Tjenare.
Jag har nyss skaffat mig ny akvariebelysning och som rubriken säger rör det sig om en Aquastarlight t5 armatur. När jag pluggade i belysningen som kostat mig 5400kr så blev jag chockad. Vad är det som låter tänkte jag? Är det fel på akvariefiltret? Nä, det var min dyra ramp som lät högre än pumparna :s
Trodde först rörde sig om spänningsfel eller nåt i rampen så jag studerade och lyssnade runt rampen. Av min förvåning hittade jag två 40mm fläktar som blåser rätt ut till höger om rampen. De ger ifrån sig ett surrande ljud som är så irriterande eftersom man tänker hur de tänkte att sätta i fläktar i rampen som låter så in i vassen istället för kostat på sig seriösa fläktar som går tystare...
Så mina frågor är nu:
Vad har dessa fläktarna för funktion? Varför kräver denna kylning och varför behövde inte min förra ramp fläktar?
Är det för att sänka temperaturen, i så fall vad är det som behövs kylas och varför?
Vad händer om man stoppar dessa fläktarna, vad kan gå sönder i rampen?
Finns det möjlighet att byta ut dessa fläktarna mot t.ex. dessa här om nu kylningen är nödvändig. http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/chassiflkt/fractaldesign-silentseries40mmr2/179034.7065/
Det är en väldigt snygg ramp med bra ljus, men just detta med fläktarna gör mig väldigt fundersam på vad tyskarna tänkte... Akvarium ska vara underhållande och titta på och inte vara plågsamt.
Tacksam för svar. :)