Rengöra rutan

#1 - 10 mars 2006 12:20
Som vissa av er har påpekat ;) så har jag lite skräp på rutan som kommer fram när jag fotar med blixt. Jag har alltid bara rengjort rutan med en fuktig trasa innan och så algskrapa+svamp på insidan. Men jag tror att problemet är på utsidan. Vågar man använda funsterputs till akvariet? Det luktar så hemskt att jag inte har vågat ännu.

Hur gör ni?
#2 - 10 mars 2006 12:26
[quote=marcuspajp]Som vissa av er har påpekat ;) så har jag lite skräp på rutan som kommer fram när jag fotar med blixt. Jag har alltid bara rengjort rutan med en fuktig trasa innan och så algskrapa+svamp på insidan. Men jag tror att problemet är på utsidan. Vågar man använda funsterputs till akvariet? Det luktar så hemskt att jag inte har vågat ännu.
Hur gör ni?[/quote]

Jag använder fönsterputs och en mjuk trasa. Fast jag sprejar fönsterputsen bara på nedre halvan av rutan och torkar det uppåt, så det inte kommer in i karet. Man kan kanske också spreja på trasan och torka.
#3 - 10 mars 2006 12:41
Jag sprayar fönsterputs över hela akvariet när jag städar :D, så det luktar riktigt i hela rummet.
#4 - 10 mars 2006 12:43
Håller med Birgitta W,jag gär likadant å det funkar hur bra som helst.
#5 - 10 mars 2006 12:48
jag använder semsskinn då slipper man använda kemikalier och det blir inga vattenfläckar...:)
#6 - 10 mars 2006 12:52
Eller så går det bra med tidnings papper från dagstidningen,(så gjorde dom på äntligen hemma)Jag provade å det funkade jätte bra.
Fast jag tror dock det va bara när man hade fläckar som ska bort+att du måste använda vatten
#7 - 10 mars 2006 13:16
Använder samma som när jag putsar fönster, ljummet vatten och några droppar diskmedel ( Yes funkar perfekt ) :)
#8 - 11 mars 2006 00:38
använt k-sprit/spolarvätska/t-röd med bra resultat.
är i praktiken samma skit i alla flaskorna :/

tar papper och fuktar det och torkar sen av rutan.
har inga mängder på pappret och eventuell lukt försvinner snabbt.
#9 - 11 mars 2006 21:36
Hej
Jag brukar använda vanligt fönsterputs till rutan.Fungerar mycket bra.
Lyckades dessutom en gång spraya i akvariet.
Höll andan men det fungerade:-).Inga döda fiskar!!
MVH Marita

Annons