Jag har ett Juwel Rio 240 och det är hur stabilt som helst, samma sak gäller för mitt Juwel Rio 300. Om jag tog ett ordentligt tag i akvariet och ryckte/tryckte hårt i akvariet så blir det nog vågor på vattenyten, men när jag trycker normalt/lätt på sidan av toppen av akvariet för att känna om det känns stabilt så tycker jag inte det ens rubbas.
Så om ditt gungar när du puttar lite på det så låter det som att något är fel.
Några saker du kan kolla är:
- Står alla benen mot marken, testa exempelvis sticka ett papper under benen, går det att sticka in ett papper under en fot står den inte kloss mot marken.
- Står akvariet kloss mot bänkskivan eller kan du sticka in papper mellan bänkskivan och akvariet på något ställe ?
- Står akvarit vågrätt, står det inte helt vågrätt så kan det nog ge upphov till att det står mindre stabilt också ifall det lutar mycket åt något håll.
- Har du skrivat in alla skruvar i bänken ordentligt, har man inte dragit åt dem ordentligt så kan det nog bli lite "svajjigt".
- Mitt akvarium är vattenfyllt, jag tror det var lite mindre stabilt då det var tomt på vatten men jag är inte säker att jag minns rätt.