på täckglasen kan du använda avkalkningsmedel tex citarent för att få bort kalken sen sköljer du bara ordentligt! fönsterputs funkar inte alls på kalk....;)Lilibet skrev:Hmmm...kanske dum fråga men hur gör ni när ni gör rent glasen i akvariet? Jag vågar inte använda något rengöringsmedel för det ska man ju inte och nu har jag fått kalkavlagringar (eller vad det är) på täckglaset. Hur gör ni?
tummen skrev:Man behöver ju inte vara så våldsamt överentusiastisk så det stänker om det, men är du orolig så kan du ju spruta medlet på trasan istället.....[:-29]
åheim skrev:på täckglasen kan du använda avkalkningsmedel tex citarent för att få bort kalken sen sköljer du bara ordentligt! fönsterputs funkar inte alls på kalk....;)
Maffia666 skrev:Hej har hört att ättika ska funka bra mot kalkavlagringar oxå? Jag vet att svärmor brukar använda detta till kaffebryggaren när hon ska kalka av den. (Bor i Bjuv skåne så det är en del kalk i vattnet)
MaxB skrev:Mina Discus undrar varför det inte kommer nån mat när jag putsar - dom står och kollar trasan och liksom... jaja, men putsa klart nu och kör i lite godsaker - nu när tetrorna är rädda och har gömt sig!:)
Phocahontas skrev:Jag använder endera ättika eller äppelcidervinäger för att få bort kalkavlagringarna. Tar en bomullstuss med vinäger/ättika på, gnider över hela täckglaset och sköljer sen av i duschen. Funkar jättebra!
åheim skrev:jag har provat ättika och det funkade nada! ättika funkar bara om man kokar upp det i tex en vattenkokare... Det som garanterat funkar är Citek, Citarent och kalkosan!