Renovering!!

#1 - 1 augusti 2006 10:00
Ja, då ska jag sätta igång idag då! :)

Är sjukt less på min 310 l balja, så nu blir det en makeover! :D
Så här har den sett ut alldeles för länge (se bild)

Så nu idag (1/8) ska allt upp ur karet, fiskar, växter, rot + stenar ska ner i badkaret där det ska ligga en dammduk. Filter och doppvärmare ska kopplas i där också.
Den engelska sjöstenen ska bort, bort, bort!!

Sedan ska det borras hål för raster (60 mm) och utsprut i min nya btn rocky bakgrund, rastret ska silikonas fast och bakgrunden ska kapas till och silikonas fast den med :)
Sedan händer inte något mer idag (hinner nog inte så mycket mer..)

Hade tänkt roa mig med att tvätta sand (75 kg råda 0.8-1.2 mm) medan silikonet torkar några dagar :p

Sedan ska allt i igen! Förmodligen blir det på lördag (5/8).
Då ska jag lägga torv längst ner (växterna älskar det!) och sedan sanden över. I med 2 nya rötter (se bild) + den gamla och i med nya växter (4 ech. ozelot red, 2 ech. sp (röda), brasilianska gräsplantor) + gamla (2 ech. bleheri, 2 ech. osiris + ett gäng vallisneria americana)! :)

Bilder kommer eftersom under dagen! :) (och i veckan!)
#2 - 1 augusti 2006 11:46
Torv

Var köper du din torv? I akvarieaffären?

MVH

Fred
#3 - 1 augusti 2006 13:30
Jepp, jag köper den i akvarieaffären :) Har för mig att den är gödslad på trädgårsbutiker?
#4 - 1 augusti 2006 13:42
Nu kommer lite bilder! :)

Var jobbigt att dra upp alla fiskar (3 scalarer, 20-25 coitrontetror, 12 corydoras, 2 ancistrus, 2 pisksnärtsmalar & 1 segelfenspleco) men tillslut gick det ;)
Fick mig en trevlig överraskning när jag rotade runt också! Kunde dra upp 2 små ancistrusyngel! :) ca 1 cm stora. Visste att de har lekt då och då, men jag har aldrig sett skymten av något yngel, så var skoj! :) Så nu får dom bo i en nätkasse i badkaret tillsammans med resten :)
#5 - 1 augusti 2006 13:48
vad är det för duk du använt? hette det dammduk? var inhandlade du den?
#6 - 1 augusti 2006 14:09
Ja, det är vanlig dammduk jag använt :) Skickade iväg mamma och handlade imorse! :p tror det var på Guns trädgård, här i Sundsvall, hon köpte den :) 108 kr, om jag inte minns fel

Nu ska jag tömma det sista i karet, och sedan sätter jag igång med bakgrunden :) Måste nog skynda mig, för jag har fotbollsträning 8 :S
tjing! :)
#7 - 2 augusti 2006 11:49
Igår hände inte mycket mer än att jag tömde akvariet, min far som skulle hjälpa mig ville inte börja innan min träning, och när jag kom hem hade han gått och lagt sig! :p

Men nu är vi i full gång! Ska i nuläget kapa till bakgrunden, och sedan blir det till att borra hål! :)
Återkommer med bilder allteftersom arbetet fortskrider :)
#8 - 2 augusti 2006 13:27
Ja, då kommer jag med en liten uppdatering då! :)

Har nu först mätt och kapat till bakgrunden och borrat hål för raster och filterutblås :)
Har spolat av bakgrunden och den ska nu bara torka innan den silikonas fast! Äntligen händer det ngt! :p

Nu är det bara sanden som ska tvättas.. 75 kg.. *jippie*
#9 - 2 augusti 2006 13:59
Glöm inte att det ska lämnas lite utrymme i sidled så att bakgrunden inte spränger akvariet!
#10 - 2 augusti 2006 14:29
Spränger? menar du att den sväller? Hur mycket isf?
Har några mm till godo på varje sida, räcker det? :)
#11 - 2 augusti 2006 15:39
Så! då var det fastsilikonat! :) nu ska det bara torka medan jag tvättar sanden :P

