Rester av timmerflottningen i karet?

#1 - 12 juli 2009 07:48
Tänkte gå ner till älven, dra upp en timmerstock glömts kvar från timmerflottningen och legat på botten i 30-40 år, kapa till den i mindre bitar och lägga i akvariet. Vad tror ni om det?
#2 - 12 juli 2009 07:51
tror jag blir bra.
lägg den bara i annat vatten ett tag, så kanske du slipper de värsta missfärgningarna i karet.

Enligt flera här, så färgar de lite i början, för att längre fram i stort sett försvinna.

Jag har själv en rot på gång från svenska vatten. väntar bara på det stora sjunket!
#3 - 12 juli 2009 08:49
Lycka till med att dra upp den;)!
#4 - 12 juli 2009 09:47
tror inte den lär färga efter sån tid i vattnet..

säkert att du inte härjar i nåt kulturminne?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 12 juli 2009 10:11
Vad är det för träd? Om det är ett barrträd så är svaret nej.

Är det verkligen en stock - en stock ätr grov och i så fall har nog knappast urlakats ända in på bara 30-40 år.
Jag hade nog varit mycket försiktig och testat först i ett akvarium
#6 - 12 juli 2009 17:18
Timmerflottning - barrträd - terpener - gift - nej i akvarie oavsett hur länge den legat!!!!

MVH Lasse
#7 - 12 juli 2009 19:03
ansjo skrev:
Lycka till med att dra upp den;)!

Det är inte så svårt, "doppare" flyter i ena änden så man drar en lina runt och draggar iland den :) Nån måste göra det för de är inte så roliga att köra på med båt :s Förresten så har notdragarna redan dragit upp hur mycket timmer som helst :P Ligger en stor trave där de håller till :d
smurfmats skrev:
tror inte den lär färga efter sån tid i vattnet..

säkert att du inte härjar i nåt kulturminne?

Haha, nä. Iofs är väl timmerflottningen ett kulturminne :)

Vad är det för träd? Om det är ett barrträd så är svaret nej.

Är det verkligen en stock - en stock ätr grov och i så fall har nog knappast urlakats ända in på bara 30-40 år.

Jag hade nog varit mycket försiktig och testat först i ett akvarium

Barr. Klart jag vet vad en stock är :) Men de är inte supergrova, kanske 10-15 cm i diameter. Gjorde lite research och det är nog minst 100 år man har flottat timmer i Skellefteälven, och sedan 1700-talet i Byskeälven :)

Lasse skrev:
Timmerflottning - barrträd - terpener - gift - nej i akvarie oavsett hur länge den legat!!!!

MVH Lasse

Terpentinet måste väl lakas ur efter x antal år? Känns väldigt overkligt att ett barrträd är giftigt för tex fisk för alltid.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 12 juli 2009 19:21
DAHLBERG skrev:
Terpentinet måste väl lakas ur efter x antal år? Känns väldigt overkligt att ett barrträd är giftigt för tex fisk för alltid.

Tror jag inte alls är overkligt - snarare rätt sannolikt. Jag hade aldrig ens testat.
#9 - 12 juli 2009 19:35
Tror jag inte alls är overkligt - snarare rätt sannolikt. Jag hade aldrig ens testat.

Nichts bleibt für immer. Så är det bara. Jag tror nästan att jag vågar prova, vi får se hur det går. Learning by doing ;)
#10 - 12 juli 2009 19:55
DAHLBERG skrev:
Nichts bleibt für immer. Så är det bara. Jag tror nästan att jag vågar prova, vi får se hur det går. Learning by doing ;)

Jo prova!! Det kan inte mer än gå fel.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 12 juli 2009 19:57
DAHLBERG skrev:

Det luriga är att det kan funka 1 vecka, 1 månad, 1 år........ och sedan helt plötsligt så är hela akvariet "rökt".
#12 - 12 juli 2009 20:05
Varför tror du att dina stockar inte är förmultnade? När terpentiner och andra kolväten är slut - då förmultnar stockarna - innan dess så bevaras de. Det är dessa gifter som ger barrträden dess motståndskraft mot bakterier och annan nedbrytning. Under årens lopp har många akvarister dragit dyrbara slutsatser av detta faktum och mycket fisk har dött på grund av detta. Det är klart - vill du uppfinna hjulet än en gång - så gör det men en mycket, mycket vis man sa en gång att den kloke lär sig av egna misstag men den smarte av andras...

