rengöring av glas

#1 - 15 juni 2007 06:18
Hmmm...kanske dum fråga men hur gör ni när ni gör rent glasen i akvariet? Jag vågar inte använda något rengöringsmedel för det ska man ju inte och nu har jag fått kalkavlagringar (eller vad det är) på täckglaset. Hur gör ni?
#2 - 15 juni 2007 07:16
Jag tar mina täckglas till badrummet och drar på en rejäl dos fönsterputs, torkar av och sköljer i duschen mycket noggrannt med rinnande vatten.
Det har funkat i alla år för min del - bara man är noga med sköljningen kan jag inte se några problem med detta!:)
#3 - 15 juni 2007 07:43
Lilibet skrev:
Hmmm...kanske dum fråga men hur gör ni när ni gör rent glasen i akvariet? Jag vågar inte använda något rengöringsmedel för det ska man ju inte och nu har jag fått kalkavlagringar (eller vad det är) på täckglaset. Hur gör ni?
på täckglasen kan du använda avkalkningsmedel tex citarent för att få bort kalken sen sköljer du bara ordentligt! fönsterputs funkar inte alls på kalk....;)
#4 - 15 juni 2007 08:23
Det var ett bra tips, Åheim!
Mina täckglas blir kristallklara när jag gör rent dem. Dock kan de bli lite dimmiga efter en tid (kalkavlagringar?) vilket jag trodde berodde på nytt vatten som ligger och avdunstar på undersidan, eller är det gamla avlagringar som man inte får bort helt?
Tar det längre tid för "dimmigheten" att uppstå om man använder Citarent?
Måste köpa detta isåfall!
#5 - 15 juni 2007 08:33
MaxB! du har kanske ett mjukt vatten och inte får några kalkavlagringar på dina glas utan en bara en kläggig beläggning isåfall räcker det ju med vatten och disksvamp(den med vit sida). kalken blir ju hård och går ju bara att få bort med rakblad eller just kalkmedel... Jag tror inte glasen håller sig renare för att man använder citarent men efter rengöring är dem väldigt klara och fina!
#6 - 15 juni 2007 08:41
Precis när jag drog iväg mitt svar förut så började jag fundera på var kalken kommer ifrån. Du har helt rätt, jag har mjukt, surt vatten i karet - kanske inte så mycket kalk där:)
Faktum är ändå att täckglasen blir lite "dimmiga" sådär efter en tid och det vore gôtt att bli av med det.
Tipset är ändå välkommet då jag skall starta upp ett Tanganyika-kar inom kort, där blir det ju hårdare vatten och antagligen kalkavlagringar som man får hålla reda på!
#7 - 15 juni 2007 08:49
när ni tvättar utsidan av karet då, glaset dvs. Hur gör ni då?
#8 - 15 juni 2007 08:54
Då tar jag återigen fram flaskan med fönsterputs, sprutar på ett par stänk, torkar av med ett mjukt papper, typ Torky. Resultat - Crystal Clear!:)
#9 - 15 juni 2007 09:53
okej, var lite orolig att det kanske kunde smyga ner fönsterputs i akvariet:p
#10 - 15 juni 2007 20:54
fredd skrev:
okej, var lite orolig att det kanske kunde smyga ner fönsterputs i akvariet:p

Man behöver ju inte vara så våldsamt överentusiastisk så det stänker om det, men är du orolig så kan du ju spruta medlet på trasan istället.....[:-29]
#11 - 15 juni 2007 21:21
tummen skrev:
Man behöver ju inte vara så våldsamt överentusiastisk så det stänker om det, men är du orolig så kan du ju spruta medlet på trasan istället.....[:-29]

