Reservförråd till en Juwel?

#1 - 24 augusti 2017 13:22
Hej,
Jag har sedan december en Juwel akvarium (nyköpt). Nyligen upptäckte jag en spricka på impeller i pumpen och garantiutbyte är under process nu (den gamla funkar tack och lov så länge).
I samband med det kom jag att tänka på - bör man ha hemma reservdelar/ reservpump i fall något går sönder? Man vill ju inte riskera har filter stående om något händer med pumpen. Speciellt om fiskarna är känsliga. Hur gör ni?
Kollade och en likadan pump kostar typ 250 kronor (bara impeller hälften). Finns det något poäng med att ha delarna hemma? Vilka i så fall?
Tack!
#2 - 24 augusti 2017 21:23
Jag har pumpar och luftpumpar, filtermaterial, slangar, skarvmuffar och allt tänkbart liggandes så jag är garderad!:d Nu hade du ju en gammal pump som funkade och det var ju tur så du ser att det är bra att ha en i reserv.:)
#3 - 25 augusti 2017 07:14
[QUOTE=åheim;n2372338]Nu hade du ju en gammal pump som funkade och det var ju tur så du ser att det är bra att ha en i reserv.:)[/QUOTE]
Allt inklusive pumpen var nyköpt, så normalt förväntar man sig att det håller ett tag, Juwel ger ju 2 år garanti. Men sprickan i impellern gjorde mig fundersam.
Kanske lika bra att ha en till i reserv uti fall...
#4 - 25 augusti 2017 10:28
Var det magneten som spruckit eller plasten i rotorbladen?
Det är inte helt ovanligt att plasten spricker i botten på impellern på pumpar från vissa tillverkare, som gör att rotorbladen inte följer med magneten,.. Jag har råkat ut för det med flera aquarium systems maxijet pumpar, ett par aquaelpumpar och nån kinapump men aldrig på eheim och fluval.
Juwels pumpar tycker jag håller ganska låg kvalité.
#5 - 25 augusti 2017 11:18
Det var hela navet på plastdelen, se bild
https://www.pixeltopic.com/image/xtpgkiuwtyxitpp/
#6 - 25 augusti 2017 12:11
Ah den där skadan ser inte ut att kunnat uppstå av vanlig drift av pumpen, nån måste ha klivit på den om den legat på golvet eller använt ordentligt med våld...

Annons