Rengöring av ett stort akvarium, tips?

#1 - 8 februari 2005 23:17
Hej, har nyligen införskaffat ett akvarium på 450 L. Jag har ingen erfarenhet av så pass stora akvarier och undrar hur det hels går till skötselmässigt? Att byta 15 hinkar med vatten en i taget verkar lite drygt... Och själva slamsugningen behöver jag nog i alla fall lite rejälare grejor till. Hur gör ni? En vanlig slang som är rejält lång och sen nyttjar ni häverteffekten? Funderar lite på hur det blir enklast att göra när akvariet ska rengöras... Och när jag ska fylla på med nytt vatten ska jag koppla en slang till kranen på något vis?

Kort sagt; Hur och med vilka hjälpmedel och var finner jag dem och till vilket pris. ;)

/Saludos
Jens
#2 - 8 februari 2005 23:25
Jag kör med slang. Vanlig trädgårdsslang som hängde kvar på terassen sen förra ägaren. Fungerar utmärkt med hävereffekten och när jag ska fylla på skruvar jag bara loss duschen och kopplar på gardena-uttag. Hane på duschen och hona på slangen.

Det är inte så ofta jag slamsuger botten från skit men när jag gör det kopplar jag på en gul slamsug som jag inte minns märket på. Köpte den i affären för en ganska dyr slant och man fick med en kort slang till den, som tur är hade den samma diameter som trädgårsslangen.
#3 - 8 februari 2005 23:43
Snabbkoppling på duschen är smidigt, men hellre de mer tillförlitliga i metall från t.ex. NITO eller Biltema än de i plast från Gardena o andra.
#4 - 10 februari 2005 23:46
Mmm lät som bra tips det där, ska kika efter en slang och en koppling på Clas Ohlsson i morgon tror jag. Takc för tipsen

MVH
/Jens
#5 - 11 februari 2005 04:03
för riktigt snabb rengöring

kan man använda högtryckstvätt :).. skämta bara...
en hederlig skursvamp (oanvänd men väl genomsköljd) och tålamod...

jag har inte en gång slamsugit min botten i mitt stora kar (på 2 år)
#6 - 8 januari 2012 23:16

jag har inte en gång slamsugit min botten i mitt stora kar (på 2 år)

va?! du måste väl skämta. snacka om äckligt o fult akvarie isåfall =)
#7 - 8 januari 2012 23:38
Olof79 skrev:

dummaste kommentaren denna sidan millenieskiftet !!!!!

rent krasst är det så att om man behöver slammsuga botten från skit
så har man ingen riktigt ordning på karet !!!!!

är karet i rätt balans med fisklast, vattenkvalité, övrig skötsel (vattenbyte, ingen övermatning, etc etc) så blir det ingen skit på botten.

karet skall vara i sådan balans att karet själv tar hand om skiten

här:

240 liter, 4 år, ingen slamsugning
222 liter, 3 år, ingen slamsugning
222 liter, 2 år, ingen slamsugning
110 liter,
3 år, ingen slamsugning
60 liter, 4 år, ingen slamsugning
60 liter, 3 år, ingen slamsugning

etc
etc
etc

.
#8 - 8 januari 2012 23:59
Olof79 skrev:

snäckor fixar biffen:D
#9 - 9 januari 2012 00:03
Viskar till Kensa. en del matar sina fiskar och då kommer det ut lite bajs i bland!
#10 - 9 januari 2012 02:09
Olof79 skrev:

Jag tycker det är skitkul att du kommenterar ett inlägg som skrevs för 7 år sedan :D För övrigt så har jag inte slamsugit mitt 900 liters på 2 år heller.
#11 - 10 januari 2012 20:32
Jag har ett 460liters akvarium som inte är slamsuget på över 20 år!
Har man biologiskt filter så fixar det sig själv!
#12 - 10 januari 2012 20:41
Häpp, jag tillhör med skaran som inte slamsuger botten, genom att ha riktat utströmningen från filterna via vattenytan sedan mot framrutan skapas en ström som gör att allt flyttas bak bland växterna som blir sååå glada :)
#13 - 10 januari 2012 20:45
fyller man på med bara kallvatten eller med tempererat?

Rune.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 10 januari 2012 20:50
Olof79 skrev:

Nja och Magicfingers har fortfarande inte slamsugit akvariet och då är det ändå 7 år sedan som han skrev inlägget som du svarade på;)

För övrigt behöver inte jag heller slamsuga mina akvarier om jag inte vansköter dom
#15 - 10 januari 2012 20:56
Jag använder bara kallvatten 25% byte, sjunker 4 grader nu på vintern när vattnet är som kallast.
Fast man ska nog ha koll om de fiskarna man har tål det.
#16 - 10 januari 2012 20:57
rune. skrev:
fyller man på med bara kallvatten eller med tempererat?

Rune.

[INDENT]Jag använder bara kallvatten 25% byte, sjunker 4 grader nu på vintern när vattnet är som kallast.
Fast man ska nog ha koll om de fiskarna man har tål det. [/INDENT]
#17 - 10 januari 2012 21:08
flygrc skrev:
[INDENT]Jag använder bara kallvatten 25% byte, sjunker 4 grader nu på vintern när vattnet är som kallast.

Fast man ska nog ha koll om de fiskarna man har tål det. [/INDENT]

ok tack men funkar det med tempererat med?
#18 - 10 januari 2012 21:19
rune. skrev:
ok tack men funkar det med tempererat med?

har för mig att jag hört att det inte är bra med varmvatten
#19 - 10 januari 2012 21:33
rune. skrev:
har för mig att jag hört att det inte är bra med varmvatten
Det är mycket bättre för fisken att du använder tempererat vatten än kallvatten, kallvatten håller väl 4-5gr och det är schockartat för fisken och är ett riktigt korkat (förlåt men jag tycker det och står för det) förfarande om man håller tropiska fiskar;)
#20 - 10 januari 2012 21:47
ok tack för svaren det är bara att vrida på varmvatten kranen lite med då?
#21 - 10 januari 2012 22:03
japp!
#22 - 13 januari 2012 16:34
Det är inte så bra med vatten från en varmvattenberedare som är gjord av koppar så det gäller att ha koll om använder varmvatten att blanda med kallvattnet..
En sak till med att använda vatten från varmvattenberedaren är att om man har sådant vatten som jag har så fäller kalken ut och vattnet blir något disigt.

Själv orkar jag inte hålla på att slabba i någon seperat behållare för att tempen ska utjämnas.
#23 - 13 januari 2012 21:47
Jag vet inte om ni jävlas eller ?? Men jag kopplar en slang från kranen med rätt temp sen en slang som suger i andra sidan av akvariumet .Sen få det gå den tid man vill ,jag kollade hur mycket vatten det försvann liter ,tog tid ,sen är det bara köra varje vecka det spar tid .och minna fiskar trivs som fan :)

Annons