Du tog den ur munnen på mig, Tummen!
#12 - 15 juni 2007 22:09
hehe jag rengjorde rutorna förut med fönsterputs, alla mina malawi ciklider, och mina multisar simmade efter trasan och var väldigt nyfikna. Medans jullarna i sitt kar gömde sig direkt :P. Fint blev det iaf!
#13 - 15 juni 2007 22:31
Mina Discus undrar varför det inte kommer nån mat när jag putsar - dom står och kollar trasan och liksom... jaja, men putsa klart nu och kör i lite godsaker - nu när tetrorna är rädda och har gömt sig!:)
#14 - 15 juni 2007 23:41
hehe. man ser ju ofta trådar här och i andra forum att folks fiskar är så skygga osv, men mina fiskar är väldigt nyfikna av sig. nu sitter jag vid datorn i mitt rum som är 3-4meter från mina akvarier, så fort jag reser mig upp och går mot dörren så blir fiskarna väldigt glada å tror det är mat på G hehe :P. Bara mina jullar som är blyga nu men ja jobbar på att få dem "modigare";)
#15 - 16 juni 2007 00:05
Jag har också gjort en tråd om detta, kanske finns några tips där :)
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=104167&highlight=olim
#16 - 16 juni 2007 11:05
Bra, nu vågar jag använda både fönsterputs och annat för att få rent glas igen - men naturligtvis med försiktigthet...
Det här med forum är väldigt bra, tack för de snabba svar som alltid kommer!
#17 - 16 juni 2007 11:46
Jag tror jag pratar för alla när jag säger, Det är kul att hjälpa till:)
Maffia666
#18 - 17 juni 2007 05:51
åheim skrev:
på täckglasen kan du använda avkalkningsmedel tex citarent för att få bort kalken sen sköljer du bara ordentligt! fönsterputs funkar inte alls på kalk....;)

Hej har hört att ättika ska funka bra mot kalkavlagringar oxå? Jag vet att svärmor brukar använda detta till kaffebryggaren när hon ska kalka av den. (Bor i Bjuv skåne så det är en del kalk i vattnet)
#19 - 17 juni 2007 07:59
Maffia666 skrev:
Hej har hört att ättika ska funka bra mot kalkavlagringar oxå? Jag vet att svärmor brukar använda detta till kaffebryggaren när hon ska kalka av den. (Bor i Bjuv skåne så det är en del kalk i vattnet)

Jag använder endera ättika eller äppelcidervinäger för att få bort kalkavlagringarna. Tar en bomullstuss med vinäger/ättika på, gnider över hela täckglaset och sköljer sen av i duschen. Funkar jättebra!
#20 - 17 juni 2007 08:01
[INDENT]
MaxB skrev:
Mina Discus undrar varför det inte kommer nån mat när jag putsar - dom står och kollar trasan och liksom... jaja, men putsa klart nu och kör i lite godsaker - nu när tetrorna är rädda och har gömt sig!:)

Hehe, min påffe anfaller trasan/svampen när jag gör rent graset. ;)
[/INDENT]
#21 - 17 juni 2007 09:34
Citronsyra och ättika dessa blandas i en sprutmojäng sprayas låt stå skölj av alternativt använd en lite svinto med mycket lödder
Maffia666
#22 - 17 juni 2007 11:57
Jag använder endera ättika eller äppelcidervinäger för att få bort kalkavlagringarna. Tar en bomullstuss med vinäger/ättika på, gnider över hela täckglaset och sköljer sen av i duschen. Funkar jättebra!

Okej då funkar det! Så äppelcidervinäger funkar oxå bra . En flaska Ä.vinäger är ju inte så dyrt väl? Att det funkar bra har det med att det är sura vätskor eller?
#23 - 17 juni 2007 12:56
jag har provat ättika och det funkade nada! ättika funkar bara om man kokar upp det i tex en vattenkokare... Det som garanterat funkar är Citek, Citarent och kalkosan!
Maffia666
#24 - 17 juni 2007 13:24
åheim skrev:
jag har provat ättika och det funkade nada! ättika funkar bara om man kokar upp det i tex en vattenkokare... Det som garanterat funkar är Citek, Citarent och kalkosan!

Så det skulle funka om man värmer upp ättikan först då?

Annons