Riva ner ett ramakvarium

#1 - 7 november 2013 21:45
Jag har köpt en burk på 960 liter nyligen som måste silikonas om. Det är 120 cm högt och glaset är minst 19 mm tjockt.
Glaset på fram och baksida väger nog runt 100 kg st. Jag vill bygga om det till ett rent helglaskar eftersom ramkar tenderar till att börja läcka rätt ofta. Det är omsilikonat inna jag köpte det och det vart riktigt dåligt gjort. Man har inte ens smetat ut fogen mot glaset utan det ligger bara en tjock korv i hörnerna. OCh i hörnerna har man även satt glaslister som går från botten upp till toppen.

Är det någon som tagit bort själva ramen på ett kar innan? Kommer det att se okej ut där ramen har suttit? OCh hur svårt är det att få bort ramen?

Får jag bara rivit ner det i rena skivor så kommer Benny på Majornas Glas att sätta ihop det åt mig.

bild på karet http://imageshack.com/i/jjjdy7j

bild på fogen http://imageshack.com/i/j8dn00j
#2 - 7 november 2013 22:08
Sv: Riva ner ett ramakvarium

Häftiga mått på det akvariet :)

Men jag hänger inte riktigt med, varför är det större risk att ett ramakvarie börjar läcka?
Och jag tycker det känns som att listerna där nere sitter där för hållbarheten. Akvariet är ju väldigt högt, så trycket på glaset i nerkanten borde ju va väldigt stort.

Jag skulle bara fylla det och kolla om det är tätt.
Det krävs nog väldigt mycket arbete att plocka isär det
#3 - 7 november 2013 22:31
Karet är fyllt och testat och det läcker som ett såll. Ramakvarier brukar vara dom akvarier som brukar läcka, förmodligen för att man inte göra ramar som är bärande utan mest är för skydd. Det är inte många ramkar som är byggda med kil (typ åleds) och är pressade ihop tillsammans.

Och listerna ligger inte "där nere" utan går från botten upp längs sidorna.

Har fått svar på ett annat forum att det är ett he"#!te att få bort ramen och att kanterna på glaset kan se fulare ut än på ett helglas.

Någon som har input?
#4 - 7 november 2013 22:43
Sv: Riva ner ett ramakvarium

Surt, ja då förstår jag att du behöver fixa till det.

Jag har plockat isär 2-3 mindre ramakvarier och glasen har inte varit vackra på kanterna. Däremot har alla varit ordentligt gjorda men det beror ju på vem som har byggt ditt :)
#5 - 7 november 2013 22:45
Varför plockade du ner dom om man får fråga? Och vilka kanter va fula på ditt kar? Där ramen suttit eller på själva kanten av glaset?
#6 - 7 november 2013 23:02
hade jag varit du hade jag inte satt dit ramen igen sen. utan haft det bara som helglas. bra mycket snyggare
#7 - 7 november 2013 23:54
hannesc skrev:
hade jag varit du hade jag inte satt dit ramen igen sen. utan haft det bara som helglas. bra mycket snyggare

Hade nog inte brytt mig om så ramen var gjord av rosa legobitar bara jag va säker på att det höll tätt!
Har fått lite goda råd nu från olika håll nu så det är bara att spotta sig i nävarna och gå på´t!
#8 - 10 november 2013 16:20
Karet är fyllt och testat och det läcker som ett såll. Ramakvarier brukar vara dom akvarier som brukar läcka, förmodligen för att man inte göra ramar som är bärande utan mest är för skydd. Det är inte många ramkar som är byggda med kil (typ åleds) och är pressade ihop tillsammans.

Och listerna ligger inte "där nere" utan går från botten upp längs sidorna.

Har fått svar på ett annat forum att det är ett he"#!te att få bort ramen och att kanterna på glaset kan se fulare ut än på ett helglas.

Någon som har input?

Håller inte med om nånting här. Det som brukar läcka är antingen nåt litet dryp där nån haft otur eller mycket när det varit klåpare i farten. Och klåpare brukar oftast göra helglas, därför är det fler såna som läcker. Bra tecken på att klåpare varit i farten är just det där med inte utsmetade silikonkorvar och ligger det glaslist över fogen sen, då är man helt hundra, det blir aldrig tätt på det sättet. Att det där akvariet läcker är alltså inte ett dugg konstigt och har inget att göra med vilket det är helglas eller ram, det är fel gjort när det gäller tätning.

De flesta ramakvarier som har snedskuren aluminiumlist är ihopbleckade i hörnen. Då håller ramen ihop det hela och det är också ett elände att få isär det hela eftersom man inte kan plocka av listerna utan måste ta ut rutorna en i taget ur ramen. Det är stor risk att man slår söner en ruta då. Istället kan man skära bort den dåliga fogen och lägga en ny, med ram håller det med all sannolikhet ihop ändå så det är bara ny tätning som behövs. Det fixar man själv utan allt för stort krångel bara man har någorlunda rätt antal tummar på var hand. Med ram behöver man ju inte heller vara så noga med om det blir lite ojämnt, bara man kletar dit det ordentligt så ser man ju med ramen inte hur det ser ut. Jag skulle aldrig plocka ner et
#9 - 11 november 2013 13:43
Ser att det visst blev lite rumphugget av nån anledning. Jo, jag skulle aldrig plocka ner ett ramakvarium om rutorna är hela utan foga om det i stället. Både med tanke på risken att ha sönder nåt och faktiskt med tanke på det estetiska också. Det är stor risk att det blir kvar silikon där ramen limmats på akvariet men det är inte bara det. Man skall absolut inte räkna med att ett ramakvarium bara kan göras om till helglas, det syns ju på bilden att det är tvärstag på akvariet och utan dem och den stödjande ramen är det uppenbar risk att rutorna kommer att bågna vilket kan sluta med elände. För att gardera sig får man limma en ram av grovt glas runt akvariet upptill och också sätta dit rejäla tvärstag av glas. Enligt min mening är det långt fulare än en smäcker aluminiumram, glaset till ramen kan kosta en del också.
#10 - 15 november 2013 17:27
aldrig sett nått liknande kar! (jag vill ha ett).
måste va ett helvete att inreda dock.

Annons