Kör igång karet på lördag/söndag! :)

Hade egentligen tänkt slänga på lite sand på silikonet, men det var lite sent påtänkt, då sanden inte var tvättad :p
Men jag ska ändå ha vallisnerian i ett av hönen eller båda (kommer ha roten + svärdsplantor i ett hörn annars) så det kommer ändå inte synas! :)
#12 - 4 augusti 2006 07:07
skitkul och se projektets gång !! Lycka till......inte för att jag tror det behövs =)
#13 - 4 augusti 2006 07:27
Kul!!
Tror du det kommer att räcka med ett raster?
Vad skulle du ha för pump? Skrev du det kanske?
#14 - 4 augusti 2006 08:03
jag tror det kommer bli skitsnyggt :)
#15 - 4 augusti 2006 09:09
koffra: Tack så mycket! :) tvättar sand och grejar idag nu, så imorgon eller på söndag sätter jag igång karet igen! :)

Robin Hedstrom: Jag tror det räcker med 1 raster, ja :) ett 60 mm ska fungera alldeles utmärkt, vad jag hört! :)
Jag ska ha kvar mitt EHEIM 2235, 600 l/h (något svagt, jag vet, men scalarerna ska inte behöva simma ihjäl sig ;))

pepsiquila: Tack så mycket! :) Hoppas på det jag med! :p
#16 - 4 augusti 2006 10:11
Då funkar det säkerligen! :D Tänkte ifall du hade något starkare typ 1500 l/h.
Hoppas du gör allt själv - kul med händiga tjejer. (en sån har jag ;) )
Bilagor:
#17 - 4 augusti 2006 10:15
[quote=Robin_Hedstrom]Då funkar det säkerligen! :D Tänkte ifall du hade något starkare typ 1500 l/h.
Hoppas du gör allt själv - kul med händiga tjejer. (en sån har jag ;) )[/quote]

Jo, precis! Hade nog inte gått med starkare :)
Jodå, gör det mesta själv! Men min far kunde inte låta bli att lägga sig, så jag lät honom borra hålen och såga (med övervakning av mig, han är inte direkt händig...) :D Men sedan har jag gjort resten själv :)
#18 - 6 augusti 2006 12:10
Ja, då var det klart!! :)
Tvättade klart sanden igår, och idag har jag slängt i allt igen! :)
Först skar jag till "sittunderlagsbitarna" (vad ska man kalla dom!? :confused: )
Sedan la jag torven ovan på det, sedan sanden, och sedan rötterna :) fyllde upp och planterade växterna, här är resultatet! :)
#19 - 6 augusti 2006 12:14
Och här är en före/efter bild :)

Är lite svårt att ta en bra bild nu mitt på dagen, ska ta en bättre ikväll, hade jag tänkt :)
#20 - 6 augusti 2006 21:03
Ja, då kommer lite bättre bilder! :)
Först översikt, sedan vänstra sidan, högra och mitten :) vad tycks?

Nu drar jag iväg till huvudstaden 5 dar, så min far får hålla koll så fiskarna klarat omständigheterna bra :)
#21 - 7 augusti 2006 06:22
Det blev bra Lubbe!!
#22 - 7 augusti 2006 07:21
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Guuu, så snyggt det blev! [:P][/COLOR][/FONT]
#23 - 7 augusti 2006 07:22
Mycket bra. Grattis till ett fint jobb.
#24 - 7 augusti 2006 15:00
Värkar som du är händig.......ett tips skaffa ett par glas rutor till din bänk och måla insidan svart eller vilken färg du gillar säg bara inte råsa,sammt några gångjärn och knoppar,finns även lim för glas så det behöves inte göra hål i glaset.

