Hej finns det någon vänlig som kan berätta hur ni brukar rengöra era Eheim 2808 3? Jag fattar inte riktigt vad manualen menar att jag ska göra!
Mvh Jp!
åheim skrev:Nu har jag ingen 2080 (2808?) men de har tills stor del keramisk media och den behöver du inte röra egentligen, du kan om om du vill sänka ner filterkorgen med det keramiska (substrat pro) i en hink med akvarievatten och skaka den så det avfall som samlats sköljs ur! det blåa förfiltret högst upp kan du däremot rengöra hur ofta du vill, eftersom det inte påverkar nitrifieringen! Använder du filtervadd så kan den behöva bytas ungefär varje månad! Ett par ggr om året bör du rengöra impeller och huset den sitter i, smörja in alla packningar med vitt vaselin för att hålla de fräscha och mjuka!
åheim skrev:Ja du drar ur kontakten kopplar loss slangenheten och därefter kan du i lugn och ro rengöra det du behöver, 30min är ingen fara! När du kopplar in filtret igen så finns häverteffekten kvar i slangarna och börjar då fylla filtret utan att behöva använda primerpumpen. Lite skit brukar normalt släppa från slangarna när du startar upp det men det är inget att bry sig om, fiskarna äter det och resten sugs in i filtret igen!