rio 240 , orolig

#1 - 23 augusti 2005 17:17
hej, har köpt ett nytt juwel rio 240! det är ju fint och pumpen och det funkar ju bra..

men möbeln&akvariet tillsammans känns ostadigt.. det svajar när petar i den lite hårdare och det känns som om akvariet har börja svikta?!

bilder finns här: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=470676&gid=480759

är tacksam för svar! MVH Linus
#2 - 23 augusti 2005 18:03
vet itne om det där är nån fara, kanske bara inbillar mig..?

men skulle ändå vara tacksam för tankar, funderingar och svar..
#3 - 23 augusti 2005 18:56
Well, det är ju helt omöjligt att se på bilderna om din bänk är ostadig eller inte.

Dock kan jag säga att en akvariebänk ska INTE svaja en millimeter om man inte kör på den med en bil. Mina två bänkar rör sig inte en tum om man knuffar på dem. Kan det vara så att du har fäst ihop den fel eller att det fattas något?
#4 - 23 augusti 2005 19:23
Har själv ett Panorana 170, hur stadigt som helst.
Vad är det du försöker att visa på den först bilden. Att täcklocket hänger lite på mitten ?? Kanske inte så snyggt men påverkar inte stabiliteten.

Är bänken rätt ihopskruvad samt står i våg så ska allt vara lugnt.
#5 - 24 augusti 2005 17:17
okej okej, jodå allting är ihopskruvad rätt och så,
känns ju lite jobbigt med tanken att den går att putta i så att det händer grejjer,
säkert inget farligt för stunden men nångång kanske det kan hända nåt ?
det vet man aldrig
Lucas_no1
#6 - 26 augusti 2005 09:12
[QUOTE=Bulaan]okej okej, jodå allting är ihopskruvad rätt och så,
känns ju lite jobbigt med tanken att den går att putta i så att det händer grejjer,
säkert inget farligt för stunden men nångång kanske det kan hända nåt ?
det vet man aldrig[/QUOTE]

Jag köpte ett sådant kar i veckan och var tvungen att skriva isär bänken för att få in karet i bilen.
Jag har nu skruvat ihop bänken och den är hur stabil som hellst så något fel måste det vara på din bänk.
Har du skrivat dit bakstycket?
Eller är det golvet som svajar?

Däremot svajar mitt 720 lite om man grejar i det men det står på en alu ställning.

/Lucas
#7 - 26 augusti 2005 11:08
[QUOTE=Lucas_no1]Däremot svajar mitt 720 lite om man grejar i det men det står på en alu ställning.[/QUOTE]

ska tydligen va standard efter vad jag sett läst å hört.
aluminium är ju rätt mjukt
#8 - 26 augusti 2005 17:09
Jag har ett Juwel Rio 240 och det är hur stabilt som helst, samma sak gäller för mitt Juwel Rio 300. Om jag tog ett ordentligt tag i akvariet och ryckte/tryckte hårt i akvariet så blir det nog vågor på vattenyten, men när jag trycker normalt/lätt på sidan av toppen av akvariet för att känna om det känns stabilt så tycker jag inte det ens rubbas.

Så om ditt gungar när du puttar lite på det så låter det som att något är fel.

Några saker du kan kolla är:
- Står alla benen mot marken, testa exempelvis sticka ett papper under benen, går det att sticka in ett papper under en fot står den inte kloss mot marken.
- Står akvariet kloss mot bänkskivan eller kan du sticka in papper mellan bänkskivan och akvariet på något ställe ?
- Står akvarit vågrätt, står det inte helt vågrätt så kan det nog ge upphov till att det står mindre stabilt också ifall det lutar mycket åt något håll.
- Har du skrivat in alla skruvar i bänken ordentligt, har man inte dragit åt dem ordentligt så kan det nog bli lite "svajjigt".
- Mitt akvarium är vattenfyllt, jag tror det var lite mindre stabilt då det var tomt på vatten men jag är inte säker att jag minns rätt.
#9 - 26 augusti 2005 22:48
har ett sånt akvariepaket på jobbet och det är då stadigt tycker jag. har du monterat det ordenligt? hörru tycker du ska stoppa i lite mer växter och en bakgrund...fiskarna ligger och trycker vid filtret. dem känner sig nog attackerade från alla håll! fint akvarium, vill också ha ett sånt ( ;

Annons