rengöring!

#1 - 19 februari 2006 18:29
hej fick hem ett akvarie nu som har gått med saltvatten= massa koraller osv på glaset.. vad kan jag använda för medel för att rengöra.. det är stort så lite knepigt att skölja det massor ggr.. så något "snällt" medel som rengör efektivt utan att lämna kvar massor ohälsosamma kemikalier.. mvh /cribb
#2 - 19 februari 2006 18:36
citronsyra kanske funkar. PH minus kan också funka.Jag vet att det finns många trådar om detta ämne, så sök!
#3 - 19 februari 2006 19:41
Prova med någon form av skrapa, rakbladstypen t.ex. för att få bort det grövsta och sedan någon form av syra, citronsyra, ättiksyra, fosforsyra, Ph-minus eller vad man nu kan tänkas ha tillgång till för att få bort det sista, i varje fall om det rör sig om kalkutfällningar.
#4 - 19 februari 2006 19:56
ok tack för snabba svar,,,får köpa imorgon... en fråga till måste man skaffa någon tilllägs försäkring om man bor i lägenhet storleken är 720liter
#5 - 19 februari 2006 20:45
Fråga ditt försäkringsbolag. De vet om hemförsäkringen (för det har du väl) täcker akvarium eller inte.
#6 - 19 februari 2006 21:23
Jag har hemförsäkring inom folksam och har en tillläggsförsäkring ifall man får vattenläckage på akvariet (typ i siliconet), men den gäller inte ifall man råkar spräcka akvarieglaset med typ en hockeypuck=) då är det bara drulleförsäkring/allriskförsäkring som gäller och den är mycket dyrare...

Annons