Ritning på en akvariebänk ...någon som kan ?

#1 - 9 augusti 2010 06:46
Hubba !

Någon härinne som är duktigt på dels akvariebänkar, samt lika
duktig på att rita en ritning ?

Jag skulle vilja tillverka en hylla som klarar av två större kar.

kar 1: 110x45x45 = 222 liter
kar 2: 120x40x50 = 240 liter

Golvet som ställningen skall stå på är lite skevt, så längst ner behöver jag
ben som är justerbara. jag har med framgång tidigare använt dessa ben
från IKEA.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00054564

dessa eller liknande justebara fötter / ben är nog en nödvändighet.

Så, någon som kan ge förslag på hur en ställning i TRÄ skulle kunna se ut ??

.
#2 - 9 augusti 2010 07:09
prata med gonzo44. han har koll på bänkar :)
Bilagor:
#3 - 9 augusti 2010 14:47
Jag undrar om benen verkligen håller för 500 kilo, särskilt i "uppskruvat" läge? Har du kollat med Ikea om maxbelastning? Iofs är det ju till kök, så de borde tåla en del.

När jag byggde min bänk, som jag nu har ett 275 literskar på, använde jag
* regelvirke 45*38 (?) mm - du bör nog ta lite grövre.
* såna däringa skruvar som Ikea har i en del möbler som man borrar in från ena änden, och skruvar igenom en mutter så det blir som ett kors inne i trät ... liksom. Det gör att bänken inte kan vika sig.
* bordsskiva ovanpå.
* förstärkte för säkerhets skull med vinkeljärn på lämpliga ställen och satte i plywood som "väggar" vilket förstärker extra i sidled.

Ska du ha karen bredvid varandra, eller ska det vara två hyllor med ett kar på varje?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 9 augusti 2010 16:36
Jag undrar om benen verkligen håller för 500 kilo, särskilt i "uppskruvat" läge? Har du kollat med Ikea om maxbelastning? Iofs är det ju till kök, så de borde tåla en del.

Instämmer - det brukar ju vara de skruvbara benen som är den svaga punkten. Så var 100% säker innan du använder dom.

Jag hade nog kört med vanligt virke och om man nu inte kan bygga ställningen på plats (då kan man ju med "hjälp av" vattenpass kapa av virket så att det blir i lod). Att bygga ställningen på plats kan definitivt rekommenderas
Annars brukar man kunna använda masonitbitar under benen så de blir i lod
#5 - 9 augusti 2010 17:07

Annars brukar man kunna använda masonitbitar under benen så de blir i lod

Eller spelkort, om det inte handlar om så många millimeter.
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 9 augusti 2010 17:10
Eller spelkort, om det inte handlar om så många millimeter.

ja men dom är av papp som du förmultnar nog med tiden
#7 - 9 augusti 2010 19:19
tänkte på detta med skruvbara ben. har en alu-ställning till mitt 540L som jag ska dra igång, känns lite tveksamt att använda dessa:S

så använda dessa eller skippa?
#8 - 9 augusti 2010 20:09
Jag skulle tro att benen håller bra. Ta de kortare (11cm) och skruva fast dem ordentligt i träramen, med långa skruvar. Det är svagaste länken!

För träbänken som antagligen blir rätt hög så behöver du ingen komplicerad struktur, men jag hade nog korsat på baksida långsida samt kortsidor alternativt skruvat (tätt) fast en skiva. Skivan hindrar skjuvning. Det bredare karet nedtill. Om du kör med skiva skruva inte bara i ytterkanterna utan på mellannivån mellan karen också. Regelmått skulle jag ta 70x45, men 45 45 duger säkert. Reglarna tar upp kraft i längsled och ett grövre virke hjälper inte mycket.

För varje kar en kraftig skiva alternativt tunnare skiva med fler reglar under sig för att hålla en rät linje under karet som inte böjer sig för vikten.
#9 - 10 augusti 2010 06:16

tja, jobbade på det bolaget förr, ringde för nått r sedan till en gammal polare som jobbar på deras testavdelning,
enligt honom så tål de benen "flera hundra kilo" per styck i uppåt / nedåt belastning.

problemet man kan råka ut för är ju belastning i sidled, då tål dom inte speciellt mycket.

men om man "bultar" fast skiten i väggen så löser det problemet.

vidare, så skulle jag isf ha 8-10 ben under ställningen.

karen isig väger kanske 6-700 kg totalt, lägg på kanske 1-200 kg för bänken, dvs totalt kanske max 900 kg.

10 ben = 90 kg / ben......borde hålla...

.
#10 - 10 augusti 2010 06:18

När jag byggde min bänk, som jag nu har ett 275 literskar på, använde jag

* regelvirke 45*38 (?) mm - du bör nog ta lite grövre.

