Rengöra oanvänt akvarium?

#1 - 22 mars 2006 14:29
Hur rengör man ett nytt akvarium som det aldrig varit vatten i? Måste man fylla på med vatten och tömma det flera gånger?
#2 - 22 mars 2006 14:31
Jag skulle bara tagit en trasa och torkat ur, i alla fall om det varit nerpackat i en kartong. Men är det t.ex. ett akvarie som stått framme i en affär ett tag så kanske man borde göra det lite mer noggrannt(?).

/Mattias
#3 - 22 mars 2006 14:32
jag har aldrig gjort rent ett akvarium som har varit nytt.
brukar dom inte va hyfat rena då?
#4 - 22 mars 2006 14:35
Håller med "mmm" ovan... Kan även vara bra att fylla det en gång för att se att det är helt innan man häller i grus och annat som kan vara bökigt att ta ur igen.
#5 - 22 mars 2006 15:08
[quote=batski]Hur rengör man ett nytt akvarium som det aldrig varit vatten i? Måste man fylla på med vatten och tömma det flera gånger?[/quote]

Jag har köpt ett nytt akvarium en gång och frågade detsamma här på Forumet! :)

Jag fick till svar att det bara är att torka ur det med en fuktig trasa. Så det gjorde jag och det gick bra! :p

Tråden finns ju kvar men jag tror inte jag fick något annat råd...
#6 - 22 mars 2006 15:41
[quote=batski]Hur rengör man ett nytt akvarium som det aldrig varit vatten i? Måste man fylla på med vatten och tömma det flera gånger?[/quote]

Nja jag torkade bara mina 2akvarium som jag har haft med en blöt(fuktig)trasa jag med,som alla andra har svarat:D
#7 - 22 mars 2006 15:53
Tack alla för svaren! Akvariet har stått hemma hos en privatperson (fast oanvänt) sen i december och jag tycker det ser lite dammit och smutsigt ut (fast jag vet att jag är petig).

Ska torka det med en fuktig kökstrasa och fylla upp det med vatten en gång innan jag börjar inreda det (tack för tipset). Hoppas det är problemfritt!
#8 - 23 mars 2006 08:30
Vid tillverkning av akvarium används ofta en del T-röd. Kan vara bra att torka ur karet alltså...
#9 - 23 mars 2006 08:42
Hej.
När jag köper nya eller beg.kar fylls dom alltid med vatten för att se om dom läcker(har fått nya kar som läcker) och står i våg,samtidigt rengöres karet med en svamp.
MVH Mats
#10 - 23 mars 2006 09:05

Mr Muscle?? ;)
Lucas_no1
#11 - 23 mars 2006 09:15
[QUOTE=peter120]Vid tillverkning av akvarium används ofta en del T-röd. Kan vara bra att torka ur karet alltså...[/QUOTE]

T-röd är väl ren sprit och när det har torkat är det väl borta?
#12 - 23 mars 2006 10:38
[QUOTE=mats m]Hej.
När jag köper nya eller beg.kar fylls dom alltid med vatten för att se om dom läcker(har fått nya kar som läcker) och står i våg,samtidigt rengöres karet med en svamp.
MVH Mats[/QUOTE]

Oops! Hoppas verkligen det inte läcker. Vad gör man då?
#13 - 23 mars 2006 11:25
[QUOTE=batski]Oops! Hoppas verkligen det inte läcker. Vad gör man då?[/QUOTE]

Limmar om eller köper nytt! ;)
#14 - 23 mars 2006 11:34
Hej.
Lämnar till baka och får ett nytt.Garanti.
MVH Mats
#15 - 23 mars 2006 11:42
[QUOTE=mats m]Hej.
Lämnar till baka och får ett nytt.Garanti.
MVH Mats[/QUOTE]

Fast jag har köpt det privat ju. Köpte det av någon som hade köpt det nytt i december men aldrig kom igång med det.
#16 - 23 mars 2006 12:30
Ta kvittot (från butiken) från den personen som köpt det så löser det sig nog!
#17 - 23 mars 2006 12:36
[quote=svempa69]Mr Muscle?? ;)[/quote]
Mr Muscle skulle jag inte vilja utsätta mina fiskar för. Det luktar ju apa.
[quote=Lucas_no1]T-röd är väl ren sprit och när det har torkat är det väl borta?[/quote]
Prova att doppa fingret i t-röd. Vänta tills det avdunstat. Smaka på fingret. Allt försvinner inte! Särskilt inte kräkmedlet.
#18 - 23 mars 2006 13:52
Det är en anledning till varför det bättre att använda aceton eller ev. någon annan alkohol, metanol t.ex. .
#19 - 23 mars 2006 14:02
Det borde inte vara nåt problem att bara torka ur det.Jag skulle dock ha fyllt upp det och spolat ur det innan jag lägger i sand o inredning.Även nya akvarium kan ha läckor.

Annons