Rocka

#1 - 22 maj 2009 13:16
Va inne på herkules i gbg idag, där dem hade en ett par små rockor.
Den hette " Rocka magdalena" tror jag. Men när jag söker på denna så hittar jag nada. Jag frågade om det var en motoro eller va den heter men dem sa nix.

Kroppen var stor som en handflata, drygt 15-18 cm lång. Grå och inga fläckar alls. Dem i affären sa att den blir inte större så.
Nån som kan upplysa mig mer om denna tänkbara fisk?
Guest
#2 - 22 maj 2009 14:00
Hade den runda ringar? Grå kropp me lång svans? Fläckig?

3 vanligaste rockorna i butik:
http://www.mikofish.com/images/Po%20mo%201.jpg motoro (brukar kallas cup nånting oxo och dom i butik brukar säga att de inte blir större än 15cm)
http://www.geocities.com/Heartland/Meadows/5590/hystrix_8.JPG Hystrix
http://media.photobucket.com/image/potamotrygon%20reticulata/Tropicalimports/8d4d87e2.jpg Reticulata
#3 - 22 maj 2009 16:52
Den var helt grå, inga prickar eller ringar. Svansen var minst lika lång som diametern över kroppen. Den tonade ut till svart på spetsen.
Som sagt, som en handflata stor(10-15 cm). Skulle tydligen inte bli större.
Är det ett fult knep av handlarn, att kränga av dyr fisk till vem som helst med hjälp av falsk information?
#4 - 24 maj 2009 16:51
Det är säkert en reticulata ,dom minsta rockor blir runt 30cm i diameter .
Bilagor:
#5 - 24 maj 2009 16:54
Narii skrev:
3 vanligaste rockorna i butik:

http://www.mikofish.com/images/Po%20mo%201.jpg motoro (brukar kallas cup nånting oxo och dom i butik brukar säga att de inte blir större än 15cm)

Det är reticulata (och andra liknande oidentiferade rockor) som kallas för Tecup ray .
Guest
#6 - 24 maj 2009 17:25
Var de inte motoron? Har för mig att ja läste på MFK.com att de va motoron.
#7 - 25 maj 2009 15:43
Nej inte motoro utan reticulata&co .

sjebbe skrev:
Den var helt grå, inga prickar eller ringar. Svansen var minst lika lång som diametern över kroppen

Var på Herkules idag och kollat på rockorna och helt gråa var dom inte utan var mönstrade ... det är reticulata .
Guest
#8 - 25 maj 2009 16:15
Misstänkte d :/ nåra butiker här i sthlm hade oxo dom inne. Synd att de inte va hystrix.
#9 - 26 maj 2009 10:58
sjebbe skrev:
Va inne på herkules i gbg idag, där dem hade en ett par små rockor.

Den hette " Rocka magdalena" tror jag. Men när jag söker på denna så hittar jag nada. Jag frågade om det var en motoro eller va den heter men dem sa nix.

Kroppen var stor som en handflata, drygt 15-18 cm lång. Grå och inga fläckar alls. Dem i affären sa att den blir inte större så.

Nån som kan upplysa mig mer om denna tänkbara fisk?

Var själv inne på Herkules i går.
Visst är dom fräcka!:D
Fast de kostade ju därefter, kan tyvärr inte hjälpa dig med artbestämmningen.
Om du pratar med personalen kan de säkert ge dig en exaktare beskrivning.
Bilagor:
#10 - 26 maj 2009 19:33
Var där idag, Potamotrygon Magdalenae var arten.
Släkt med Motoron därmed samma storlek vid fullvuxen ålder.
Misstänkte att den inte kunde gå med mina påfåglar och det bekräftades i affären, 700 pesetas är FÖR dyr middag.

Man grymt tuffa svävande små krabater.
La även märke till mönstret på ryggen, fel av mig[:o].
Blev så uppspelt när jag såg dem och skyndade hem för att ta reda på mer att jag knappt ihåg hur dem såg ut när jag kom hem:D
Guest
#11 - 26 maj 2009 19:40
Nä rockor ska ha egna kar, dom blir lätt mobbade av andra.
#12 - 26 maj 2009 19:45
Jo de blir tydligen det. Bättre att någon med rätt kar köper fisken.
#13 - 27 maj 2009 15:07
sjebbe skrev:
Var där idag, Potamotrygon Magdalenae var arten.