Kan vara gått att slippa se allt under och bara njuta att karet.
#25 - 11 augusti 2006 22:51
Tack så mycket allihop! :) Kul att ni gillar det!
ska fundera över ditt förslag, lipton! :) kanske får bli mitt nästa projekt?! :p
#26 - 12 augusti 2006 08:53
Vad du är duktig som gör det mesta själv! :) Det blev jättebra ju!
Själv är jag sån som också försöker att lära mig och göra saker på egen hand, men jag har en pojkvän som är så himla duktig på det mesta så han hinner före ibland. Jaja...GRATTIS till superfint kar!!! Kul!
#27 - 13 augusti 2006 08:16
Vad fint det blev! Kan bara hoppas att man själv kommer i närheten av något snyggt när jag kör i gång med mitt nya.. Längta tills pengarna kommer, har ju väntat i tre månader nu :/
#28 - 13 augusti 2006 14:46
tips gör lite spår i bakgrunden ovanför vattenytan om din bakgrund e hela vägen upp i karet , för om ditt raster blir igensatt kan annars vatten nivån stiga över kanten på ditt kar framför btn
#29 - 14 augusti 2006 11:21
[quote=Intercepter]tips gör lite spår i bakgrunden ovanför vattenytan om din bakgrund e hela vägen upp i karet , för om ditt raster blir igensatt kan annars vatten nivån stiga över kanten på ditt kar framför btn[/quote]
Jag håller koll på rastret och gör rent det när det behövs, så det är ingen fara! :) Är inte farligt skitigt i mitt kar, så det är inga problem! :p
#30 - 18 augusti 2006 18:30
Blev ju riktigt fint! Nu väntar jag bara på att jag ska få så mkt ork att jag orkar göra det. Men det var bara 1-2 år sedan jag gjorde en rätt så stor omöblering...så det kanske får vänta lite till. :)
#31 - 3 september 2006 14:47
Snyggt
#32 - 3 september 2006 15:46
Kalavera: Tack så mycket! :) Själv måste jag möblera om lite titt som tätt! blir aldrig nöjd, tror jag! :p Fast jag gör sällan så här stora renoveringar ;)

Crappy: Tack så mycket!! :)
#33 - 6 september 2006 06:43
shit! det där akvariumet blev snyggt det!:)
#34 - 7 september 2006 20:44
var har du köpt sanden? snygg
#35 - 7 september 2006 21:16
Svart_rock: tack så mycket!! :)

bjugge: det är vanligt rådasand, 0.8-1.2 mm, som jag beställde hem från zooaffären här i stan :)
#36 - 8 september 2006 00:17
Det blev verkligen snyggt!

Vad har du för ljus förresten?
#37 - 8 september 2006 11:02
Tack så mycket!! kul att du gillar det, batski!! :)
Det är 1 aquastar och 1 aquarelle :)
#38 - 13 september 2006 11:28
verkligen snyggt, bra jobbat.
roligt med en projekttråd med lite bilder också =)

lycka till i fortsättningen

/hampus
#39 - 13 september 2006 13:15
riktigt snygt blev det nu blir jag sugen på och göra samma sak med mitt 400
#40 - 13 september 2006 17:45
Otroligt snyggt Lubbe! Det ska du verkligen vara stolt över!:D
#41 - 28 september 2006 19:19
Tack så mycket hambli, alcar och Linda_A!! :)

Här kommer bilder för att visa hur det ser ut nu, när växterna börjat ta sig och vattnet har fått sin "rätta" färg! :)
#42 - 28 september 2006 19:25
växterna ser ut att trivas väldigt bra, har du några alger?
va har du för fiskar i?
scalare ser jag att du har men har du nån mer fisk i?
#43 - 28 september 2006 20:16
blev ju kanon =)
#44 - 28 september 2006 21:13
fan :P man blir ju så jävla avis för man själv kan inte plantera att akvarium sådär snyggt
#45 - 29 september 2006 18:32
hambli: Jodå, dom trivs! :) Speciellt mina ech. bleheri har tagit fart! Har inga alger vad jag märkt ivf! :p
Har många fler fiskar än scalarer där i ;) det är:

