Det vanligaste är att man byter 1/3 av vattnet en gång per vecka, men det beror ju också på hur många fiskar man har och hur stort akvariet är (ju mindre desto tätare vattenbyten). Men har du ett normalbefolkat 150L blir 1/3 rätt lagom. Slamsugning av bottnen (gruset/sanden) bör du endast göra typ en gång om året, men då bara om det är så skitigt att det förpestar vattnet och/eller virvlar upp så mycket skit så det blir svårt att se in i akvariet. Detta för att inte förstöra den viktiga bakteriefloran som finns där i sanden. En storrengöring en gång om året brukar vara lagom, då man kan skrapa bort de alger man normalt inte kommer åt, göra rent glasrutorna invändigt, plantera om etc. Töm dock inte ur allt vatten utan låt 50% vara kvar för att inte äventyra bakteriefloran, gör bara rent filtermassorna "lagom" mycket under rinnande ljummet vatten (ingen total urvridning i hett vatten alltså), låt om möjligt fiskarna vara kvar för att undvika att stressa dom alltför mycket. De få gånger jag gör en storrengöring brukar jag ta upp alla växter och röra runt i sanden/gruset med det ursprungliga vattnet samt filtret kvar, detta för att låta filtret suga åt sig den värsta skiten från den omrörda sanden/gruset. Då vattnet har klarnat någorlunda tar jag bort filtret och rengör detta, samtidigt som jag tömmer ut ca. 50-70% av vattnet. Beroende på hur pass skitigt sanden/gruset är så plockar jag dock först ut fiskarna som får simma i en hink jag har fyllt med det "orörda" akvarievattnet innan jag bökar runt i sanden/gruset, men det beror som sagt på, man får överväga vad som stressar fiskarna mest - att bli jagade med håven och trängas med alla andra fiskarna i en liten hink i flera timmar mot att få vara kvar i akvariet vars vatten blir så skitigt och grumligt att de kan få svårt att andas. Det var väl vad jag kan komma med för synpunkter och erfarenheter.