* såna däringa skruvar som Ikea har i en del möbler som man borrar in från ena änden, och skruvar igenom en mutter så det blir som ett kors inne i trät ... liksom. Det gör att bänken inte kan vika sig.

* bordsskiva ovanpå.

* förstärkte för säkerhets skull med vinkeljärn på lämpliga ställen och satte i plywood som "väggar" vilket förstärker extra i sidled.

Ska du ha karen bredvid varandra, eller ska det vara två hyllor med ett kar på varje?

tanken är att ha karen OVANPÅ varandra.

och det är det som gör att jag inte riktigt får ihop en ritning.

så, frågan kvarstår....hur fasen skall ritningen / bänken (hyllan) se ut ?

.
#11 - 10 augusti 2010 07:38
Kensa skrev:
tanken är att ha karen OVANPÅ varandra.

och det är det som gör att jag inte riktigt får ihop en ritning.

så, frågan kvarstår....hur fasen skall ritningen / bänken (hyllan) se ut ?

.

Som två ställningar ovanpå varandra! Men du behöver ha tre hyllplan (ett för varje kar + ett till) för att det ska bli stadigt, så om du ska kunna komma åt att peta i det undre karet måste du ha stege för att komma åt det övre karet ... Kanske nåt sånt här: http://i33.tinypic.com/jf7m03.jpg

Och jag tror det blir enklare att bygga om du skippar de där benen. En regel som går ända upifrån ända ner blir stadigare, sedan kan du skjuta under masonit eller spelkort (säger jag fortfarande) så det blir i våg.
#13 - 10 augusti 2010 08:01
Gör ett bord som du ställer ett bord till ovan på.
Se till att benen är på undersidan av en ram av reglar som bildar bordet.
Ramen av reglar bör vara 45x 70 och 70 mm på höjden.
Ramen bildar då en rektangel men "fyll" denna med 2 reglar parallella med kortsidan.
Lägg en stabil skiva på detta regelvärk.
Skruva fast en skiva på baksida samt sidor och skruva tätt.

edit: Håller med om det tredje hyllplanet längst ned för stabilitet samt förvaring. Det går bra med reglar också.

Jag skulle ändå välja bord på bord med stabiliserande skiva baktil annars hamnar alla hundratals kilo på vinkeljärn. Med denna lösning står tyngden på stående ben
#14 - 10 augusti 2010 12:52
[SIZE=3][FONT=Calibri]Sådärja…..now we are talking !![/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Calibri]Dock är jag lite så där nojjig om hållfastheten. [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Calibri]Jag har alltid placerat hörnen på kar rakt över reglar/ben eller liknande. [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Calibri]Om man då skall ställa dessa två kar (240 + 222 liter) ovanpå varandra. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Och man gör ett regelverk i 45x70 eller 45x95, så kommer inget hörn på [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Nått kar att stå rakt över en regel / ben. [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Calibri]De kommer isf att stå i bästa fall prexis ”bredvid” regeln. Eller hur. [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Calibri]Kan man då ”lita” på att skiten håller ?[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Calibri]Se dum skiss som jag bifogar. [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Calibri]Vidare, hur mycket avstånd mellan det nedre karet och skivan ovanför [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Behöver man för att det skall vara praktiskt att rådda i karet ?[/FONT][/SIZE]

[FONT=Calibri]5 – 10 – 15 – 20 – 25 cm …..??[/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 10 augusti 2010 12:56
Nackdelen med ställbara fötter är att det oftast är av metall (vilket ockå är det starkaste materialet) och med tiden så angrips de av vattnet och försvagas. Detta vet jag har hänt ett par gånger med fötterna till aluminiumställningar.
#16 - 10 augusti 2010 13:04
Kensa skrev:
[SIZE=3][FONT=Calibri][/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Calibri]Om man då skall ställa dessa två kar (240 + 222 liter) ovanpå varandra. [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Calibri]Och man gör ett regelverk i 45x70 eller 45x95, så kommer inget hörn på [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Calibri]De kommer isf att stå i bästa fall prexis ”bredvid” regeln. Eller hur. [/FONT][/SIZE]

Har du "tillräckligt många" horisontella reglar under karet, och en skiva ovanpå reglarna, så gissar jag att tyngden fördelas rätt bra. Sedan beror det förstås på hur du väljer att fästa reglarna i gavlarna om det håller ... men reglarna går ju inte av om du har "tillräckligt många" av rätt dimension ...

