Rengöring av sandbotten

#1 - 22 oktober 2011 13:18
Har haft mitt malawi kar igång ett par veckor nu och inser att jag måste göra något åt botten.
Hur rengör ni andra med sandbotten?
Jag hade tänkt köpa en sughävert modell större för att förhoppningsvis få sanden kvar på botten och sikten med ner i slangen.
Eller finns det något enklare sätt? Alternativt låta sikten vara kvar?
Det går 7 goldens och 9 kingsize + en mindre gibbi och två mindre ancistrus i ett 240 liters.
Eric66
Banned
#2 - 22 oktober 2011 14:00
En stor sughävert funkar bra. Spelar ingen roll heller om lite sand hänger med i slangen, bara att rengöra sanden och hälla tillbaka den.
#3 - 24 oktober 2011 05:30
malaisiska sandsnäckor...
#4 - 24 oktober 2011 06:35
rengör aldrig mina bottnar. kör med sandsnäckor som ecco, fast i malawit har jag inga snäckor men så jäkla bra drag på vattnet att skiten inte lägger sig på bottnen
#5 - 24 oktober 2011 09:04
Det kanske är denna metoden du bör använda dig utav?

" target="_blank">

resultatet är väldigt bra.
#6 - 24 oktober 2011 09:07
fast det där ät väl mer för när man fyller på med ny sand. fan det där ser ju skitjobbigt ut ju! först ska du få in all sand i flaskan. utan att röjja upp bottnen för mycket o sen tar det en jäkla tid att få ut alltihop igen.
nee för att rengöra botten var inte det nått bra alternativ. men kanske för att fylla på med ny sand nån gång.

fast det går fortare att tvätta sanden i en spann i duchen o sen ta en halv pet-flarra ( toppen) o göra ungefär som filmen. men det går fortare för att den inte är sluten.
#7 - 24 oktober 2011 09:48
hannesc skrev:
rengör aldrig mina bottnar. kör med sandsnäckor som ecco, fast i malawit har jag inga snäckor men så jäkla bra drag på vattnet att skiten inte lägger sig på bottnen

Jag har 1000liter i timmen på filtret och en streamer på 2300liter i timmen. Så säg 3000/240 ger 12,5 vatten cirkulation per timme. Mer vill jag nog inte ha.
Så snäckor kanske är alternativet för mig. Är det bara Malaysiska som gäller eller finns det andra som fyller samma funktion?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
#8 - 25 oktober 2011 09:13
Kör med en sån hävert sen en hink vid utloppet av slangen innan vattnet åker ner i avloppet så borde ju sanden stanna i hinken istället för avloppet :)
Sen kan du ju skölja av den sanden och bara hälla tillbaka den :)
#9 - 25 oktober 2011 11:00
jag gjorde som så att jag bara drog slangen över bottnen och "skiten" så sögs det upp. Ville veta ett bättre sett då det alltid kom med lite lite sand om man gick lite för nära. Men jag gjorde så LÄNGE och det märktes inte att sand försvann.
#10 - 25 oktober 2011 12:26
Sug hävare fungerar utmärkt för sand som grus/små-sten
#11 - 25 oktober 2011 12:42
Grogga skrev:
Har haft mitt malawi kar igång ett par veckor nu och inser att jag måste göra något åt botten.

Hur rengör ni andra med sandbotten?

Jag hade tänkt köpa en sughävert modell större för att förhoppningsvis få sanden kvar på botten och sikten med ner i slangen.

Eller finns det något enklare sätt? Alternativt låta sikten vara kvar?

Det går 7 goldens och 9 kingsize + en mindre gibbi och två mindre ancistrus i ett 240 liters.
Om du lyckats få så mycket skit på botten efter 2 veckor så matar du åt helskotta för mycket! Ang sandsnäckor så lär ju inte det behövas eftersom malawi gräver!
#12 - 25 oktober 2011 18:33
åheim skrev:
Om du lyckats få så mycket skit på botten efter 2 veckor så matar du åt helskotta för mycket! Ang sandsnäckor så lär ju inte det behövas eftersom malawi gräver!

Så in i helvete mycket skit är det inte på botten. Utan när jag fyller på nytt vatten vid VB så häller jag på strenhögarna och då antar jag att den skit som samlats på låga punkter då fiskarna grävt spolas fram. Tror inte jag matar så mycket mer än de behöver då den mat som stoppas ned försvinner på ett fåtal sekunder.

#13 - 25 oktober 2011 20:48
Ok det låter bra, då behöver du bara låta den vara i fred!
#14 - 27 oktober 2011 07:27
RobFrazie skrev:
jag gjorde som så att jag bara drog slangen över bottnen och "skiten" så sögs det upp. Ville veta ett bättre sett då det alltid kom med lite lite sand om man gick lite för nära. Men jag gjorde så LÄNGE och det märktes inte att sand försvann.

Testade detta igår. Det funkade faktiskt riktigt bra. Ville bara bli av med den skit som samlas i svackor på botten.
Ett tips när man gör på detta sätt, se till att ha typ en glasslåda eller burk av något slag som det uppsugna vattnet rinner ner i. Då kan man ta tillvara på sanden, eller som i mitt fall, slippa få ner den i vasken så det sätter igen.

#15 - 27 oktober 2011 07:59
Hur gör ni för att få med sanden då? Har aldrig lyckats med det, och då har jag i alla fall rätt så finkornig sand i mina kar. Tricket: Försiktighet! Håll bara slangen lätt över botten, inte ner i sanden och gröta, det ska man inte behöva. Det kan ju alltid finnas några ställen där skit tenderar att samlas, men använder man en vanlig slamsugare/hävert/vadninuvillkalladet så kan man ju styra trycket med tummen i andra änden av slangen.
Håll för slangen, sätt häverten/slangen mot botten, släpp snabbt tummen någon gång efter varandra och bara nån sekund i taget.
Lätt, smidigt och ingen sand kommer med!
#16 - 27 oktober 2011 11:15
Jag körde direkt med vattendragen. Har slangen dragen ner i källaren så det blir en jäkla fart på vattnet. Ska köpa en stor hävert och koppla på den på 20 meters slangen. Det blir nog super.

#17 - 4 november 2011 11:03
Grogga skrev:
Testade detta igår. Det funkade faktiskt riktigt bra. Ville bara bli av med den skit som samlas i svackor på botten.

Ett tips när man gör på detta sätt, se till att ha typ en glasslåda eller burk av något slag som det uppsugna vattnet rinner ner i. Då kan man ta tillvara på sanden, eller som i mitt fall, slippa få ner den i vasken så det sätter igen.

Ja jo får man upp för mycket så kan det ju tyvärr sätta igen. jag var inte så noga i mitt dåvarandes 200L så jag sög bara rätt ner i en hink sedan fick det åka ner med spolningen i toaletten :)

Annons