Rengöring av sand

#1 - 13 oktober 2006 12:55
Har en liten undran över hur man på bästa sätt rengör rådasand modell 0.33? Den är ju lite väl finkornig för att man ska komma undan med att använda ett durkslag för att skölja den i. Någon som har några tips?
#2 - 13 oktober 2006 13:19
rengöring av råda sand

isis skrev:
Har en liten undran över hur man på bästa sätt rengör rådasand modell 0.33? Den är ju lite väl finkornig för att man ska komma undan med att använda ett durkslag för att skölja den i. Någon som har några tips?

använd sådan duk man har när man pressar bär i, när man ska göra saft tex. de e riktigt fin porigt men släper ut vattnet ändå..!! bara ett ex.=*)
MVH/Karro:)
#3 - 13 oktober 2006 13:46
Smart. Man tackar så mycket för tipset. :)
#4 - 13 oktober 2006 13:51
isis skrev:
Smart. Man tackar så mycket för tipset. :)

så lite så.:) lycka till och ge besked om de funkar..;) mvh/karro[:o]
#5 - 13 oktober 2006 14:35
karro72 skrev:
använd sådan duk man har när man pressar bär i, när man ska göra saft tex. de e riktigt fin porigt men släper ut vattnet ändå..!! bara ett ex.=*)

MVH/Karro:)

Men släpper det ut eventuell smuts då, blir inte den också kvar i duken?
#6 - 13 oktober 2006 14:46
Nitra98 skrev:
Men släpper det ut eventuell smuts då, blir inte den också kvar i duken?

de blir de kanske, men då får man kanske ha någon mindre sil till att ösa väck smutsen som flyter omkring som ett ex.tja jag vet inte har själv inte provat. var mest som ett förslag. värt ett försök eller?:confused:
#7 - 13 oktober 2006 17:14
Ska testa din variant Karro,återkommer med besked. Kan dock dröja något :)
#8 - 13 oktober 2006 17:26
Äh, fyll en halv hink med sand. Fyll upp med kallt vatten och låt vattnet stå på medans du rör runt i sanden med handen till du ser att vattnet som rinner över kanten inte är skitigt.

Klart! :D
#9 - 13 oktober 2006 19:36
Kallt vattten, och sen ner med näven? Är du inte klok, då fryser man ju. Man använder tempererat vatten, åtskilliga tusen liter när man tvättar grus. Speciellt om man har egen varmvattenberedare. (japp, viss ironi här.)

Jag har en av militärens plasttunnor, det har varit ärtsoppa, eller nåntng i. Jag har även en avskuren duschslang. Jag brukar lägga slangen så den ligger ett varv på botten, och sen öser jag på sand till lite drygt en tredjedel, och drar på max vattenflöde i slangen. Blästersanden nådde nästan ända upp över kanten när vattnet drev den runt runt, Råda brukar inte ta sig högre än knappt halvägs. Och det sköter sig helt själv... (Gud vad lat jag är.)
B!
#10 - 13 oktober 2006 21:48
Mr B skrev:
Jag har en av militärens plasttunnor, det har varit ärtsoppa, eller nåntng i. Jag har även en avskuren duschslang. Jag brukar lägga slangen så den ligger ett varv på botten, och sen öser jag på sand till lite drygt en tredjedel, och drar på max vattenflöde i slangen. Blästersanden nådde nästan ända upp över kanten när vattnet drev den runt runt, Råda brukar inte ta sig högre än knappt halvägs. Och det sköter sig helt själv... (Gud vad lat jag är.)

B!

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Bästa tipset idag ju, måste ju funka med vanlig hink oxå ju :) Jag som har 3,5 hinkar med gammal sand som skall tvättas imorgon. Tackar och bugar :D[/COLOR][/FONT]
#11 - 14 oktober 2006 00:14
Det fungerar antagligen med vanliga hinkar med, fast antagligen inte lika bra. Dels är militärens mat tunna tjockare på mitten, och dels är den mycket högre. Jag har faktiskt inte provat, så jag vågar inte utala mig, men det är ju trist om det slutar med att "allt" gruset ligger i avloppet. För att inte säga vad rörmokaren ska tro när han kommer och ska städa efter det hela.
Prova, och dela med dig av erfarenheten :- )
Det funkar för mig, och jag är hemskt tacksam, eftersom jag slipper "sköta" det.
B!
#12 - 14 oktober 2006 08:12
Man tackar för bra tips, känns betydligt mindre betungande nu:) .
#13 - 17 oktober 2006 14:52
Jag använde mig av hink och grävde runt i gruset och sedan hällde jag bort vattnet försiktigt visst lite sand åkte med efter ett tag då ryggen tröttnat på att tvätta sand men lite svinn får man räkna med!

Tvättade 50kg på en kväll rätt jobbigt menmen hade inget val:( Man måste vara nogrann med råda för e vattnet inte helt klart så syns det direkt i karet efteråt Tro mig! Massa gummligt bblev det så ut som om jag hällt i vatten från en smutsig flod elelr nått [:(!] ! Men jag löste det med att tömma vattnet igen (fyllde bara ca en 3dje del av vattnet i karet just ifall jag misssat lite i tvättningen vilket jag gjort :mad: ) Sedan va det bara att fylla på med nytt vatten och hoppas att skiten försvann i bytet! Jag ska iofs byta mer vatten nu i helgen då det är en aning grummligt nu när jag laggt i stenar som jag plockat ute i våran bäck och självklart har jag kokat dom ! Älsklingen var måttligt förvirrad när han gick ut i öket och skulle kolla "middagen" :D Han sa att han inte var hungrig först fattade jag inte vad han menade men sedan skarattade jag gott! Så har i allafall jag gjort därmed inte sagt att det är det bästa sättet men det fungerar i vartfall! (Om man e nogrann från början vill säga *morr*!)

Annons