Renovera gammalt akvarium?

#1 - 8 mars 2009 21:00
Har precis vart och plockat upp mina föräldras gamla lilla akvarium som jag tänkt ha till karantän eller yngel eller vad det nu blir. ett problem bara som jag upptäckte. Akvariet har en metall ram och även metall botten, målad grön. detta har inte varit något problem tidigare men nu efter att det stått ett tag ute i garaget lite lagom fuktigt och mojsigt så har färgen f.f.a. i botten börja flagna. hur göra? ska jag måla om, i sånna fall vilken typ av färg så det inte skadar fiskarna sen, eller ska jag bara sandpappra bort det, men då e jag samtidigt rädd att det ska börja rosta? vet inte vad för metall det är. nog för att det skulle funka men det verkar lite avancerat att kanske smeta ut ett tunt lager silicon över botten?

tips tack! :)
#2 - 9 mars 2009 00:53
det enklaste r nog att lägga över en glasskiva och silkona om akvariet... en nödlösning är att dra ett lager silkon över botten...
#3 - 9 mars 2009 07:36
martinah86 skrev:
Har precis vart och plockat upp mina föräldras gamla lilla akvarium som jag tänkt ha till karantän eller yngel eller vad det nu blir. ett problem bara som jag upptäckte. Akvariet har en metall ram och även metall botten, målad grön. detta har inte varit något problem tidigare men nu efter att det stått ett tag ute i garaget lite lagom fuktigt och mojsigt så har färgen f.f.a. i botten börja flagna. hur göra? ska jag måla om, i sånna fall vilken typ av färg så det inte skadar fiskarna sen, eller ska jag bara sandpappra bort det, men då e jag samtidigt rädd att det ska börja rosta? vet inte vad för metall det är. nog för att det skulle funka men det verkar lite avancerat att kanske smeta ut ett tunt lager silicon över botten?

Om jag förstod dig rätt är det inte akvariets insida som är problemet utan "bottenplattan".

Köp ett ark 800 våtslippapper, skrapa bort löst sittande färg och matta ner övrig yta, lägg på en hammarlack eller liknande, testmåla en liten yta först så inte hammarlacken reagerar med den gamla färgen, lägg 2-3 tunna lager(inte vått i vått).

Känn efter så silikonet i akvariet är mjukt och flexibelt, är det hårt eller har släppt så tar du bort det gamla, rengör med rödsprit eller dyl och lägger dit ny, ex Hornbach(sry Petter)har bra glassilikon (Sikasil-E)till moderata priser i transparent, svart eller brun, undvik vit då denna enl standard är för våtrum och behandlad med antimögelmedel.

Lycka till!
#4 - 9 mars 2009 07:39
martinah86 skrev:

Om jag förstod dig rätt är det inte akvariets insida som är problemet utan "bottenplattan".

Köp ett ark 800 våtslippapper, skrapa bort löst sittande färg och matta ner övrig yta, lägg på en hammarlack eller liknande, testmåla en liten yta först så inte hammarlacken reagerar med den gamla färgen, lägg 2-3 tunna lager(inte vått i vått).

Känn efter så silikonet i akvariet är mjukt och flexibelt, är det hårt eller har släppt så tar du bort det gamla, rengör med rödsprit eller dyl och lägger dit ny, ex Hornbach(sry Petter)har bra glassilikon (Sikasil-E)till moderata priser i transparent, svart eller brun, undvik vit då denna enl standard är för våtrum och behandlad med antimögelmedel.

Lycka till!
#5 - 9 mars 2009 10:52
silicona om och så det vet jag redan men tack för svaret :) tyvärr e det så att akvariets botten altså även insidan är metall och färgen har börjat flagna där. färgen flagnar altså på insidan av akvariet. gillar Vandals ide att lägga en glasskiva i botten, tror det är den enklaste lösningen faktiskt.

men gaffels tips är definitivt något jag kommer göra på utsidan av akvariet, behöver fräschas upp! tack för hjälpen båda!

nu gäller det bara att lista ut vart man kan få tag på glasskiva i rätt storlek och till bra pris hihi :)
#6 - 9 mars 2009 11:47
om du har plåtbotten så räcker det med en tunnare plastskiva som silikonas fast, att få glas tillskuret är onödigt krångligt och dyrt men funkar annars lika bra iofs
#7 - 9 mars 2009 12:06
smart!
#8 - 9 mars 2009 15:48
Hej, kommer med en liten fråga: Jag har också ett akvarium som stått ute i flera år(snö och allt på det) och har även haft grodyngel i det. Fins det någon risk att starta upp det eller kan det finnas sjukdomar? (det läcker inte och är silikonat)
#9 - 9 mars 2009 15:58
ibis skrev:
Hej, kommer med en liten fråga: Jag har också ett akvarium som stått ute i flera år(snö och allt på det) och har även haft grodyngel i det. Fins det någon risk att starta upp det eller kan det finnas sjukdomar? (det läcker inte och är silikonat)

Största risken är nog att silikonet blivit dåligt då det stått ute länge. Körde själv med ett 50-liters som stått i ett förråd länge, men det höll. Hade det bara i några veckor som yngelakvarium.
#10 - 9 mars 2009 16:01
Ok bra. Då ska jag bara övertala mina föräldrar att få starta upp det :D
#11 - 9 mars 2009 21:17
Är det någon som byggt om en gammal Tv till akvarium?
#12 - 10 mars 2009 20:10
har nu siliconat om. blir jätte bra :P upptäckte dock att rampen som hör till är för vanliga gamla sketna glödlampor. räcker det att smälla dit 2 st rejäla lågenergi lampor eller blir det fel ljusspektra? kan inte ett smack om ljussättning och så...givetvis ska det vara växter i akvariet oxå. det e bara på 40L. 30cm högt :) tacksam för tips!!
#13 - 10 mars 2009 20:53
släng skiten och köp nytt! ;)
#14 - 10 mars 2009 22:08
martinah86 skrev:
har nu siliconat om. blir jätte bra :P upptäckte dock att rampen som hör till är för vanliga gamla sketna glödlampor. räcker det att smälla dit 2 st rejäla lågenergi lampor eller blir det fel ljusspektra? kan inte ett smack om ljussättning och så...givetvis ska det vara växter i akvariet oxå. det e bara på 40L. 30cm högt :) tacksam för tips!!

om rampen har plats för ett par stora lågenergilampor så kan du alltid köra med sånna, är dom på 15w eller mer så lär du inte ha några problem med växterna, däremot så kostar dom lampor som inte är väldigt gula ganska mycket pengar så vill du ha snyggt (inte gult) ljus i karet blir det nog i längden billigare att satsa på lysrör, finns ju begagnade ramper om man letar lite.
#15 - 13 mars 2009 00:40
MattiasL skrev:
Är det någon som byggt om en gammal Tv till akvarium?

Hehehehe en 46 tummare LCD tv LOL

Annons