Rigga extern blixt ?

#1 - 7 januari 2007 15:22
Några frågor till er som använder extern blixt/blixtar vid akvariefotografering:

1. Hur brukar ni placera/rigga blixt/blixtarna ?
2. Använder ni kamerans interna blixt tillsammans med de externa, eller kör ni bara med externa ?
3. Vad gör ni med lysrampen under fotograferingen ?
4. Använder ni en extern blixt eller flera ?

Jag har hittills lyckats bäst genom att placera blixten på sidan av akvariet på ett stativ riktad nedåt mitten av akvariet. Då blir ljuset naturligt, problemet är bara att man är väldigt beroende av att fisken är riktad åt rätt håll för att det inte skall bli skuggor, blixten bara belyser ju bara från ena hållet. Lysrampen brukar jag bara skjuta bak till bakre halvan med problemet är att fiskarna måste befinna sig på främre halvan av akvariet för att inte blixten skall skuggas av lysramen.

Så är det någon som har några förslag på hur man riggar blixten/blixtarna bäst ?
#2 - 7 januari 2007 17:11
>1. Hur brukar ni placera/rigga blixt/blixtarna ?
-I första hand rakt uppifrån, annars snett uppifrån.

>2. Använder ni kamerans interna blixt tillsammans med de externa, eller kör ni bara med externa ?
-Endast extern blixt.

>3. Vad gör ni med lysrampen under fotograferingen ?
Inget.

>4. Använder ni en extern blixt eller flera ?
Min ekonomi har inte tillåtit inköp av ytterligare en, så jag kör med 1 blixt.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 7 januari 2007 18:01
Själv fotar jag ju till 95% på utställningar etc. och då är det av praktiska skäl omöjligt att rigga upp en massa blixtar så jag kör nästan alltid med blixten monterad på kameran.
#4 - 7 januari 2007 18:02
Lägger blixten i matarspringan upptill på min ramp, den är heltäckande så jag har inte så stort val om jag inte vill ta bort hela rampen. Kör min blixt trådlöst och styrs med commanderblixtar från den inbyggda men den får slå en blixt själv när exponeringen tas så jag får alltså ljus från två håll.

Har testat med ytterligare en blixt men det är en billig rackare som inte går bra att styra så jag kör med min vanliga sb800 och kamerans inbyggda, kommer långt på det.
#5 - 7 januari 2007 18:53
Jag kör nog med petnym liknande uppställning.
#6 - 17 januari 2007 00:04
Jag testar olika hela tiden. Lägger externa blixen uppe på täckglaset, rakt från sidan eller på ett litet stativ snett framför och testar att rikta ljuset åt olika håll. Kör oftast med bara en extern blixt men har provat med upp till tre olika ibland.
det är jättekul att leka med ljuset.
#7 - 17 januari 2007 17:07
Är det värt att skaffa flera blixtar eller gör det ingen större skillnad om man har en eller flera så länge det är en extern som man kan placera ovanför akvariet ?
#8 - 17 januari 2007 17:30
erland skrev:
Är det värt att skaffa flera blixtar eller gör det ingen större skillnad om man har en eller flera så länge det är en extern som man kan placera ovanför akvariet ?

Det beror på vad du vill ha fram av dina bilder. Jag kör bara med en nu, tycker det blir lite väl "platt" om jag ljussätter med flera.
Har jag bara en och sätter ljuset upp på rampen eller genom ena sidorutan blir det en del spännande skuggor som man kan leka med. Det blir en helt annan atmosfär i bilden. Jag ska kolla om jag inte har några exempel...
#9 - 17 januari 2007 17:54
Ljusriktning

Här är samma motiv ljussatt med en extern blixt från tre olika håll.

1. Handhållet rakt framifrån.
2. Stående rakt in genom höger sidoruta.
3. Liggande upppå täckglaset.

Jag har inte fixat något med bilderna, mer än tagit ner dom i storlek och lagt på lite oskarp mask, så allt "skräp" jag brukar klona bort är med, har inte beskurit eller justerat några nivåer heller.

Annons