Resa till Amazonas

#1 - 3 september 2007 16:35
Hejsan!
Jag och några vänner har små planer om att resa till Amazonas.
Vi vet dock inte hur vi skall gå tillväga osv.
Är det någon som har erfarenhet av detta som kan hjälpa?
Även vad priset kan ligga på mm.

Söker även svar på om man behöver tillstånd till att ta med fiskar in i Sverige och hur man söker detta mm.

Tack på förhand.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 3 september 2007 16:41
Frågan om själva resandet får någon annan svara på - det är ju några här som gjort en sådan.

Vad gäller import av akvariefisk kan du läsa om det i denna artikel http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=249&Itemid=131

Sedan finns det ju också exportregler som är olika för olika länder. Brasilien t.ex. har mycket restriktiva regler med böter på sexsiffriga belopp och även fängelse för de som försöker smuggla ut fisk.
I praktiken är enda chansen att lösa det genom en fiskexportör som skickar det med en frakt till en grossist i Sverige.
#3 - 3 september 2007 19:45
Frågan om själva resandet får någon annan svara på - det är ju några här som gjort en sådan.

Vad gäller import av akvariefisk kan du läsa om det i denna artikel http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=249&Itemid=131

Sedan finns det ju också exportregler som är olika för olika länder. Brasilien t.ex. har mycket restriktiva regler med böter på sexsiffriga belopp och även fängelse för de som försöker smuggla ut fisk.

I praktiken är enda chansen att lösa det genom en fiskexportör som skickar det med en frakt till en grossist i Sverige.

Okej tack så mkt.
Men om man smugglar ut fisk, hur är bästa sätt att göra det då?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 3 september 2007 19:46
Eprex skrev:
Okej tack så mkt.

Men om man smugglar ut fisk, hur är bästa sätt att göra det då?

Man smugglar inte ut fisk om man har något vett i skallen;)
#5 - 3 september 2007 19:53
Man smugglar inte ut fisk om man har något vett i skallen;)

Nä, man kanske inte skall göra det.
Men om jag nu åker till Amazonas och med hjälp av någon guide fångar egna firrar så är det ju svårt att få hem dom till akvariet i Sverige :confused:

Någon som har gjort en liknande resa får gärna berätta! :)

Tack på förhand!
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 3 september 2007 20:02
Eprex skrev:
Nä, man kanske inte skall göra det.

Men om jag nu åker till Amazonas och med hjälp av någon guide fångar egna firrar så är det ju svårt att få hem dom till akvariet i Sverige :confused:

Någon som har gjort en liknande resa får gärna berätta! :)

Tack på förhand!

Som jag skrev ovan så är enda chansen genom samarbete med en grossist.
Annars kan du ju kolla med gänget från Tyskland som fick mer än 100.000 i böter och satt i fängelset några veckore för att de försökte plocka med några påsar med fisk;)
#7 - 3 september 2007 20:10
I kommande nummer av Ciklidbladet finns en artikel om en amazonasresa.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 3 september 2007 20:13
Micke skrev:
I kommande nummer av Ciklidbladet finns en artikel om en amazonasresa.

Och det var väl också en artikel i ett föregående nummer.
#9 - 3 september 2007 20:13
Kjell: haha, ja det är nog bäst att använda sig av en grossist :P
Inte så himla skoj att sitta i ett Sydamerikanskt fängelse heller ;)

Micke: Okej, trevligt. Skall bara bli medlem där igen så jag får den :)
#10 - 3 september 2007 20:26
Heiko Bleher har två planerade turer till 2008 17-27 oktober Rio negro samt29 okt - 8 Nov upper Jari i Rio Purus systemet. Också Oliver Lucanos (www.belowwater.com) en resa på G i sept- okt. Apropå föra ut fisk skriver Oliver i princip det samma som Kjell.