3 scalarer (1 par + 1 hane)
20-25 citrontetror
1 kurvciklid (honan jag hade dog, ska köpa en ny partner till hanen :))
1 segelfenspleco (ska bytas ut snart då h*n börjar bli för stor)
2 ancistrus (hane + hona, hade 2 yngel också, men har inte sett dem på länge?)
2 sturisoma aureum (förhoppningsvis hane + hona :p)
8 corydoras (2 c. sodalis, 1 c. julii, 3 c. ambiacus, 1 c. zygatus & 1 c. adolfoi)

Intercepter: Tack så mycket :)

JaXxS: Haha, tack!! :D Men det är faktiskt inte så svårt! Köp myycket växter och tryck ner dem är de får plats! :D (fördel att ha de höga längst bak, dock.. :p)
#46 - 29 september 2006 18:39
var det så många fiskar i =)
verkligen snyggt med bakgrunden, jag ska själv köpa mej en närmsta dagarna.

/hampus
#47 - 29 september 2006 20:25
Mycket fint må jag säga
#48 - 30 september 2006 10:42
hambli: Hehe, japp! Duktiga på att gömma sig är dom också! Speciellt när kameran kommer fram! :p
Ok, skoj! Vad blir det för bakgrund dårå? :)

stene: Tack! :)
#49 - 30 september 2006 11:00
Ja verkligen läckert har det blivit! :D
#50 - 30 september 2006 15:37
Lubbe skrev:
hambli: Hehe, japp! Duktiga på att gömma sig är dom också! Speciellt när kameran kommer fram! :p

Ok, skoj! Vad blir det för bakgrund dårå? :)

stene: Tack! :)

hehe jo jag kan se det på bilderna =) bara scalarerna som vill vara med.

det lutar mot en btn miniamazonas men jag har inte bestämt mej än.
#51 - 19 oktober 2006 22:57
Vajjert!
Du tycks ha anlag för det här med akvarieinredning! Snyggt - och utan centralplacering och annat! Och dessutom en schysst biotop - med svartvatten!

Fortsätt så! =)

(Förresten - har du någon gödning eller annat för växterna?)
#52 - 20 oktober 2006 13:49
Linda A: Tack så mycket!! :D

hambli: Hehe, ja, precis! Men dom är ju också dom som syns tydligast ;) Men kollar du nogare på bilderna så ser du ju citrontetrorna i mitten, och segelfensplecon ligger strax till vänster om mitten, längst fram vid glaset och i mitten kan man skymta en grenmal :p Så dom finns där, bar lite svårupptäckta! :D

Okej, mina amzonas är ju riktigt fin! Skulle vilja ha ett litet kar med ett par dvärgciklider, den bakgrunden och någon svärdsplanta :)

Glajdarn: Tack så mycket!! :) Är faktiskt riktigt nöjd! växterna trivs utmärkt nu, och vallisnerian måste ansas som tusen, och svärdsplantorna blommar hela tiden :p
Jo, min "dröm" var från början att skaffa mig en svartvattenbiotop, och nu har jag äntligen fått till det, så det är skoj :)

Jag göder ingenting, det är endast torven i botten :) Jag tycker att det växer så pass bra ändå, så gödning känns inte nödvändigt :)
#53 - 20 oktober 2006 14:56
gäller ju att man har bra växtmassa från början *ler*--
#54 - 20 oktober 2006 22:35
Vilken torv använder du? Jag köpte torv en gång (i min lokala akvariehandel), men det hände inget med färgen. Tror inte de hade så bra koll där...
#55 - 21 oktober 2006 06:32
MagicFingers: Hege, jo, precis :)

Glajdarn: Jag köpte torv från zooaffären, "aqua vital" tror jag det hette? Filtrerar också med "sera super peat", torvgranulat :)
#56 - 1 april 2008 08:31
Riktigt snyggt!!

Annons