Revirfundering

#1 - 12 augusti 2007 19:12
Hej vänner.

Jag vet än så länge ingenting om det här med fiskar och revir. Än så länge har jag 5 st Mari Gold som simmar runt i ett 240L kar.

Nu när jag skall utöka med fler fiskar är det en del vackra arter som är "starkt revirhävdande" som tex Hongi (enligt BTN bok om Malawi ciklider). Men vad betyder det egentligen? Att dom kan slåss ordentligt med andra hannar av samma art inser jag men hur är det med andra fiskar som har helt andra färger. Försvarar dom sitt revir med näbbar och klor (eeh?) även mot dom?

Ni som har fiskar som är väldigt revirhävdande, går aggressionerna även mot andra arter?

Försöker förstå det här med revir så att jag inte gör bort mig med oförenliga arter.
#2 - 13 augusti 2007 00:19
många ciklider är väl endast revirhävdande mot sina egna, och en del är väl mot alla som kmr för nära. Jag har hongi i ett 240liters tillsammans med Röd zebra, alla fiskar i karet är på 6-7cm och jag tycker inte det verkar som att någon har något specielt revir eller så. Har sett hongisarna små fightas en eller 2 gånger bara, men det har gått över rätt fort. Mina röd zebror har också fightats 1-2 gånger bara. I mitt 180liters kar, så blev det världens fight häromdan när 3 pulpican hanar slogs. Det var under ett vattenbyte så jag tror alla blev lite heta på gröten. Jag får även säga att jag tycker Edwardi afra och ps.pulpican är mycket mer aggresiva än hongin. Men samtidigt är det ju väldigt olika från akvarium till akvarium. Har man 2-3 hanar och 5-7honor av samma sort brukar det väl inte vara några större problem, då aggresionerna går ut över flera individer. Sen säger många att malawi kar ska vara på gränsen till överbefolkat för att det ska funka så bra som möjligt.

Mycket text, hoppas du fick någon fakta :p
#3 - 13 augusti 2007 08:29
Det låter bra att dina hongi inte är så aggressiva. Blir det problem så får jag väl prova överbefolkning :)

Bra hemsida du har förresten med en massa bra akvarielänkar och tips.
#4 - 13 augusti 2007 11:01
tack så mycket:)
#5 - 15 augusti 2007 11:04
Jag har Hongi red top tillsammans med Maingano och Golden. Funkar väldigt bra. Har ungefär samma storlek på karet som du. Visst vässar Hongisarna lite även mot de andra, men de brukar ge tillbaka och någon riktig mobbing har aldrig förekommit hittils. Hongin är störst (3 av dem två hannar och hona som faktiskt är den största och just nu står och tuggar), men de hindrar inte de andra arterna från att också märka revir. Trodde någon skulle bli kung i akvariet men inte ännu i alla fall. Har 6 hongi, 8 golden och 8 maingano så det kan ju bero på att de är så pass många.

Annons