Jo jag såg att dom skrev P.magdalenae på akvariet men rockorna såg ut som reticulata ändå.
#14 - 8 juni 2009 16:11
Får man fråga vad sådana fiskar äter tycker dem är grymt coola synd dock att man inte kan ha en sådan me tanke på minna oscars och arowana :D
Guest
#15 - 8 juni 2009 16:18
De äter de mesta. Reticulata brukar matvägra och dö.. Men hystrix och motoro brukar de inte vara nå probbs me.
#16 - 8 juni 2009 19:19
Quilles skrev:
Får man fråga vad sådana fiskar äter tycker dem är grymt coola synd dock att man inte kan ha en sådan me tanke på minna oscars och arowana :D

Arowana funkar bra med rockor, dock kan oscars bli lite för nyfikna och skada rockorna....
#17 - 9 juni 2009 10:30
Matnil skrev:
Arowana funkar bra med rockor, dock kan oscars bli lite för nyfikna och skada rockorna....

Jo så hade man inte haft oscars så hade jag lätt köpt mig en rocka :D Lånar tråden lite och frågar hur mycket rockor kostar i handlen ? Har hört att dem är olika dyra beroende på sort och sådant.
Bilagor:
#18 - 9 juni 2009 14:46
På herkules var det en 7-hundring st. Där nånstans och uppåt skulle jag tro.
Kent i Nol har ju en vuxen motoro(?) för 11 papp. Fråga om du får köpa den? :D
Guest
#19 - 9 juni 2009 14:50
500+
#20 - 9 juni 2009 21:28
oki så dem är inte billiga :D så de är inte värt ens och testa om dem kan gå med minna Tiger oscars.
Guest
#21 - 9 juni 2009 22:08
Ehm.. Nej..
#22 - 5 november 2009 10:58
Vill bara påpeka att jag var inne och köpte en Magdalene till mitt kar där det går Diskus.

Min äldsta diskus blev skitförbannad på rockan och bet i den så det lossnade en bit från disken på rockan och jagade den i ett dygn så jag blev tvungen att lämna tillbaks den på direkten :mad:

Det tråkiga i kråksången är att efter ca 30 timmar så fick jag inte en krona tillbaks på Herkules Zoo för den :confused: Visst den hade fått några bett men den var inte allvarligt skadad och den kostade en rejäl slant.

Tyckte man kunde få någon kompensation i alla fall [:(!]

Sedan köpte jag filter till mitt akvarie som jag upptäckte när jag kom hem att alla var i samma grovlek. *suck* orkar inte bråka med dom men man känner sig rjält blåst och Diksus kan allt vara aggresiva mot rockor har man nu mer upptäckt.
#23 - 18 november 2009 21:26
De finns ju leopoldin som man lätt kan få hosta upp 12000 - 18000 kr/st för.
Det är dyra fiskar det ;)

En liten fråga (bizzar sådan). Köpte fyra motoro (en hane, tre honor) som hade varit hos en snubbe som var dum nog att ha dom med pirayor :(
Så hannen har fått mer eller mindre hela stjärten stympad.
Tycker nu att för att vara i den storlek han är (ca 20 cm i diameter) så har hans könsorgan inte utvecklats ordentligt. Det är tydligt att de är en hanne men hans två "claspers" (hitta inte det svenska namnet på dom två modifierade analfenorna) är rätt små. Kan detta ha att göra med att stjärten är stympad (vilket jag personligen tvivlar på)? Kan det vara så att han inte är könsmogen än bara?
Vet tyvärr inte åldern på dom.

PS. trotts stympad stjärt så äter han och är pigg, bäst att säga det :)
#24 - 19 november 2009 16:58
20cm är ju inte särskillt mycket för Motoro, han har förmodligen en bit kvar innan han är könsmogen, oroa dig inte de kommer helt plötsligt ha växt rejält :)
Min hane var 30-35cm när han lekte första gången. Lek är dock inte bara positivt, hanen kan vara väldigt tuff mot honan, jag var tvungen att sära på dem under ganska lång tid....

Annons