Rengöra glas på insidan

#1 - 10 november 2009 21:11
När jag fyllde mitt akvarie bildades det små smutsränder på glaset vilka jag skulle vilja få bort. Dessutom verkar det som en generell rengöring är lämplig för att kunna se lite klarare.

Vad använder ni för att rengöra ett vattenfyllt akvarie? Finns det någon mjuk obehandlad trasa som rekommenderas?
#2 - 10 november 2009 21:16
legis skrev:
När jag fyllde mitt akvarie bildades det små smutsränder på glaset vilka jag skulle vilja få bort. Dessutom verkar det som en generell rengöring är lämplig för att kunna se lite klarare.

Vad använder ni för att rengöra ett vattenfyllt akvarie? Finns det någon mjuk obehandlad trasa som rekommenderas?

Vatten med lite diskmedel funkar bra på utsidan, ta det lite lugnt bara så du inte får massa i karet :p
#3 - 10 november 2009 21:17
ta en grön svamp o gno me
#4 - 10 november 2009 21:25
gröna tvättsvampar...finns även en lite dyrare modell från nåt "köks-rengöringsmedels-märke" som är till för att göra rent glashällar och rutan till ugnen som inte repar glaset om man är orolig....

Det kör jag med....sen tar jag rakblad om det är svåra alger eller liknande.
#5 - 10 november 2009 21:26
mrkjellman skrev:
ta en grön svamp o gno me

NNNNNEEEEEJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJ !!!!!!!

den gröne kökssvampen innehåller slipmedel...repar rutan....

ta den vita.....

.
#6 - 10 november 2009 22:12
legis skrev:

på insidan rekommederar jag en sån här: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/hagen-algskrapa-hoern-p-2992?osCsid=e1a56cf2eb72e850c511d914109859d8
Algmagneter avråder jag bestämt från att använda, slutar alltid med repiga glas!

På utsidan använder du gärna en fuktad microfiber fönstertrasa som inte lämnar några ränder!
#7 - 10 november 2009 22:23
Det absolut bästa är en isskrapa av plast:).
#9 - 11 november 2009 09:34
Tack för alla svar! :)
#10 - 11 november 2009 09:45
ansjo skrev:
Det absolut bästa är en isskrapa av plast:).

Nej, det bästa är att inte få någon skit/alger alls.....

Lite småjobbigt, men det går....

.
#11 - 11 november 2009 10:37
fönsterputs och luddfritt hushållspapper på utsidan funkar fint :)
#12 - 11 november 2009 10:47
Kensa skrev:
Nej, det bästa är att inte få någon skit/alger alls.....

Lite småjobbigt, men det går....

.

Håller med, fick faktiskt skrapa lite alger i mitt 900 liters för andra gången på ett år i helgen som gick:D!
#13 - 11 november 2009 10:57
Minns inte ens senast jag skrapa alger på nån ruta mer än i karet med räkor faktiskt.
I mitt stora 720 liters kar gör jag det aldrig, kan bero på att man sitter 3 meter ifrån och kollar fisk kanske ? :D
Bilagor:
#14 - 11 november 2009 15:27
drd skrev:
Minns inte ens senast jag skrapa alger på nån ruta mer än i karet med räkor faktiskt.

I mitt stora 720 liters kar gör jag det aldrig, kan bero på att man sitter 3 meter ifrån och kollar fisk kanske ? :D

dags att kolla synen kanske ?

fast jag håller med, det är snart 2 år sedan jag skrapade alger
i mitt 240 liters.

gjorde det aldrig i mitt avsomnade 150 liters.

men jag ser att det börjar bli lite smågrönt i ena hörnan på
222:an....dags att mörda dom...

hittar inga alger i 110 litersburken.

fast det hör till historien att jag kör med max 0,2W lyse per liter.
och har bara blommor som gillar / accepterar lite ljus.

.
#15 - 11 november 2009 15:32
Nädå kensa visst e där lite smått ibland men det är liksom inte så man går över framrutan speciellt ofta eller nån annan ruta för den delen.
Nån gång kanske varannan månad åker den vita svampen ner för lite kvick rengörning men det är väldigt sällan.
Ancistrusarna är väl noga :)

Annons