Risk för att akvariet ska spricka ?

#1 - 29 december 2006 21:00
Jag har nyss bytt "bänk" till mitt 220 liters kar.
Jag har nu tagit murblock som jag lagt en skiva över, det är ca 37 cm mellan murblocken och det är 3 sets med murblock.
Nu till min fundering, mellan murblocken så ser jag att skivan har bognat lite, inte mycket ca 1-2 mm ungefär, akvariet står för övrigt rakt, har mätt med vattenpass och de håller sig inom linjerna på vatten passet.
Men där skrivan har blivit lite skev under akvariet kan detta göra så att karet kan spricka ?
Läste någon tråd där de stod att risk finns om botten är vriden, detta innebär vad ?
#2 - 30 december 2006 06:53
Det är ju alltid svårt att bedöma när man inte ser akvariet , men om du själv inte är helt nöjd och orolig så kanske det bästa är att göra om det.

Visst funkar det kanske att ha det som det är nu , men om du kanske vill inreda med lite stenar och andra tyngre inredningsdetaljer så är det ju att föredra att botten står plant och det finns avlastning under så all tyngd inte hålls av glaset.

Jag hade gjort om det då det inte är värt att chansa och kanske få 220L vatten på golvet.
#3 - 30 december 2006 07:43
Om botten är vriden är risken 100% bara fråga om när botten spricker!
#4 - 30 december 2006 09:04
laerni skrev:
Om botten är vriden är risken 100% bara fråga om när botten spricker!

Om botten är "vriden" innebär det då att det är som mitt akvarium är nu ? dvs att tyngden inte är jämt fördelad över hela botten utan att de är mer tryck på vissa ställer på botten ?
I detta fallet då under murblocken, har jag fattat innebörden av vriden botten rätt då ?
#5 - 30 december 2006 12:11
Mitt kriterie på vriden:
Hörnet på vänster utsida av akvariumet är lägre än vänster insidas hörn samtidigt som höger insidas hörn är lägre än höger utsidas hörn=Vridet bottenglas 100% chans att det spricker!

Annons