Risker med braskamin?

#1 - 1 mars 2004 07:04
Finns det några stora risker med att placera en braskamin en dryg meter från kortsidan på ett akvarium?

Dvs finns det risk att vattnet kommer att värmas upp till farliga nivåer? Akvariet är på 400L (150x50x60) så det är ju en del vatten att värma upp i så fall.

Kaminen kommer att användas till "myseldning" och absolut inte vara igång hela tiden utan bara då och då. Framför allt vintertid såklart.

Jag tror själv att det är lugnt för att det finns så mycket luft i huset som värmen går ut i, medan andra säger att det går nog inte alls. Vad har ni för erfarenheter? Någon som har en kamin nära sitt akvarium, och hur funkar det?

/Jonas
#2 - 1 mars 2004 07:17
Största risken borde väl vara att glaset spricker. Det är som du säger mycket vatten som kyler på insidan och värmer kaminen samtidigt på utsidan kan det i värsta fall gå illa.

Peter
#3 - 1 mars 2004 07:36
Hej!
Vi har braskamin och ca. 1m till brännbar vägg och där skulle då inte jag placera ett kar. Att säga att den kommer användas till myseldning hjälper nog inte. Det blir jäkligt varmt efter några timmar (man håller inte kvar handen). Risken är väl som petnym säger - skillnaden.
#4 - 1 mars 2004 14:35
Tjena.
Enligt min erfarenhet så är det ingen fara.
Jag har haft en 300 liter kar ca halvmetern ifrån en kamin utan någon fara.
har nu ett 700 liters som står om möjligt ännu närmare.

Temperaturen steg något i det lilla karet ca 1-2 grader medans det stora stod kvar på samma temp.
Glaset på dessa kar var inte ens varma oavsett drag i brasan.
Ingen fara alls om inte karet är antikt.
Lycka till...
#5 - 1 mars 2004 15:14
Tack för svaren! Olika bud :) Det finns ju dessutom olika typer av kaminer som strålar på lite olika sätt. Får nog prata lite med de som säljer kaminerna. Bör ju finnas information om uppvärmningen av saker på olika avstånd per modell. Finns ju fullösningar som att fixa en reflekterande skärm som ställs upp temporärt mellan karet och kaminen osv ockå.

Forskar vidare.

/Jonas

#6 - 1 mars 2004 15:41
Som du säger salo så finns det ju olika modeller med olika egenskaper. Vi har en Dovre på 9kW som strålar rejält.
Tycker dock att man ska utse akvariets placering med omsorg innan man pytsar i 400 liter vatten i en glasbehållare i hemmet. Golvets beskaffenhet bärtålighet/lutning, benställning etc. etc. inkl. påkänningar som strålningsvärme från kamin. Säljaren kan säkert hjälpa dig med råd för just den modell du är intresserad av.

Lycka till med myspyset!
#7 - 2 mars 2004 18:21
Salo: Vet inte om det är till någon hjälp för dig men eftersom jag hade tänt upp brasan ikväll så passade jag på att mäta temperaturen. Två mätpunkter 50 resp. 100 cm från kamin och 60cm från golv. Vid 100cm har jag ca 45 grader och vid 50cm gick termometern i botten vid 55 grader (hittade ingen annan). Båda gäller lufttemp.

Om det finns risk för sprickbildning i glas för akvariebruk vid dessa differenser (> 30 grader) törs jag inte säga. Är väl kanske som att köra bil utan bälte - för de flesta går det bra.

#8 - 3 mars 2004 09:31
Tack för undersökningen! 30 grader låter inte som att det skulle vara några problem direkt. Men man vet ju aldrig, har mailat Nibe som tillverkar(?) Conturakaminerna, får se vad de säger om de svarar. Det är ju en öppen planlösning med en stor öppning in mot en matsal på andra sidan av kaminen så det blir ju ingen reflektion från det hållet i alla fall. Jaja, forskar vidare :-)

/Jonas
#9 - 24 augusti 2017 11:18
Så här 13 år senare.... Tror jag faktum kvarstår att silikonfogar på ett akvarium inte mår bra av att utsättas för värme på det viset!

Annons