riktigt fin sand i akvariet

#1 - 3 juni 2003 14:44
Hej,

Kan man ha riktigt fin sand i akvariet. Alltså mindre an 0.5 mm grovt?
#2 - 3 juni 2003 14:47
Det undrar jag med. Kommer det ligga kvar på boten eller drar pumpen ständigt upp det så att det blir grumligt?

skulle va så snyggt med riktigt fin sand i akvariet.
jag har ju sett att de har "strand sand" i akvarier i afärer. är det nå specielt med det eller är det vanlig sand?

#3 - 3 juni 2003 14:53
Jag misstänker att det egentligen är någon form av chinchilla sand som jag fått tag på. Jag är lite osäker om det är något speciellt med sanden du sett i affärn. Vad skuul skillnaden vara i så fall?

#4 - 3 juni 2003 14:56
jag har ingen aning... trode att det bara fans en sorts sand och att det kunde skllja i "finheten". sen kanske man kunde tillsätta nånting i sanden.... ähhh jag vetr inte det finns ju så mkt man kan göra med saker nuförtiden för att det ska passa ens önskemål bättre...... vad är chinchilla sand?

Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 3 juni 2003 15:25
Tror nog att Chinchilla-sand inte innehåller något speciellt. Däremot är jag lite skeptisk till att ha så finkornig sand i ett akvarium efetrsom det med tiden har blir väldigt packat.
En förutsättning för att ha så fin sand är nog
1/ Att man inte har växter i akvariet - näringen har svårt att nå ner till rötterna.
2/ Att man har fiskar i akvariet som gräver mycket och på så sätt luftar sanden.
3/ Att man har ett ganska tunt lager.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#6 - 3 juni 2003 16:01
har hört nått om att man kan ha blästersand i akvariet... men vet ej vad det är för storlek
#7 - 3 juni 2003 17:23
Jag har väldigt finkornig sand i akvariet. Att växterna inte skulle få näring har jag inte märkt av men så gräver mina rödzebror en hel del också.
#8 - 3 juni 2003 18:42
Skulle så fin sand gå bra att använda om man bara hade växter i stil med anubias och javaormbunke som inte behöver planteras utan kan fästas vid rötter alternativt stenar.
Vad blir det för problem om man inte har någon fisk som rör om i sanden mer än vad en pansarmal gör?
#9 - 3 juni 2003 18:51
Jag har strött lite sand över gruset som jag har petat ner nån halvcentimeter... När sanden med tiden försvinner ner i gruset fyller jag på och kan - förhoppningsvis - hålla lite koll på mängden så att det inte blir för mycket...

Sanden är sand av engelsk sjösten köpt i blomsteraffären, zooaffären hade ingen...

/P
#10 - 3 juni 2003 18:53
Ett litet tillägg, nackdelen med sand är att den väldigt lätt rörs upp vid vattenbyte, man får vara FÖRSIKTIG!

/P
#11 - 3 juni 2003 19:00
Frågan jag har funderat på nu är om man behöver nån grävande fisk som för om i sanden om man inte ska plantera i sanden och hur djup sanden ska vara.
#12 - 3 juni 2003 19:25
Tror inte det är ett måste med grävande fiskar. Tjockleken bör väl vara 5cm minimum.
#13 - 3 juni 2003 19:29
varför minimum 5 cm?
#14 - 3 juni 2003 19:49
Så att rötterna har någonstanns att ta vägen[;)]
#15 - 3 juni 2003 20:06
Blir det problem med anaeroba bakterier (de som frodas utan syre) och i så fall vad kan man göra?
#16 - 3 juni 2003 22:25
Hej.
Har Baskarpssand i mina akvarier,kornstorlek 0,4-0,8.Det är Vätternsand som annvänds till blästring,pannsarmalarna och apistosarna vänder på sanden så det står härligt till,på morgonen ser det ut som en nyplöjd åker.
MVH Mats
#17 - 4 juni 2003 23:02
Jag har fågelsand (typ 0,5-1 mm) i min burk, och mina väderålar älskar det, de bökar omkring och gräver ner sig helt i sanden. Mina andra fiskar verkar också digga det, och det är lättare att slamsuga då skiten inte lägger sig långt ned mellan sandkornen.

Nackdelen är att mina ancistrus gillar sanden lika mycket som väderålarna, och bökar iallafall fem sex gånger så mycket. Om det finns en rot bökar dem och gräver i sanden tills de kommer in under den så att de kan sitta uppochned på rotens undersida... grymt konstigt beteende.
#18 - 5 juni 2003 03:54
Jag har fin sand från en sjö och både växter å fiskar älskar det. Inte minst kuhliiålarna å ancistusarna diggar det! .. Man ser lätt vart ancistrusarna varit efter en dag, hål o gropar lite över allt...
#19 - 5 juni 2003 06:05
Hejsan!
var kan man få tag på den här baskarpssanden?

Tänkte starta upp ett akvarie med Astatotilapia nubila (Nubilaciklider) och undrar hur bra det isf skulle vara med den sortens sand...
#20 - 5 juni 2003 06:44
Jag har Biltemas blästersand i mitt akvarium med Multisar, jag gjorde felet att lägga ett för tjockt lager från början och fick problem med sumpgas, som luktade APA. Efter att ha minskat på sandskiktet fugerar det kanon, och det är snyggt. Sanden är 0,2-1,0 mm. Nu har jag även inrett mitt 450 liters som jag skall ha Malawi i med samma sand, fast uppblandat med krossad kalksten.
En fördel till med Biltemas bästersand: 25 kg kostar 49,90.
Det är inga problem med att den virvlar omkring och täpper till filter eller liknande, när multisarna "skopar" omkring sanden sjunker den till botten direkt.
#21 - 5 juni 2003 07:35
Hur tjockt sandskikt ska det vara för att undvika sumpgas?
#22 - 5 juni 2003 07:45
Jag har nu 2-3 cm. Tidigare hade jag minst det dubbla. Det viktigaste är nog att röra runt i sanden ordentligt så att det inte bildas "luftfickor" i sanden, det verkar som om luften "ruttnar" om den får ligga inkapslad i sanden.
#23 - 9 juni 2003 17:45
Borde inte bottenvärme kunna avjälpa problemet med sumpgas och liknande ? Blir väl ökad cirkulation i bottnen då . .
#24 - 9 juni 2003 18:17
Apropå sand... Hur gör ni när ni slamsuger (när ni har så finkornig sand). Följer inte sanden med "smutsen" ut i slangen?
#25 - 9 juni 2003 18:25
Man får va lite försiktig. Har man väldigt fin sand så lägger sig skiten på sanden. När jag suger annvänder jag mig inte av en "tratt" utan bara slangen som jag håller en bit över sanden.
#26 - 9 juni 2003 19:32
Har 0,33 mm rådasand fast de är lite väll smått tycker jag har lite problem att sanden vandrar:) av pumpens strömmar i akvariet så ibland bilir de väldigt stora högar fast de är bara att platta ut så ser de fint ut igen!
#27 - 9 juni 2003 19:59
Vad innehåller Biltems blästersand? är det inte skadligt etc....

jag är skeptisk hehehe, ska kolla lite :)

/marcus

Annons