Resistens

#1 - 18 augusti 2010 09:10
Skrämmande läsning, inte undrar på att resistenta bakterier blir ett större o större hot.
http://www.fof.se/tidning/2010/6/vara-billiga-mediciner-skapar-multiresistens
#2 - 18 augusti 2010 10:22
kaj.p skrev:
Skrämmande läsning, inte undrar på att resistenta bakterier blir ett större o större hot.

http://www.fof.se/tidning/2010/6/vara-billiga-mediciner-skapar-multiresistens

tja...det börjar drabba oss rejält här i gamla sverige nu.

vid två tillfällen har det hittats "resistenta" hos barn på vårt dagis.
första gången så stängde dom dagiset i 2 veckor innan alla var testade.
De som var "sjuka" fick vackert vara hemma. de som var hemma längst....
hade det riktigt roligt i 9 månader....

andra gången var det två ungar som var hemma i 3 månader....

dessa föräldrar hade många, låååånga, intressanta samtal med både F-kassan
och sina arbetsgivare.....

i första läget ville F-kassan (lokala skåneavdelningen) inte godkänna utbetalningar.

men när smittskyddsinstitutet ringde dom och läste upp vissa lagar och regler för dom,
så löste det sig....tydligen kan smittskydd köra över de flesta om de vill.

.
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 18 augusti 2010 10:55
Tror säkert att detta med resistens framöver kommer att bli ett problem, men om orsaken till detta är att myndigheterna inte vill betala för de dyraste medicinerna utan föreskriver billigare kopior - det vete sjutton. Låter nästan som om denna rapport var beställd av ett läkemedelsföretag;)

Orsaken tror jag snarare är att vi äter för mycket medicin och orsaken till det är nog främst att det tar lång tid för läkarna (vilket dom inte har) att reda ut vilka problem vi har och då går det snabbare att bli av med en patient genom att skriva ut en medicin
#4 - 18 augusti 2010 10:59
Ja jag bara väntar på första pesten med multiresistenta bakterier. Borde inte ligga så väldigt många år bort!
#5 - 18 augusti 2010 11:43

Orsaken tror jag snarare är att vi äter för mycket medicin och orsaken till det är nog främst att det tar lång tid för läkarna (vilket dom inte har) att reda ut vilka problem vi har och då går det snabbare att bli av med en patient genom att skriva ut en medicin

enligt diverse läkare är tydligen skåne värst drabbat av resistenta baskilusker.

tydligen har läkare i skåne varit alldeles för frikostiga i att skriva ut recept till kreti och pleti för minsta nageltrång.

samt att vi i skåne har har en privat paralellimport från länder där man köper vissa medikamenter utan recept.
kort och gott, en hel hög med folk har tagit hem medikamenter, och sedan tagit en kur så fort de fått en fis på tvären.

numera är läkarna ganska restriktiva härnere, har själv varit inne med halsfluss, där de gjort bedömningen att med
recept så blir jag frisk på 8 dagar, utan recept tar det 10 dagar....ergo...inget recept den gången.....

andra gången fick jag recept,,,,då var det riktigt illa med halsen....

.

Annons