MVH Lasse
#13 - 12 juli 2009 20:21
Lasse skrev:
Varför tror du att dina stockar inte är förmultnade? När terpentiner och andra kolväten är slut - då förmultnar stockarna - innan dess så bevaras de. Det är dessa gifter som ger barrträden dess motståndskraft mot bakterier och annan nedbrytning. Under årens lopp har många akvarister dragit dyrbara slutsatser av detta faktum och mycket fisk har dött på grund av detta. Det är klart - vill du uppfinna hjulet än en gång - så gör det men en mycket, mycket vis man sa en gång att den kloke lär sig av egna misstag men den smarte av andras...

MVH Lasse

Yes yes jag förstår du och Kjell menar. Men jag ska kolla hur de ser ut invändigt osv. Men jag tänker lite så att eftersom de varit i vatten så länge så måste mycket (tillräckligt) av terpentinet urlakats. Har någon provat lägga i ~100-årigt timmer i akvariet?

Såg att det fanns några rötter från lövträd också. Ska ta med det också.
#14 - 12 juli 2009 22:04
Det finns två möjligheter om träd klarar sig i så många år i vatten utan att vara nedbrutna - gifter eller de har legat syrefritt (exempelvis i mossar - nedbrytningen går så mycket långsammare då) Flottningstimmer - strömmande vatten - inte troligt med syrefrihet - återstår gifter - annars hade det varit mull. Vattnet tränger ju inte igenom veden så någon urlakning kan du inte räkna med. Har de legat syrefritt så kommer de att brytas ner väldigt fort när de kommer i det syresatta akvariet - jag vet vad som hände när ek som legat i en dansk mosse under 10.000 år plötsligen kom i det syresatta vattnet i ett av våra offentliga akvarium - där gick det fort - mindre än två år och de tjocka rötterna var stinkande svavelvätebomber.

MVH Lasse
#15 - 14 juli 2009 19:09
Lasse skrev:
- jag vet vad som hände när ek som legat i en dansk mosse under 10.000 år plötsligen kom i det syresatta vattnet i ett av våra offentliga akvarium - där gick det fort - mindre än två år och de tjocka rötterna var stinkande svavelvätebomber.

MVH Lasse

Sorry Dahlberg att jag snor din tråd lite.
Mycket intressant för jag har läst i akvarieböcker att trä som legat syre fritt länge skulle fungera och ha i akvarium de rekomendera moss röttereller sjunkna rötter.
Jag har även läst att det skulle gå att koka färskt virke i lut (vill jag minnas) och då skulle terpenerna lakas ur. Är detta bara mubojumbo eller ligger det något i det ???
#16 - 14 juli 2009 19:56
Inga problem Mick13 :)

Hittade några rötter från lövträd som jag tog hem, men de vägrar sjunka. De har nog legat och torkat ganska länge :s
#17 - 14 juli 2009 20:25
Mycket intressant för jag har läst i akvarieböcker att trä som legat syre fritt länge skulle fungera och ha i akvarium de rekomendera moss röttereller sjunkna rötter.

Man skall inte tro allt som står i böcker. Jag var med om att plocka upp dessa gamla mosststubbar - det var inte speciellt roligt. Jag skulle personligen aldrig lägga i nordiska trän eller rötter i ett akvarium. Vi hade alträd i ett kall sötvattenssystem - efter ca 2 år kunde man köra näven igenom en tums plankor. Till och med en del rötter från tropiska trän kan ställa till problem. Trä och vatten kan alltid gå fel.

Undrar hur det färska trät ser ut efter lutkokning så terpenerna försvinner - vill påminna mig om att pappersmassa framställs så.......

MVH Lasse
#18 - 15 juli 2009 00:26
Jag har användt tallrötter från en torvtäckt i 30 år utan problem, men man kanske måste ha lite tur också. Jag var ju försiktig i början. Lakade ur i baljor en sommar och testade sedan med först dafnier och sedan fisk. Fast timmer tycker jag låter lite tråkigt - bara raka pinnar. Numera använder jag mest döda syrengrenar - efter tips av Sune Holm. Och rötter av asksly som jag först låter ligga ett år på bodtaket.

Annons