Rengöra ytterfilter ett Tetratec EX700

#1 - 15 oktober 2006 23:28
Hej

Har läst mycket om rengöring av ytterfilter här på forumet men en sak förbryllar mig, i min bruksanvisning till detta ytterfilter står det att filtermattan ska bytas ut en gång i månaden och dom biologiska svamparna ska bytas ut en gång i halvåret, "makaronerna" och filterbollarna ska bytas ut när smutsen inte kan avlägsnas.

Det står inget om när man ska rengöra matrialen.

Om man följer detta så kommer det kosta mycket + att nytto bakterierna försvinner varje gång skummet byts ut.

Är det någon som har erfarenhet av Tetratecs ytterfilter och hur rengör ni era Tetratecs ytterfilter

Mvh//Robert
#2 - 16 oktober 2006 08:45
Jag har ett EX600 och jag har hittils rengjort mitt en gång per månad. Dock tror jag nog det hade räckt alldeles utmärkt att göra det varannan månad eller kanske ännu mer sällan.

Jag byter inte ut nått av materialen. Har bytt ut den översta filtermattan mot sönderklippt blå filtermatta och nu så sköljer jag bara ur alla de olika delarna i akvarievatten. Känns inte som det är något av det som kommer behöva bytas de närmsta åren.

Mvh Roger
#3 - 16 oktober 2006 08:56
Varför byta sånt man kan rengöra, dom vill ju givetvis som alla andra sälja för att tjäna mer.

Du skall rengöra när flödet börjar bli dåligt, jag har vadd längst upp som jag byter när det börjar bli sämre flöde men du kan även lägga in klippta tärningar av filtermatta el dyl.

Jag har ett sånt filter och jag har rengjort det en gång på ett halvår och det berodde på att jag glömde starta det efter vattenbyte och det stod stilla under natten och då slog jag bara i lite vatten i filtret och tömde ur det ett par gånger och det blev inga problem, vadden har jag bytt ungefär varannan månad utan att röra det övriga i filtret och den tunna mattan längst upp har jag bara skjölt av.

Jag är mycket nöjd med det filtret och skulle inte tveka att köpa fler när behovet uppstår.
#4 - 19 oktober 2006 15:44
Nej för fasen, du behöver inte byta filtermaterial så ofta, det räcker med max 1ggr/år. Jag rengör mitt EX1200 (till 160l) ungefär 1ggr/(varannan)månad och det räcker gott o väl =)
Jag har tagit bort filtervadden som sitter längst upp i ytterfiltret, tycker inte om den, den känns så hård (nästan som att den inte släpper igenom vattnet :S ). Sätt dit nån filtermatta istället isf.
Jag kör ju inte heller med kolet normalt ju.

Annons