[COLOR=#0000ff]As you may know it is a federal offense for people to bring back fish from Brazil, and even illegal to catch them to keep (other than for food). We can show you the fish, show you the habitats etc but people are not allowed to bring back fish from Brazil. What we can do is let people choose their own fish at our station in Manaus (Tefe and Western Amazon) and Santarem (Alenquer etc) and buy at a wholesale price and we will make a shipment to Denmark after with all the fish. In Peru you can bring back fish, but it is not the same.[/COLOR]
#11 - 3 september 2007 20:33
kaj.p skrev:
Heiko Bleher har två planerade turer till 2008 17-27 oktober Rio negro samt29 okt - 8 Nov upper Jari i Rio Purus systemet. Också Oliver Lucanos (www.belowwater.com) en resa på G i sept- okt. Apropå föra ut fisk skriver Oliver i princip det samma som Kjell.

[COLOR=#0000ff]As you may know it is a federal offense for people to bring back fish from Brazil, and even illegal to catch them to keep (other than for food). We can show you the fish, show you the habitats etc but people are not allowed to bring back fish from Brazil. What we can do is let people choose their own fish at our station in Manaus (Tefe and Western Amazon) and Santarem (Alenquer etc) and buy at a wholesale price and we will make a shipment to Denmark after with all the fish. In Peru you can bring back fish, but it is not the same.[/COLOR]

Okej, men hur bokar man en resa med dessa människor?
Eller vad man nu gör :confused::p
#12 - 3 september 2007 21:28
Den förstnämnda undviker man nog att boka en resa med överhuvudtaget...
#13 - 4 september 2007 05:51
Den förstnämnda undviker man nog att boka en resa med överhuvudtaget...

Varför?
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 4 september 2007 07:08
Varför?

De som tidigare åkt med honom har tydligen inte varit speciellt nöjda.
#15 - 4 september 2007 09:11
Och det var väl också en artikel i ett föregående nummer.

Det var väl Peru, eller har jag drabbats av dåligt minne?
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 4 september 2007 09:22
Micke skrev:
Det var väl Peru, eller har jag drabbats av dåligt minne?

DITT minne är säkert helt OK:D
#17 - 4 september 2007 09:29
DITT minne är säkert helt OK:D

Å andra sidan så sträcker sig väl amazonas flodsystem in i Peru också :).
#18 - 4 september 2007 17:27
Okej, tack för svar allihopa!
Men är det ingen som har något konkret från själva resan om nu någon har gjort ngn?
Tack på förhand!
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 4 september 2007 19:25
Dom här arrangerar resor http://www.brasilienexperten.se/
Du ser ju också priserna där så du får ett hum om vad det kostar
#20 - 4 september 2007 19:30
Jag och min sambo mfl. gjorde resan i vintras. Allt står i kommande CB. =)

Finns även bilder på min hemsida. Långt ner på picasa som du skickas vidare till.
#21 - 4 september 2007 20:13
Jag och min sambo mfl. gjorde resan i vintras. Allt står i kommande CB. =)

Finns även bilder på min hemsida. Långt ner på picasa som du skickas vidare till.

Vilken resa!
Måste varit helt otroligt!
Vilket företag annordnade det osv?
#22 - 4 september 2007 20:34
Brasilienexperten fick bunta ihop resan åt oss. Vi valde själva resmålen. Det var väl inte en helt klockren resa (tänker på brasilienexperten) där många missförstånd uppkom. Fel båt, avsaknaden av intyg, mat osv..
Gabbi har som sagt skrivit en lång reseberättelse i CB3 som kommer snart.
#23 - 5 september 2007 09:08
Brasilienexperten fick bunta ihop resan åt oss. Vi valde själva resmålen. Det var väl inte en helt klockren resa (tänker på brasilienexperten) där många missförstånd uppkom. Fel båt, avsaknaden av intyg, mat osv..

Gabbi har som sagt skrivit en lång reseberättelse i CB3 som kommer snart.

Okej, den skall jag läsa.
Vad ungefär gick resan på?

Annons