Kensa skrev:
[SIZE=3][FONT=Calibri]Vidare, hur mycket avstånd mellan det nedre karet och skivan ovanför [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Calibri]Behöver man för att det skall vara praktiskt att rådda i karet ?[/FONT][/SIZE]

[FONT=Calibri]5 – 10 – 15 – 20 – 25 cm …..??[/FONT]

30! Hellre 10 cm för mycket en 1 cm för lite.
#17 - 10 augusti 2010 17:35
Kensa skrev:
[SIZE=3][FONT=Calibri]Sådärja…..now we are talking !![/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Calibri]Dock är jag lite så där nojjig om hållfastheten. [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Calibri]Jag har alltid placerat hörnen på kar rakt över reglar/ben eller liknande. [/FONT][/SIZE]

En 45x70 regel håller för enormt mycket. Om det är ett helglasat kar bör en frigolitskiva läggas under karet för att jämna ut små knölar samt kompensera för en nedböjning av reglarna. Hörnen sjunker då ned mer än mitten av karet.

Vill man kan man räkna på vilken nedböjning man får för viss dimension eller lösa ut höjden och ange max nedböjning och på så sätt får lämplig dimension (formeln snodd från annat håll, ej helt säker på att den stämmer):
* * *5 x q x L
f = ------------
* * *384 x E x I

f = nedböjning i m
q kraften N/m = karets vikt*9,82 / antal m långt
L längden på regeln (ej karet) i och med att det är två ben så delar du längden med 2
E = 5,2 cirkus för svenskt virke
I = ( Bredden * Höjden^3 ) / 12 (måtten på regeln)

Exempel kar 500 kilo 1200 mm långt 45x70x1400 regel:
f= (5*500*9,82/1,2*1400/2)/(384*5,2*45*70*70*70/12)=0,005 [m] = 5 mm

Detta räknat på en regel som tar hela vikten. Med en regel bak och en fram blir nedböjningen 2,5 mm.

dvs 2.5mm svikt på mitten av regeln. I verkligheten blir det mindre och med en frigolitskiva bör det räcka annars kan du smacka dit ett ben till i mitten då är du säker.
#18 - 11 augusti 2010 06:55
nåning sån't här kanske ?

nånting sån't här kanske ?

om man ser det från sidan, hyfsat skalenligt,

streckat = reglar i 45x45 och 45x95
rött = skiva på 2-3 cm
blått = kar

rejäla kraftvinklar i hörnen

baksidan täckt med plyfa eller liknande

sedan bultad i betongväggen

eller ?
#19 - 11 augusti 2010 08:10
Den lösningen bör vara asstark, särskilt med benet mitt under. Allt är en fråga om smak. Ett 250 liters är inte så farligt tungt. 500kilo = 6 personer på en bänk.
#20 - 11 augusti 2010 08:22
Dre skrev:
Den lösningen bör vara asstark, särskilt med benet mitt under. Allt är en fråga om smak. Ett 250 liters är inte så farligt tungt. 500kilo = 6 personer på en bänk.

nu är det 222 liter + 240 liter....= 462 liter = kanske 550 kilo....så det borde hålla,,,,,

funderar på om man kan smäcka till ett 60 liters oxå......

annars undrar jag om det verkligen behövs 30 cm mellan karets ovankant och nästa skiva....

låter lite överdrivet mycket.....

räcker det inte med säg....20 cm ?

.
#21 - 11 augusti 2010 08:36
Kensa skrev:
nu är det 222 liter + 240 liter....= 462 liter = kanske 550 kilo....så det borde hålla,,,,,

funderar på om man kan smäcka till ett 60 liters oxå......

annars undrar jag om det verkligen behövs 30 cm mellan karets ovankant och nästa skiva....

.

Allt handlar ju om hur lätt det ska vara att jobba i karet, jag hade tagit i lite extra mellan karen. Be frugan hålla en skiva över karet medan du provar att skrapa dina rutor, så kan du känna dig fram hur mycket du behöver mellan :)
#22 - 11 augusti 2010 09:02
När du ska ner och rota i karen så är minst 30 cm inte fel, med 20 centimers spalt finns risken att du knappt kommer ner med armen och kan vända den om utan att slå knut på dig själv;)...
#23 - 11 augusti 2010 09:26
Kensa skrev:

.

Tja, behövs och behövs. Det är en övervägning, så klart. Tänk på att du bör kunna få in handen ända längst bak i hörnen och samtidigt se vad du gör, dvs inte behöva vinkla huvudet bakåt för att du slår i näsan i skivan ovanför :) Din arm är antagligen kring 15 cm i diameter närmast axeln. Skulle du någon gång vilja plocka upp t ex stora rötter ur karet så kan det vara bra med extra utrymme.
#24 - 11 augusti 2010 14:04
ok...kompromissar och planerar för 25 cm.....samt slutar med träningen av mina redan för små biceps....

.

Annons