Rengöra blästersand?

#1 - 27 december 2008 09:18
Hej!
Idag ska jag ju köpa 0,4-0,8 mm blästersand. Men hur ska jag rengöra denna på bästa sätt när jag kommer hem, utan att för mycket sand går förlorad när jag häller ut vattnet, osv?
#2 - 27 december 2008 09:33
De flesta, bl.annat jag, som använder blästersand häller bara den akvariet utan att rengöra den. Vattnet blir inte grumligt och det finns inget skräp i den.
#3 - 27 december 2008 09:47
Oj, tack så mycket! :)
#4 - 27 december 2008 13:17
Jag sköljde min för att få ut småstoff och damm, men skulle nog lika gärna ha slängt i det direkt..
#5 - 3 januari 2009 20:53
Jag hällde den direkt i akvariet utan att rengöra. Det blev hur bra som helst!
#6 - 3 januari 2009 21:03
jag gjorde så vid en nystart att jag öste ner sanden i karet sen fyllde till hälften med vatten och rörde runt i sanden ordentligt och tömde ut vattnet och fyllde på lika mycket och gjorde likadant en gång till sen vart det lagomt tvättat för mig :)
#7 - 3 januari 2009 21:46
jag öste i och körde, funkade perfa, vattnet var ändå nästintill klart (tills easylife kom i :D)
Guest
#8 - 3 januari 2009 22:06
Ja körde oxo i den direkt.. Men det blev jävligt grumligt..
#9 - 8 januari 2009 22:30
I första akvariet jag körde blästersand i hällde jag i några kilo sand åt gången i en hink, fyllde på med vatten och grumlade runt, hällde ut vattnet, fyllde på nytt vatten igen osv tills vattnet var nästan helt klart. Då hällde jag i sanden i akvariet. Sen ett par kilo sand till i hinken osv. 50 kg sand tog lång tid att tvätta. ;D

I mitt nya akvariet var jag slöare. Hällde bara sanden rätt i och satte igång filterna. Det blev lite smågrumligt, men filterna tog hand om det på en natt. :) Så gör inte som jag gjorde första gången. Tar massor med onödig tid och man hinner bli lite lagom butter. I och för sig hade jag 50 kg sand den gången. Ska man bara ha i säg 10 kg kan man ju roa sig med att tvätta den utan att det påverkar ens temperament. ;)
#10 - 8 januari 2009 22:43
Jag hälde ca 5L sand i en 10L hink, fyllde den med vatten och vevade runt med armarna i den ett par gånger. Bytte vattnet, vevade osv. Går nog att bara hälla i den :)

Annons