... well, jag misstänker att färgen åker bort, döm själva. Satte in en bild av en tämligen oansatt del (= undersidan) för att kunna jämföra. Skillnaden mellan att inte få nån effekt alls och att få bort något är hårfin, labbade en god stund med avståndet. Antingen åker allt eller inget.

Kemisk rengöring kanske inte är nån dum ide. Om jag nu skall rengöra dem i över huvud taget. Men jag är skeptisk till högtryckstvätt, det kanske funkar för andra men somni ser är min btn ganska skitig.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 23 juli 2007 10:44
Bakgrunden i den första länken är väl ingen BTN?
#21 - 23 juli 2007 10:45
Bakgrunden i den första länken är väl ingen BTN?

Jo. Det är det. BTN Rocky Juwel. Tvådelad, ena med baksidan mot kameran.

Jämför med tillverkarens bild av hur det skall se ut i bild ett i första posten jag skrev i tråden.
#22 - 23 juli 2007 10:50
För att vara mer exakt är det denna:

Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 23 juli 2007 10:54
Ok. Tyckte att det såg ganska bra ut efter rengöringen med högtryckstvätt http://www.familyolsson.se/images/fish/btn02.jpg

Kemikalier har jag aldrig använt så jag vet inte hur motståndskraftig bakgrunden är mot detta.
#24 - 23 juli 2007 12:58
illa när bakgrunden blir helt svart, som på bilden
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 23 juli 2007 14:21
fredd skrev:
illa när bakgrunden blir helt svart, som på bilden

Nu förstår jag inte alls vad du menar?
Blir bakgrunden svart efter att du tvättat den? Menar du alltså att fotot till vänster visar bakgrunden innan den tvättats och det till höger efter tvätten
http://www.familyolsson.se/images/fish/btn02.jpg
#26 - 23 juli 2007 14:27
jag tänker på denna bilden,
Där bakgrunden Inte är tvättad, är den ju nästan svart.
Bilden till vänster borde ju vara den tvättade, och den till höger inte tvättad.
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 23 juli 2007 14:37
fredd skrev:
jag tänker på denna bilden,

Där bakgrunden Inte är tvättad, är den ju nästan svart.

Bilden till vänster borde ju vara den tvättade, och den till höger inte tvättad.

När jag skriver "Tyckte att det såg ganska bra ut efter rengöringen med högtryckstvätt"
så skriver du "illa när bakgrunden blir helt svart, som på bilden"
och då verkar det ju som om du menar hur den blir efter en högtryckstvätt. Men så var det kanske inte menat.

Förr övrigt så tycker jag som jag skrev ovan att den ser bra ut till vänster efter tvätten.

Är "algfotot" taget ovanför vattnet då algerna torkat - då brukar de algerna svartna.
#28 - 23 juli 2007 15:25
Haha, jag ber om ursäkt att jag förvirrar. Ok så här är det: bild ett visar de två delarna av min BTN,men ena sidan är av en händelse vänd så att *baksidan* (vit blank yta med lite gröna alger på) vätter mot kameran (bild btn01). Den högra delen är som synes svart och visar min bakgrunds erbarmliga skick.

Bild btn02 visar ett ihopklipp. Vänstra delen visar hur det borde se ut (fotade botten som var relativt skyddad). Högra delen visar resultat efter högtryckstvätt.

Och för att vara extra tydlig. Den högra delen av den andra bilden: det vita är där högtryckstvätten tagit, det andra är där jag inte kört.
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 23 juli 2007 16:20
OK - då förstår jag.
TYcker att den tvättade delen ser lite blek ut men det är omöjligt att avgöra utan att se dom i "real life"
#30 - 23 juli 2007 17:34
Precis Kjell. Den ser lite blek ut. Självklart är det svårt att se på bild men färgskillnaden är ungefär densamma somi verkligheten. Så jag tror att det är färg som åkt.

Och om jag ändå inte kan få tillbaka den ursprungliga lystern väljer jag hellre "algsvart" än "omålat". :D
#31 - 23 juli 2007 18:51
På bilden till höger: Det där gula är inte BTN-plast, det är kalk. Jag hade samma under algerna på min bakgrund, det fälls ut pga det höga pH't bland algerna. Prova att tvätta med ättika eller toa-rent eller annat kalklösande skall du se att det försvinner.

EDIT: Se andra inlägget här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=61544
#32 - 24 juli 2007 06:40
Azur skrev:
På bilden till höger: Det där gula är inte BTN-plast, det är kalk. Jag hade samma under algerna på min bakgrund, det fälls ut pga det höga pH't bland algerna. Prova att tvätta med ättika eller toa-rent eller annat kalklösande skall du se att det försvinner.

EDIT: Se andra inlägget här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=61544

Aha! Ja det trodde jag inte. Har en på tvätt på 110 men satte man det på bredaste sprutet hände inget ens på nära håll. Möjligtvis krävs lite bättre tålamod, men jag tyckte allt att jag hade det.

Då skall jag testa med lite ättika på det avtvättade området. Så denna tråd är inte slut än :D
#33 - 24 juli 2007 19:56
Fiddan skrev:
jo, jag starta långt ifrån, men när jag kom till det avståndet då algerna började försvinna så sprack det ett hålrum i bakrunden, precis på roten.

det är väl inte tvätten eller mitt fel utan att det var ett måndagsexemplar utav btn.. men jag tvättar aldrig mer med högtryck. chansen finns och man blir x000 kr fattigare.

kan inte rekomendera detta heller, måste nog säga att med trycket 120bar
så tar man en väsentlig risk. sorry........:(
#34 - 30 juli 2007 13:40
Min är på 100 och dessutom lite sliten så det är nog ändå mindre. Jag har inte hunnit med några nya försök, återkommer när jag gjort det.
#35 - 30 juli 2007 15:33
Har man tråkigt under semestern eller kasst väder så är det väl bara att springa ner till närmaste affär och köpa en diskborste och börja skrubba lös algerna.
Gjorde så med min slimline tog sin lilla tid men blev bra i slutändan.
Man kanske kan använda båda metoderna, rubba upp algerna med en diskborste och sen ge den en omgång med högtryckstvätten.

//Mattias
#36 - 5 augusti 2007 18:10
Jag använde också en diskborste på min slimline. Det gick ju alldeles utmärkt! Algätande fiskar hjälper också till att hålla efter.
#37 - 5 augusti 2007 18:53
Kanske inte helt i linje med tåten, men måste i alla fall berätta. På en djuraffär i stan har dom ett stort kar med bakgrund (vet inte märket) som hade blivit helt täckt av div alger. Ägaren släppte i en jätteladdning körsbärsräkor och ett rejält stim siamensis (inga andra firrar) och på två veckor var bakgrunden som ny!!! Lite dyrt att köpa städpatrullen kanske... undrar om man kan få bli fodervärd typ :-) Men lite alger ska det allt vara på bakgrunden, det ger liv...
#38 - 6 augusti 2007 09:50
Ja, att låta naturen själv göra jobbet är ju helt klart det mest attraktiva sättet. Och jag håller med om att lite alger hör till. Men jag anser väl att vad jag har är bortom "lite alger".

Diskborste låter så banalt att jag inte ens tänkte på det. Måste prova. Men det känns som att de sitter. Bör man lägga bakgrunden i vatten ett tag innan, för att "lösa upp" lite först?
#39 - 6 augusti 2007 11:05
Har du fastsittande alger på en vanlig (skrovlig) BTN så tror jag du får slita väldigt hårt för att få bort dem med diskborste. Det funkade iaf inte alls för mig.

Annons