Rengöra filter ?

#1 - 6 februari 2004 13:35
Har en pump med sk innerfilter, hur ofta skall man rengöra filtret ?
Som jag har förstått av tidigare trådar så skall man undvika att rengöra filtret pga nyttobakterier försvinner. Och satsa på tätare vatten byten ca 1/3 per vecka istället. Byter man lika ofta vatten oavsett storlek på akvarium ? Har ett 200 liters som verkar funka bra, medan mitt 75 liters är lite oroligare.
Tacksam för snabba svar så att 75àn blir gla å go igen.
#2 - 6 februari 2004 13:48
Rengör filtret först när det behövs pga att flödet är för dåligt och skölj det då med akvarievatten.

Vattenbyte på 20-30% i veckan brukar vara ganska lagom.

Med små akvarium är det viktigare med täta vattenbyten än med större.
#3 - 6 februari 2004 14:31
Har lite svårt att uppskatta om det är dåligt flöde eller ej på pumpen. Rengöra filtret 2-3 ggr per år är det rimligt, eller skall man göra det oftare?
#4 - 6 februari 2004 14:38
Hur ofta filtret behöver rengöras beror helt på hur mycket och vilken typ av filtermaterial man har. Vanliga innerfilter brukar ha liten filtervolym och bestå av finporig material vilket oftast brukar innebära att filtret sätter igen väldigt fort med dålig cirkulation till följd. När jag tidigare hade ett vanligt innerfilter så var jag tvungen att rengöra det ungefär var 14:e dag för att vattencirkulationen skulle hålla sig på rimlig nivå. Numera har jag i samma kar ett filter bestående av grov filtermatta och ett pumphuvud och det gjorde jag rent senast för 7-8 månader sedan.
#5 - 6 februari 2004 15:10
Har svårt att avgöra filterkvaliten, men jag förutsätter att det är av lite sämre kvalitet eftersom det var en billig pump (250kr).
Nästa gång jag gör ett vatten byte så bör jag krama ur filtret i akvarievattnet och skölja lite lätt och hoppas att lite nyttobakterier stannar kvar. Eller skall jag göra på något annat sätt ?
#6 - 6 februari 2004 15:26
Exakt. Man använder vatten från akvariet vid rengöringen av filtret för att nyttobakterierna ska ta så lite skada som möjligt.
#7 - 6 februari 2004 17:22
Ursprungligen skickat av svartlien1

Som jag har förstått av tidigare trådar så skall man undvika att rengöra filtret pga nyttobakterier försvinner. Och satsa på tätare vatten byten ca 1/3 per vecka istället.

Där har du nog fått det lite om bakfoten. Vattenbyten kan aldrig ersätta filter eller tvärt om. Filtret har du för att omvandla organiskt av fall till nitrit och vidare till nitrat. Vattenbytena gör du för att hålla nere nitraten.
MVH
Magnus

Annons