Renovering av akvarie

#1 - 13 juli 2006 11:38
Hej!

Jag har just flyttat och måste bättra på silikonfogarna i akvariet innan jag fyller det pånytt. Det jag undrar är: måste jag avlägsna ALLT silikon, eller är det möjligt att bara skära loss det som sitter lite löst på insidan och lämna kvar det som sitter "mellan glasen" och enbart lägga nytt silikon över??? Fäster nytt silikon på gammalt..?

Akvariet är på 700l+ och med aluminiumram, och har inte läckt hittils, tänkte dock bättra på silikonet lite eftersom det skrapats löst lite av sköldpaddan som bebor det...

Tack på förhand
Basse
#2 - 13 juli 2006 13:05
Om jag vore dig skulle jag ställa upp det i badrummet, få det i våg och börja fylla det.

Ta det lugnt och om det börjar läcka, laga där det behövs och fyll på nytt tills du får ett helt tätt akvarium.

Har du tur är akvariet tätt och inget behöver göras.
#3 - 13 juli 2006 13:12
Ta bort all silikon på insidan, inte mellan glasen. Är säkrast att göra så istället för att smådutta här och där. Har själv gjort så när jag limmat om gamla burkar, helglas och ramakvarium, med löst/stelt silikon.
#4 - 13 juli 2006 14:05
Nytt silikon fäster inte bra på gammalt silikon. Att "bättra på" det silikon som inte sitter mellan glasen är väl en sak, men i helglasburkar med riktigt gammalt silikon kan det vara lite riskabelt att bara göra så. De flesta av mina helglasburkar har bara upp till två millimeter silikon utanför utrymmet mellan glasen. Man vill ju se organismerna i akvariet, om man vill studera former på silikon kan man ju på krogen. :D
#5 - 13 juli 2006 14:25
Jo nog finns det silikon på krogen att spana på. Man kan ju lägga lite mer än 2mm silikon. Gör som du vill TheRealAnubis.
#6 - 13 juli 2006 16:27
Varför laga utan att prova det först, bara för att det ser slitet ut betyder det inte att det beöver vara det, särskilt inte om det är ett ramakvarium.

Provtryck det först genom att fylla det och skulle du ha läckage i ngn av fogarna byt ut den men att laga något som inte är i behov av det förstår jag mig inte på.........särskilt om det nu är såsom du själv skriver nämligen att det inte är något fel på akvariet.
#7 - 13 juli 2006 16:41
Det är väl inte fogarna som håller det tätt det är väl limmet imellan glasen som gör det sen fogar man på det.Rätta mig om jag har fel
#8 - 13 juli 2006 16:43
Limmet = silikon = fogarna
#9 - 13 juli 2006 16:46
[quote=Tri-X 400]Limmet = silikon = fogarna[/quote]Så glaset i ett ramakvarium är inte limmat innan fogen kommer dit på insidan?
#10 - 13 juli 2006 18:08
Tack så mycket för alla svar! Så slutsatsen är väl det att man kan "bättra på" men att det inte är rekommenderat... Grejen varför jag vill göra det, Tri-X 400, är det att akvariet nångång panikreparerats med vitt-silikon på ett par ställen, och DET ser ju inte snyggt ut!
#11 - 13 juli 2006 18:35
OK, då förstår jag och än mer behovet att ta bort det eftersom du inte vet vad för slags silikon som nyttjats och skulle det vara ett silikon med antimögelmedel i, vilket det är i de flesta silikonsorter så får du problem senare med fiskdöd.
#12 - 14 juli 2006 15:18
Har akvariet paniklagats på förekommen anledning med lite silikonduttar dessutom med vitt silikon skulle inte ens jag ställa burken i vardagsrummet, jag har ingen golvbrunn i mitt vardagsrum iaf, tyvärr. Ska man laga ett helglasakvarium ordentligt ska man skära ner det, med rakblad skära bort all, och då menar jag all silikon, efter det rengör man med kemisk ren aceton eller liknande innan man limmar ihop akvariet igen.
#13 - 14 juli 2006 15:44
[QUOTE=Erik...]Har akvariet paniklagats på förekommen anledning med lite silikonduttar dessutom med vitt silikon skulle inte ens jag ställa burken i vardagsrummet, jag har ingen golvbrunn i mitt vardagsrum iaf, tyvärr. Ska man laga ett helglasakvarium ordentligt ska man skära ner det, med rakblad skära bort all, och då menar jag all silikon, efter det rengör man med kemisk ren aceton eller liknande innan man limmar ihop akvariet igen.[/QUOTE]

Himla omständigt men det absolut bästa att göra, då vet man att man har ett fräsht akvarium som håller sig okej under mycket lång tid (om man inte missat något i underarbetet :) ).
Utrusta dig med många rakblad och mycket tålamod och jäkta inte, då kommer det att gå bra.

Annons