Rengöra ljusrampen!

#1 - 28 april 2006 21:52
Hej!

Jag vill bara ge ett tips.
Jag köpte ett beg 620L I höstas och med detta följde 2 st ramper alá Zoonline i aluminium. Dessa var grymt fula med märken efter gamla skyddsplasten som suttit kvar för länge, målarfärg, repor och dyligt och det har retat mig nu både länge och väl men jag tycker att nya är lite dyrt och jag visste inte vad jag skulle kunna dölja dem med.
Nu i påskhelgen vart jag lite sysslolös och tänkte att nu får det bära eller brista.
Jag började med att tvätta av dem med aceton och redan där blev det en märkbar förändring sedan körde jag över med Autozol och attan vilken chock jag fick! De blev som splirrans nya! Långt över förväntan alltså.
Ni som har gamla fula aluminiumsramper, fram med Autozolen och putsa och gnid! [:-54]
#2 - 28 april 2006 21:53
[quote=Fr BuBu]Hej!

Jag vill bara ge ett tips.
Jag köpte ett beg 620L I höstas och med detta följde 2 st ramper alá Zoonline i aluminium. Dessa var grymt fula med märken efter gamla skyddsplasten som suttit kvar för länge, målarfärg, repor och dyligt och det har retat mig nu både länge och väl men jag tycker att nya är lite dyrt och jag visste inte vad jag skulle kunna dölja dem med.
Nu i påskhelgen vart jag lite sysslolös och tänkte att nu får det bära eller brista.
Jag började med att tvätta av dem med aceton och redan där blev det en märkbar förändring sedan körde jag över med Autozol och attan vilken chock jag fick! De blev som splirrans nya! Långt över förväntan alltså.
Ni som har gamla fula aluminiumsramper, fram med Autozolen och putsa och gnid! [:-54][/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Vad e Autozol?[/COLOR][/FONT]
#3 - 28 april 2006 22:00
[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Vad e Autozol?[/COLOR][/FONT][/QUOTE]

Ah det borde jag ju så klart berättat.
En tub med pustmedel som man normalt sett använder ex. på kromade delar på bilen. Det finns säkert många användningsområde men detta var ett av dem...ja så stavar jag som en krycka märke jag, det heter Autosol och ser ut som följer:

http://www.alerud.a.se/kromglans.htm
#4 - 28 april 2006 22:02
Finns att köpa på macken och det stavas med "S", dvs. autosol om man ska vara riktigt petig..
#5 - 28 april 2006 22:03
använt autosol med liten polertrissa på borrmaskin och det funkar grymt bra.
#6 - 28 april 2006 22:03
Jag märke det också Ferrari men tack i alla fall! :)
#7 - 28 april 2006 22:05
Nja nu behöver man kanske inte ta i med en ramp och plocka fram borrmaskinen om man inte tvunget vill grisa ned allt för mycket runt om, det blev grymt snyggt med handkraft och ren trasa ;)
#8 - 28 april 2006 23:24
Jag spraymålade min lysramp svart för några veckor sedan, blev mycket bra :)
#9 - 29 april 2006 08:48
Ett annat förslag som man enkelt kan förbättra lysrampen med är ju att sätta kontaktpapper.
Jag var inne i en färgaffär och såg att de hade massor av olika sådana att klistra på, bl.a. slog mig tanken om reflektor alá DIY för de hade ett högblankt som såg ut som krom. Det fanns också ett som ser ut som de nya materialen till vitvaror, alltså typ polerat aluminium så varför inte? om rampen är för usel.
#10 - 29 april 2006 09:12
[QUOTE=Daniel_N]Jag spraymålade min lysramp svart för några veckor sedan, blev mycket bra :)[/QUOTE]

Vad använde du för färg? Är ni inte oroliga över att dessa kemikalier ska läcka ut nånting giftigt i vattnet (det brukar ju bli en del kondens på rampens undersida som droppar ner i akvariet)?
#11 - 29 april 2006 13:30
[quote=batski](det brukar ju bli en del kondens på rampens undersida som droppar ner i akvariet)?[/quote]

nja tror nu inte han målade undersidan av rampen svart ;)s
#12 - 29 april 2006 13:46
[quote=batski]Vad använde du för färg? Är ni inte oroliga över att dessa kemikalier ska läcka ut nånting giftigt i vattnet (det brukar ju bli en del kondens på rampens undersida som droppar ner i akvariet)?[/quote]
Hagmans mattsvart använde jag, och jag målade ovansidan :)
#13 - 29 april 2006 13:49
Sprayade också min ramp (utsidan) svart med färg från clas ohlson, resultatet blev över förväntan! Mycket bra!
#14 - 29 april 2006 14:34
[QUOTE=batski]Vad använde du för färg? Är ni inte oroliga över att dessa kemikalier ska läcka ut nånting giftigt i vattnet (det brukar ju bli en del kondens på rampens undersida som droppar ner i akvariet)?[/QUOTE]

Vad gäller Autosol så pustar du ju bort materialet som man lägger på och vad gäller färgen så torkar ju den och härdar, hur den sedan skulle kunna läcka ned i akvariet är en gåta och inte kan jag förstå vad man skulle in under rampen och måla för. :)
#15 - 29 april 2006 16:09
[quote=Fr BuBu]och inte kan jag förstå vad man skulle in under rampen och måla för. :)[/quote]

lackade insidan på min ramp med vit sprayfärg för den va matt metall innan som reflekterade dåligt.
inga problem hittills.
#16 - 29 april 2006 16:56
[QUOTE=Fr BuBu]Vad gäller Autosol så pustar du ju bort materialet som man lägger på och vad gäller färgen så torkar ju den och härdar, hur den sedan skulle kunna läcka ned i akvariet är en gåta och inte kan jag förstå vad man skulle in under rampen och måla för. :)[/QUOTE]

Nej jag tror inte att folk har målat undersidan svart. Jag tänker på att när man spraymålar så hamnar det lite färg på undersidan också (annars ser man att det inte är målat på underkanten). Och visst kan även torkad färg läcka ut gifter när den kommer i kontakt med vatten?
#17 - 29 april 2006 18:53
Det är ju tveksamt när det bara är kondens vi talar om. Men nå är man orolig för gifter, låter men helt enkelt bli att lacka utan tar typ Autosol, häxanspustmedel eller liknande och kör. Lätt som en plätt krångligare än så behöver man inte göra det för sig eller som jag skrev tidigare ett kontaktpapper som man tycker är snyggt och klistrar på.

Annons